AD-redacteur valt af na 30 dagen McDonald's

Wim Meij, redacteur bij het Algemeen Dagblad, herhaalde het experiment van de Amerikaanse filmmaker Morgan Spurlock en at gedurende dertig dagen elke dag driemaal bij McDonald's. In tegenstelling tot Spurlock viel hij echter ruim zes kilo af, bovendien is zijn gezondheid zelfs iets verbeterd.

De bloeddruk van Meij is gedaald en zijn bloedwaardes zijn verbeterd, terwijl die naar verluidt al bijna perfect waren. Tevens is de buikomvang van de redacteur met vijf centimeter afgenomen en is het risico op een hart- en vaatziekte en diabetes kleiner geworden. Dit alles is gebleken uit het laatste onderzoek door Jaap Fogteloo, internist (specialist voor inwendige ziekten) van het Leids Universitair Medisch Centrum.

Opvallende resultaten, zeker als je kijkt naar de resultaten van Spurlock. De Amerikaan was na een maand 12 kilo aangekomen en zijn lichaam verkeerde in een zeer slechte conditie. Hoe dit verschil ontstaat? De Nederlander koos meestal voor salades en kwam zo op 1900 calorieën per dag. De Amerikaan gaf de voorkeur aan ongezonder voedsel en werkte dagelijks 5000 calorieën naar binnen.

Fogteloo zegt niet echt verbaasd te zijn over het resultaat van Meij's experiment: "Het is duidelijk, je wordt per definitie niet dik bij McDonald's. Evenmin word je per definitie dik als je bij Albert Heijn binnenstapt. Het gaat er maar om wat je eet. Spurlock heeft veel meer calorieën tot zich genomen dan hij verbrandde, Meij niet. En dan val je af. En als je dat op een verantwoorde wijze doet, blijf je nog gezond ook." Wel zegt de internist het grote gewichtsverlies van Meij opvallend te vinden.

Fogteloo hoopt dat mensen de uitkomst van het experiment niet als vrijbrief gaan zien om ook met het 'McDonald's-dieet' aan de slag te gaan. Hij adviseert de mensen te eten volgens de Richtlijnen voor Gezonde Voeding. "En meer bewegen. Dan is het geen enkel probleem als je een paar keer per maand bij McDonald's eet."

Paul van de Stoel, algemeen directeur van McDonald's, zegt blij te zijn dat er eindelijk weer eens positieve publiciteit is over de fastfood-keten. "Meij toont aan dat je door bewust te kiezen bij ons verantwoord kunt eten, Spurlock maakte een karikatuur. De uitslag van zijn experiment zegt meer over hem dan over ons", aldus Van de Stoel, die beweert dat McDonald's niet op de hoogte was van het experiment.

Spurlock claimt dat zijn film geen aanval op McDonald's was, volgens hem heeft iedereen hem verkeerd begrepen. "De film was een aanval op de Amerikaanse levenswijze, niet op McDonald's. We eten te veel, bewegen te weinig en denken niet na over alles wat we naar binnen schuiven", zo zegt de filmmaker, wiens film 'Super Size Me' morgen in première gaat.


Wim Meij in actie Foto: Cor de Kock