Tieners die veel msn'en zijn depressiever

brighton had ons via de nieuws-submit te melden:

Tieners die veel msn'en zijn depressiever dan andere kinderen. Bovendien hebben zij minder eigenwaarde en hebben ze minder goed contact met hun ouders. Dat blijkt uit onderzoek van het Rotterdamse Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen & Verslaving.

Naar de oorzaak wordt nog verder onderzoek gedaan. Onderzoekers denken dat chatten negatieve gevolgen met zich meebrengt doordat het chatten veel te oppervlakkig blijft en veel jongeren niet de aandacht voor hun problemen biedt die ze zoeken. In het onderzoek werden 700 vmbo-, havo- en vwo-leerlingen in de leeftijd van dertien tot en met zestien jaar ondervraagd.

Scholieren werden ondervraagd over het aantal uren dat ze per week aan internet, sms'en, chatten, e-mailen, telefoneren, een brief schrijven en praten met vrienden besteden. Verder werd gevraagd hoe zij zich voelen en welke activiteiten ze belangrijk vinden. Jongeren hebben nog altijd verreweg het meeste contact door met elkaar te praten, maar msn'en is een goede tweede. Ruim 80 procent van de ondervraagde kinderen msn't wel eens. Bijna 60 procent gebruikt het messenger-programma vaker dan vier dagen per week. Kinderen die extreem veel msn'en voelen zich een stuk minder goed dan de rest van de ondervraagden.

Onderzoeker R. van den Eijnden betitelt de uitkomsten als opmerkelijk. "Er is duidelijk een relatie tussen msn'en en geringe eigenwaarde, depressieve gevoelens en weinig voldoening halen uit de relatie met ouders. De vraag is alleen hoe dat komt." Uit nader onderzoek moet blijken of die gevoelens er al waren voor het msn'en of dat ze deze gevoelens juist door msn'en krijgen.

De onderzoeker vermoedt dat tieners die extreem vaak msn'en het programma vooral gebruiken als vlucht uit de dagelijkse werkelijkheid. "Ze zoeken misschien iemand waarmee ze over hun problemen en zorgen kunnen praten. Maar vaak is de communicatie via msn nogal oppervlakkig en vinden ze wellicht toch niet wat ze zoeken.", aldus Van den Eijnden.