'Overspel bij vrouwen genetisch bepaald'

Wetenschap • Geschreven door Whitney (weetnie) op 06-06-2004 @ 20:12
print 
Als het waar is wat de Britse wetenschapper Tim Spector beweert, dan heeft één op de vier vrouwen voortaan een 'goed excuus' om vreemd te gaan. Spector deed genetisch onderzoek naar overspeligheid bij vrouwen en kwam tot de conclusie dat de eventuele neiging van een vrouw om overspel te plegen erfelijk is bepaald. Hij spreekt in dit verband zelfs van een 'overspel-gen'.

De Brit deed zijn onderzoek onder vijfduizend vrouwelijke tweelingen en vijfduizend 'gewone' vrouwen, in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. Hij koos ervoor met tweelingen te werken om zo erfelijkheid en omgevingsfactoren te kunnen onderscheiden.

Nadat met alle vrouwen was gesproken bleek dat van de vijfduizend 'gewone' vrouwen 23 procent hun partner wel eens had bedrogen. Bij tweelingen lag dit percentage aanzienlijk hoger. Bij deze groep kwam naar voren dat wanneer de ene helft van de tweeling ontrouw was geweest, dat in 55 procent van de gevallen ook gold voor de andere helft.

De Britse onderzoeker ziet deze uitkomst als bewijs voor de stelling dat overspeligheid genetisch bepaald zou zijn. Dit past geheel binnen de toenemende opvatting dat genen niet alleen onze fysieke eigenschappen en gezondheid bepalen, maar ook ons gedrag.



Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

14241 views / 41 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
zou dat ook voor mannen kunnen gelden? hebbie wel goed excuus
het overspel-gen
userIcon
Zn vrouw is zelf vreemd gegaan en nu doet ie als of dit een goed excuus is
Ik vraag me af of het wel terecht is om zo'n conclusie te trekken en dit te zien als het bewijs dat overspel genetisch is bepaald.
Tweelingen hebben namelijk ook dezelfde opvoeding gehad en komen uit hetzelfde milieu etcetera. Dat zouden ook factoren kunnen zijn van het spelen van overspel.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 20:48 schreef Barletta het volgende:
Ik vraag me af of het wel terecht is om zo'n conclusie te trekken en dit te zien als het bewijs dat overspel genetisch is bepaald.
Tweelingen hebben namelijk ook dezelfde opvoeding gehad en komen uit hetzelfde milieu etcetera. Dat zouden ook factoren kunnen zijn van het spelen van overspel.
Ja, als er een groot deel van die tweelingen bij de geboorte uit elkaar zijn gehaald en dan in verhouding alsnog vaker vreemdgaan dan twee niet aan elkaar verwante personen is dat een betere maatstaaf...
userIcon
Waarom zo'n onderzoek alleen op vrouwen ?
Plegen mannen geen overspel soms en zou dat wellicht ook niet geheel danwel gedeeltelijk genetisch bepaald zijn ?
quote:
Op zondag 6 juni 2004 20:48 schreef Barletta het volgende:
Ik vraag me af of het wel terecht is om zo'n conclusie te trekken en dit te zien als het bewijs dat overspel genetisch is bepaald.
Tweelingen hebben namelijk ook dezelfde opvoeding gehad en komen uit hetzelfde milieu etcetera. Dat zouden ook factoren kunnen zijn van het spelen van overspel.
die gedachte speelde bij mij ook toen ik met het berichtje bezig was
Ja, droom lekker verder! Hoererij komt niet voort uit een gen, maar uit een bewuste keuze. Wel kan je last hebben van de gevolgen van daden van eerdere geslachten. Maar zelfs dan blijft het je eigen keuze!!
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 20:56 schreef Fearlezz het volgende:
Ja, droom lekker verder! Hoererij komt niet voort uit een gen, maar uit een bewuste keuze. Wel kan je last hebben van de gevolgen van daden van eerdere geslachten. Maar zelfs dan blijft het je eigen keuze!!
Inderdaad, pure onzin allemaal.
Mensen zijn hier op aarde gezet om te vermenigvuldigen.
Een "overspel gen" slaat als een tang op een varken.
tja als het eeneiige tweelingen zijn zullen ze wel van partner ruilen wie merkt het.
niet dat ik het zou doen, maar van tweelingen hoor je dat vaak
userIcon
Ik voel weer een Bansheeboy essay aankomen.
userIcon
moderator: er staat een fout in de kop: "bij" moet zijn "met"
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 20:53 schreef weetnie het volgende:

[..]

die gedachte speelde bij mij ook toen ik met het berichtje bezig was
Dit heeft echt NIETS met wetenschappelijke studie, maar ALLES met kansberekening en redeneren te maken. er is alleen maar een feit, waar een oorzak voor gezocht wordt, terwijl die van de opvoeding, milieu en omgeving mij véél geloofwaardiger overkomt !
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:00 schreef Dr.C het volgende:

[..]

Inderdaad, pure onzin allemaal.
Mensen zijn hier op aarde gezet om te vermenigvuldigen.
Een "overspel gen" slaat als een tang op een varken.
------------
volgens mij is jouw stelling hierbij het enige dat "als een tang op een varken.
slaat".;)
Als je mag concluderen dat "mensen hier op aarde zijn gezet om te vermenigvuldigen" dan is hierbij de reden voor het vreemdgaan door vrouwen aangetoont: hoe meer partners hoe meer kans op bevruchting hoe meer kans op nakomelingen=>kortom: toenemende vermenigvuldiging van de mens.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:00 schreef Dr.C het volgende:

[..]

Inderdaad, pure onzin allemaal.
Mensen zijn hier op aarde gezet om te vermenigvuldigen.
Een "overspel gen" slaat als een tang op een varken.
mensen hebben altijd een geweten en bewustzijn. geilen op een andere man, is gevoel dat je bewust kan negeren.
nooit geweten dat er zoveel vrouwen opgevoed worden met het idee dat overspel mag

genetisch gezien is een vaste partner om kinderen op te voeden en van te krijgen, en zo nu en dan een ander de beste manier om (voor een vrouw) de kans op succesvol nageslacht zo hoog mogelijk te houden
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:13 schreef Bas028 het volgende:

[..]

Dit heeft echt NIETS met wetenschappelijke studie, maar ALLES met kansberekening en redeneren te maken. er is alleen maar een feit, waar een oorzak voor gezocht wordt, terwijl die van de opvoeding, milieu en omgeving mij véél geloofwaardiger overkomt !
je kan alles wel reduceren tot biologie en de omgeving, maar mensen kunnen toch met die biologische hersenen nadenken en dat wordt voor het gemak vergeten.
we zijn geen biologische robot die alleen door de genen en de omgevingen worden geprogrammeerd.
En als dat onverhoopt wel zijn heeft menselijk letterlijk geen waarde!!!
Dit is heel erg plausibel.
Ik wil verder niet tig veren in z'n reet duwen daar het een theorie is die al wijd en brijd verspreid is.
Hij heeft het alleen met min of meer bewijzen bewezen maar zeer aannemelijk was het al lang.

Bij mannen gaat die vlieger namelijk ook op.
Trouw zijn dingen die wij als normen en waarden opgelegd krijgen hetzij van de maatschappij dan wel van een geloof maar zinvol is het allerminst.

Genetisch wil een man namelijk zoveel mogelijk vrouwen bevruchten om daarmee zijn genetische superioriteit veilig te stellen.

Ga jezelf maar na, trouw meestal my ass, we kijken allemaal als mannen onder elkaar naar lekkere chickjes en denken daar dan het zijne van, maar de maatschappij verbied het ons om ieder lekker wijf aan der haren je 'grot' in te slepen maar duizenden jaren geleden was dat normaal, en dat gen wat daar voor zorgt zit nog steeds in ons ook het gen wat zorgt dat mannen beter kunnen kaartlezen (Cartografie=terreinkennis).
Bij sommige mensen krijgt dat gen of heeft dat gen vanaf geboorte al de overhand alsmede ook het gen waardoor sommige erg opvliegend en agressief zijn, iets wat in onze samenleving ook erg onderdrukt wordt.


userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 20:53 schreef digitaLL het volgende:
Waarom zo'n onderzoek alleen op vrouwen ?
Plegen mannen geen overspel soms en zou dat wellicht ook niet geheel danwel gedeeltelijk genetisch bepaald zijn ?
onderzoek naar vrouwen scoort beter in de wetenschap en in de media. Dat is een politieke keus van wetenschappers.
userIcon
Degenen die overspel plegen zijn ontrouw of de genen die overplegen zijn ontrouw? That's the question.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:28 schreef useroid het volgende:
Ga jezelf maar na, trouw meestal my ass, we kijken allemaal als mannen onder elkaar naar lekkere chickjes en denken daar dan het zijne van,
Ja, maar kijken doe je met je ogen en niet met je handen.

Ik weet ook wel een leuke theorie. Aan de hoeveelheid verschillend speelgoed dat een kind nodig heeft, kun je zien hoe trouw hij/zij later is:
Bij de een is het bezit van de zaak, het eind van het vermaak, en de ander kan zich maanden achtereen vermaken met 1 dingetje.
Misschien een onderzoeker die dat wil uitzoeken?
Dan zal ik maar kinderen adopteren...
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:33 schreef WPA het volgende:

[..]

Ja, maar kijken doe je met je ogen en niet met je handen.
Inderdaad, gebaseerd op onze waarden en normen oftwel onze maatschappij maar die vlieger ging duizenden jaren geleden niet op toen we elkaar nog met ende hout de schedels in sloegen.
quote:
Ik weet ook wel een leuke theorie. Aan de hoeveelheid verschillend speelgoed dat een kind nodig heeft, kun je zien hoe trouw hij/zij later is:
Bij de een is het bezit van de zaak, het eind van het vermaak, en de ander kan zich maanden achtereen vermaken met 1 dingetje.
Misschien een onderzoeker die dat wil uitzoeken?
Ik vind dit een hele leuke en kloppende, ik zal hem onthouden
userIcon
sorry mop! 't zit in mijn genen
haha ik hoor het mezelf nog niet zeggen!
userIcon
Voorzover ik weet krijg je je genen niet alleen bij je geboorte mee. Je genetische structuur muteert ook tijdens je leven. Dus dat alles vast staat is helemaal niet waar. Dit zgn 'overspel-gen' kun je ook later krijgen, of kan ook verdwijnen.
userIcon
Ik denk niet dat er veel verschil zit in de mate van overspeligheid tussen mannen en vrouwen.
Maar de beslissing om het wel of niet te doen is een bewuste keuze en daarvan kan je de genen niet de schuld geven.
Overigens is dit alweer een aanwijzing dat overspel meer voorkomt dan onze maatschappij die op christelijke normen en waarden is gestoeld wil toegeven.
Al veel langer was bekend dat ongeveer 15% van alle kinderen een andere vader heeft dan in het trouwboekje staat. In ziekenhuizen kon men die conclusie vaak al trekken omdat bepaalde bloedgroepen van ouders alleen maar tot bepaalde bloedgroepen bij hun kinderen kon leiden. Wanneer er dan een ""onmogelijke" bloedgroep opdook was het wel duidelijk.
Nu er DNA onderzoek kan worden gedaan kan het met zekerheid worden vastgesteld of iemand wel of niet de vader is.
Het is maar goed dat niet iedereen die moeite neemt anders zouden er waarschijnlijk heel wat meer scheidingen zijn.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 22:04 schreef classpc het volgende:
de beslissing om het wel of niet te doen is een bewuste keuze en daarvan kan je de genen niet de schuld geven.
Inderdaad.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 22:02 schreef Shakkara het volgende:
Voorzover ik weet krijg je je genen niet alleen bij je geboorte mee. Je genetische structuur muteert ook tijdens je leven. Dus dat alles vast staat is helemaal niet waar. Dit zgn 'overspel-gen' kun je ook later krijgen, of kan ook verdwijnen.
Je genen krijg je bij de geboorte mee. In de loop van je leven kan je genetisch materiaal beschadigd raken (muteren) t.g.v. van bv straling. De gevolgen zijn meestal niet waarneembaar, maar soms leidt het tot een kind met een afwijking. Positieve mutaties komen vrijwel nooit voor.
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:20 schreef mixxy het volgende:
nooit geweten dat er zoveel vrouwen opgevoed worden met het idee dat overspel mag
Misschien is in de opvoeding bij sommige vrouwen juist te weinig meegekregen dat het niet mag
userIcon
Prachtig staaltje van getal-goochelen. De uitkomst van het onderzoek en de conlusie hebben echt werkelijk niets met elkaar te maken...
Tenzij het grootste gedeelte is weggelaten in het artikel zegt de kleine correlatie bij tweelingen niets. Erfelijkheid wordt juist niet uitgesloten door tweelingen te nemen, de kans op invloeden door opvoeding stijgen natuurlijk evenredig!
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 22:07 schreef classpc het volgende:

[..]

Je genen krijg je bij de geboorte mee. In de loop van je leven kan je genetisch materiaal beschadigd raken (muteren) t.g.v. van bv straling. De gevolgen zijn meestal niet waarneembaar, maar soms leidt het tot een kind met een afwijking. Positieve mutaties komen vrijwel nooit voor.
Dat's absoluut niet wat ik bedoel. Ik doel er meer op dat je lichaam zich aan jou aanpast, je genen jou dienen, en niet andersom. De mutaties zijn niet willekeurig of onopzettelijk, jij hebt ze onbewust onder controle. In iedergeval dat was wetenschappelijk aangetoond las ik en hoorde ik ook nog eens van een professor uit Australie.
vrouw paddy (Moderator / Kanjer Crewlid '11/'12) 06-06-2004 @ 22:42 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:18 schreef ravan het volgende:

[..]

mensen hebben altijd een geweten en bewustzijn. geilen op een andere man, is gevoel dat je bewust kan negeren.
Bijna compleet, nog 2 woordjes erbij nl. of vrouw
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 22:41 schreef Shakkara het volgende:

[..]

Dat's absoluut niet wat ik bedoel. Ik doel er meer op dat je lichaam zich aan jou aanpast, je genen jou dienen, en niet andersom. De mutaties zijn niet willekeurig of onopzettelijk, jij hebt ze onbewust onder controle. In iedergeval dat was wetenschappelijk aangetoond las ik en hoorde ik ook nog eens van een professor uit Australie.
Don't believe the movies...
Genen verranderen misschien wel gedurende je leven, in 1 enkele cel! Enkel mutaties op celdelingsniveau (kanker) worden tijdens je leven zichtbaar, mutaties in je sperma zullen zichtbaar worden bij je kind...
quote:
'Overspel bij vrouwen genetisch bepaald'
hehe, om maar ff te overdrijven:
zouden nu in bepaalde landen vrouwen alvast gestenigd worden voordat ze overspel plegen? want tja het zit in hun genen he
ja hoor, gooi alles maar op de genen.

dat mensen lessen hier op aarde te leren hebben vergeten we maar even. en dat mensen zelf keuzes maken (om wt voor redenen dan ook) is natuurlijk een heeeel eng idee...

arme wetenschappers.
userIcon
quote:
Op zondag 6 juni 2004 21:14 schreef croesos het volgende:

[..]

------------
volgens mij is jouw stelling hierbij het enige dat "als een tang op een varken.
slaat".
Als je mag concluderen dat "mensen hier op aarde zijn gezet om te vermenigvuldigen" dan is hierbij de reden voor het vreemdgaan door vrouwen aangetoont: hoe meer partners hoe meer kans op bevruchting hoe meer kans op nakomelingen=>kortom: toenemende vermenigvuldiging van de mens.
Precies, en dat noemen ze dus een "overspel gen". Noem het eerder een "neuk alles wat lost en vast zit gen". Als ik ontzettend vaak het rode licht negeer op een kruispunt omdat ik er niet van hou om stil te staan, heb ik dan last van het "stoplicht gen"? Nee, het is een bewuste keuze die ik maak, net als overspel plegen.
quote:
Nadat met alle vrouwen was gesproken bleek dat van de vijfduizend 'gewone' vrouwen 23 procent hun partner wel eens had bedrogen. Bij tweelingen lag dit percentage aanzienlijk hoger. Bij deze groep kwam naar voren dat wanneer de ene helft van de tweeling ontrouw was geweest, dat in 55 procent van de gevallen ook gold voor de andere helft.
Deze conclusie kan ik alleen volgen als deze tweelingen allemaal gescheiden zijn opgevoed, d.w.z. in verschillende gezinnen. Anders zie ik eerder de invloed van de opvoeding en omgeving als reden voor dergelijk gedrag i.p.v. genetisch te zijn vastgelegd.

Even over verantwoordelijkheid: ik ben van mening dat als iemand in staat is zijn adem in te houden, dat hij/zij ook in staat is andere 'natuurlijke' impulsen en behoeften te onderdrukken als hij/zij dat wil. Logisch gevolg: je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten, je hebt immers het vermogen om tegen je 'natuur' te beslissen. Nog een paar voorbeelden van contra-instinctieve handelingen: bungee jumpen, skydiven, freediving, piercings, tatoos, etc..
userIcon
Ja en bij mannen is dat 1 op de 1 dus wij hebben altijd een goeie reden
Leuk onderwerp voor bij Jerry Springer... "Kon ik er wat an doen?? 't zit in me genen"
userIcon
"I'm not bad, I'm just born that way"
Laat hem dat dat gen eens aantonen, fysiek bedoel ik dan.
41  van 41 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden