Zelfmoord scholiere door foute SMS

Internationaal • Geschreven door Tim (ActaniA) op 26-05-2004 @ 13:12
print 
djxtralarge had ons via de nieuws-submit te melden:

Een 17-jarige Indiase scholiere heeft zelfmoord gepleegd nadat zij per SMS ontdekte dat ze voor haar examen gezakt was. Later bleek dat het sms'je foutief was en dat ze geslaagd was. Indiase scholieren konden op hun examenformulier aangeven of zij de uitslag per SMS wilden ontvangen.

Toen bekend werd dat ze wel geslaagd was, had de Adini Jeena zichzelf al van het leven beroofd. Er loopt een onderzoek naar de oorzaak van het verkeerde sms'je. Twee telecombedrijven bieden de examenuitslag per SMS aan. De politie wilde niet vrijgeven via welk telecombedrijf het bericht is verstuurd.

Scholieren staan in India onder immense druk om hun eindexamen te halen. De zelfmoordcijfers onder jongeren stijgen elk jaar weer rond de examenperiode. Steeds meer scholen bieden begeleiding voor scholieren die niet met de examendruk om kunnen gaan.



Lees ook:

» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd0
» 25/05 Breivik prijst optreden politie op Utøya27
» 25/05 Japanse 'tsunamimotor' naar museum VS14
» 25/05 Dikke Britse tiener uit eigen huis bevrijd21


delen | eKudos nujij

27776 views / 90 reacties
Reacties op dit bericht
40  van 90 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 15:08 schreef sampoo het volgende:

[..]
Je mammie en pappie zijn rijk. Bijstand mensen zijn rijk in vergelijking met elke armoedestandaard die er in ontwikkelingslanden gelden.
[..]
Vind je niet dat je dit een beetje zwart-wit bekijkt ? relativeren prima, maar je trekt het wel in het extreme. en natuurlijk zijn bijstandsmensen rijk in vergelijking met elke armoedestandaard die er in ontwikkelingslanden gelden. maar bekijk het even normaal alstublieft!
userIcon
Weet je hoe lullig ! Echt zielig !
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:09 schreef Scorpie het volgende:
Wat een onzin zeg dat geflame tegen Latex, hij heeft gelijk, wat is verdomme het nut om zelfmoord te plegen als je 17(!) bent, en dat bullshit dat ze druk had om het te halen, DAT HEEFT IEDEREEN. Enig verschil is dat ze in India daar wat moeilijker over doen. En besides dat, nu ze zelfmoord heeft gepleegd benadeeld ze alsnog haar ouders die zijn een potentiele kostwinner kwijt.

Sjees idd beter dat de wereld van haar af is, als ze alleen al zelfmoord pleegt bij de eerste de beste tegenslag wtf zou er dan gebeurd zijn als ze ontslagen werd...zou ze iedereen afknallen ofzo?

Wat een stelletje heilige boontjes zitten hier met hun politieke reacties van "oh gut". Kijk eens wat verder en denk eens na wat voor onzinnige actie het was van deze griet om zelfmoord te plegen...
India kan je niet vergelijken met NL. De leerdruk daar is echt ENORM. Dit maakt India een land waar je alleen succesvol kan zijn met de geldige papieren.
Je moet ook wel weten dat iedereen daar gemiddeld veel meer leert dan in Westerse landen. Wanneer je faalt, krijg je toch zeker een gevoel dat je na 9 jaar keihard werken, niets heb bereikt en de schande die je voor je familie meebrengt.

Kortom, wij in NL moeten maar blij zijn met onze situatie wat ik niet voor andere landen kan zeggen
userIcon
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:20 schreef Jerruh het volgende:
ik vind het heel jammer dat iedereen dat meisje afdoet als egoisme. In india heerst er een cultuur die heeeel anders is als die hier te vinden is, zowel op schoolgebied als op familiegebied. kinderen die zakken voor hun examen, krijgen daar met andere dingen te maken als iemand hier zakt. als iemand hier voor examen zakt, kan ie hoogstens flink op zijn of haar donder krijgen van zijn/haar ouders. als iemand in india zakt voor zijn of haar examens, dan gaat dat verder: ze kunnen uit de familie worden gekickt worden enzovoorts. dat gaat daar gewoon zo, en dat zijn voor indiers de ergste dingen die je kan meemaken.... Het feit datdat meisje zelfmoord pleegde was omdat het leven voor falende mensen in die maatschappij gewoon erger is dan hel. dat heeft niks te maken met egoisme, des te meer met de grote druk van de maatschappij daar om perfect te zijn in geloof, overtuiging en inzet.....
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:24 schreef Paka het volgende:
Veel mensen reageren hier blijkbaar vanuit hun eigen perspectief. Wanneer een scholier van hier "gezakt" is, is het voor de meesten gewoon een kwestie van een vette uitbrander van thuis, en een jaartje over doen. In sommige gevallen misschien een jaartje wachten om te gaan huwen of samenwonen met vriend of vriendin, that's all.

Maar in dit geval kan het wel héél wat harder aankomen! Ze hoopte misschien om na haar studies broodnodige geld te kunnen gaan verdienen. Misschien was ze door deze uitslag wel verplicht om in de prostitutie te gaan. Of was haar broertje ten dode opgeschreven, omdat hij medische behandeling nodig had waar nu het geld niet voor was, en kon ze met het schuldgevoeld dat ze hierover had niet verder leven....

Je wééét het gewoon niet, en dan denk ik toch dat sommige reacties hier een beetje kortzichtig zijn.

Voor haar, en in haar leefwereld en perceptie, was het in elk geval blijkbaar wél erg genoeg omzichzelf van het leven te beroven....
+5 Inzichtvol
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:56 schreef Notorious het volgende:
Shit hey dan doe je toch her-examen. Als je het niet in 1x haalt dan maar in 2 of 3x it's not the end of the world or something!
Dat gaat niet. Ik heb in Singapore gewoont. De leerdruk daar is te vergelijken met Japan en India.
Wanneer je zakt, wordt je doorgestuurd naar een lager niveau (je hebt wel 1 herexamen maar een jaartje overdoen gaat niet).
Het is ook zo dat bedrijven je 'reserveren' als je nog op school zit met goede cijfers.
Dus geldige papieren zijn echt van levensbelang daar.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:27 schreef yohan.nl het volgende:
Schokkend.. Dat meisje had gewoon nog kunnen leven als die fout niet was gemaakt.
Het meisje had ook nog geleefd als ze geen zelfmoord had gepleegd
quote:
En al die mensen die haar afdoen als een egoïst, denk ff na voordat je wat zegt; er staat duidelijk in het bericht hoe erg scholieren in India onder druk gezet worden om hun examen te halen.
Het staat er inderdaad duidelijk, maar het blijft egoistisch natuurlijk, denk ff aan de familie die achterblijft, of aan degene die haar mocht vinden. Daarom wordt zelfmoord gezien als egoistisch.

N.B.
Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:47 schreef Brabiliaan het volgende:

[..]

Dit getuigt van enige zelfkennis begrijp ik?

Spreek even alleen voor jezelf ja
Hij heeft wel gelijk. Als je er even over nadenkt, en ook indirecte invloeden meerekent.
Onbegrijpelijk dat sommige mensen hier zo heftig reageren dat het goed is dat ze dood is. Als er werkelijk zo'n grote druk op scholieren wordt uitgeoefend daar, wat klaarblijkelijk niet te vergelijken is met de situatie in Nederland...
Nou ja, ik bedoel, oordeel gewoon niet zo snel. Wees niet zo kortzichtig!
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:27 schreef LaTeX het volgende:
Mooi dat ze dood is .. Heb er geen medelijden mee ..
Waarom jezelf van kant maken als je gezakt bent ?? Dan ben je wel heel erg triest .. Simpele zieltjes lopen er soms ook rond ..

Je hebt altijd een herexamen of je doet het jaar over .. Had je het maar beter voor moeten bereiden ..

meid .. We zullen je missen als kiespijn ..

En dat telecombedrijf moet zich nergens wat van aantrekken .. Fouten zijn menselijk, hun kunnen ook niet weten dat zo`n labiel persoon zichzelf de pijp uit werkt na gezakt te zijn ..

En ja het klinkt hard, en ik lees nu ook weer dat de druk erg hoog is .. Maar om zelfmoord te gaan plegen als je weet dat je nog een kans hebt is een beetje jammer..
Wat jammer dat je zo overduidelijk laat merken dat je geen idee hebt dat het er in andere landen heel anders aan toe kan gaan dan in Nederland.

Gewoon even als voorbeeldje het verschil tussen Japan en Nederland in het bedrijfsleven.
- Nederland: Manager krijgt gouden handdruk en gaat door naar de volgende baan.
- Japan: Manager schaamt zich kapot, maakt publiek excuses en in extreme gevallen springen.
- Nederland: 32 uurtjes per week werken.
- Japan: 10, 12 uur per dag.

Dus, om je vraag te beantwoorden, "waarom jezelf van kant maken?" Ik weet het niet. Wat ik wel weet is, om Japan er weer bij te halen, dat daar op school de prestatiedruk enorm hoog ligt en dat een onvoldoende halen daar een enorme afgang is waar je je vreselijk voor moet schamen.

Mischien, als je dit begrijpt en ook wat meer van de wereld gezien hebt, dat je volgende keer niet meteen zo'n soort tekst post, maar je je af vraagt of er niet meer achter kan zitten dan dat jij snapt.
Volgens mij ziet niemand van jullie het verhaal in de juiste context. Het is niet juist om te oordelen dat we blij moeten zijn dat ze dood is, een mensenleven telt altijd mee.

Maar neemt niet weg dat we hier te maken hebben met een extreem idioot geval.

Punt 1: Ze maakt examens, lijkt me duidelijk
Punt 2: ze wordt via SMS valselijk medegedeelt dat ze gezakt is
Punt 3: achteraf blijt dit niet het geval te zijn

Volgens mij is de meest normale reactie op punt 2: Uitzoeken of dit klopt en eventueel aanvechten van het resultaat. Wanneer je onder hevige druk staat, zoals in dit geval, dan wil je koste wat kost je diploma halen.
De reactie die we hier echter zien getuigd alleen van pure zwakheid. Niet meer niet minder.

Dus nee, ik kan niet begrijpen waarom ze dit deed, in de context: ze deed dit voordat ze ook maar 1 poging waagt om het resultaat aan te vechten/verifiëren
Meisje komt aan bij Hemelpoort
God vraagt:
En wat was de reden?
Nou, zegt het meisje ik ben gezakt voor mijn examen...
Nee hoor?Zegt God glimlachend , je was over ...
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:59 schreef bander het volgende:

[..]In een land als India , waar de meeste mensen leven onder embarmelijke omstandigheden is de enige manier om een normaal leven te kunnen leiden het behalen van je papieren. Deze scholieren worden geacht om hun papieren te halen zodat ze later een baan kunnen krijgen en hierdoor ook hun ouders en broertjes en zusjes uit de sloppenwijken kunnen halen. Het is niet zo gek dat als het je niet lukt je weet dat je toekomst nihil is , herexamen kost daar geld en dat hebben ze niet ze krijgen maar een kans om hun toekomst te verbeteren, maar een GORE EIKEL als jij die geen armoede kent wiens pappie en mammie alles betalen die waarschijnlijk ook nog eens tig keer gezakt is en door herexamen misschien zijn diploma toch nog behaald heeft die weet dit soort dingen.
Mensen zoals jij die kunnen we missen als kiespijn , ze zouden jou daar eens moeten dumpen en dan zien hoe jij het daar overleeft.
KL**TZAK
Wat een flauwekul. Mensen blijven ten alle tijden verantwoordelijk voor hun eigen daden. En buitenlanders zijn al helemaal niet zieliger dan Nederlanders. Wat een dom wijf ben jij. Wijven zoals jij zouden ze eens in India moeten dumpen, kijken of jij het daar overleeft.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 15:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En jij staat nu precies als voorbeeld voor de intolerantie in dit land. Ik heb mijn eigen mening en in jouw ogen is die dus inferieur aan de jouwes? Waar baseer je dat op? En dus zou je mij niet missen? Ga eens nadenken voordat je reageert snotaap, je geeft nu zelf mooi aan wat voor intolerantie er in dit land leeft met betrekking tot andere meningen/opvattingen over situaties.

Waarom probeer je eigenlijk jouw mening door mijn strot heen te douwen en raak je gefrusteerd op het moment dat het niet lukt? Ik ben benieuwd wat je nu weer voor reactie hierop gaat geven. Waarschijnlijk ben ik in jouw ogen "kinderachtig", "dom" en nog meer van zulke dingen. Makkelijk te zeggen als iemand afwijkend denkt over dingen dan jij.

Mensen zoals jij zijn er helaas al te veel op deze aardkloot. Je probeert politiek correcte antwoorden te geven op dit soort situaties. Word wakker; die zijn er niet. Is het normaal dat mensen die zo jong zijn zo onder druk worden gezet, zo erg dat ze zelfmoord plegen als ze in de maatschappij "falen" zoals iemand dat hier noemde? Dan kan je wel gaan zeggen dat dat in die cultuur zo is, maar daarmee geef je niet aan dat het in jouw opvatting normaal is dat het gebeurd. Ben je het er uberhaupt wel mee eens dat het normaal is dat ze daar zelfmoord pleegde? Of probeer je hier gewoon even in cyberspace de stoere gozer uit te hangen met jouw ow zo belangrijke mening?

Maar laten we niet offtopic gaan en deze discussie iig sluiten. We komen er toch niet uit.
ja en mijn politiek incorrect antwoord is dat mocht je ooit aangereden worden ik je hard mag uitlachen. FUCKING LOSER!

oh ja het is mijn meneing hoor ! you fucking prick!
Natuurlijke selectie heet dat.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:52 schreef arie_kanarie het volgende:
Natuurlijke selectie heet dat.
Rare benadering.
userIcon
Dat meisje woonde in India? Zeker in in New Delhi maar in New Bellie?

Misschien een domme vraag, maar het topic 'SMS-je als de vuilniswagen komt' heeft hier niks mee te maken toch? Of ben ik nu ook gezakt voor mijn examen? ;-)
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:14 schreef Ed_Gein het volgende:
Geen medelij
zielig om je eigen leven te beroven, om dan zo aan jezelf te denken
Bah, egoistisch gedrag
1. zelfmoord is niet zozeer egoistisch, maar heel erg,
2. zielig is zelfmoord zeker voor zowel het slachtoffer en als je je al erg bang bent dan is eeen tikje over de rand zo gegeven.
3. lijkt je nu net op die "economen" die een mensenleven op geld waarde schatte en waar dus uit kwam dat de ene mens meer waard zou zijn dan de andere.

kloothommels als jij geven anderen nou een minderwaardigheidscomplex (wat ook zorgt voor vele zelfmoorden)
bij deze bedankt namens alle toekomstige slachtoffers
quote:
Door zhe-devilll - woensdag 26 mei 2004 @ 16:37
Meisje komt aan bij Hemelpoort
God vraagt:
En wat was de reden?
Nou, zegt het meisje ik ben gezakt voor mijn examen...
Nee hoor?Zegt God glimlachend , je was over ...
Hijs euh... Evil dus Ik moest er wel eventjes ontzettend om lachen, maar euhm duuuuuus 't zou wel heel lullig zijn ja.. Maarja de kracht die hij dan zou hebben kan ie dr ook weer levend maken toch? Ohnee, das weer andere discussie...
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:14 schreef djv het volgende:
life is a bitch
and then you die!
geen bericht slecht bericht he sick
userIcon
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 15:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En jij staat nu precies als voorbeeld voor de intolerantie in dit land. Ik heb mijn eigen mening en in jouw ogen is die dus inferieur aan de jouwes? Waar baseer je dat op? En dus zou je mij niet missen? Ga eens nadenken voordat je reageert snotaap, je geeft nu zelf mooi aan wat voor intolerantie er in dit land leeft met betrekking tot andere meningen/opvattingen over situaties.

Waarom probeer je eigenlijk jouw mening door mijn strot heen te douwen en raak je gefrusteerd op het moment dat het niet lukt? Ik ben benieuwd wat je nu weer voor reactie hierop gaat geven. Waarschijnlijk ben ik in jouw ogen "kinderachtig", "dom" en nog meer van zulke dingen. Makkelijk te zeggen als iemand afwijkend denkt over dingen dan jij.

Mensen zoals jij zijn er helaas al te veel op deze aardkloot. Je probeert politiek correcte antwoorden te geven op dit soort situaties. Word wakker; die zijn er niet. Is het normaal dat mensen die zo jong zijn zo onder druk worden gezet, zo erg dat ze zelfmoord plegen als ze in de maatschappij "falen" zoals iemand dat hier noemde? Dan kan je wel gaan zeggen dat dat in die cultuur zo is, maar daarmee geef je niet aan dat het in jouw opvatting normaal is dat het gebeurd. Ben je het er uberhaupt wel mee eens dat het normaal is dat ze daar zelfmoord pleegde? Of probeer je hier gewoon even in cyberspace de stoere gozer uit te hangen met jouw ow zo belangrijke mening?

Maar laten we niet offtopic gaan en deze discussie iig sluiten. We komen er toch niet uit.
De laatste 6 woordjes kloppen wel, de rest is maar geblaat in de ruimte.

Die zogenaamde "eigen mening" van jou heeft absoluut niks met mening te maken, een mening baseer je namelijk op feiten, en je hebt gewoon niet genoeg feiten voorhanden om een degelijk oordeel te kunnen vellen.

Mensen zoals jij, die gewoon meteen maar beginnen te oordelen zonder na te denken, daar zijn er al meer dan genoeg van. Je hoeft alleen maar op Fok! te kijken om tot dat besef te komen.

En begin alsjeblieft niet over tolerantie, want zo tolerant als ik ben zul jij wellicht nooit worden. Groeten van een snotaap die oud genoeg is om je vader te kunnen zijn.
userIcon
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:46 schreef Guiseppe_Melone het volgende:
Wat een flauwekul. Mensen blijven ten alle tijden verantwoordelijk voor hun eigen daden. En buitenlanders zijn al helemaal niet zieliger dan Nederlanders. Wat een dom wijf ben jij. Wijven zoals jij zouden ze eens in India moeten dumpen, kijken of jij het daar overleeft.
Ik heb een tijdje in India gewoond en gewerkt en ken redelijk wat Indiase mensen. Ik ben het dan ook volledig met Bander eens. En dat schelden van je is ronduit zielig.

Alhoewel mensen inderdaad verantwoordelijk zijn voor zichzelf kan men geen oordeel vellen zonder de sociale achtergrond te onderkennen. En die achtergrond plaatst inderdaad een zeer zware druk op scholieren om te slagen. Dat sommige jongeren daar niet goed mee om kunnen gaan is niet echt verrassend.
geschifte mogoolen zijn het daar in INDIA!! IDIOTEN!! :(:(:(
userIcon
Dit zou een mooi script zijn voor de volgende centraal beheer reclame
In het achterlijke India krijg je de uitslag dus via SMS, daarmee lopen ze dus nu al voor op NL
voor de mensen die reageren met hoe egoistisch het is denk is na in dat soort landen is de druk zo groot. die mensen zijn daar grootendeels arm en daardoor hebben hun kinderen maar 1 kans om hun famillie en hunzelf daarvan te bevrijden. want dat geld kunnen ze nou niet bepaald missen en ze kennen daar geen studiefinanciering of bijbaantjes zoals hier in nederland.
want voor bijbaantjes heb je daar waarschijnlijk zelfs nog papieren voor nodig.
dus denk na en vooral over wat voor land dat is en hoe goed dingen hier in nederland geregeld zijn.
userIcon
Blijkbaar hebben weinig fokkers ooit een situatie meegemaakt waarin je complete wereld in elkaar leek te storten. Prijs jezelf gelukkig in plaats van anderen een loser te noemen.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 18:19 schreef c0L het volgende:
geschifte mogoolen zijn het daar in INDIA!! IDIOTEN!! :(:(:(
gelukkig ben jij normaal....
userIcon
Iedereen moet het er toch mee eens zijn dat die zeer hoge druk die op mensen wordt gelegd in India achterlijk is. Daarom zeggen sommige mensen hier dat ze zich daar niet door had moeten leiden, dat mensen zich uberhaupt daar niet door moeten leiden. Zodra je geen baas meer bent over je eigen leven, gaat het niet goed. Ik vind het dus eigenlijk juist niet kortzichtig door te zeggen dat ze 'fout' heeft gehandeld en egoistisch was. Mensen moeten meer voor hunzelf opkomen. Haar zelfmoord loste misschien voor haar haar problemen op, maar niet het grote probleem van die achterlijk hoge druk die men op elkaar legt. Een zelfmoord bevestigt juist weer dat crappy systeem. Daar moet wat aan gedaan worden en zoals bij het milieu begint dit bij jezelf. Dus je eigenwaarde en eer behouden en dus niet zelfmoord plegen. Niettemin is dit een tragisch geval.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:27 schreef LaTeX het volgende:
Mooi dat ze dood is .. Heb er geen medelijden mee ..
Waarom jezelf van kant maken als je gezakt bent ?? Dan ben je wel heel erg triest .. Simpele zieltjes lopen er soms ook rond ..

Je hebt altijd een herexamen of je doet het jaar over .. Had je het maar beter voor moeten bereiden ..

meid .. We zullen je missen als kiespijn ..

En dat telecombedrijf moet zich nergens wat van aantrekken .. Fouten zijn menselijk, hun kunnen ook niet weten dat zo`n labiel persoon zichzelf de pijp uit werkt na gezakt te zijn ..

En ja het klinkt hard, en ik lees nu ook weer dat de druk erg hoog is .. Maar om zelfmoord te gaan plegen als je weet dat je nog een kans hebt is een beetje jammer..
zo zie je maar weer dat sommige mensen wel te missen zijn
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:15 schreef SadKingBilly het volgende:


Enne: mensen die zo labiel zijn dat ze al zelfmoord plegen omdat ze gezakt zijn voor hun exxamen; dat soort mensen kan de wereld wel missen.
Klinkt vast heel hard, maar het verlost ons wel van de zwakke persoonlijkheden.
Dat dacht ik ook ja. Ik weet niet in hoeverre India verschilt met Nederland, maar zelfmoord plegen omdat je gezakt bent, dat is gewoon een zwakte.
userIcon
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 20:27 schreef Eegee het volgende:Iedereen moet het er toch mee eens zijn dat die zeer hoge druk die op mensen wordt gelegd in India achterlijk is.
Je moest eens weten hoeveel mensen in Nederland zelfmoord plegen om 'achterlijke' redenen.

De psyche van de mens, de (sociale) druk die een individue aan kan is net zo verschillend als het aantal mensen dat er op deze aardkloot rondlopen. Niemand zal zo'n wanhoopsdaad eigenlijk mogen veroordelen. De maatschappij zal zichzelf eens af moeten vragen hoe het zo ver heeft kunnen komen. :'(
userIcon
edit: okee, je edit gelezen, m'n stukje hieronder past nog wel.
Ik kan het wel veroordelen (overigens vind ik veroordelen een zwaar woord), omdat ik het nou eenmaal niet juist vind ('mijn mening') om jezelf voor de problemen in de maatschappij van het leven te beroven. Dan snap ik maar al te goed dat anderen anders zijn en dat sommigen meer 'vatbaar' voor de problemen in de maatschappij zijn, zoals jij aangeeft. Maar ikzelf ga uit van nog weer zo'n dooddoener (very much no pun intented): de maatschappij, dat ben jij. Misschien heb ik zelf te weinig meegemaakt. Laten we hopen van niet.
userIcon
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 21:09 schreef Eegee het volgende:
te goed dat anderen anders zijn en dat sommigen meer 'vatbaar' voor de problemen in de maatschappij zijn, zoals jij aangeeft. Maar ikzelf ga uit van nog weer zo'n dooddoener (very much no pun intented): de maatschappij, dat ben jij. Misschien heb ik zelf te weinig meegemaakt. Laten we hopen van niet.
Valt wel mee, denk ik.

Wat betreft "de maatschappij ben jij" denk ik dat velen daar ooit in min of meerdere mate achter stonden. Het probleem is echter dat je niet van het een op andere moment suicidal bent. Dat broeit en groeit langzaam. Daar gaan soms jaren overheen. En de maatschappij ziet dat niet...

Je kan dat nooit helemaal voorkomen, dat weet ik. Maar de maatschappij kan/mag zich op z'n minst afvragen of zij daar wellicht ook een aandeel in heeft. Zonder met cijfers te komen kan ik met zekerheid aangeven dat tijdens de economische bloei hier in Nederland het aantal mensen dat zelfmoord pleegde hoger lag dan tijdens de jaren van economische recessie. De druk op het individue!

Ik kan dus een heel eind met je meegaan, zeker voor wat betreft de druk die India 'oplegt' aan hun studenten. Maar iemand kwalijk nemen dat ie is doorgeslagen zal ik nooit kunnen. Wat ik overigens ook weer niet zo hard uit jouw woorden opmaak, maar wel uit die van andere fokkers.
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:14 schreef Ed_Gein het volgende:
Geen medelij
zielig om je eigen leven te beroven, om dan zo aan jezelf te denken
Bah, egoistisch gedrag
nominatie voor domste opmerking op Fok!
In dat soort landen is dat gruwelijk belangrijk
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 13:14 schreef Ed_Gein het volgende:
Geen medelij
zielig om je eigen leven te beroven, om dan zo aan jezelf te denken
Bah, egoistisch gedrag
Zonder de achtergronden weten zo reageren,wekt wel medelijden met jou op.
userIcon
Hmmmm.....halvewege het lezen had ik geen zin meer om te lezen, omdat het steeds herhalingen van gezegde dingen zijn. Ik sluit me aan bij mensen die zeggen dat je niet weet hoe de situatie van die meisje is. Ze kon onder druk zijn, maar ook niet. Hoe dan ook ik bid en wens de familie van de meisje sterkte toe.
userIcon
Net op de BBC....
In london zou een meisje zich ook
het leven hebben genomen. Ze
lag voor de school met een briefje
erbij.......

De exames zouden daar nog beginnen...
foutje, bedankt... beetje cruw maar voor zo iets je zelf
doden ...........
40  van 90 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd0
» 25/05 Breivik prijst optreden politie op Utøya27
» 25/05 Japanse 'tsunamimotor' naar museum VS14
» 25/05 Dikke Britse tiener uit eigen huis bevrijd21


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden