Voortbestaan van BNN onzeker

Media & Cultuur • Geschreven door Gertjan (Kozzmic) op 13-05-2004 @ 11:38
print 
Icoon Media nieuwsDe toekomst van BNN staat op de tocht. De Eerste Kamer is tegen de 'gelegenheidswetgeving' waarmee staatssecretaris Van der Laan de omroep van wijlen Bart de Graaff de helpende hand wilde bieden. Van der Laan verlaagde het vereiste ledental voor aspirant-omroepen van 300 duizend naar 150 duizend leden.

Een senaatsmeerderheid van CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP dreigt hier niet mee akkoord te gaan. De partijen vinden het een verkeerd moment voor deze wetswijziging omdat de regering op korte termijn plannen wil presenteren voor een fundamentele verandering van het omroepstelsel. Senator Agaath Witteman (PvdA): "Het gaat om de kwaliteit van de wetgeving en die is in dit geval niet goed. Wat ons betreft moet het hele bestel op de schop. Daar draagt dit wetje niet aan bij: het gaat te veel uit van de bestaande situatie dat ledenaantallen de status van een omroep bepalen." CDA-woordvoerder Henk Woldring sluit zich daarbij aan. "Ik heb niets tegen BNN. Maar wij beoordelen of wetgeving consistent is. Dat is hier niet het geval."

Als de partijen volharden in hun mening dan zal dit vrijwel zeker het einde van BNN betekenen. Voorzitter Gerard Timmer staat perplex. "De enige omroep die jongeren weet aan te spreken verdwijnt. Ik kan dat slecht uitleggen aan het Nederlandse publiek."



Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

9867 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1
Alweer?? Stop er toch mee met die ballen-zender. Twas niks, tis niks, twordt niks
userIcon
Alweer.

Maar goed, zonder Bart was het toch al niets meer.
userIcon
Zou het bijna jammer gaan vinden. Achja zonder Bart en ruud is er toch geen fuck meer aan.
quote:
"De enige omroep die jongeren weet aan te spreken verdwijnt. Ik kan dat slecht uitleggen aan het Nederlandse publiek."
De BrEeZeRKiDs hebben tmf toch? Flikkeren ze bridget terug op die zender
Hier kon je op wachten. Vanaf het begin hadden ze al problemen. Ik zou het wel jammer vinden als ze zouden moeten stoppen.
De enige die jong publiek aantrok????........................mja right....beetje met oogkleppen door het leven gelopen zeker

Ik wil niet zeggen dat Veronica en Yorin nou zo geweldig zijn, maar beter als BNN

TV word er alleen maar beter van zonder BNN
userIcon
Dat er wordt bekeken of de huidige regels rond de omroepen nog wel werken, kan ik me goed voorstellen. Maar waarom BNN, toch een populaire omroep (niet alleen bij jongeren, en niet elke jongere is een BrEeZâH-kid!), hiervan het slachtoffer dreigt te worden, is me in dit verband niet duidelijk...

Als het nou om een kwijnende omroep ging die destijds met een "noodwet" werd geholpen, soit. Maar BNN heeft bewezen mee te tellen in het omroepbestel, waarom dreigt dan toch het einde? Is er iemand die er verstand van heeft en het me uit kan leggen?
Heel erg jammer.

Echte kwaliteitsprogramma's als BNN at Work, Je zal het maar hebben, de Nationale IQ-test, Kamphues maakt Vrienden, Lijst 0, Tussen de Sterren...
Gewoon echt goeie programma's.

Hopelijk komt er een reddingsactie om dit te voorkomen. Ik blijf in ieder geval member.
En de kijkcijfers? Hoe zijn die van BNN. Ik vind BNN best een aardige zender (geen Breezerkid, ben 33 jaar)
Persoonlijk vind ik BNN helemaal geen fijne omroep, maar blijkbaar trekt het toch een fatsoenlijk aantal publiek. Zonde om dat te laten verdwijnen. Is het niet een idee om niet meer naar leden, dit is tenslotte niet meer van deze tijd, maar naar kijkcijfers te gaan kijken?
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:51 schreef yohan.nl het volgende:
Heel erg jammer.

Echte kwaliteitsprogramma's als BNN at Work, Je zal het maar hebben, de Nationale IQ-test, Kamphues maakt Vrienden, Lijst 0, Tussen de Sterren...
Gewoon echt goeie programma's.

Hopelijk komt er een reddingsactie om dit te voorkomen. Ik blijf in ieder geval member.
Precies, het zou echt jammer zijn dat dit soort programma's van de buis verdwijnen, alleen omdat (naar mijn mening) de doelgroep minder snel lid wordt van een omroep.

De programma's die je noemt zijn inderdaad erg leuk, en trekken volgens mij meer publiek dan andere programma's op de nederlandse zenders...
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:51 schreef yohan.nl het volgende:
Heel erg jammer.

Echte kwaliteitsprogramma's als BNN at Work, Je zal het maar hebben, de Nationale IQ-test, Kamphues maakt Vrienden, Lijst 0, Tussen de Sterren...
Gewoon echt goeie programma's.
idd helemaal mee eens. Ik kijk 10x liever naar publieke omroepen dan naar die stront irritante commerciele zenders voor het complete BrEeZaH VOLK

En ik blijf ook lid van BNN en ik hoop zeker dat ze blijven bestaan.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:55 schreef ChrisJX het volgende:
Persoonlijk vind ik BNN helemaal geen fijne omroep, maar blijkbaar trekt het toch een fatsoenlijk aantal publiek. Zonde om dat te laten verdwijnen. Is het niet een idee om niet meer naar leden, dit is tenslotte niet meer van deze tijd, maar naar kijkcijfers te gaan kijken?
Dat idee bestaat al

Er is een kabinetsvoorstel waarin wordt voorgesteld de omroepen ook te beoordelen op kwaliteit (door een of andere wazige commissie), kijkcijfers en dus ook nog leden. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik las het vanmorgen in de krant.
Ik zou het zeker jammer vinden als Kampuys maakt vrienden van de buis af ging.

Kijk het niet zo vaak, maar als ik er toevallig eens over heen zap moet ik toch bekennen dat het een programma is.
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:47 schreef Ed_Gein het volgende:
De enige die jong publiek aantrok????........................mja right....beetje met oogkleppen door het leven gelopen zeker

Ik wil niet zeggen dat Veronica en Yorin nou zo geweldig zijn, maar beter als BNN

TV word er alleen maar beter van zonder BNN
Welk gedeelte van het woord omroep begrijp je niet?
Op dit moment is het zo, dat de abonees van een omroep blad gelijk lid zijn van die omroep. Dus als je je op de TROS kompas of de AVRO bode aboneert omdat je het een leuk blad vind, ben je gelijk lid van die omroep (belachelijke regel maar goed). BNN zou volgens mij gewoon zo'n blad uit moeten gaan geven. Maak er een gewoon een jongeren blad van waar je toevallig ook de programmering in zet. Dan zitten ze volgens mij zo aan die 76.000 leden die ze nu nog missen om aan de 300.000 te komen!

Beter stelsel zou volgens mij zijn om een nieuwe omroep eerst een bepaald aantal leden te laten werven (bijvoorbeeld de 150.000 die van der Laan wil) en dan te gaan kijken hoe de kijkcijfers uit vallen...
Typische Nederlandse kruideniersmentaliteit.

Als ik het voor het zeggen had zou ik van BNN een Europese Jongerenzender maken.
Ondertiteling eronder en je trekt zo 50 miljoen toeschouwers.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:15 schreef Southern-Comfort het volgende:
(...)Beter stelsel zou volgens mij zijn om een nieuwe omroep eerst een bepaald aantal leden te laten werven (bijvoorbeeld de 150.000 die van der Laan wil) en dan te gaan kijken hoe de kijkcijfers uit vallen...
Dat was ook mijn eerste reactie, maar meteen daarna dacht ik: nee.

Want dan weet ik wat er gaat komen: kijkcijfertrekkende programma's, ten koste van kwaliteitsprogramma's...
Er zijn mensen die ook wel eens wat anders willen zien dan kijkcijferkanonnen. En ja, ik weet het, die mensen zijn in de minderheid. Maar ook de minderheid heeft af en toe recht op "hun" programma (en dan niet om 12 uur 's nachts middenin de week).

Het idee van een omroepblad voor BNN is ook niet slecht. Maar als ik even nadenk...: ik heb jarenlang een abonnement gehad van een omroepblad vanwege het blad, niet vanwege de omroep... Werkt dus ook niet.

Misschien eens in de x jaar verkiezingen houden dan? Zou dat haalbaar zijn?
Ik ben hard bezig geweest met leden werven en zit ook bij BNN in het rayonbestuur en van zulk soort berichten moet ik dus gewoon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:15 schreef Southern-Comfort het volgende:
Op dit moment is het zo, dat de abonees van een omroep blad gelijk lid zijn van die omroep. Dus als je je op de TROS kompas of de AVRO bode aboneert omdat je het een leuk blad vind, ben je gelijk lid van die omroep (belachelijke regel maar goed). BNN zou volgens mij gewoon zo'n blad uit moeten gaan geven. Maak er een gewoon een jongeren blad van waar je toevallig ook de programmering in zet. Dan zitten ze volgens mij zo aan die 76.000 leden die ze nu nog missen om aan de 300.000 te komen!

Beter stelsel zou volgens mij zijn om een nieuwe omroep eerst een bepaald aantal leden te laten werven (bijvoorbeeld de 150.000 die van der Laan wil) en dan te gaan kijken hoe de kijkcijfers uit vallen...
Dat zou precies de omgekeerde wereld zijn!!

BNN heeft nu in verhouding al veel meer leden dan de andere omroepen: puur omdat veel mensen alleen lid zijn van een omroep vanwege de tv-gids.

Kortom: gids en omroeplidmaatschap van elkaar loskoppelen, en de grens op 150.000 zetten / houden. Dan denk ik dat de AVRO er eerder onderdoor gaat.
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:25 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Dat was ook mijn eerste reactie, maar meteen daarna dacht ik: nee.

Want dan weet ik wat er gaat komen: kijkcijfertrekkende programma's, ten koste van kwaliteitsprogramma's...
Er zijn mensen die ook wel eens wat anders willen zien dan kijkcijferkanonnen. En ja, ik weet het, die mensen zijn in de minderheid. Maar ook de minderheid heeft af en toe recht op "hun" programma (en dan niet om 12 uur 's nachts middenin de week).

Het idee van een omroepblad voor BNN is ook niet slecht. Maar als ik even nadenk...: ik heb jarenlang een abonnement gehad van een omroepblad vanwege het blad, niet vanwege de omroep... Werkt dus ook niet.

Misschien eens in de x jaar verkiezingen houden dan? Zou dat haalbaar zijn?
Denk dat zo'n verkiezing niet echt haalbaar is, aangezien er weinig mensen zijn die echt om 'hun' omroep geven... Meeste mensen kijken naar wat ze leuk vinden, niet omdat het van een bepaalde omroep is... Wat misschien ook een idee is, is dat de koppeling met omroepbladen (oftewel tv-gidsen) ongedaan gemaakt wordt en dat alle omroepen actief betalende leden moeten gaan werven. Ik denkt dat dan bijvoorbeeld een TROS er heel veel kwijt gaat raken...

userIcon
er zijn veel slechtere omroepen dan BNN, bv de tros, ncrv, avro, kro, humanistische omroep. Laten ze die afschaffen. het is gewoon een zuiver politieke overweging van CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP. het zijn de partijen die alles bij het oude willen houden. De conservatieven zegmaar, en daar valt de pvda ook onder met hun gedachtegoed dat 150 jaar oud is.
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:42 schreef DrWolffenstein het volgende:
Alweer.

Maar goed, zonder Bart was het toch al niets meer.
Met bart ook niet.
Weg met die boel.
* is wereldvreemd

Dus omroepen zijn direct 'verbonden' aan de publieke zenders? Want wat dat betreft mogen er van mij wel wat commerciële zenders van de buis... Vier zenders naast elkaar zenden een zelfde soort programmering uit, en ze hebben allemaal geen ledenaantal zover ik het me voor kan stellen (misschien Veronica). Maar ja, die kosten de staat geen geld...
BNN MOET BLIJVEN
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 13:11 schreef ravan het volgende:
er zijn veel slechtere omroepen dan BNN, bv de tros, ncrv, avro, kro, humanistische omroep. Laten ze die afschaffen. het is gewoon een zuiver politieke overweging van CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP. het zijn de partijen die alles bij het oude willen houden. De conservatieven zegmaar, en daar valt de pvda ook onder met hun gedachtegoed dat 150 jaar oud is.
Ik vind niet dat de tros, ncrv, avro, kro of humanistische omroep slechter zijn dan BNN... Ze maken allemaal goede programma's voor hun eigen doelgroep... En wat is volgens jou dan de politieke overweging? btw heeft de PvdA niet laatst haar 'gedachtengoed' vernieuwd omdat deze zou oud was?
userIcon
Sjit... Ik heb mn weblog daar zitten...
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 13:19 schreef BeF_Aviko het volgende:
* is wereldvreemd

Dus omroepen zijn direct 'verbonden' aan de publieke zenders? Want wat dat betreft mogen er van mij wel wat commerciële zenders van de buis... Vier zenders naast elkaar zenden een zelfde soort programmering uit, en ze hebben allemaal geen ledenaantal zover ik het me voor kan stellen (misschien Veronica). Maar ja, die kosten de staat geen geld...
Commerciële omroepen zijn NIET verbonden aan de publieke omroepen. Ze hebben ook geen leden nodig om te mogen bestaan. En als je er niet naar wilt kijken zap je maar weg.

Publieke omroepen kun je natuurlijk ook wegzappen, maar 90% van wat daar uitgezonden wordt kun je ook makelijk bij de commercieëlen uit zenden. Je hebt dan wel wat meer reclame, maar kost iig geen belastinggeld.
userIcon
En als er toch zoveel behoefte is aan BNN (ruim 200.000 leden) dan kunnen ze ook wel commercieel verder gaan. Of misschien als non-profit zender(maar wel zonder belastingsteun) oid
userIcon
Zo zou Bart het niet gewild hebben
Bridget en Katja moeten gewoon hun tieten een paar keer laten zien op de zender, krijgen ze zo wat leden.
userIcon
Lekker boeiend. Is toch een bagger omroep.

Ze mogen maar lekker verder bezuinigen op de publieke omroep. Ze gedragen zich toch veels te commercieel. Zoveel reclame niet normaal. Ze mogen net als de BBC worden lekker reclame vrij.
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:11 schreef Notorious het volgende:
Lekker boeiend. Is toch een bagger omroep.

Ze mogen maar lekker verder bezuinigen op de publieke omroep. Ze gedragen zich toch veels te commercieel. Zoveel reclame niet normaal. Ze mogen net als de BBC worden lekker reclame vrij.
Aan de hoeveelheid reclame is geen maximum verbonden. Waar de publieken zich wel aan zouden moeten houden, is dat ze geen programma onderbrekende reclame mogen uitzenden... Daar zou bij de NOS volgens mij veel mee op gelet moeten worden (bijvoorbeeld de CL wedstrijden...)
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:01 schreef AirRaid het volgende:
Bridget en Katja moeten gewoon hun tieten een paar keer laten zien op de zender, krijgen ze zo wat leden.
LOOOOOOL goed idee

ok on topic
waarom zeggen de anderen dat BNN weg moet :/
Volgens mij heeft BNN recht om te blijven ook wat Den Haag zegt.
Leden eisen om in de omroepbestel te blijven, vind ik echt overdreven (en ouderwets)!! Het is heel erg unfair voor kleine omroepen!!

en trouwens, ik kijk niet zo vaak naar BNN...
dat zender heeft wel een paar goede en leuke programma's. Dus ga zo door BNN!!!
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:21 schreef Southern-Comfort het volgende:

[..]

Aan de hoeveelheid reclame is geen maximum verbonden. Waar de publieken zich wel aan zouden moeten houden, is dat ze geen programma onderbrekende reclame mogen uitzenden... Daar zou bij de NOS volgens mij veel mee op gelet moeten worden (bijvoorbeeld de CL wedstrijden...)
Weet je zeker dat er geen maximum zit aan de reclame? Ik weet het niet heel zeker, maar volgensmij hebben zelfs de commerciëlen een maximum. RTL mag volgensmij meer reclame uitzenden omdat dat via Luxemburg wordt uitgezonden, en daarmee de Nederlandse wetgeving (gedeeltelijk) ontduikt.
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Weet je zeker dat er geen maximum zit aan de reclame? Ik weet het niet heel zeker, maar volgensmij hebben zelfs de commerciëlen een maximum. RTL mag volgensmij meer reclame uitzenden omdat dat via Luxemburg wordt uitgezonden, en daarmee de Nederlandse wetgeving (gedeeltelijk) ontduikt.

heb het ff in de mediawet opgegezocht... je hebt gelijk:

Voor de publieke:
De Stichting Etherreclame heeft per jaar de beschikking over een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen percentage van de totale gebruikte zendtijd voor landelijke omroep. Dit percentage is niet hoger dan tien en kan verschillen voor televisie en voor radio

Voor de commerciële:
1. Het programma van een commerciële omroepinstelling bestaat voor ten hoogste vijftien procent van de totale duur per dag uit reclameboodschappen.
2. Het programma van een commerciële omroepinstelling bestaat voor ten hoogste twintig procent van de totale duur per dag uit telewinkel boodschappen.
3. Het programma van een commerciële omroepinstelling bestaat voor ten hoogste twintig procent van de totale duur per dag uit een combinatie van reclameboodschappen en telewinkel boodschappen

Neemt niet weg dat de NOS nog steeds programma onderbrekende reclame uitzend...
quote:
[...] wat ons betreft moet het hele bestel op de schop [...]


Hoe vaak hebben we dat eerder gehoord? De afgelopen honderdduizend keer dat het bestel "op de schop" ging waren dus verspilde moeite, is dat wat ze zeggen?

Geldverspillende sukkels in Den Haag.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:40 schreef Southern-Comfort het volgende:

[..]

Denk dat zo'n verkiezing niet echt haalbaar is, aangezien er weinig mensen zijn die echt om 'hun' omroep geven... Meeste mensen kijken naar wat ze leuk vinden, niet omdat het van een bepaalde omroep is...
Da's waar, ja...
quote:
Wat misschien ook een idee is, is dat de koppeling met omroepbladen (oftewel tv-gidsen) ongedaan gemaakt wordt en dat alle omroepen actief betalende leden moeten gaan werven. Ik denkt dat dan bijvoorbeeld een TROS er heel veel kwijt gaat raken...
Wat dacht je van de KRO! De Mikrogids is de goedkoopste omroepgids en heel veel mensen kiezen voor die gids, niet vanwege de KRO maar vanwege de centen (en terecht).
Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurt als de koppeling met de gidsen inderdaad stopt.

NB ik hoor net dat er protesten zijn uit de Eerste Kamer tegen eventueel verdwijnen van BNN.
quote:
NB ik hoor net dat er protesten zijn uit de Eerste Kamer tegen eventueel verdwijnen van BNN.
De SP heeft al gezegd het voorstel om het ledenaantal te verlagen naar 150.000 te zullen steunen... zo zullen er wel meerdere zijn, maar CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP hebben samen een meerderheid, dus als die bij hun standpunt blijven, heb ik weinig hoop voor BNN
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:01 schreef AirRaid het volgende:
Bridget en Katja moeten gewoon hun tieten een paar keer laten zien op de zender, krijgen ze zo wat leden.


NEEEEEEE, Blij dat we binnenkort van die twee talentloze siliconenpoppen af zijn.

Jammer van sommige andere programma's die wel goed waren, maar Bridget en Katja van het scherm.
BNN staat toch voor Beter Niet Nogmaals?
Hoezo weet Timmer het niet uit te leggen aan het Nederlandse publiek, hij bedoelt zeker de beleggers. Het publiek is geen lid dus blieft de zender blijkbaar niet. Misschien moet Timmer dus niet uitleggen maar luisteren!
De aantallen spreken voor zich, maar ja Timmer moet dan natuurlijk aansluiten bij al die andere werkloze en wie wil nu zo'n mislukkeling in zijn bedrijf hebben?
Vanavond Hans Teeuwen 22.10 op NED 2
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 17:45 schreef LinuxCultVapor het volgende:
Vanavond Hans Teeuwen 22.10 op NED 2
Maar dan wel een weekje later...... 20 mei dus.
userIcon
Ben ik daarom nou lid geworden?
Kzou het jammer vinden als BNN weg zou moeten. Kunnen ze daar in de kamer niet over nuttige dingen discussieren in plaats van het voortbestaan van een van de weinige publieke omroepen die ons leuke programma's biedt?
Echt zwaar kut krijgen ze er 140.000 leden bij is het nog niet genoeg.....Moet er niet aan denken wanneer ze verdwijnen en dat we dadelijk bijna helemaal zijn overgeleverd aan Rtl-4 en de rest van de commerciële kliek...Eigen huis en tuin, Idols, Life & Cookingprogramma's

Tot de beste programma's van het afgelopen jaar behoorden zeker wel 'Tussen de sterren' van Eddy Zoëy en 'Kamphues maakt vrienden'...En het allerfijnst...geen reclame.

Helaas ziet de jeugd van nu liever schijtnummers op TMF waarvan het beeld voor een derde onder de sms'jes staan...

The end of the world as we know it...

BR~
Heerlijk, ja we gaan erover praten, het moet anders want met die omroepleden dat werkt niet helemaal. Maar.. BNN heeft niet genoeg leden, ookal is het toegezegd vanuit de regering en dus mogen ze weg.

De politiek ten top: Een stel dwazen.

Eikels in Den Haag.
BNN moet blijven!!
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden