KPN op het matje door misleidende reclame

KPN moet zijn excuses aanbieden voor het misleiden van consumenten. Dat bepaalde de rechter. KPN beweerde in een commercial dat de consument bij een overstap naar concurrent Tele2 minder dan één euro goedkoper uit is. KPN kon dit echter niet bewijzen.

Tele2 stapte vervolgens naar de rechter. Die deed afgelopen maandag uitspraak. De rechter bepaalde dat KPN een brief moet sturen, die de rechter opgesteld heeft. Deze brief moet worden verstuurd naar iedereen die naar aanleiding van deze campagne is overgestapt. Bovendien moet er van elke brief een afschrift naar Tele2. Volgens de rechter heeft KPN onjuiste informatie verstrekt. In de brief staat onder anderen dat KPN het niet hard kan maken dat consumenten minder dan 1 euro besparen wanneer men overstapt van KPN naar Tele2. De doelstelling van deze actie was om consumenten die reeds zijn overgestapt terug te lokken.

Tele2 was tevreden met de uitspraak van de rechter. KPN was het echter niet eens met de uitspraak en heeft daarom hoger beroep aangetekend. De brieven worden wel verzonden.

KPN blijft echter van mening dat de boodschap van de campagne waar is. "In vergelijking met Tele2 en Scarlet is inderdaad slechts 92 procent van de mensen minder dan een euro duurder uit bij KPN", aldus Maaike Scholten van KPN. "We hadden evenwel moeten vermelden dat bij de berekening van het KPN-tarief speciale kortingsacties werden meegenomen. Dat hadden we beter duidelijk moeten maken en dat gaan we ook doen."