Bij het populaire tv-programma
Idols wordt gerommeld met het aantal sms-stemmen. Bovendien worden sommige kandidaten bevoordeeld. Dat zeggen Bas Nibbelke en Joël de Tombe - twee Idols-finalisten van vorig jaar - in een interview met het
Algemeen Dagblad.
Volgens Joël staat de volgorde waarin de finalisten eindigen van tevoren vast: "
Natuurlijk worden er stemmen geteld, maar daarna is er alle ruimte om de uitslag aan te passen." Bas, die samen met Joël nog meedeed aan het Nationaal Songfestival, bevestigt dit: "
Vrienden van mij die een stem-sms voor mij naar het programma zonden, kregen een automatisch berichtje terug van David of Hind met 'Bedankt voor je stem' er op. Verder sloten de telefoonlijnen van de kandidaten niet tegelijk. Toen iemand op mij wilde stemmen, bleek de lijn niet meer open, terwijl hij daarna nog makkelijk voor een andere kandidaat kon bellen." Verder noemt Joël het 'erg vreemd' dat niet Jim, maar Jamai tot winnaar van het eerste seizoen Idols werd uitgeroepen. Hij wijt dat aan de leeftijd van Jim, waardoor hij niet veel mocht werken.
RTL4 reageert woedend op de beschuldigingen van het duo. Zij noemt Bas en Joël 'slechte verliezers die zich ten koste van een populair programma willen profileren.' Omdat met de kandidaten van Idols contractueel is overeengekomen dat zij zonder toestemming geen mededelingen over de programma-inhoud mogen doen, overweegt RTL4 juridische stappen tegen het tweetal. In een reactie zegt woordvoerder Laurens Woldberg (RTL4): "
We willen eventuele schade op hen verhalen. Deze complottheorie raakt kant noch wal." Woldberg noemt het 'onzinnig' om te denken dat de makers van het programma enig belang hebben bij het manipuleren van de uitslag: "
Het is commercieel het interessants om te zoeken naar de populairste deelnemer."
Op de constatering dat verkeerde bedank-sms'jes aan stemmers worden verstuurd, reageert Woldberg: "
Theoretisch kan een verwaarloosbaar aantal sms'jes niet zijn aangekomen, maar dat heeft geen invloed op de uitslag. De stemming verloopt eerlijk. Elke week is er een notaris bij."
Ook tijdens het eerste seizoen van Idols gingen
geruchten over de betrouwbaarheid van de stemming. Daarop
reageerde HMG dat deze geruchten volledig uit de lucht zouden zijn gegrepen. Een aantal prominente programmamakers is vervolgens bij het tellen van de stemmen
aanwezig geweest om de eerlijkheid ervan te bewijzen.
Lees ook:
»
26/05 Pinkpop waarschuwt voor zomerse temperaturen26
»
26/05 Keira Knightley is verloofd12
»
25/05 'Constanza Breukhoven zat naakt voor de webcam'31
»
25/05 Ex-pornoster Jenna Jameson met slok op achter stuur15
|
Deze uitspraken zijn gedaan bij Omroep Brabant...
Die mensen van het AD zijn een stelletje jatters
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:37 schreef emingee het volgende:Deze uitspraken zijn gedaan bij Omroep Brabant...
Die mensen van het AD zijn een stelletje jatters

Ik denk niet dat ze zomaar iets van Omroep Brabant als interview in hun eigen krant zetten

. Artiesten geven aan méér media dan alleen Omroep Brabant interviews

.
Het blijft onzin en dat is al een keer of twee bewezen dat de geruchten onzin zijn.
Zie maar het feit dat vorig jaar al vast zou staan dat Hind zou winnen en uiteindelijk Jamai won.
Wie maakt zich hier druk om... stelletje egotrippers daaro- en die gasten die er aan mee doen en zelf niet in staat zijn om het verder te schoppen in de muziek zijn sowieso triest- en je kunt op 3 vingers uittellen dat er zo'n blije eikel wint- zie ook het songfestival-
Als Jim had gewonnen, zat de IDOLS organisatie met de Arbo inspectie in hun nek.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:44 schreef HIHIHIHI het volgende:
Als Jim had gewonnen, zat de IDOLS organisatie met de Arbo inspectie in hun nek.
Waarom laten ze die nerd dan meedoen?
Wat maakt het ook uit... boeit toch niet wie er wint.
Fok wordt echt steeds slechter he?
Dit bericht is al meer dan 2 weken oud
Dat programma is toch zo gemaakt dat het echt niet uitmaakt of er met de stemmen wordt gesjoemeld of niet... Het zijn toch mensen die zonder zo'n overdreven media-hype het nooit en te nimmer zouden halen in de echte wereld.
En dan die jury, dat stelletje zelf-benoemde experts die eigelijk nieteens weten waar ze over praten

En dan vooral die Klaagman...
ik word een beetje ziek van al dat aangeklaag. het zijn slechte verliezers en het lijkt mij erg onwaarscheinelijke dat die "vrienden"( waarvan ik me amper van geloof dat ze die hebben) een bericht terug krijgen met de naam hind er in ofzo dat zou wel een hele grote blunder zijn.
Toch heb ik mijn twijfels bij die stemmingen. Niet in de zin van of ze kloppen, maar in de zin hoe ze ooit kunnen checken of het echt wel eerlijk gaat.
Stel ik ben notaris. Ik zit de hele dag met mijn neus in contracten, wetboeken en scheidings papieren te neuzen. Ik heb totaaaaal geen kaas gegeten van computers, laat staan van databases, en sms gateways.
Ik zie en paar grafiekjes lopen die allemaal redelijk gelijdelijke op lopen, dus het zal allemaal wel goed gaan.
In werkelijkheid zit een of andere nerd, van achteraf die fantastiche mooie database te vullen met informatie. Informatie die niet klopt, om zo de stemming te beinvloeden. Die notaris moet echt wel een onafhankelijke computer expert meenemen (die ook nog eens alle rechten heeft in het systeem van idols) om te kunnen controleren of het echt wel allemaal goed gaat.
Of denk ik nu zo do(e)m?
haha die bas en joel zijn echt supernerden 1e klas eerlijk waar
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:50 schreef McPieter het volgende:Fok wordt echt steeds slechter he?
Dit bericht is al meer dan 2 weken oud

Van de
bronpagina:
quote:5-03-20054
En wat is het vandaag? juist, 5-03-2004.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:56 schreef Orthello het volgende:
Of denk ik nu zo do(e)m?
Nee, je denkt niet dom. Het feit dat Idols vorig jaar niet wilde dat een accountant (die per definitie onafhankelijk is) de volledige stemming (incl. computers e.d.) controleerde, zegt mij genoeg. Een notaris is voor dit soort werk (dus controleren van systemen e.d.) helemaal niet opgeleid, dus het is maar al te makkelijk om die voor je karretje te spannen. Want wat ziet zo'n notaris nou? Precies zoals je al zegt: een monitor. Ja, dus? Dat zegt helemaal niets. Veel accountants hebben véél meer inzicht in de achterliggende systemen, maar blijkbaar had en heeft Idols daar iets te verbergen. Anders speelden ze wel open kaart.
die jöel probeert elke keer weeer in het nieuws te komen wat een kk kneus
laat hem gauw oprotten en als hij eenmaal weg is, hjoor je ook weer minder over het trieste idols en die gare henk jan de "expert" en dan krijgen we hopelijk weer een beetje normale tv
Dan plijt ik bij deze voor een accountant controle bij Idols.
Ik vertrouw ze voor geen meter.
Hoe was dat ook alweer tijden Big Brother. een Fok! Intervention toch?
Misschien maar weer eens een interfention doen, maar nu bij Idols
Dat is nou zou mooi aan computers, je kan alles manipuleren zonder dat dit te bewijzen is, zo is Janmaat ook Den Haag uit gewerkt.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:04 schreef Orthello het volgende:Dan plijt ik bij deze voor een accountant controle bij Idols.
Ik vertrouw ze voor geen meter.
Hoe was dat ook alweer tijden Big Brother. een Fok! Intervention toch?
Misschien maar weer eens een interfention doen, maar nu bij Idols
plijt?
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:44 schreef DM-XTREME het volgende:
[..]
Waarom laten ze die nerd dan meedoen?
Kijkcijfers?
commercie ten top en genaaid worden we allemaal.
Je begrijpt natuurlijk wel dat die belrondes alleen maar bedoeld zijn om inkomsten te genereren - de uitslag staat al ruim vantevoren vast.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:57 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Van de
bronpagina:
[..]
En wat is het vandaag? juist, 5-03-2004.
kan wel op 05-03 gepubliceerd zijn, feit is dat ik dit bericht vorige week ook al ergens heb gelezen....
Denk dat ze toch wel een beetje gelijk hebben.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:15 schreef nicoco het volgende:[..]
kan wel op 05-03 gepubliceerd zijn, feit is dat ik dit bericht vorige week ook al ergens heb gelezen....

Ze kunnen dat best in een of andere radioprogramma ofzo gezegd hebben. Feit is dat vandaag het interview in het Algemeen Dagblad staat.
Er was meer ge-SMS'ed voor Jamai, ik heb de grafieken voor het berichtenverkeer die avond gezien en na Jamai z'n optreden was er een hogere piek.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:19 schreef CeeJee het volgende:
Er was meer ge-SMS'ed voor Jamai, ik heb de grafieken voor het berichtenverkeer die avond gezien en na Jamai z'n optreden was er een hogere piek.
Hoeveel verdient dat nou om dat steeds te moeten zeggen??
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:14 schreef basset het volgende:[..]
plijt?
Ja, mijn goeiste nederlands. Het is met een D he??
ok.. ik ga pleiten. <= en hoe ga je die nu lezen. Want zowel met lange als korte ij/ei is dit goed
Al die smsjes komen een database binnen en dat is wel zo makkelijk te manipuleren,simpele update middels mysql en de uitslag is in een handomdraai veranderd. Vertrouw dit voor geen meter en waar rook is,is vuur. Raar prgramma dat Idols
Ach man. Heel dat Idols zuigt. Die troep moet zo snel mogelijk van tv.
volgens mij is het eerlijk
quote:Ook tijdens het eerste seizoen van Idols gingen geruchten over de betrouwbaarheid van de stemming. Daarop reageerde HMG dat deze geruchten volledig uit de lucht zouden zijn gegrepen. Een aantal prominente programmamakers is vervolgens bij het tellen van de stemmen aanwezig geweest om de eerlijkheid ervan te bewijzen.
En dan regel je toch een notaris om van het gezeik af te zijn... Maar die is er natuurlijk niet om een reden...
hmz.... Volgensmij zouden die jongetjes nog wel eens gelijk kunnen hebben. Aangezien RTL4 nogal heftig reageerd.
Als je tegen een crimineel zegt dat-ie een crimineel is dan zal-ie van het dak gaan schreeuwen dat hij geen crimineel is. Iemand geen crimineel is zal het niet zo hoog opvatten.
En ze hebben er wel degelijk belang bij wie er wint, want iemand van 15 mag minder werken dan iemand van 16...
Wel vreemd dat ze een contract moeten tekenen waarin staat dat ze hun mond moeten houden over de inhoud van het programma. Blijkbaar is er een geheimpje dat de rest van de wereld niet hoeft te weten.
Overigens plegen ze Bas en Joel geen contract-breuk. Ze vertellen alleen maar de ervaringen van hun fans. Niet wat ze zelf achter de schermen hebben gezien.
Maar als RTL4 zegt dat ze eerlijk handelen, dan kunnen ze dat toch makkelijk bewijzen lijkt me. "Elke week is er een notaris bij", zegt overigens ook niet zo veel. Heb ze nog nooit horen zeggen dat er een notaris bij is.
quote:Een aantal prominente programmamakers is vervolgens bij het tellen van de stemmen aanwezig geweest om de eerlijkheid ervan te bewijzen.
Daar heb je toch niets aan? Je krijgt toch alleen geloofwaardigheid door de stemming te laten overzien door een
onafhankelijke partij?
Ik volg dat circus zelf niet, maar als ze de boel naaien, dan moet daar wat van gezegd worden.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:42 schreef motown het volgende:
[..]
Daar heb je toch niets aan? Je krijgt toch alleen geloofwaardigheid door de stemming te laten overzien door een onafhankelijke partij?
Ik heb er toen ook hard om moeten lachen inderdaad

.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:42 schreef motown het volgende:[..]
Daar heb je toch niets aan? Je krijgt toch alleen geloofwaardigheid door de stemming te laten overzien door een
onafhankelijke partij?
Ik volg dat circus zelf niet, maar als ze de boel naaien, dan moet daar wat van gezegd worden.


En daar werd dus de accountant voorgedragen..... en geweigerd.
Ik weet genoeg
=edit=
Naast de voorrondes is idols toch 3x niks
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 16:47 schreef Orthello het volgende:[..]

En daar werd dus de accountant voorgedragen..... en geweigerd.
Ik weet genoeg

Juist.
Fuck dat hele Idols 3 x.
reclamevulling.
dat ze schapen vinden die ermee bezig zijn alsof t niet eens om t geld gaat is me een mirakel.
vorig jaar was idols nog wel leuk maar nu is het alleen in het begin leuk met die rare gasten voor de rest is het sucks
al die vochtige meisjes van 12, hebben met ze alle 40000 keer ge sms t
ze moeten de rekening tot hun 21 betalen.
1 sms per p= eerlijk
Who cares!!! ze hebben toch een cd'tje mogen maken... dat kunnen veel (betere) bandjes/zangers/zangeressen niet zeggen!
Zie laatste gedeelte

''Bij deze wil ik Ron ook veel succes wensen. Ik weet hoe moeilijk het is om later uit de kast te komen, dus je kunt nu beter open kaart spelen!''
Eerst beschuldigt de Idols-winnaar RTL4 van bedrog en daarna beweert ie dat Ron homo is, nee volgens mij komt dit bericht niet van Jamai en zat een grappenmaker erachter die de site heeft gehackt, want Jamai kan wel degelijk in problemen komen met zulke uitspraken
Als je dat nog niet wist

....
lol Asskicker14, Ron is homo en Idols is grote oplichterij dus liegen doet ie in ieder geval niet
wat boeit het nou wie idols wint?? de beste komt erna gewoon het verste dat zie je bij jamai hoe ver is die gekomen? en erg triest van die bas en joël dat ze zich zo proberen te profileren ja.
laat ze eerst maar is het songfestival winnen