Rijke Fin krijgt boete van 170.000 euro

Algemeen • Geschreven door ChrisJX op 10-02-2004 @ 17:01
print 
doophoofd vertaalde en submitte het volgende berichht:

Eén van Finlands rijkste inwoners heeft een recordboete van 170.000 Euro gekregen wegens te hard rijden door het centrum van de hoofdstad Helsinki. De boete is zo hoog omdat Finse verkeersboetes gekoppeld zijn aan het inkomen van de overtreder.

De 27-jarige Jussi Salonoja, erfgenaam van een worstenbedrijf, werd afgelopen donderdag gepakt terwijl hij tachtig kilometer per uur reed waar veertig is toegestaan. Aangezien volgens de laatste belastingopgave het inkomen van Salonoja rond de zeven miljoen euro bedraagt, werd hem een boete van 170.000 euro opgelegd.

Als de boete door de rechtbank van Helsinki niet verlaagd wordt, zal dit de hoogste boete ooit zijn. Eerder kregen internetmiljonair Aakko Rytsola en Nokia-directeur Pekka Ala-Pietila boetes van respectievelijk 80.000 en 35.000 euro opgelegd.

Bron: Reuters


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

1445 views / 76 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 76 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Dat zouden ze in NL ook moeten doen
DAT zouden ze hier ook moeten doen.
ha, zouden ze hier ook moeten instellen
2,5% van je inkomen lijkt me wat veel. Ik hoop dat ze dan dat geld ook hard kunnen gebruiken.
Wacht maar tot Mika Hakkinen voorbij de flitspaal komt !!!!!
Precies DAT zouden ze hier dus moeten doen
En dat zou dan gelijkheid in rechten moeten voorstellen?
En dat zouden meer landen moeten doen
Das een goeie, die kunnen wij ook wel gebruiken ja
Ben benieuwd wat Maxima in zo'n geval zou moeten betalen voor het akkefietje dat ze had met de lokale slager...
als ze dat hier doen krijgen ze van die jongeren die geen inkomen hebben 80KM te hard rijden en maar 10 euro boete krijgen
userIcon
Ja ja, dit overtreft zelfs de boeten van een tijdje trug.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=14919
LOL 4250 euro per kilometer
Das helemaal niet zo'n gek idee!
Kan ik me mooi de tyfus racen

2.5% over niets is niets

Wat een stel apen hier.
Totdat ze zelf eens een boete van 200 euro krijgen, dan hoor je ze weer klagen
Stel hypocriete gasten.
Goed plan...laat de rijken het maar eens goed voelen....
De President in een reactie.......

Nederland
Dinsdag 10 februari, 2004

PERSBERICHT:

Geachte Landgenoten,

Ik wil graag mijn mening geven over deze gebeurtenissen. Ik vind het belachelijk dat mensen met een hoog inkomen, zoals ik, meer zouden moeten betalen voor een verkeersboete. Als rede wordt genoemd dat het ons geen hol interesseerd of we 100 euro of minder moeten betalen. Maar daar vergist u zich in, waarde landgenoten, het doet pijn. Heel veel pijn. Je krijgt immers een strafblad. Ik heb al 20 veroordelingen op mijn naam staan, doordat ik met mijn Ferrari te snel heb gereden. Ik heb er dan wel geen straf voor gehad omdat ik zo machtig ben, maar stel er komt een staatsgreep en ik ben weg, dan kom ik hierdoor nergens meer aan de bak.
Bovendien moet de overheid maar op een andere manier veur zijn geld zorgen. Melk de rijke, upper-class mensen niet uit, maar zorg ervoor dat je op een normale manier je geld krijgt.

Mijn mening, Mening van DE PRESIDENT

Met dank
userIcon
Wat een onzin dus iemand met een bijstands uitkering kan zich de rambam rijden.
Als je toch ¤7 miljoen hebt kan je dat best wel missen
Ik vind dit krom.
Zullen we straks ook dan maar de winkelprijzen aan je inkomen koppelen? Dan weet ik wel wat ik doe: lekker uitkeringtrekken, hoevik immers toch ook minder te betalen, triest
@btw

nog een ouder

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=4497

[ Dit bericht is gewijzigd door KGA ]
Ik vind het ook maar dom, als je hard werkt moet je meer betalen ... (hard werken weet ik niet van deze meneer, maar in het algemeen). En dat zou weer een voordeel zijn voor de bepaalde groep mensen die te lui zijn om te werken ..
wat een onzin, iemand straffen omdat hij rijk is
[ Dit bericht is gewijzigd door Dat_Drink_Ik_Op ]
Dat zouden ze hier NIET moeten doen.
Nou, dát zouden ze dus niet in Nederland moeten instellen.

Het is gewoon oneerlijk dat mensen voor hetzelfde misdrijf gigantisch veel meer moeten betalen dan anderen. "Rijkere" mensen zullen wellicht al vaker een overtreding begaan omdat ze over het algemeen in wat mooiere & snellere auto's rijden.
quote:
Kan ik me mooi de tyfus racen

2.5% over niets is niets

Ja hoor, race maar gerust. Ook al is je salaris niets, dat deel wat salaris onafhankelijk is blijf je toch behouden hoor.
Als je vervolgens in een jaar 40x een overtreding begaat ben je bovendien 40x 2,5%=100% van je salaris kwijt + nog een extra bedrag voor de boetes
Make me happy en spek de staatskas
Waarom zou je nog werken?
userIcon
Dit moeten ze inderdaad NIET doen. Dat is niet omdat ik relatief rijk ben, maar omdat zoals hierboven ook al ergens staat: voor de minder bedeelden is het dan veel makkelijker een overtreding te maken. Die paupers van 18 en een opgevoerde Golf kunnen dan maar aanraggen, die lui hebben -volgens de papieren- geen cent te makken en komen er met een paar kwartjes boete vanaf.
vind dat wel een goed systeem...
haha, zoveel koste misschien zijn auto nog niet eens

quote:
Ik vind het ook maar dom, als je hard werkt moet je meer betalen ... (hard werken weet ik niet van deze meneer, maar in het algemeen). En dat zou weer een voordeel zijn voor de bepaalde groep mensen die te lui zijn om te werken ..

Het gaat hierbij om boetes!!!! Terecht dat die inkomensafhankelijk zijn zodat rijke mensen het in hun portemonee voelen dat ze zijn betrapt.
Bovendien; mensen zonder inkomen dienen nog wel een boete te betalen, hoor.
Als ze dat in Nederland gaan invoeren dan is de huidige boetehoogte voor mensen met een uitkering/minimumloon/stufi en meer dus voor mensen met betere banen.
Let wel: Dit is m.i. beter dan inkomensafhankelijke spoorkaartjes zoals nu in Nederland gebruikelijk is.
goed systeem, dan hoor ik geld terug te krijgen
ga toch weg met dat moeten ze hier ook doen niks ervan! Ik werk hard voor me centen ja waarom zou ik meer moeten betalen dan koos werkeloos.
Dat Drink Ik Op -> Er wordt niet gestraft omdat ie rijk is, maar om hem te laten voelen. Armen betalen minder omdat ze minder kunnen hebben, Rijken wel, en dus stemmen ze het daar mooi af. Topbeleid...Suomi maestari !
userIcon
Blijft een beetje raar systeem. Niet dat ik het erg vind dat iemand met een inkomen van 7 miljoen zo'n boete moet betalen, bedoel lullig voor hem maar hij heeft toch geld zat Bovendien kent hij het risico van 2 keer zo hard rijden als toegestaan.
Het idiote vind ik alleen dat iemand met een minimum inkomen vrijwel ongestraft tehard kan rijden. Of hebben ze daar wel wat op bedacht?

quote:
goed systeem, dan hoor ik geld terug te krijgen

Ik wou net zeggen.. dan kan ik me miljonair rijden
en dan langzaamaan weer terug betalen
Goed idee voor bezuiningsmaatregel. Harder rijden moet zwaardere boete voor rijken. Als ze niet kunnne betalen,dan zullen ze dan jarenlang in de gevangenis genoten.

[ Dit bericht is gewijzigd door Dovenwereld ]
userIcon
Laten we knappe mensen dan ook gewoon meer betalen voor trouwen en echtscheiden,
zij komen toch sneller weer aan een partner !
En het is niet de eerste keer.

http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20000804xx4
man Philosocles (Redactie Frontpage) 10-02-2004 @ 17:26 fotoboek no homepage
userIcon

quote:
En dat zou dan gelijkheid in rechten moeten voorstellen?

And why the fuck not?

Er zit wel degelijk een logica in. Bv. een dik-verdienende manager die te hard rijdt omdat-ie denkt, 'ach zo'n boete, kan mij het schelen'. Die voelt het in Finland net zo hard in z'n portemonnee als een minimumloner.

Da's toch gelijkheid ten top?

quote:
Het is gewoon oneerlijk dat mensen voor hetzelfde misdrijf gigantisch veel meer moeten betalen dan anderen.

Het is juist eerlijker omdat iedereen even hard in z'n portemonnee wordt geraakt. Als 'rijkere' zou je anders meer overtredingen kunnen maken dan armeren. Het kost je immers relatief niks.
Als rijkere heb je je net zo goed aan de regels te houden.

quote:
Ik werk hard voor me centen ja waarom zou ik meer moeten betalen dan koos werkeloos.

je kunt je ook gewoon aan de regels houden natuurlijk....

quote:
Dit moeten ze inderdaad NIET doen. Dat is niet omdat ik relatief rijk ben, maar omdat zoals hierboven ook al ergens staat: voor de minder bedeelden is het dan veel makkelijker een overtreding te maken. Die paupers van 18 en een opgevoerde Golf kunnen dan maar aanraggen, die lui hebben -volgens de papieren- geen cent te makken en komen er met een paar kwartjes boete vanaf.

Wat dacht je van een minimum, bijv het huidige boete niveau?
+ Men gaat dan naar inkomen kijken, heb jij een 'te' dure auto voor wat je verdient, dan zal dat ook uitgezocht worden.
De rijken worden al genoeg gepakt

quote:
Da's toch gelijkheid ten top?

Ja en dat is toch walgelijk? Als ik me helemaal de pleuris werk om veel te verdienen en vervolgens is mijn koopkracht (in elk geval qua boetes) gelijk aan die van iemand met een minimuminkomen, klopt er toch iets niet? Dat is pas oneerlijkheid! Waarom zou ik dan nog harder gaan werken? Dit soort wanideeën ontstaan over het algemeen onder de stikjaloerse bevolking met een lager inkomen.

Onbegrijpelijk dit. Hoe kun je jezelf als regering nog serieus nemen als je 170.000 euro voor een verkeersovertreding in rekening brengt. Walgelijk.

Denk trouwens niet dat ik stinkend rijk ben en dit daarom zeg. Ik vind het alleen oneerlijk dat dit soort maatregelen getroffen worden.
met zo`n inkomen lacht ie erom
userIcon

quote:
Als ik me helemaal de pleuris werk om veel te verdienen en vervolgens is mijn koopkracht (in elk geval qua boetes) gelijk aan die van iemand met een minimuminkomen, klopt er toch iets niet?

Je doet iets illegaals en je wordt hiervoor gestraft met een boete. Waardoor je je de volgende keer wel bedenkt (althans dat is de bedoeling)
Dit heeft helemaal niks met koopkracht te maken, wil jij geen boete van 2.5 % van je inkomen betalen dan moet je je maar aan de regels houden.

man Philosocles (Redactie Frontpage) 10-02-2004 @ 18:01 fotoboek no homepage
userIcon

quote:
Dit soort wanideeën ontstaan over het algemeen onder de stikjaloerse bevolking met een lager inkomen.

Of onder hen die zich doorgaans aan de wet houden.
_
quote:
Denk trouwens niet dat ik stinkend rijk ben en dit daarom zeg.

Neuh, ik denk eerder dat je geregeld een boete krijgt.
Briljant, meteen ook invoeren in Nederland.

Lijkt me de enige manier om de Patrick Kluiverts en andere verkeerscriminelen het juiste gedrag aan te leren, een boete moet pijn doen, ook voor een rijke.
De boetes in Finland voor snelheidsovertredingen van minder dan 20 km/uur varieert van 63 tot 110 euro (bij benadering).
Daarboven begint het feest. Eerst wordt het dagelijks besteedbaar inkomen berekend:

I = (netto maandinkomen - 235 euro) / 60

Afhankelijk van de gezinssamenstelling en materiële rijkdom kan deze waarde verhoogd of verlaagd worden.

Wie bijvoorbeeld 32 km/uur te snel rijdt, krijgt een boete van 12 'daginkomens'. Een automobilist die 100.000 euro per maand verdient, mag dan rekenen op een boete van bijna 20.000 euro. Wie 5000 euro per maand verdient, krijgt een boete van 950 euro.

Bron: http://www.tcp.com/~ether/articles/finland-traffic-fines.html
50  van 76 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden