Van minister mag de eurocent weg

Algemeen • Geschreven door Rob (R@b) op 18-09-2002 @ 10:43
print 
thdoctor had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Van VVD-minister Hoogervorst (Financiën) mag de eurocent worden afgeschaft. Hij gelooft dat de gemiddelde Nederlander het al een zegen vond dat de oude Nederlandse cent weg was, en niet zat te wachten op een nieuwe cent.

Hoogervorst ziet een één euro-biljet niet zitten. Italië kwam onlangs met dat voorstel: ,,Een belachelijk idee. Een bankbiljet van 2 gulden 20 is onhanteerbaar.''

Een besluit over afschaffing van de eurocent kan overigens alleen in Europees verband worden genomen.



Lees ook:

» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24
» 08/02 Meisje gooit hamer tegen hoofd docent69


delen | eKudos nujij

1526 views / 77 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 77 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
goed idee, meteen afschaffen dat nutteloze centje
Inderdaad! opsouten met die centen
LOL.. Het kleinste landje van Europa (bijna dan), dat als enige geen centen meer hanteerde wil ze nu weghebben..

Yeah right
Gelijk doen. Ik gebruik ze idd. nooit

"Geen centje pijn" zal ik er van hebben :-)
userIcon

quote:
LOL.. Het kleinste landje van Europa (bijna dan), dat als enige geen centen meer hanteerde wil ze nu weghebben..

Volgens mij hanteert Finland helemaal geen eurocenten.

Er zijn er alleen een paar geslagen voor de verzamelaars, in de euro-kitjes, maar het is er geen normaal betaalmiddel meen ik.
Doe dan ook gelijk die van 2 eurocent net zo zinloos!

[ Dit bericht is gewijzigd door Kaaltie ]
Laat ze ook direct ff die 2cent wegdoen je wordt niet goed van al dat kleingeld in je portomonee.
zweden gebruikte ze toch ook al niet meer? btw een briefje van 2 gulden 20!!?? je bent toch minister van financien, geef dan het goede voorbeeld, slaat helemaal nergens op !

quote:
Laat ze ook direct ff die 2cent wegdoen je wordt niet goed van al dat kleingeld in je portomonee.

Briefjes van 2 cent?
Tja, nadat we dan eindelijk genoeg gezeken hebben over dat alles duurder geworden is met de euro gaan we de 1 eurocent afschaffen zodat we opnieuw dergelijke discussies kunnen starten.
userIcon
Wel erg raar dat Hoogervorst als minister van financiën weer gaat roepen hoeveel gulden dat weer zou zijn geweest.
Niks 2 gulden twintig. Geef het goede voorbeeld!
Reken in EURO\'S!

//edit: Net te laat. Is al geroepen...
[ Dit bericht is gewijzigd door Sjaakman ]
Als we niet willen dat alles duurder wordt moeten we denk ik niet te snel zijn met het afschaffen van de 2 eurocent munten.
Ze zijn nog altijd bijna vergelijkbaar met stuivers en de daarop volgende munt is meteen 5 eurocent, dus meer dan \'n dubbeltje...
userIcon
Hehe, eindelijk. Weg met dat muntje, het gebruik ervan is toch niet praktisch.
Ik geloof dat ze de eurocent in Finland al vanaf een maand na invoering geschrapt hebben.
groot gelijk, opgedonderd met die lading onbruikbare muntjes in mn porto en die 2 ct. mag ook wel weg..
Mja opzich ben ik voor maar je zal zien dat dan meteen ALLES naar boven wordt afgerond. uiteindelijk wordt de consument dus weer de dupe =/
userIcon
als alleen de 1cent wordt afgeschaft, hoe wordt er dan afgerond?
Wel goed voorstel om de 1cent (en de 2cent imo) af te schaffen, lekker afronden op 5 cent.

En briefjes van 1 euro is absurd; ik wil munten van 5 euro!
userIcon
Als jullie allemaal zo\'n hekel hebben aan die stukjes van 1 en 2 cent, je mag ze ook naar mij toe sturen, ik verzamel ze wel in......
userIcon
maar dan word je wel weer geflest met de prijzen..alles is al zo duur en dan moet je ook nog eens voor iets van 3.41 3.45 gaan betalen... (als je de 2 cent ook afschaft)..
Eens per maand betaal ik met kleingeld bij winkels...sta ik 5 minuten dat losgeld door de ploegen...en de winkels houden meestal wel van kleingeld...
En ze NOG een reden geven om de afrondingen weer lekker naar boven te doen ? Neen dank U ! We worden genaaid waar we bij staan met die &^$#@(@^%$#^% €uro

quote:
zweden gebruikte ze toch ook al niet meer?

Hmm.. kan wel kloppen; Zweden gebruikt de Euro namelijk helemaal niet. Die sukkels willen nu misschien een referendum gaan houden om te kijken hoeveel Zweden er voor de invoering zijn.

Een briefje van €1,- lijkt me trouwens wel grappig. In de VS heb je ook briefjes van $1,- en in Schotland heb je briefjes van £1,-.
Ik ben er bijna zeker van dat als dit centje weggewerkt wordt, dat de prijzen die allemaal ¤ 2,92 waren. nu ¤ 2.95 worden.
Dank je feestelijk zeg, dan word alles nóg duurder ivm afrondingen, en die gaan echt niet naar beneden afronden.
Gul_Dukat:je hebt helaas helemaal gelijk, ik hoop dat er een referendum komt om de Euro af te schaffen, mijn stem hebben ze, weg met die geldklopperij
userIcon
En alweer is er een reden gevonden om de prijzen naar boven af te ronden nu de centen weggaan... dat wordt dus weer een prijsstijging.
Ja,
als je die centen en 2 eurocenten weg doet,
krijg je een nog grotere inflatie! ziek!
userIcon

quote:
Door DrSPiDeR - woensdag 18 september 2002 @ 11:05
Gul_Dukat:je hebt helaas helemaal gelijk, ik hoop dat er een referendum komt om de Euro af te schaffen, mijn stem hebben ze, weg met die geldklopperij

Het leven is niet echt meer of minder duur geworden dan dat dat al was.
Inflatie is ook niet ineens vreslijk gestegen ofzo, wat de hogere prijzen zou kunnen verklaren.

De geldklopperij zit bij de winkeliers en vergelijkbaren die de invoering van de euro hebben aangegrepen om de prijzen te verhogen.
De prijsverhogingen zijn niet direct een gevolg van de invoering van de euro zelf.

Geloof je nou echt dat als we de euro weer kwijt zijn, de prijzen zullen gaan dalen?
Sterker nog... Ik verwacht dat de winkeliers e.d. de nieuwe omreken-fase zullen gebruiken voor nog meer prijsstijgingen!
Goed idee, maar van mij hoeven ze het niet bij die ene cent te laten. Als het aan mij lag ging AL het munt- en briefgeld eruit. Opgerot met dat ouderwetse geklungel!

Leer dat stelletje holbewoners eens pinnen. Je leeft tenslotte in een techno-/informatietijdperk, en niet meer in het vorige millennium waar nog ruilhandel met klompjes metaal en briefjes papier werd bedreven..

quote:
Wel erg raar dat Hoogervorst als minister van financiën weer gaat roepen hoeveel gulden dat weer zou zijn geweest.
Niks 2 gulden twintig. Geef het goede voorbeeld!
Reken in EURO\'S!

Heb je gelijk in. Verder prima dat die man z\'n mening uit, maar wat mij betreft hoort dit eigenlijk thuis bij Economische Zaken.
userIcon

quote:
Door JaceTBL - woensdag 18 september 2002 @ 11:13
Goed idee, maar van mij hoeven ze het niet bij die ene cent te laten. Als het aan mij lag ging AL het munt- en briefgeld eruit. Opgerot met dat ouderwetse geklungel!

Leer dat stelletje holbewoners eens pinnen. Je leeft tenslotte in een techno-/informatietijdperk, en niet meer in het vorige millennium waar nog ruilhandel met klompjes metaal en briefjes papier werd bedreven..

Lijkt mij eigenlijk ook wel een goed idee.
Maar dan onder één voorwaarde: Ik wil dat er dan passen komen (vergelijkbaar met de chip-knip) die NIET op naam staan.
Anders kan "men" altijd tot op de cent nagaan waar jij je geld aan uitgeeft.
Dat kunnen ze nu al voor een groot deel met de PIN-pas en de huidige chip-knip, maar dat hoeft van mij niet verder.
userIcon
Ik snap het toch niet helemaal:
Iedereen loopt te roepen, dat alles dan nog weer duurder wordt enzo...
Maar dat hoeft toch helemaal niet??

In het (goeie?) ouwe guldentijdperk, kostte een brood bv ook gewoon 1,99 oid. En een pak melk 1,29.
Je rond alleen het EINDbedrag af op 5cent.
Maar dat betekent dus ook, dat je EUR 37,97 bij de Appie gewoon afrekent als 37,95.
Zo ging het altijd al, en zo zal het dan ook gaan.
Lijkt me.
Toch?
maar als de cent weg zouden laten , z0u dit niet tot nog meer inflatie leiden.

anywayz "ik wil toch de gulden back"
geef die centen maar aan de butler van..
BS, cent is cent, waarom zou je winkeliers nog meer reden tot naaien geven? Lekker houden die shit.

Ik ga gewoon weer wat vaker gratis bij de McDrive eten, sukkels daar vergeten altijd af te rekenen. \'Heeft U een momentje?\' en ze lopen weg bij de kassa. Denk je dat ik echt ga staan wachten? Voor ze terug zijn heb ik bij raam 2 m\'n vreten al. Doei.
tja waarom schaffen we niet gewoon al het muntgeld in één keer af?

Iedereen aan de pinpas en chipknip

Ik heb toch al een hekel aan muntgeld en ben sinds een paar maanden fanatiek gebruiker van de chipknip, idiaal voor parkeerautomaten

Goed idee, 2 cent mag ook wel weg van mij
2 cent kost 2x2,21 dus 4,42 guldenscentje. het is zoveel gekost om 2 centmuntje af te schaffen.

Als we zouden 1 en 2 centjes afschaffen.
dan de minimumprijs zou minimaal 11 guldenscentjes i.p.v. 5 guldenscentje kosten dus ruim 200 procent duur ..

[ Dit bericht is gewijzigd door Dovenwereld ]
iedereen vergeet dan weer even dat de winkels dan WEER een cent extra in de zak kunnen steken per product... of je moet heel raar gaan afrekenen; dus als je 99 cent betaald 1,05 geven en dan 3x2 cent terug.. wat gaat er dus met de 2 cent gebeuren? juist. ook weg omdat het dan NOG lastiger wordt; tenzij ze verplichten dat dingen even prijzen moeten hebben (dus 1,98; 0,48 etc.)

[offtopic]
Anyway, chipknip krijg je mij alleen aan als je al het gewone geld afschaft en de pinpas erbij (voor in de winkels) en dan NOG met tegenzin. Ik heb er namelijk veel problemen mee dat de winkels dan te weten komen hoeveel pleepapier ik per maand koop, en de hele rest van mijn boodschappen/koopgedrag..

Zoals sjaakman zei: chipknippen NIET meer op naam (dus OOK niet in de chip!) dan heb ik minder problemen met die zooi. [/offtopic]
userIcon
Bestaat die dan nog??
Ik zorg er voor dat ik er nooit geen heb.
Ik vind het maar trieste minicentjes, bah, weg ermee. En ik wil idd ook geen 1 eurobiljet, come on.
userIcon
Finland heeft al snel de 1 en 2 eurocent weggedaan

en in Portugal zijn geen 500 euro briefjes omdat ze daar nooit zo\'n hoog bedrag aan briefjes hadden

jah dat ze in Italië een 1 euro biljet willen komt doordat ze wel 1000 lire biljetten hadden, 1 gulden dus, en ik had me toch een schurfthekel aan die dingen ik liep na 3 dagen al met 30 van die klotebriefjes in mn portemonnee

en nu word ik ook ziek van die 1 en 2 eurocenten, ik krijg ze wel terug maar raak ze aan de straatstenen niet kwijt, die mogen van mij gewoon weg net als in Finland
het enige wat ik hierover wil zeggen is dat ik deze minister maar erg dom vind. "Een biljet van 2 gulden 20"??? Hoe verzint ie dat nou, wat de fuck is een gulden??
Je snapt wat ik bedoel, als je dan de euro ingevoerd hebt hou dan je muil over de gulden, die is passé man!!!!!

Hmm. ik ben het er mee eens dat die centen niet het handigste van het handigste is, maar hoe zit het dan als er buitenlanders in Nederland met hun \'eigen\' eurocentjes willen betalen? Worden die dan niet geaccepteerd? Mag dat wettelijk wel?
hahaha wat een eenheid in Europa
ieder land heeft al zijn eigen mening


Van mij mogen ze die 1 en 2 cent ook gewoon afschaffen.
je wordt echt gek van dat zoeken, en voor de winkeliers wordt het er ook niet makkelijker op lijkt mij.
man ToBe (FOK! Crew) 18-09-2002 @ 12:35 fotoboek no homepage
"Een besluit over afschaffing van de eurocent kan overigens alleen in Europees verband worden genomen."

Vaag. In Finland hebben ze de 1 en 2 cent muntstukken er uit geknikkerd omdat het in de grondwet verboden is om zulke kleine munteenheden te hebben. Alles wordt hier dan ook netjes op 5 cent afgerond.

Bij mijn weten hebben ze gewoon de munten uit de roulatie gehaald. Ze zijn hier nog wel te krijgen en in Nederland wordt er al grof geld voor betaald voor een 1 en 2 centstuk uit Finland. Dus even een flinke verzameling inslaan. Kan ik binnenkort mijn reisje naar Nederland financieren

Als ze in het stukje doelen op algemene afschaffing in heel Europa dan heb ik niets gezegd over het gewoon uit de roulatie nemen van de munten.

Wat mij betreft schaffen ze de 1 en 2 centen in Nederland ook af, toen ik daar nog woonde ergerde ik me ook al kapot aan dat kleine muntgeld. Ik meen zelfs te herinneren dat er ten tijde van de gulden een discussie was om de stuiver af te schaffen, krijg je na de verandering van muntsoort nog 2 muntjes die kleiner zijn

-edit-
Hier nog wat meer info over de afschaffing van de munten in Finland:
Link 1 Kopje Finland

Link 2 Overzicht meningen afschaffing
[ Dit bericht is gewijzigd door ToBe ]
Zou dat betekenen dat ik in Finland niet meer met 1 cent munten kan betalen?
Ik hoop niet dat ze worden afgeschaft, belachelijk voorstel.

quote:
Zou dat betekenen dat ik in Finland niet meer met 1 cent munten kan betalen?

Jawel hoor, winkeliers zijn verplicht die centen aan te nemen, omdat het een wettig betaalmiddel is.
Lekker handig vind ik die euro cent en dat vooral bij het afrekennen op terras,gepast betalen en(jammer voor de ober)geen fooi.Die prijzen komen de spuitgaten uit dus,laat die cent maar lekker
Is die Hoogerborst nu helemaal achterlijk. typisch een VVD\'er.
1 eurocent is 2,5 oude cent. Iedereen klaagt al over het duurder zijn.
Als reactie op AaBbYyZz die zei: "zweden gebruikte ze toch ook al niet meer?"
Zweden doet helemaal niet mee met de (PL)euro die gebruiken nog steeds hun eigen geld
50  van 77 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24
» 08/02 Meisje gooit hamer tegen hoofd docent69


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden