Zwembaden krijgen bodemcamera's tegen verdrinkingen

Algemeen • Geschreven door Gert-Jan (fokgekkie) op 23-02-2002 @ 11:48
print 
De zwembaden in Nederland worden op korte termijn uitgerust met een onderwater camera systeem in combinatie met onderwater sensoren.

Het controle systeem, slaat alarm, als een voorwerp, zoals een menselijk lichaam, langer dan 15 seconden niet beweegt. Het systeem stuurt eerst een alarmsignaal naar een computer, die vervolgens via een horloge (voor bijvoorbeeld de badmeester) de locatie van het voorwerp doorgeeft.

Dit systeem lijkt een gevolg, op wat er jaarlijks meerdere malen gebeurd, zo ook afgelopen week:
quote:
Vandaag is een zeven jarig meisje overleden na een bezoek aan het zwembad. Het meisje raakte tijdens het zwemmen in een Zaans zwembad buiten bewustzijn. Er is nog geprobeerd het meisje te reanimeren in het AMC in Amsterdam, maar het had geen nut meer.


Bedoeling van dit systeem is, om het aantal ongelukken terug te brengen naar nul. Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld 24 kinderen door verdrinking. Dood door verdrinking is hierdoor doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren. Hiernaast komen er zo'n 150 kinderen per jaar in het ziekenhuis terecht, na een "bijna-verdrinking" en het gaat hier dan om de gemeldde gevallen. Experts schatten het werkelijke aantal op zo'n 1500 per jaar.

In zwembad Malkander te Apeldoorn functioneert het detectiesysteem al enige tijd naar tevredenheid; binnenkort wordt het geïntroduceerd in zwembad De Waterhoorn te Hoorn.

De bouw van deze beveiligingsapparatuur is een vrij kostbare zaak en kost circa €100.000 per bad. "Duur is echter een relatief begrip; wat is €100.000 vergeleken bij een mensenleven?" vindt directeur Gericke van de Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ).

Volgens Gericke besteedt de rijksoverheid steeds meer aandacht aan veiligheidsmaatregelen. Zo is bijna 4,5 miljoen euro uitgetrokken voor scholen met relatief veel kinderen die een 'zwemachterstand' hebben. "In 36, met name grotere, steden gaan na de zomer proefprojecten van start, waarbij enkele duizenden kinderen uit groep 5 zwemles krijgen."

Het gaat voornamelijk om zogenaamde zwarte scholen waarvan een belangrijk deel van de leerlingen, voornamelijk allochtonen en sociaal zwakkeren, niet heeft leren zwemmen.

Bron: De Telegraaf


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

2680 views / 40 reacties
Reacties op dit bericht
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
op zich een goeie ontwikkeling dit, alleen kan je dus niet ff rustig in het zwembad gaan liggen, of er komt een badmeester naar je toe...
<mierenneukmode>
zewmbaden = zwembaden
</mierenneukmode>

Verder goed iniatief. Als ze het zo in de gaten zouden kunnen houden.
Een goeie zaak! Maar wel errug duur zeg. Is dit financieel gezien niet een beetje overdreven. Hoeveel mensen verdrinken er per jaar in het zwembad???
Je zult net samen met je vriendje wedstrijdje doen wie het langst zijn adem in kan houden...
userIcon
Er moet dan ook wel constant iemand bij die monitors zijn... Prima initiatief. Op kosten moet je in zo\'n geval gewoon niet besparen.
userIcon
Is voor de mannelijke badmeesters wel interressant! Mooi stiekum gluren naar dat lekkere ding in het water!
Krijg je dan niet van die "grappenmakers" die expres heel stil gaan zitten?

Er zijn altijd wel van die lullige mensen.
userIcon
IK WORD OOK BADMEESTER
*sjit* dat word dus niet meer in het zwembad plassen
Goeie zaak.

Ik als instructeur zwemmend redden ben het hier zeer mee eens. Verkom verdrinkingen

En trouwens het alarmsignaal in plaats van allarmsignaal

quote:
Er moet dan ook wel constant iemand bij die monitors zijn... Prima initiatief. Op kosten moet je in zo\'n geval gewoon niet besparen.

Die systemen kunnen zonder monitoring door personen werken. Zodra iemand in een zwembad een bepaald aantal seconden niet beweegt, wordt automatisch een zwaailicht en/of sirene aangestuurd.
Die scholen met zwemachterstand, zou mischien te maken hebben vroeger voor school kinderen zo beetje verplicht was te leren zwemmen met school. Maar dat hiervan afgestapt was omdat kinderen zo goed konden zwemmen.

En nu hebben ze vaak achterstand..
Hoe zou dat toch komen???
Zouden Eurotekens of als EUR of als & euro; (Zonder de spatie ertussen) kunnen worden weergegeven? Dus € € En niet door ALT+0128 in te tikken?
Dus als ik nu een stijve heb kan ik niet meer snel het zwembad induiken en daar afwachten totdat het weer slap is
userIcon
Het zijn gewoon gluuders

en maar zeggen dat het voor de veiligheid is

Ik meen dat dit al minimaal een half jaar geleden het geval was bij een Apeldoorns zwembad.

quote:
Door WarMaster - zaterdag 23 februari 2002 @ 12:45 (Unmodded)
Ik meen dat dit al minimaal een half jaar geleden het geval was bij een Apeldoorns zwembad


quote:
In zwembad Malkander te Apeldoorn functioneert het detectiesysteem al enige tijd naar tevredenheid; binnenkort wordt het geïntroduceerd in zwembad De Waterhoorn te Hoorn.

Wel eens van duidelijk lezen gehoord?
userIcon

quote:
Ik als instructeur zwemmend redden ben het hier zeer mee eens. Verkom verdrinkingen.

Natuurlijk is verkomen altijd beter maar hier blijkt maar weer uit dat badpersoneel hun werk niet goed doen. Zij moeten namelijk zelf waakzaam genoeg zijn en niet al het werk overlaten aan een systeem.
userIcon

quote:
Natuurlijk is verkomen altijd beter maar hier blijkt maar weer uit dat badpersoneel hun werk niet goed doen. Zij moeten namelijk zelf waakzaam genoeg zijn en niet al het werk overlaten aan een systeem.

Hoezo? Badmeesters zijn er voor veel meer dingen dan alleen kinderen uit het water redden. Bovendien zie je in een overvol zwembad nooit wie nou onder water verdring of wie nou onder water gewoon speelt/zwemt. Bovendien zullen er genoeg kinderen gered uit het water zijn voordat zo ooit het bewustzijn verloren. Die cijfers zullen veel groter zijn dan bij de daarbij verwaarloosbare verdrinkingen. Badmeesters zijn dus in mijn ogen wel degelijk waakzaam.

En jah, het systeem zal natuurlijk ook alarm slaan als je met je vriendje wedstrijdje zit te doen: Wie het langst onder water kan blijven.
[ Dit bericht is gewijzigd door Youssef ]
He leuk, ik geloof dat ze hier op zondags naakt zwemmen hebben . Die camera wil ik wel bedienen
userIcon
hmmm denk wel dat er af en toe wat andere dingen zullen te zien zijn hoor
volgens mij zouden ze beter het systeem zo regelen dat het alarm afgaat als ze stilstaan en er geen lichaamsdelen boven water komen
moet toch te doen zijn denk ik...
Dit is echt al heel oud nieuws! Ik heb dit meer dan een jaar geleden al op TV gezien! lol
doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren??, wat dacht je van zelfmoord, ziekte, verkeer om er zo maar een aantal te noemen
Als dit systeem ook gebruikt kan gaan worden om vrouw en meisjes lastigvallende allochten aan te pakken is \'t helemaal geweldig.
Deze problematiek neemt op sommige plaatsen groteske vormen aan. Zelfs zover dat mensen niet meer gaan zwemmen. Natuurlijk zijn Nederlanders ook niet altijd even netjes, maar aan dit probleem ligt een cultuurkwestie ten grondslag. Namelijk het simpele feit dat een vrouw die zich kleedt om te gaan zwemmen (op de Nederlandse manier) per definitie in sommige gemeenschappen automatisch als hoer wordt gekwalificeerd. En hoeren zijn publiek toegankelijk. Toevallig was ik onlangs in een land waar nogal wat moslimvrouwen gingen zwemmen. Nou, die hadden meer kleding aan dan ik voor m\'n B-diploma in 1978.
Let wel, dit is geen discriminatie, ik laat de medelanders in hun waarde. Echter ik signaal en constateer slechts feiten.
Gebeurd dit ook in naaktzwembaden?

quote:
Krijg je dan niet van die "grappenmakers" die expres heel stil gaan zitten?

Er zijn altijd wel van die lullige mensen.

Klopt, dit was +/- 4 jaar geleden het grootste bezwaar om het in te voeren.

quote:
"Duur is echter een relatief begrip; wat is €100.000 vergeleken bij een mensenleven?" vindt directeur Gericke van de Nationale Raad Zwemdiploma\'s (NRZ).

Dit is toch om van uit je vel te springen??! Diezelfde hypocriete zwembadboeren meenden een jaar geleden (na enkele verdrinkingsgevallen) nog dat dit onderwatersysteem "te duur en niet bewezen effectief" zou zijn, ondanks dat er al heel lang enkele zwembaden in NL mee werken.

Al in 1999 bracht NEDAP een onderwatercamera-systeem op de markt. In Apeldoorn werd het toen als eerste geinstalleerd. http://www.xs4all.nl/~respub/artikelen/zoom7.htm (Even scrollen)

In januari 2001 (dat is dus ruim een jaar geleden orakelde een VVD-kamerlid dat dat verplicht zou moeten worden. Daarna leunde hij weer tevreden achterover, hij had zijn grote smoel weer genoeg opengetrokken voor dat jaar. Zie vooral ook het krantenbericht uit De Gelderlander van 18-1-2001: http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/0,2078,1448__477746_,00.html

Er moesten echter nóg meer ongelukken gebeuren voordat de diverse instanties en zwembadboeren hun verantwoordelijk namen. ALS ze het nu al nemen. Want blijkbaar is er een wettelijke verplichting voor nodig om een zwembadboer zover te krijgen dat hij zijn zwembad inricht zoals het hoort: Veilig!
quote:
Klopt, dit was +/- 4 jaar geleden het grootste bezwaar om het in te voeren.

Dat is knap, voor een systeem dat in oktober 1999 door Nedap Elst werd ontwikkeld.
[ Dit bericht is gewijzigd door Zeikerd ]

quote:
Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld 24 kinderen door verdrinking. Dood door verdrinking is hierdoor doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren.

Gaan er per jaar niet meer jongeren dood door een ziekte of een verkeersongeval?
userIcon

quote:
Je zult net samen met je vriendje wedstrijdje doen wie het langst zijn adem in kan houden...

Totdat 1 van de 2 een slok water binnenkrijgt en niet boven kan komen..

quote:
Het systeem stuurt eerst een alarmsignaal naar een computer, die vervolgens via een horloge (voor bijvoorbeeld de badmeester) de locatie van het voorwerp doorgeeft.

Je doet je naam eer aan
quote:
quote:
[..]
Dat is knap, voor een systeem dat in oktober 1999 door Nedap Elst werd ontwikkeld.

+/- = ongeveer, 1999 is 3 jaar geleden
Ze kunnen idd beter die gasten aanpakken die meisjes lastig vallen (aanranden en zelfs verkrachten)! In eindhoven is het zelfs zo erg dat mensen liever hun dochters thuis houden. En toen ik een keer met mijn vriendin en een vriendin aan het zwemmen was kwam er steeds zo\'n buitenlander (dit is geen discriminatie maar feit) naar hun toe. En maar steeds aanraken en na een duw mij dreigen met zijn 6en in elkaar te slaan (ja want alleen durven die gasten niet). Maar ja na te hebben gezegd dat ik ook hun kon aanklagen voor sexuele intimidatie gingen ze er vandoor!

quote:
De zwembaden in Nederland, worden op korte termijn uitgerust, met een onderwater camera systeem, in combinatie met onderwater sensoren

Wat is op korte termijn? Ik werk zelf in een zwembad maar heb er nog niets van gehoord, mij lijkt het dat als de staat het verplicht wil stellen dat ze de zwembaden ook op de hoogte brengt? En wie gaat het betalen is de vraag?

quote:
Je zult net samen met je vriendje wedstrijdje doen wie het langst zijn adem in kan houden...

Kan prima, zolang je maar niet meer dan 15 seconden stil op de bodem v.h. bad gaat liggen

quote:
Je doet je naam eer aan

Tuurlijk. Anders moet je die naam niet kiezen.
quote:
+/- = ongeveer, 1999 is 3 jaar geleden

Nee, want het was oktober 1999.



Maar je begrijpt wel waar het mij om gaat. Dat er vanwege een paar rotcenten nog steeds kleine kinderen verdrinken in zwembaden. Er is geen gemeente in Nederland waar wel miljoenen beschikbaar zijn voor idiote wegenbouw-projectjes met achterlijke rotonde-constructies, een foeilelijk nieuw gemeentehuis, bespottelijke uitstapjes naar "zustersteden", maar waar voor een VEILIG zwembad eerst jarenlang geouweneeld moet worden, voordat er ineens iemand roept dat het nu genoeg geweest is. Dan ineens zijn de kosten geen bezwaar meer. Dan ineens speelt de wethouder ter plaatse de held, de weldoener. Terwijl hij/zij de ogen uit de kop moet schamen dat het zo lang heeft moeten duren terwijl de technische oplossing gewoon al jaren te koop was.
Is erg leuk en veilig natuurlijk, maar wat dacht men van de pseudo-drenkeling poppen.

Deze zijn bijna even groot als een mens, en liggen meestal langer dan 15 seconden stil op de bodem...

Tijdens het oefenen met deze poppen, kan het alarm niet af worden gezet, omdat er altijd het risico is dat er mensen verdrinken..

Maar dat is mijn Reddingsbrigade standpunt.
handig, maar klote bij het oefenen met pionnen, pseudo-drenkelingen, ringen en andere aanverwante rotzooi......
15 seconden niet bewegen? Das wel weinig. Mijn zusje en ik deden altijd wedstrijdjes wie het langste stil kan liggen in het zwembad. Win je niet, omdat er een badmeester om je nek springt!

Goed voor de aandeeltjes Nedap, krijgen die tenminste weer een schopje omhoog... (werd natuurlijk ook wel tijd)
Is het niet veel goedkoper als iemand gewoon op de zwemmende kinderen let? Scheelt 100.000 per bad. Moet je voor alle situaties een camera gaam plaatsen? (bijv. een camera die in de gaten gaat houden of een kind zijn vinger tussen de deur krijgt). Een kind moet zowieso met een begeleider naar binnen en dan is de begeleider verantwoordelijk.
quote:
Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld 24 kinderen door verdrinking

zijn dit het totale aantal verdrinkingen (zwembad, zee, meer) of alleen de verdrinkingen in zwembaden. Als het totaal is valt het nog wel mee op vele miljoenen kinderen. Als het alleen in zwembaden is lijkt mij dat aantal zwaar overtrokken.
Volgens mij kunnen er een aantal mensen niet goed lezen:
quote:
Er moet dan ook wel constant iemand bij die monitors zijn... Prima initiatief. Op kosten moet je in zo\'n geval gewoon niet besparen.


quote:
IK WORD OOK BADMEESTER


quote:
*sjit* dat word dus niet meer in het zwembad plassen

enz.
enz.

Wat er dus in de tekst stond, is dat het een systeem is dat de bewegingen van mensen detecteerd (dat hoeft dus niet perse met camera\'s) en vervolgens een signaal stuurt.
quote:
Het controle systeem, slaat alarm, als een voorwerp, zoals een menselijk lichaam, langer dan 15 seconden niet beweegt. Het systeem stuurt eerst een alarmsignaal naar een computer, die vervolgens via een horloge (voor bijvoorbeeld de badmeester) de locatie van het voorwerp doorgeeft.

Dus niks geen gegluur, iedereen kan nog alles doen onder water.
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden