Vertragingen NS blijven

De talrijke vertragingen bij de Nederlandse Spoorwegen gaan nog jaren duren. Onderzoeksbureau Twynstra Gudde zegt dat het doel van de NS om 92 procent van alle treinen in 2005 op tijd te laten rijden, te hoog gegrepen is. Het bureau trekt deze conclusie op basis van de zogenaamde punctualiteitsontwikkeling sinds 1995 en de terugval hierin in de eerste helft van 2001.

Volgens opgave van de NS reed vorige week 80,7 procent van de treinen op tijd. Van de NS zelf mag slechts 12 procent van de treinen te laat vertrekken.

Het grote aantal is des te opmerkelijker omdat de NS deze zomer driehonderd treinen op de drukste routes heeft geschrapt. Dit zou de NS meer lucht moeten geven, maar daar is weinig van te merken. Dagelijks vallen er gemiddeld nog steeds tien treinen uit. Dat is wel minder dan voor de zomerdienstregeling, toen er iedere dag zo'n honderd treinen uitvielen.

De NS verklaart de vertragingen vooral uit een gebrek aan personeel. Twynstra Gudde wijst op een ander euvel. De budgetten voor het onderhoud van de rails zijn de laatste jaren gestaag gedaald. Dat kwam vooral doordat veel geld werd opgeslokt door de peperdure aanleg van de hogesnelheidslijn en de Betuwelijn.

De dagstaten van de verkeersleiding van de spoorwegen van de afgelopen weken bevestigen de visie van Twynstra Gudde. Nog altijd vallen treinen uit omdat er geen machinist of conducteur aanwezig is. Zo was een trein naar Utrecht flink vertraagd omdat een conducteur naar het toilet moest.

Twynstra Gudde verrichtte het onderzoek in opdracht van de Tweede Kamer. Komende maand moet het parlement beslissen over een nieuwe 10-jarige concessie die minister Netelenbos van Verkeer wil verlenen aan de NS voor het rijden op het intercitynet.

Het onderzoeksbureau adviseert de Kamer vooral te letten op de handhaving van de doelstellingen van de NS. Om dat te bereiken, wil Twynstra Gudde de consumentenorganisaties meer inspraak geven in de kwaliteit van de dienstverlening. De regering en de Kamer moeten zich meer dan tot nog toe met het NS-beleid bezighouden.