AOL wil chatten toegankelijker maken
In tegenstelling tot bijvoorbeeld e-mail, kunnen gebruikers van één soort IM momenteel geen berichten sturen naar een gebruiker van een ander merk IM. Lastig, vinden ook Microsoft en Yahoo, beide eigenaar van respectievelijk MSN Messenger en Yahoo Messenger.
De concurrenten van AOL wilden vorig jaar al een uitwisselmogelijkheid, maar marktleider AOL weigerde dat toen. Onder zware druk van concurrenten en de Amerikaanse overheid heeft AOL toch gezocht naar een oplossing.
"Iedereen zei, dat doen we even", zegt bestuursvoorzitter Barry Schuler van AOL tegen News.com. "Maar tot nu toe is niemand met een goede oplossing gekomen", aldus de hoogste baas van de Amerikaanse provider-uitgever. "Wij zitten nu wel heel dicht bij een goede methode." Volgens Schuler maakt AOL daarbij gebruikt van internationale standaarden.
Met een IM-programma kunnen internetgebruikers net als bij SMS korte memo-achtige berichten naar elkaar sturen of met elkaar chatten. Ook worden deze programma's steeds vaker gebruikt door om deelnemers aan online computerspelletjes met elkaar te laten communiceren.
Hoewel de verschillende merken niet uitwisselbaar zijn, bestaat wel software, zoals Jabber, die als een soort schil bovenop alle merken ligt. Gebruikers moeten met deze simulatie-software zich wel apart aanmelden bij alle IM-diensten.