NS: miljoenen voor betere informatie

Met een miljoeneninvestering zal de NS de gebrekkige informatie aan reizigers op korte termijn trachten te verbeteren. Op de 47 grootste stations komen borden waar actuele informatie op staat voor de 30 populairste bestemmingen. Op 18 van deze stations komen tevens lichtkranten met de laatste gegevens. De NS wil reizigers ook informatie per mobiele telefoon en internet verstrekken.

Dat staat in een vertrouwelijk stuk van de Spoorwegen dat deel uitmaakt van het verbeterplan Bestemming Klant: NU. "Momenteel worden reizigers op stations via de omroep, centrale halaanwijzers en de medewerkers dikwijls niet, te laat en/of onvolledig geïnformeerd bij de verstoringen van de treindienst", aldus het verbeterplan. Perronopzichters en servicemedewerkers krijgen amper informatie over verstoringen, waardoor ze reizigers de reden van vertragingen schuldig moeten blijven. Oponthoud zonder de oorzaak te weten is al jaren een van de grootste frustraties van reizigers. Driekwart van het personeel moet sowieso betere informatie verstrekken in treinen en op stations. Voorwaarde is dat ze zelf meer gegevens krijgen toegespeeld en dat ook zo ervaren.

De maatregelen moeten ertoe leiden dat per 1 januari 2002 driekwart van de reizigers op de 47 grootste stations beter te spreken is over de informatievoorziening. Voor de kleinere stations vindt de NS een stijging met 50 procent voldoende.

Ook actuele informatie via internet
De speciale borden en lichtkranten moeten nog aan het einde van het jaar op de stations hangen. Op kleinere stations waar een Wizzl aanwezig is, komen in de winkel monitoren te staan met actuele reisinformatie. Het personeel op de stations wordt uitgerust met pagers en semafoons die ze op de hoogte houdt van de laatste stand van zaken.
De nieuwe maatregelen kosten 1,6 miljoen gulden. Hoeveel het plaatsen van de borden en lichtkranten kost, is onbekend omdat hier al eerder toe was besloten, maar nu versneld wordt ingevoerd.

De NS wil tevens actuele informatie verstrekken via internet. Volgens het intern stuk moet deze service al in het voorjaar van volgend jaar in werking kunnen gaan. De NS onderzoekt nog of het versturen van sms-berichten aan reizigers met mobiele telefoons ook al op korte termijn kan worden ingevoerd.

Het nieuwe project is gedoopt: Kwaliteitsverbetering Actuele Reisinformatie op het station en in de trein (KARIN). Daarmee wil de NS meeprofiteren van het positieve en vriendelijke imago van het route-informatiesysteem Carin dat Philips ooit heeft ontwikkeld voor automobilisten. Het systeem vertelt de automobilist hoe hij naar zijn bestemming moet rijden.

Om na te gaan of KARIN nut heeft, trekken de Spoorwegen 100.000 gulden uit om het verschil met de huidige (slechte) situatie te kunnen meten. Het succes van alle maatregelen staat of valt met de samenwerking tussen de NS, de Verkeersleiding (verantwoordelijk voor de treinenloop) en Railinfrabeheer (verantwoordelijk voor de onderhoud aan het spoor).