'Boekhoudfraude oorzaak kredietcrisis'

Boekhoudfraude bij bedrijven was een belangrijke oorzaak van de kredietcrisis in de Verenigde Staten. Deze malversaties werden gestimuleerd door het beloningsbeleid van bedrijven. Dat stelde professor William Black van de universiteit van Missouri vrijdag.

Hij deed zijn uitspraken tijdens een conferentie van de Universiteit Utrecht over het besturen van moderne bedrijven. "Het huidige beloningsbeleid bij bedrijven zorgt ervoor dat het management wordt beloond voor het manipuleren van cijfers", aldus Black. Hypotheekproducten werden op de balans bijvoorbeeld mooier voorgesteld dan ze waren. Toen producten ineens minder waard bleken, stortte het systeem in en ontstond de kredietcrisis.

De professor ziet dat een aantal patronen van de vorige crisis zich heeft herhaald bij de huidige. Een van de patronen, waaraan je fraude volgens Black kunt herkennen, is een uitzonderlijk sterke winstgroei van een bedrijf. "Wij hebben toen gezegd dat bedrijven maximaal 25 procent zouden mogen groeien per jaar. Meer groei kan namelijk nooit gezond zijn."

Volgens Black is de huidige crisis veel heviger en dieper dan de vorige, vanwege het beloningsbeleid dat zich sinds de jaren tachtig steeds meer is gaan richten op kortetermijnwinsten. "Het was onvermijdelijk dat het uiteindelijk mis zou gaan", aldus Black. "Het werkt net als met een soort pyramidespel. Om de fraude in stand te houden, is er oneindige groei nodig. Omdat dit niet kan, komt de fraude uiteindelijk altijd aan het licht", legt Black uit.