Tien schaars geklede vrouwen tonen hun bil-skills. (Foto’s!) Premium artikel

Stel je eens voor dat ik dit stukje heel smeuïg zou beginnen. Ik zou bijvoorbeeld aankondigen dat deze column over tien schaars geklede, sportieve dames of heren zou gaan en dat even verderop hiervan de pikante foto’s zouden staan. Je moest alleen nog even door dit stukje tekst lezen, naar beneden scrollen en …

Dit is een premium artikel. Wil je verder lezen? Meld je dan aan en bladiebladiebla.

Dit is wat zo’n beetje elke krant tegenwoordig doet. Een onomkeerbare trend in krantenland. Het lijkt erop dat zij ooit de digitale slag bij de lezers gemist hebben en met terugwerkende kracht ons weer proberen een poot uit te draaien. Met smeuïge titels, semi-bekende Nederlanders als columnist of, nog erger, met suggestieve artikelen in plaats van objectieve doen ze er alles aan om abonnees terug te winnen.

Is dit echter wel een goede manier? Waar ik opruiende titels en artikelen van kermiskrant De Telegraaf nog wel verwacht, blijkt dat lokale kranten zich hier ook erg schuldig aan beginnen te maken. Want wat verkoopt nu beter? Wierdenaar rijdt met brommer de sloot in. Gelukkig geen gewonden. Of: Domme Wierdense boer veroorzaakt ravage aan sloot met brommer? Juist, het tweede verkoopt beter. Beide zeggen hetzelfde alleen de tweede titel schopt nog lekker even tegen allerlei vooroordeeltjes die kant nog wal raken. Net zoals die brommer kant nog wal raakte.

Het zweeft ergens tussen nepnieuws en de waarheid in. Journalisten lijken hier een sport van te maken. De grenzen opzoeken en hier met hun grote teen net binnen of buiten gaan. Trekt het meer lezers aan? Volgens mij niet. Het trekt hooguit wat populistische schreeuwers aan waar je geen stuiver aan verdient. De klassieke journalist is als een ambtenaar die veertig jaar alles met een papiertje doet met acht weken wachttijd. Ze moeten mee met de tijd maar weten niet hoe. En dan krijg je dit soort rare sprongen.

Hoewel ik dit niet kan staven, is het dan ook niet voor niets dat regionale kranten overgenomen worden door de grote jongens zoals het AD. De lokale krant hier bijvoorbeeld is gewoon de een op een kopie van deze krant. Ze pronkten hier lokaal nog trots met de bekende Nederlanders die als columnist “opeens”  voor hen  werkten. Echter waren dit gewoon dezelfde duurbetaalde verhaaltjes uit het AD. Sterker nog, leg beide digitale kranten naast elkaar en op wat gechargeerde lokaal nieuws na is er amper verschil!

Dan kan je wel premium artikelen met bijzonder gevonden, lokkende titels bedenken, maar als je ziel al niet meer regionaal is, wat denk je er dan mee te bereiken? Je kunt hooguit met lede ogen aanzien dat je door allerlei streeknieuws Facebookpagina’s en websites, die je vroeger zo minachtte, voorbijgestreefd wordt. Daar zitten jouw lokale lezers. Zonder debiele titels en zonder premium artikelen. Maar wél met een winstmodel.

Zit je dan met je met je tien blote dames.