Ryan(notf)air

Ik heb nooit met Ryanair gevlogen, dus waarom zou ik er eigenlijk een column aan spenderen? Nou, omdat ik me afvraag waarom mensen eigenlijk nog met die maatschappij willen vliegen. Is dat echt alleen maar vanwege het geld?

Vandaag is er bovendien een staking van piloten van Ryanair. Toen ik deze column ging schrijven afgelopen maandag was nog niet bekend welke landen mee zouden doen aan die staking, maar in ieder geval zouden het de Zweedse en Belgische piloten zijn en misschien de Nederlandse en Duitse. Waarom? Vakbonden eisen dat Ryanair de nationale wetgeving in de contracten van de werknemers toepast en onderhandelingen met de vakbonden opstart. Ryanair moet dezelfde voorwaarden aan al het cabinepersoneel aanbieden. Zowel bij Ryanair zelf als bij de onderaannemers waarmee men werkt. De onderhandelingen over een nieuwe CAO zitten muurvast. Er zijn al werkonderbrekingen geweest.

Die stakingen zijn een gevolg van onvrede bij het personeel. Maar ook bij klanten van Ryanair heerst vaak onvrede. Het is mij daarom een raadsel waarom de vluchten ook deze zomer weer boordevol zaten. Tenminste, als ze doorgingen. Want dat was niet altijd het geval en dat had ook niet altijd met de stakingen te maken.

Bij de Consumentenbond komen nogal wat klachten binnen van mensen die hun vakantie in lucht zien opgaan, maar dan zonder een vliegtuig van Ryanair. Een vlucht die wel was geboekt maar door annulering door Ryanair niet doorging. Die mensen moeten zelf vaak extra kosten maken voor hotelovernachtingen en/of extra autohuur. Als mensen daar inlichtingen over willen hebben van Ryanair dan gaat dat of heel moeizaam of ze krijgen helemaal geen contact. Verder is er meestal onduidelijke informatie op de website van de luchtvaartmaatschappij.  De klantenservice van Ryanair is volgens veel mensen gewoon kut. Zo zegt de consumentenbond het natuurlijk niet, maar daar komt het wel op neer.

En er is meer. Als je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft dan heb je recht op een schadevergoeding volgens de Europese wetgeving. In de gebruiksvoorwaarden van Ryanair staat echter dat alle disputen via de Ierse rechter moeten lopen. Dat schrikt natuurlijk mensen af en het is ook gelul.  Dat het gelul is, is vorig jaar ook door een Belgische rechter bekrachtigd. Deze bepaalde dat Ryanair dat soort schadevergoedingen gewoon zonder tussenkomst van een Ierse rechter moet betalen, zoals het hoort.

Als je dan vertraging hebt dan is het zaak dat je een beetje goed wordt opgevangen door de maatschappij, maar ook dat kun je bij deze Ierse prijsvechter wel vergeten. Onlangs was er nog een incident vanwege vijf euro. Een klant wilde geen vijf euro betalen voor een tweede stuk handbagage. Daar kwam ruzie van en het eind van het liedje was dat men vijf uur vertraging had. Dan kun je zeggen dat het aan de klant lag, maar vijf uur? Bovendien landde het toestel uiteindelijk in Keulen in plaats van in Weeze, terwijl dat vliegveld open zou blijven voor de nachtvlucht. De passagiers kregen pas na vier uur wachten een bekertje water.

Om een vergelijking te maken. Ik ga al een aantal jaren samen met mijn vrouw in juni naar Kreta. Eerst was dat met Sunweb en die huurden gewoon een heel vliegtuig af, maar de laatste jaren huren we het appartementencomplex rechtstreeks omdat we altijd naar hetzelfde gaan en dan boeken we de vlucht ook rechtstreeks bij de maatschappij. Dit jaar had de maatschappij de terugvlucht uitbesteed aan een Griekse maatschappij en dat vliegtuig was met pech in Amsterdam aangekomen en dus moest er iets anders worden geregeld, Uiteindelijk hadden we daardoor vijf uur vertraging. Al voordat we bij de luchthaven waren hadden we een sms gekregen waarin de vertraging wed vermeld. Op het vliegveld kregen we een gratis pizza en een gratis drankje. In het vliegtuig kregen we een gratis sandwich en een gratis drankje en we kregen te horen dat we een formulier konden invullen waarin we bezwaar konden maken tegen de vertraging. Ik heb dat formulier online ingevuld en verzonden, kreeg meteen een bevestiging en na een paar weken kreeg ik een mail dat we recht hadden op € 400 per persoon compensatie en die stond een paar dagen later op de rekening. Zo kan het dus ook. De retourvlucht had ons trouwens maar € 544 gekost.

Bij Ryanair hoef je daar allemaal niet op te rekenen als ik de klachten bij de consumentenbond lees. En Ryanair zit er totaal niet mee. Ze zeggen zelf dat ze laagste vliegtarief bieden, dat de standaard een normale vlucht die op tijd vertrekt is en verder niets. Als er dus iets afwijkt hoef je nergens op te rekenen. Blijkbaar hebben de reizigers dat niet altijd door, want het regent altijd klachten bij vertragingen. Er wordt niet voor de reizigers gezorgd. Nee, dat zit niet bij de prijs inbegrepen bij Ryanair en daar heeft men bewust voor gekozen.

Dat je voor alle extra’s betaalt vind ik nog wel meevallen. Ja, je moet € 20,00 betalen als je niet online hebt ingecheckt, maar ik check bij de maatschappij waar ik mee vlieg ook online in want dat scheelt tijd. Ja, je moet betalen als je stoelen reserveert. € 4,00, nou en. Ja, je betaalt voor de hapjes en drankjes in het vliegtuig. Dat is bij mij ook het geval, behalve dan bij die vertraging. Het enige dat meer kost bij Ryanair is de ruimbagage. Die kost € 25,00 per stuk en ik betaal er niets voor, tenzij de koffer te zwaar is.

Nee, het zit hem niet in de extra’s waardoor ik geen vlucht met Ryanair ga boeken. Het zit hem in de wijze waarop die goedkope tickets tot stand komen. Blijkbaar over de ruggen van het eigen personeel en ook door de volledige afwezigheid van klantvriendelijkheid.

Dat eerste gaat de maatschappij nu blijkbaar opbreken via die stakingen, ook al dreigen ze met Poolse piloten. Het tweede maakt blijkbaar niet uit want de vliegtuigen blijven vol zitten als ze vliegen. Ik had vroeger een baas die altijd zei dat je een lekke fietsband maar één keer kon verkopen, maar dat was in een tijd dat Ryanair er nog niet was. Mensen blijven gewoon die lekke fietsband kopen als ze er goedkoper mee uit zijn. Dan moet je ook niet zeiken als je geen kwaliteit krijgt voor je geld.