[F1] Lights out...and away we go!

Als de rest van het jaar verloopt zoals afgelopen weekend dan komt het helemaal goed! Laat ik beginnen bij de vrijdag.

De eerste vrije training verliep rustig. Zoals voorspeld viel er nogal wat regen, dus was het een vrij rustige sessie. Her en der raakten wat mensen in de slip, maar iedereen kon zijn weg weer vervolgen. De tweede vrije training was gelukkig wel droog en die kans grepen veel teams aan om met nieuwe onderdelen te testen. Onder andere Mercedes, Williams en Red Bull Racing hadden wat nieuwe aerodynamische onderdelen die ze graag wilden testen. Lange tijd leek Sebastian Vettel de tweede vrije training af te sluiten als snelste, totdat Lewis Hamilton er nog ruim een halve seconde onder dook met nog vijf minuten te gaan. 

Vervolgens was het tijd voor de kwalificatie op zaterdag met het nieuwe knock-out/afvalsysteem. De eerste afvallers waren de 'usual suspects'. Eerst Manor gevolgd door beide coureurs van Haas en toch een beetje verrassend de beide McLaren's. De top-10 was een stuk leuker en interessanter. Bij Mercedes zaten ze een beetje te slapen waardoor Hamilton geen tijd neerzette en dus automatisch als tiende eindigde. Nico Rosberg kwam door een domme fout niet verder dan P6. De top-3 was enigszins verrassend: Kimi Räikkönen op P1, Daniel Ricciardo op P2 en Sebastian Vettel op P3. Daarachter Max Verstappen die een zeer goede ronde had. Het was vooraf even spannend, maar het nieuwe systeem was in Australië zeer geslaagd.

En dan de zondag. Nog altijd de dag waarop de punten pas verdeeld worden en dat wist Hamilton: met een wereldstart knalde hij in de openingsronde van P10 naar de vierde plek. Verder was de opening van de race nogal saai. Gelukkig ging het na tien ronden regenen, voldoende voor de full-wet, maar te weinig voor een safety-car. Gelukkig. De bemoeienis van de weergoden zorgde ervoor dat er veel uitvallers waren. Ryo Haryanto, Jolyon Palmer, Daniil Kvyat, Sergio Perez, Carlos Sainz, Felipe Nasr, Pascal Wehrlein en ook Kimi Räikkönen vielen allemaal uit door de moeilijke omstandigheden. Ondertussen reed Hamilton op de koppositie met Verstappen er dicht achter. Omdat ze nogal met elkaar in gevecht waren kregen Vettel en Nico Rosberg de kans om aansluiting te vinden. Met nog acht ronden te gaan begon de baan op te drogen en kwam de strijd tussen eerdergenoemde vier coureurs goed los. Met nog twee ronden te gaan was er een wereldactie van biep-biep biep-biep biep-biep. De wekker, het is donderdagochtend en ik heb alles gedroomd. Maar dat mag toch?