[F1] Voorbeschouwing 2016 - Deel 2

Vorige week deel één en met de eerste tests in het vooruitzicht is het tijd voor deel twee. Deze week bespreek ik wat meer teams, nadat het vorige week ging over Renault, Manor en Haas.

Mercedes
Vorig jaar en het jaar daarvoor dominant zoals Red Bull en Ferarri de afgelopen jaren ook waren. Alleen in Singapore stond er geen Mercedes op pole en alleen in Singapore, Hongarije en Maleisië won er geen Mercedes. Vooral Lewis Hamilton reed een ijzersterk seizoen en komend seizoen is een seizoen waarin hij dat kan herhalen. Dan moet hij echter wel wat minder janken over de boordradio als het eens niet lukt. Aan de andere kant van de garage staat wederom Nico Rosberg. Rosberg werd vooral richting het einde van het seizoen een stuk beter, maar had in de races niet genoeg lef om het af te maken. Hij moet komend seizoen wat vaker ballen tonen en zich niet meer zo makkelijk laten verschalken als bijvoorbeeld in Japan.

Ferrari
2014 was een zwaar jaar voor Ferrari, maar in 2015 waren ze weer terug. Achter de Mercedes gewoon het beste van het veld. Overigens is dat vooral te danken aan Sebastian Vettel. Als Vettel een nog wat betere auto krijgt dan kan hij Rosberg en misschien zelfs Hamilton wel verslaan. Kimi Räikkönen had een beter seizoen dan in 2014, maar slechter was eigenlijk ook niet mogelijk. Als de Fin in 2017 nog een jaar bij Ferrari wil racen dan moet hij echt betere prestaties neer gaan zetten. Ik vermoed echter dat de Fin het na dit seizoen wel prima vind.

McLaren-Honda
Het had zo mooi moeten zijn: Honda en McLaren weer samen. Vele succesen waren samen al behaald in het verleden. Het was echter niet het jaar van Jenson Button en Fernando Alonso. Het seizoen begon uitermate slecht met een auto die veel te langzaam was. Alonso had een mysterieuze crash tijdens de testsessie in Barcelona en Kevin Magnussen verving hem in Australië. Althans, dat was de bedoeling. Magnussen kwam door technische problemen niet aan starten toe. De berichten van Honda zijn nu echter dat het lek boven is. McLaren beweert hetzelfde dus het zal wel zo zijn. Als ze echt een vermogenswinst hebben gerealiseerd dan kunnen ze komend seizoen misschien weer meedoen voor punten. Ik gun het Alonso en Button van harte.

Red Bull Racing
Daniil Kvyat kende een uitermate goed debuut bij RBR en versloeg op punten zelfs Daniel Ricciardo. Verder was het vooral veel frustratie. Vanuit alles en iedereen bij RBR. De Renault was slecht, onbetrouwbaar en kwam vermogen te kort. Na een hele hoop gedoe en veel uitstel is nu bekend geworden dat ze komend jaar wederom met motoren van Renault rijden, maar met andere sponsoring erop. Feit is dat RBR de auto moet verbeteren willen ze weer meedoen om overwinningen. Kvyat en Ricciardo hebben bewezen dat ze goed genoeg zijn.

Torro Rosso
Zonder dat ik al te veel door een oranje bril wil kijken moet ik toch zeggen dat dé sensatie van afgelopen seizoen en misschien wel van afgelopen seizoenen bij Toro Rosso reed. Max Verstappen baarde veel opzien door veel gewaagde en geslaagde inhaalacties te plaatsen. Hoe saai de race ook was, zodra je de bolide van Verstappen zag ging je er eens goed voor zitten. Geweldige acties in China, Maleisië, Spa, Monaco en Amerika. Die jongen wordt wereldkampioen, de enige vraag is wanneer. Dan de andere jongeling: Carlos Sainz, absoluut geen slechte coureur. Integendeel zelfs, hij doet niet veel onder voor Verstappen. Sainz had afgelopen seizoen wat vaker pech en viel 2 keer vaker uit dan Verstappen. Als de motor van Ferrari wat betrouwbaarder is dan kan TR wel eens verrassend hoog eindigen. De concurrentie staat echter niet stil.

Williams
Wat mij betreft een van de meest symphatieke teams van de grid. Dit jaar wederom met Felipe Massa en Valtteri Bottas. Vorig seizoen aardig aan elkaar gewaagd met een prachtige derde plek van Massa in Italië toch wel als hoogtepunt. Iedereen gunde het hem en zelfs de tifosi gingen helemaal uit hun dak. Komend seizoen zijn er weinig veranderingen en Williams moet dan ook vooral momentum vasthouden. Blijven ontwikkelen en komend seizoen wat vaker een podium pakken. Ik gun het ze van harte!

Sauber
Begonnen vorig jaar met de intentie om mee te doen aan het World Endurance Championship. Ze hadden vier coureurs in plaats van twee. Giedo van der Garde vocht het aan tot het laatste moment en leek zelfs even te beginnen aan de eerste vrije training in Australië. De frustratie was dan ook groot toen dat feest niet doorging en Felipe Nasr met de bolide van Van der Garde een vijfde plaats pakte. Daarna liet Sauber het toch wel enorm afweten. Het gevolg; een puntenfinish werd eerder uitzondering dan regelmaat. Het seizoen is afgesloten als achtste en er moet echt wat gebeuren om komend seizoen niet gepasseerd te worden door McLaren, Manor en Haas.

Sahara Force India
Een plaats winst bij de constructeurs ten opzichte van 2014. Ik vraag mij af ze er op voorhand voor hadden getekend. Het team kende een aantal goede resultaten met natuurlijk als hoogtepunt de derde plek voor Sergio Perez in Rusland. Tegenover een aantal zeer goede resultaten staan ook een aantal slechte. De dubbele DNF in Hongarije maar ook Maleisië en Spanje waren niet top. Met wat kleine verbeteringen is er meer mogelijk.


Disclaimer: dit is pas mijn tweede column. Net als vorige keer lees ik graag in de comments als je iets mist of als er iets beter kan. De volgende column staat gepland voor na de eerste wintertests. Tot dan.