[Tour] Pakken we het geel?

Ik heb een hoge bloeddruk als ik geen pillen slik. Dat is een familiekwaal. Als ik echter zo'n honderd kilometer heb gefietst en ik meet de bloeddruk na een uurtje, dan is de bloeddruk normaal. Daarmee is aangetoond dat fietsen op zich de beste bloeddoping is die je kunt bedenken. Ik hoop dat de renners die mee gaan doen aan de Tour dat ook beseffen.

Morgen gaat de Tour de France van 2015 van start bij de Utrechtse Jaarbeurs. Niet met een proloog, maar met een korte tijdrit. Alle wielerliefhebbers in Nederland hopen er natuurlijk op dat nu eindelijk weer eens een Nederlander het geel pakt.

De kans dat een Nederlander de gele trui mag aantrekken na de tijdrit is wel erg groot. Wat mij betreft komen er drie Nederlanders voor in aanmerking: Tom Dumoulin, Wilco Kelderman en Lars Boom. Ik denk dat Kelderman meer een renner voor de langere tijdritten is. Boom is dan weer meer een renner voor een proloog en dit is een tijdrit over 13.8 kilometer en dus geen proloog. Dumoulin kan zowel een proloog als een lange tijdrit winnen en heeft van de drie daarom misschien wel de meeste kans op het geel.

Er zijn echter twee kapers op de kust. Zolang ze op de kust blijven is het niet erg, want daar komen de andere renners pas in de tweede etappe. Het probleem is echter dat ze wel van start zullen gaan in Utrecht en dan kunnen ze onze jongens de loef afsteken. Die zijn dus nog niet in veilige haven.

Fabian Cancellara is echter de laatste tijd niet meer de onklopbare van weleer. Dat is Tony Martin nog wel. De man is net weer Duits kampioen tijdrijden geworden. Tom Dumoulin is geen Nederlands kampioen geworden. Het wordt dus spannend. De startvolgorde kan bepalend zijn. Ze zijn beide in staat om nog een keer extra dood te gaan als ze horen dat ze achter liggen op de ander. Het zou natuurlijk gemeen zijn om er letterlijk een stokje voor te steken dat Tony sneller is dan Tom. Een stok tussen de spaken kan veel leed veroorzaken, maar misschien op een paar plekken wat enorme ventilatoren en die als tegenwind aanzetten als der Panzerwagen eraan komt?

Die tijdrit is ook de enige kans voor deze twee tempobeulen om de gele trui te pakken, denk ik. Individuele tijdritten zitten er verder niet meer in, deze Tour. Er is nog een ploegentijdrit en dat zou dan voor Martin nog een gelegenheid kunnen zijn, maar de kans erop is zeer klein, want de renners hebben dan al een aantal obstakels gehad.

Wind in Zeeland, een muur in België, kasseien en nog een muur in Frankrijk. Die twee muren zijn er zeker te veel aan voor Tony en Tom. De namen allitereren wel lekker trouwens. Als T&T de Grote Prijs Eddy Merckx zouden rijden, hebben ze beslist geen concurrentie. Nu nog wel. Niet alleen Boom, Cancellara en Kelderman, maar ook Dennis, Coppel en Brändle kunnen er wat van over zo'n afstand. Er kan ook zomaar iemand verrassen.

Het is trouwens wel vreemd dat er zo weinig individuele tijdritkilometers in deze Tour zitten. Bergen genoeg en ook steile aankomsten, maar de sprinters en de tempobeulen komen er karig vanaf. Zou dat met Pinot te maken hebben? De man is in bloedvorm, maar kan gewoon niet tijdrijden. Dat was onlangs nog te zien in de Ronde van Zwitserland, maar het was ook vorig jaar al bekend. Toen verloor hij op bijvoorbeeld Nibali dik twee minuten. Nu zijn er vrijwel geen individuele tijdritkilometers, maar wel veel bergen. Pinot zou dus in het voordeel kunnen zijn, maar ik ben bang voor de Fransen dat ze toch naast de pot zullen pissen met klimmers als Quintana, Contador, Froome en Nibali als concurrenten voor de jonge Fransman. Tenminste, als ze allemaal overeind blijven en dat is lang niet zeker.

De eerste week van de Tour de France was in het verleden nogal eens een saaie week. Er is niets mis met een massasprint, maar als je een paar uur zit te kijken naar een kopgroep en een peloton dat steeds iets dichterbij de kopgroep komt, dan is dat bijna net zo saai als een tien kilometer bij het schaatsen. Het enige dat het wielrennen dan nog van het schaatsen onderscheidt is het landschap.

De Tourorganisatie heeft echter een voorbeeld genomen aan de Giro en we hebben de afgelopen Giro kunnen zien dat daar niets mis mee is. Wind, twee muren en kasseien kunnen toch voor veel meer spektakel zorgen dan een vlakke rit en een massasprint. Dan zitten de kijkers alleen maar te wachten op lekker spectaculaire valpartijen en daar zitten de renners weer niet op te wachten.

Ik verheug me ook weer op het commentaar van ons zo gelouterde duo Dijkstra en Ducrot. Natuurlijk, de Belgen zijn veel beter. Die zien de situaties eerder, weten meer van de ontwikkeling van de koers en brengen het ook nog eens leuk. Ook Eurosport heeft betere commentatoren, die eerder zien wat er in de koers gebeurt. Maar ik ga dagelijks weer een Tourcolumn schrijven en dan is het toch veel leuker om dat gezwets van D&D te horen? Ik weet al een paar zinnen die ze zeker zullen gebruiken.

'Je moet eerst het bordje van een ander leeg eten voor je aan het eigen bordje begint.'
'Normaal gesproken loopt het peloton een minuut per tien kilometer in op een kopgroep.'
'Kijk nou, hij zit ondersteboven op de fiets en toch wint hij nog.'

Ik wens iedereen de komende drie weken veel kijkplezier en ik zal mijn best doen om weer dagelijks een leuke column over de etappe te schrijven.