Het lichaam van Jezus

Onlangs maakte ik een fietstochtje door het Westland. Toen ik door Schipluiden kwam, zag ik daar een kerk te koop staan. Dat had ik nog nooit gezien. Een kerk die te koop staat. Ik ben benieuwd wie er een kerk zou willen kopen. Ik niet in ieder geval. Het lijkt me niet fijn wonen.

Maar je kunt natuurlijk wel een andere bestemming geven aan een kerk. En daar zal over nagedacht moeten worden, want de verwachting is dat de komende tien jaar bijna een derde van het aantal kerken in Nederland tot de leegstand zal gaan behoren. En dat is jammer. Niet dat ik een gelovige ben en naar de kerk ga, maar een kerk hoort een beetje bij het culturele landschap, vind ik. Maar wat voor bestemming kun je een kerk geven?

In Arnhem heeft men een skatehal in de Sint Jozefkerk gevestigd. Er is wel met de skaters afgesproken dat ze niet vloeken als ze vallen. Maar er is natuurlijk niemand die dat controleert, of toch?
In Brielle is tegenwoordig in de Jacobskerk een dokterspraktijk gevestigd. Nu worden er dus echt zieken genezen.

Het gebouw van de Vrije Gemeente in Amsterdam heeft sinds de jaren zestig de functie van poppodium. De Vrije Gemeente was een afsplitsing van de Nederlands Hervormde Kerk, maar sinds het gebouw de nieuwe functie had, hing er toch vrijwel altijd een wierookachtige lucht in de zaal. We kennen het gebouw sinds die tijd als Paradiso.

Dit zijn echter allemaal pogingen om de kerk nog enigszins nuttig te maken, zodat hij niet hoeft te worden afgebroken. In de States pakken ze het anders aan. Daar willen ze de kerken weer vol krijgen. En dan niet met hippies die jointjes roken, maar met de lucht van dikke vette hamburgers.

McDonald's ontvangt per dag zo'n 70 miljoen Amerikanen die hun buik komen volproppen. Als je dus zo'n tent in de kerk bouwt, heb je in een mum van tijd die kerk weer vol. Maar een kerk heeft natuurlijk nog een andere functie en hoe presenteer je die dan aan de eters?
Ronald McDonald op de preekstoel? Ronald McDonald is die man die op scholen tegen de kinderen zegt dat ze meer moeten bewegen of sporten. Hij zegt er niet bij dat ze niet zoveel van die Big Macs moeten vreten en minder van die enorme bekers met dat bekende suikerdrankje moeten drinken in zijn vreettent.

Ik zie het al voor me. De kerkbanken zijn uit de kerk verwijderd en er zijn tafels en stoelen voor in de plaats gekomen. De keuken is uitgebreid. In plaats van een infobord met de liturgie hangt er nu een menukaart. Er zijn doorlopende kerkdiensten en, net als bij Moshi Moshi, zijn er steeds zittingen waarin een groep eters tegelijk mag eten.
De dominee of pastoor heeft een rode pruik op, een geel pak aan en draagt grote schoenen. Hij spreekt de 'gemeente ' toe vanaf de spreekstoel.

'Gemeente. Laten we de dienst beginnen met het lied Old Macdonald had a farm.'
De gemeente zingt met volle mond het lied. Iets te traag, maar dat geeft niet.
Vervolgens begint de dominee of pastoor zijn preek.

'Gemeente. We lezen in Leviticus 1:1-17 dat de Heere Mozes tot zich riep en tot hem zei: Zeg tegen de Israëlieten dat als iemand van hen de Heere een offer uit de veestapel wil aanbieden , dan moet dat een rund, een schaap of een geit zijn. De priesters moeten het offer schoonmaken, in stukken snijden en het aanbieden in een sesambroodje. Lekker met veel ketchup en een grote beker met Coca Cola erbij.'

Na de preek komt het gebed.
'Onze Vader die in de hemelen zijt. Wij weten dat niet iedereen op deze aarde kan rekenen op Uw zegeningen. Sommigen moeten het doen met een handje rijst per dag. Wij zijn met onze gedachten bij hen. En wij bidden voor hen tot U, opdat ze ook eens een keertje een lekkere hamburger kunnen verorberen. Maar laat los daarvan Uw zegen op onze maaltijd, hier vandaag, neerdalen. Laat de hamburger of cheeseburger veranderen in het lichaam van Jezus, Uw zoon en laat de Coca Cola veranderen in het bloed van Jezus, zodat wij allen door hem worden verlicht. Hemelse Vader. Wij danken U voor deze overvloedige maaltijd. Amen'

Aan het einde van de dienst is de 'gemeente' klaar met eten en kan tevreden naar huis. Maar eerst moet er natuurlijk nog worden afgerekend. De mensen krijgen hun bonnetjes en de ouderlingen of de priesters komen langs met de kerkzakjes om de buit binnen te halen.

Ik zie het er nog van komen dat dit voorbeeld navolging zal krijgen. Burger King, de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken, Domino's Pizza en New York Pizza kunnen natuurlijk niet achterblijven. Er zullen kerkrestaurants ontstaan. Ook in Nederland zal deze trend navolging krijgen en de kerken zullen weer vol stromen. Want wat maakt het uiteindelijk uit of je het lichaam en het bloed van Jezus via een hostie en een vies wijntje binnenkrijgt of via een Big Mac en een colaatje? Het is maar waar je in gelooft.