Ordnung muss sein

Als je in Utrecht op het Vredenburg Hoog Catharijne in loopt om naar het station te komen, begint een ware odyssee vol gevaren en ergernissen. Hoewel de wandelgangen overal minstens tien meter breed zijn, lopen duizenden mensen er wanordelijk van hot naar her. Links, rechts, middenin, langzaam en snel - alles hobbelt maar zo'n beetje door elkaar heen.

Wandelsnelweg

Als het aan mij zou liggen, werd er daarom per direct een vierstrookssysteem ingevoerd in Hoog Catharijne, stationshallen en andere drukke voetgangersgebieden. (Zie hierboven; in het echt zouden de stroken nog wat breder worden, natuurlijk.) Net als op de snelweg zou de rechterbaan voor langzame mensen zijn en de linkerbaan voor de snelleren.

Zebrapaden zouden elke vijftig meter worden aangelegd zodat winkelende mensen van de ene naar de andere kant van de straat of wandelgang kunnen komen. Op deze manier zouden irritaties, anarchistische chaos en reistijden enorm afnemen, terwijl gemak, capaciteit, effectiviteit en efficiëntie toenemen.

Natuurlijk is het maar de vraag of mensen zich aan zo'n systeem zouden houden, zoals ze nu ook vrolijk aan de linkerkant van een roltrap blijven staan terwijl er mensen langs willen en de 'hier staan, daar lopen'-voetstappen toch duidelijk aangegeven zijn. Toch zou het systeem helpen.

Mensen die zich niet willen conformeren zouden eenvoudigweg op z'n Nederlands toegesnauwd of uit de weg gebeukt kunnen worden. De rest zou op deze manier verrassend snel en gemakkelijk van de binnenstad naar het station kunnen lopen, zonder nog als een soort slalomkoning om de sjokkers heen te hoeven manoeuvreren.

Aan de hand van wat plattegronden van Hoog Catharijne is het heel prima te doen om met niet meer dan boerenverstand en Microsoft Paint uit te tekenen hoe een voetgangerssnelweg zou kunnen worden aangelegd. Dat resultaat kan dan naar de gemeente en Corio, de investeringsmaatschappij die Hoog Catharijne in bezit heeft, gestuurd worden. Hieronder wat voorbeelden van verschillende kruispunten. Door het zebrapad lopen mensen sowieso al langzamer, om in de 'zone van chaos' te kunnen kiezen welke wandelstrook ze moeten hebben om hun tocht te vervolgen.

Dat het hoogstwaarschijnlijk nooit ingevoerd zal worden, snap ik ook wel. Toch is het eigenlijk vreemd dat ons landje, met de beste infrastructuur ter wereld, nergens dit soort systemen heeft ingevoerd.

Kruispunten