Wippen tijdens het autorijden

Ik heb geen rijbewijs. Ooit heb ik geprobeerd het te halen. Theorie was geen probleem, maar de praktijk wel. Ik had les bij rijschool 'de Centrale'. Die was lekker goedkoop, maar achteraf bleek dat hij ook puur slecht was. Steeds een andere instructeur. Ik moest met 39 graden koorts examen doen en de examinator ging naar Delft. Ik weet niet of jullie ooit in Delft hebben gereden met de auto, maar dat valt niet mee. Zeker niet als je koorts hebt. Eerst knalde er bijna een oud vrouwtje met haar fiets achterop, nadat ik te krachtig remde voor een stoplicht. Daarna stak een jongetje onverwacht schuin over en ging de examinator op de rem staan en dan weet je het wel. Ik zou het nog een keertje overdoen, maar de instructeur had de papieren te lang in de auto laten liggen en daardoor was het examen tijdens mijn vakantie. Ik was zo boos dat ik nooit meer heb geprobeerd om het examen te halen. Ik had al mijn laatste brommer in de Vliet gegooid nadat ik weer eens pech had, dus het werd voortaan fietsen. Nu was dat geen probleem, want ik woonde vlabij het werk. Ik hoefde alleen een park door. De vakantie met vrouw en kinderen deden we met de trein. Je kon in die tijd een couchette in de internationale trein en een tent ergens in Frankrijk boeken bij de FTS. Dat was de Franse VVV. Je werd met de trein naar het dichtstbijzijnde station gebracht en dan kreeg je een transfer naar camping. De bungalowtent stond al klaar. Later maakten we fietsreizen in Indonesië, Thailand, Maleisië en Sri Lanka en dan gingen we met fiets en al in het vliegtuig. Geen enkel probleem. Mijn vrouw heeft in 2000 wel haar rijbewijs gehaald en toen hebben we voor het eerst een auto gekocht. Ze ging namelijk regelmatig met het openbaar vervoer naar haar moeder en die reis duurde zowat drie uur heen en drie uur terug.

Maar deze week kwam ik erachter dat je in de toekomst misschien wel helemaal geen rijbewijs meer nodig hebt. Dan kan ik dus eindelijk zelf ook eens met de auto ergens heen.
Mijn vrouw, mijn oudste dochter en ik waren op fietsvakantie geweest in Karinthië. De fietsbus was uit Nuland vertrokken richting Oostenrijk en kwam daar na de vakantie ook weer terug. Onze auto stond daar en onze dochter werd opgehaald door haar man. Haar man is Duitser. Ze wonen in de buurt van Kiel en hij werkt als vertegenwoordiger voor Honda. Van zijn werkgever krijgt hij zo'n beetje ieder jaar de nieuwste auto. Mijn dochter reed onze auto naar huis, omdat mijn vrouw moe was van de reis. Ik ging bij mijn schoonzoon in zijn nieuwe Honda. Op een gegeven moment zie ik hem gewoon met de armen over elkaar zitten, dus ik vroeg hem bezorgd of hij het stuur niet moest vasthouden. Dat hoefde niet. De auto reed zelf. Hij heeft een ingebouwde camera die de witte strepen in het midden van het wegdek in de gaten houdt en daar stuurt hij op. Ook houdt hij de auto voor hem in de gaten en houdt precies de goede afstand tot die auto en remt als het nodig is. Bumperkleven is er dus niet bij. Je moet nog wel bijsturen als je naar de andere rijstrook wilt en je moet ook nog zelf inparkeren, maar hij geeft bij het inparkeren wel een signaal op een scherm en dan kun je zien of je nog naar achteren of naar voren kunt.
Dat lijkt al heel wat natuurlijk, maar er zijn al andere merken die verder zijn. Die geven bij een parkeerplaats aan waar nog plek is en dan kun je uitstappen en parkeert hij zelf in. Ik dacht dat alleen auto's van James Bond dat konden, maar dat kan nu dus ook in het echt. Mijn schoonzoon vertelde bovendien dat in de nabije toekomst de auto's volledig zelfstandig kunnen rijden.

Ik zie het al helemaal voor me. Je krijgt dan natuurlijk allerlei leuke snufjes in de auto. Bijvoorbeeld een televisiescherm voorin, zodat je geen reclame meer hoeft te missen. Een kleine magnetron voor als je tijdens de ochtendspits een croissantje wilt opwarmen bij het ontbijt en in de avondspits alvast een snack wilt. Je kunt een boekje lezen tijdens het rijden. Je mag natuurlijk gewoon bellen achter het stuur. Ik zie het gezicht van de agent al als hij je aanhoudt als je zit te bellen achter het stuur. Laat hij je maar eens proberen te bekeuren. Ik denk niet dat die bekeuring standhoudt bij de rechter.

Maar het leukste van een zelfstandig rijdende en inparkerende auto is natuurlijk iets anders. Je kunt gewoon lekker wippen terwijl je rijdt. Mijn schoonzoon moest nog zelf meesturen als hij van rijstrook wilde wisselen, maar ook dat zal overbodig worden. Je programmeert de auto op een adres en voor de rest kun je dus een tukje doen, of een wipje maken. Je hoeft niet meer met een vriendin in een luguber hotelletje af te spreken als je vreemd wilt gaan. Gewoon een ritje maken van een uurtje. Of als je het complete programma wilt afwerken, een paar uurtjes. Programmeer de auto op een tochtje van de gewenste duur en ga lekker aan het werk op de achterbank. Misschien is het dan wel handig als de auto ook nog ruiten heeft waardoor je wel naar buiten kunt kijken, maar niet naar binnen en als er een klein tankje met een kraantje is ingebouwd waar water in kan. Een stukje zeep erbij en klaar.
Dat soort auto's zullen in het begin natuurlijk vrij duur zijn, maar op een gegeven moment worden ze goedkoper en dan gaan ze beslist als warme broodjes over de toonbank.

Ik voorzie alleen één probleem.
Mijn vrouw heeft nu een Suzuki Liana. Ook daarin zitten computergestuurde onderdelen. Een paar jaar geleden ging de auto soms ineens schokken. Dan moest je even ergens stil gaan staan en daarna kon je weer verder rijden zonder dat hij schokte. Geen automonteur kon het probleem vinden. Dat was schokkend. Ze dachten dat het met de computer te maken had, maar bij het uitlezen zagen ze geen problemen. Het schokken bleef dus, tot iemand op een gegeven moment op het idee kwam dat het met een bepaald onderdeel te maken zou kunnen hebben. Het onderdeel werd vervangen en sindsdien hebben we geen problemen meer.
Als de auto's van de toekomst echter geheel computergestuurd zijn, dan zullen de keuringen niet meer gedaan kunnen worden door de gewone automonteurs. Je hebt mensen nodig die ook verstand hebben van alles wat er in die auto's computergestuurd is. Stel je eens voor dat je samen met je vriendin flink van bil bent en net voor het orgasme doet ineens de computer gek en stuurt de auto gewoon zo een wokrestaurant binnen. Of, nog erger, hij stuurt ineens naar links en ramt een politieauto vol in de flank. Probeer je er dan maar eens uit te lullen. Of je rijdt niet tegen een politieauto, maar tegen een andere auto die automatisch rijdt en waarin er ook twee liggen te wippen. Dan krijg je beslist geklutste eieren.

Als ik automonteur was, dan zou ik maar vast beginnen met een omscholing, want voor je het weet sta je op straat als je alleen maar weet hoe je de uitlaat moet vervangen.