[Tour] Een rode heup en een zere pols

Greipel was er nu wel bij
Kristoff sprintte ook een keer
Maar een stukje voor ze uit
Won gewoon die Kittel weer

Je vraagt je toch af waarom Trek Andy Schleck eigenlijk nog naar een Ronde afvaardigt. Hij ligt er alweer uit. Dit keer echter buiten zijn schuld. Gisteren was hij tegen een toeschouwer gereden. Hij had een zere knie.

En weer een integrale uitzending. Maar dit keer was het maar goed ook, want het venijn zat nu in het begin. Wat was dat nu? Froome op het asfalt!. Alarm! Dat was spannender dan Voeckler die demarreerde. Mollema viel trouwens ook, maar dat viel wel mee. Froome had echter ineens een rode heup. Dus hij had het nu al op zijn heupen. Dat zal morgen gevoelig zijn op die kasseien op weg naar Aremberg.

Na de valpartij was het weer gewoon een kopgroep van twee en een peloton dat voortkabbelde. Voeckler en Maté waren dit keer de aangewezen slagmannen. Weer geen spervuur aan demarrages dus. Maar waarom was Voeckler bij die twee voorop? Die is slimmer dan iedereen denkt. Alle ploegen zouden natuurlijk naar Giant Shimano kijken en morgen is er een belangrijke rit. Hij zou dus wel eens weg kunnen blijven. Maar er zaten ook twee bergjes in de rit en misschien wilde onze bekkentrekker wel de bergtrui. Vandaag natuurlijk nog niet, maar later in de week in de Vogezen? Dat bleek een loze gedachte van me, want op het eerste bergje pakte juist Maté het puntje op de top.

Na de valpartij, de demarrage van Voeckler en Maté en de sprint op het eerste bergje was het weer een tijdje slaapverwekkend. Het peloton heeft tegenwoordig ook al een 5-3-2-systeem, zo verdedigend rijdt men.

En toen kwam de tussensprint. De tussensprint lag op de top van een heuvel en Dijkstra dacht dat Kittel mee zou gaan doen omdat zijn ploeg ook van voren te zien was. Kittel en een sprint bergop. Denk nou eens na, Herbert.
Na de tussensprint kwam er toch wat leven in het peloton. Een groep probeerde weg te komen. Het peloton brak in stukken. BMC vertoonde zich ook ineens aan het front. En even later Garmin en Cannondale. Volgens ons dappere duo dat verslag deed zou misschien Kittel wel op achterstand zijn gereden. Eerst zou hij nog meedoen met de sprint en nu zou hij ineens op achterstand rijden. Maar als Herbert en Maarten goed hadden gekeken dan hadden ze gezien dat er ploegen van klassementsrenners aan het jagen waren en dat bij de groep die achterop was geraakt de renners van Omega Pharma - Quick-Step als gekken voorop reden. Dus er was meer aan de hand, maar het duo dacht nog steeds dat het een sprinter was die er was afgereden. Bij Eurosport wisten ze toen al een tijdje dat Kwiatkowski op achterstand lag. Terpstra en Martin moesten ineens voor een onoplettende Pool gaan rijden. Alles kwam dus wel weer bij elkaar, maar morgen wordt het lastiger voor Terpstra en die rit wil hij graag winnen.
De koers werd wel leuker door het gestuntel van de Pool.

Maté had ook zijn dag niet. Hij kreeg voor de tweede keer pech en het peloton was nog maar zo'n veertig seconden van de koplopers verwijderd. Voeckler kwam dus alleen op de wereld. Maar dat is hij wel gewend.

Na het werken voor een luie Pool viel Terpstra ook nog eens op zijn kont. En hij was niet de enige in de finale. De Lotto's hadden blijkbaar nog steeds vertrouwen in de Duitse sprinter met de stierennek, maar ze gingen met z'n drieën onderuit in een gewone bocht. De renners van Giant Shimano bleven gewoon overeind. Betere banden?
En toen begon het spelletje Thomasje pesten. Kilometers lang op zo'n 100 meter van de groene grimassenkoning blijven rijden.

Maar uiteindelijk kwam dan de finish in zicht. Dit keer werd de trein van Kittel in puin gereden door de andere ploegen, maar ook dat hielp niet. Er is één troost. Ik mag een boon worden als het morgen een massasprint wordt.

Pechvogel van de dag: Froome zag er niet lekker uit na zijn val. Vooral de pols kan morgen problemen geven op de kasseien.

Tweet van de dag: John Oakley - Wiggens wouldn't have needed stabilisers!

De rit van morgen.

Het wordt morgen een gevaarlijke rit voor de renners en vooral voor de klassementsrenners. Het zal een koers worden waarin als team moet worden gereden, want als je als kopman lek rijdt op de kasseien, heb je zo snel mogelijk een andere fiets nodig.
De rit naar Arenberg telt 15,6 kilometer kasseien. De eerste is al meteen één van de gevaarlijkste: Carrefour de l'Arbre. In tegenstelling tot Parijs - Roubaix zit de strook nu dus in het begin van de rit. De zesde strook is ook een lastige. Het is de op een na langste strook en Frank Schleck heeft er slechte herinneringen aan, want hij kwam er in 2010 zo hard ten val dat hij moest opgeven. En dan op vijf kilometer van de streep komt nog Hélesmes à Wallers.
Je kunt er de Tour niet winnen, maar je kunt hem er wel verliezen. Om maar eens een cliché te gebruiken. Bauke Mollema ziet de etappe trouwens wel zitten. Logisch. Hij komt uit de Groningse klei en bovendien schudden ze daar in Groningen regelmatig dus dat beetje schudden op de kasseien vindt hij niet erg. Als je hem op een vlakke weg ziet rijden, is het al alsof hij op de kasseien aan het zwoegen is.
Mollema, de mijnwerker onder de wielrenners. En mijnwerkers waren er in dit stukje Frankrijk. Al vanaf hun twaalfde gingen de kompels de mijnen in. Kinderarbeid dus. Tussen 1930 en 1960 gingen dagelijks 5000 mijnwerker de mijn van Wallers-Arenberg in om de steenkool naar boven te brengen. In 1978 werd nog 500.000 ton bovengehaald.
Het was een gemeenschap. De werkgever had alles in bezit. Winkels, woonhuizen en de mijn. De 'medische verzorging' werd ook door de werkgever geregeld. Was de mijnwerker lang ziek of overleed hij dan had de familie geen recht meer op de basisvoorzieningen. Dan gingen de vrouwen en kinderen de mijnen in, anders hadden ze niet meer te eten.
Het heet tegenwoordig in het peloton 'de hel van het Noorden', maar voor de kompels was het een echte hel. Vele van hen teerden letterlijk en figuurlijk weg vanwege de stoflongziekte. Gelukkig is dat nu allemaal voorbij.
Je kunt de mijn nog iedere dinsdag en donderdag bezoeken en wordt dan begeleid door voormalige mijnwerkers. Er is onder andere een expositie over het leven van de kompels.
Ik ben erg benieuwd hoe het morgen gaat aflopen in die etappe. De vorige etappe door de 'hel' werd gewonnen door Hushovd. Ook een echte mijnwerker om te zien, maar dit keer is hij er niet bij.