Kies je Street Fighter II voor Wii U

In totaal zijn er drie Street Fighter II-games voor SNES verschenen en alle drie die versies verschenen onlangs voor de Virtual Console voor Wii U. FOK!games vond dat een mooi moment om een keuze te maken tussen deze drie games om aan te geven welke van de drie je het beste kunt aanschaffen.

Een stukje geschiedenis
De eerste Street Fighter uit 1987 was een beetje een flop. In deze vechtgame speelde je als Ryu, een martial arts-vechter die de wereld rondreisde om de ultieme vechtersbaas te worden. Met houterige moves en een AI om van te huilen sloeg de game niet echt aan. 

In 1991 verscheen er toch een tweede deel en dit was de eerste echte vechtgame zoals we die nu kennen. De game kreeg de naam Street Fighter II: The World Warrior. Vanaf nu was het mogelijk om te kiezen uit verschillende vechters met verschillende speelstijlen. De originele arcadeversie werd geport naar allerlei consoles en kreeg ook meerdere updates in de vorm van bijvoorbeeld Street Fighter II: Turbo of Super Street Fighter II. Voor Super Nintendo heetten de ports Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting en Super Street Fighter II: The New Challengers

De originele Super Nintendo-port van Street Fighter II is tot op de dag van vandaag de meest verkochte Capcom-game aller tijden. Meer geschiedenis over Street Fighter als serie lees je in onze terugblik.

Het aantal vechtersbazen
Street Fighter II begon met slechts acht personages en elke nieuwe versie kreeg een aantal toevoegingen. Dit levert dan uiteraard de meeste personages op voor Super Street Fighter II die een totaal van 16 speelbaar personages kent waarbij ook daadwerkelijk nieuwe personages geïntroduceerd worden.

In Turbo zijn het enkel de vier 'eindbazen' uit de basisversie die ook speelbaar zijn. Een flinke verbetering dus, maar Super gaat er met de winst op dit onderdeel vandoor.

De graphics
De graphics zijn in elke game grotendeels gelijk. We krijgen in de eerste Street Fighter II al bewegende achtergronden en redelijk gedetailleerde personages op ons scherm te zien. Elke game is ook met dezelfde grafische engine gebouwd en daardoor zijn ze allemaal nagenoeg gelijkwaardig. Wel is het zo dat Super wat meer grafische kunstjes vertoont met bijvoorbeeld de combo's die in dat deel geïntroduceerd werden. 

Opvallend is trouwens dat Turbo af en toe hapert/vertraagt zonder dat dit de bedoeling is. Volgens mij zat dit ook al in de SNES-versie, maar dat weet ik niet zeker meer.

De mogelijkheden
The World Warrior is in de basis een vechtgame zonder poespas. Je kiest één van de acht personages en moet de rest één voor één verslaan waarna je de eindbazen mag proberen. Er zit uiteraard een twee-speleroptie in, maar dat was het wel. Met Turbo komt er weinig bij, enkel een Turbo-mode. Bij Super pakt Capcom wel helemaal uit. Je krijgt zowel de 'story' mode en de versus mode als de mogelijkheid om toernooien op te zetten of in een versus-gevecht een groep vechters te kiezen. Tot slot is er een time attack waarin je zo snel mogelijk de tegenstander moet zien te verslaan.

Super wint dus met gemak de verkiezingen op het gebied van mogelijkheden. Het is verreweg de meest complete Street Fighter II voor Super Nintendo.

De gameplay
De basis van Street Fighter is altijd hetzelfde gebleven. Je kunt schoppen en slaan in drie gradaties van krachtigheid. Daarnaast zijn er speciale aanvallen waarvoor je aparte knoppencombinaties moet indrukken. Street Fighter is qua speciale aanvallen misschien wel de bekendste vechtgame aller tijden met de Hadouken (de vuurbal van Ryu/Ken). Turbo voegt daar niets aan toe, Super wel. In Super Street Fighter II worden namelijk combo's toegevoegd. Van elke combinatie van drie of meer aanvallen wordt in beeld getoond hoeveel hits er waren en hoeveel procent schade je de tegenstander hebt gedaan. 

Ook hier wint Super Street Fighter II weer, de combo's zijn een toffe toevoeging en als je teruggaat mis je ze zelfs. Combo's zijn sowieso ingeburgerd nu en dat zorgt ervoor dat Super wat nieuwer aanvoelt dan de andere twee. Zonder combo's doorstaat Street Fighter de tand des tijds niet zo goed helaas.

Winner!
De keuze is simpel als je al het voorgaande leest. Super Street Fighter II: The New Challengers is op alle vlakken de superieure game. Het heeft de meeste vechtersbazen, de meeste opties en speelt verreweg het lekkerst. Er zijn wat mij betreft geen redenen om één van de andere edities te kopen, want alles wat zij bieden zit sowieso in Super. Misschien dat de één wat nostalgische gevoelens krijgt bij World Warriors of Turbo, dan zou je daarvoor kunnen kiezen, maar dat was het dan wel.