"Geen e-mailbezorging meer op maandag"

In navolging van PostNL heeft KPN besloten vanaf volgend jaar geen e-mail meer te bezorgen op de maandag. Om kosten te drukken, zullen e-mails die op maandag worden verzonden, standaard pas op dinsdag worden afgeleverd. "Op die manier kunnen we de stroom e-mails batchgewijs verwerken. We kiezen enkele rustige momenten in de nacht van maandag op dinsdag, een relatief rustige nacht in de online markt", legt een technicus van KPN-dochter XS4ALL ons uit.

Bestuursvoorzitter Eelco Blok vindt het tijd dat er betaald gaat worden voor e-mail in de vorm van digitale postzegels: "De periode van onbeperkt dataverkeer is voorbij. De digitale snelweg stroomt vol. Het is zaak om daar enige regulering in aan te brengen. Wil je jouw e-mail op maandag alsnog laten bezorgen, dan brengen we daar zeven cent voor in rekening."

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) onderzoekt de zaak. "Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat TNT eerst besluit om op maandag geen post meer te bezorgen en dan nu dit. Wil je op maandag alsnog iemand bereiken, dan ben je gewoonweg aangewezen op alternatieve diensten zoals e-mail, telefoon en fax", aldus Johan Keetelaar (Directie Telecom, Vervoer en Post). Hij vermoedt illegale strategische afspraken tussen betrokken partijen.

Diverse abonnees hebben gemeld over te zullen stappen naar een andere provider. Voormalig bestuursvoorzitter van KPN Ad Scheepbouwer denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen. Hij verwacht dat de rest van de providers snel zullen volgen: "Net als bij mobiele data. Ook daar was jaren geleden nog sprake van onbeperkt dataverkeer en daar betaal je nu ook per MB. Bij nagenoeg elke provider."

Blok vervolgt: "Ook onderzoeken wij de mogelijkheid om voor elke e-mail langer dan honderd woorden een soortgelijk bedrag te laten betalen. Afrekenen van de digitale zegels gaat via de factuur van je provider. Gebruikers hebben reeds bewezen veel te kunnen zeggen met weinig woorden. Moet je eens kijken wat mensen melden in honderdveertig tekens. Een tweet is in vergelijking tot een e-mail maar een klein datapakketje. Die kunnen rustig mee in de 'gaten' die vallen in de grotere datastromen zoals films op YouTube."

"Alleen bij verjaardagen zullen we een uitzondering maken. Mails verzonden op maandag met 'Gefeliciteerd' in de onderwerpregel zullen we gratis op dezelfde dag blijven bezorgen", glimlacht hij.