Alsof wij niet interessant zijn!

Dat ze zich bij de VPRO geen zorgen maken, daarom zeg ik het maar meteen: ook deze zomer ga ik heus kijken naar Zomergasten, net als alle voorgaande jaren. Het zal vast weer leuk zijn, al die gasten met hun tv- fragmenten, hun inkijkjes in hun privélevens, hun meninkjes, hun gevoelens en hun smaak. Maar ik mis iemand tussen de gasten, iemand zoals ik bijvoorbeeld.

Neem nou de eerste gast, aanstaande zondag: Hennie Vrienten, leuke jongen, maar al wat ouder. Maakt leuke muziek, nog steeds naar het schijnt. Maar wat is iemand als Hennie Vrienten zonder mij, de liefhebber van zijn muziek, om niet te zeggen de fan. Wacht even, niet dat ik echt een liefhebber ben, zeker geen fan, maar ik had het kunnen zijn, daar gaat het om. Andere mensen zoals ik zijn wel fans van Hennie Vrienten. Zoveel mensen zoveel smaken. Wat ik zeggen wil: wat is een artiest zonder fans? Zijn fans niet minstens zo belangrijk als artiesten? Hebben fans geen tv-voorkeuren, geen meninkjes over van alles, geen privélevens, geen gevoelens, geen smaak? Ik heb alles wat Hennie Vrienten ook heeft. En ik kan van alles wat hij niet kan, behalve muziek maken. Alsof muziek zo belangrijk is.

De tweede gast, Micha Wertheim, cabaretier, ook een artiest dus. Zelfde laken een pak. De derde gast, Jolande Withuis, socioloog, iemand die haar geld verdient door in kaart te brengen wat mensen zoal uitvreten, dat rubriceert en er vervolgens theorieën over verzint. Wat moest ze zonder mij? Ik kan nog wel even doorgaan: Ben Verwaayen, telefonieboer, aan wie verkoopt hij zijn telefoon- en internetabonnementen? Aan mij! Adriaan van Dis dan, wie kijkt er naar zijn tv-programma’s, wie leest zijn boeken? Ik natuurlijk. Bij wijze van spreken dan, ik heb andere tv-, en literaire voorkeuren, daar had ik nou juist graag over verteld in Zomergasten.

Ik vergeet bijna gast vier: Lidewij Edelkoort, trendwatcher. Haar corebusiness is ongeveer dezelfde als van een socioloog: goed opletten wat gewone mensen uitvreten. Als ze iemand iets nieuws ziet doen en ze constateert dat een paar anderen dat na-apen, dan noemt zij dat een trend. Haar mening verkoopt ze voor veel geld door aan een of ander bedrijf en dat zorgt er dan voor dat iedereen het gaat na-apen. In de mode bijvoorbeeld. Maar wat is een trendwatcher waard als ze ontwikkelingen die echt interessant zijn over het hoofd ziet? Als je vernieuwing in de mannenmode zoekt, kijk niet verder, bij mij moet je zijn! Maar waar is Lidewij Edelkoort als je haar nodig hebt? In de studio om aan kersverse presentator Jan Leyers uit België uit te leggen dat ze vroeger zo dol op Swiebertje was. Of dat ze altijd naar Gordon kijkt met Hotter than my daughter. Of dat ze elk jaar meeloopt met de vierdaagse.

Als ze me per se niet als gast willen, ben ik graag bereid Zomergasten volgend jaar te presenteren. Als een Belg het mag…. Wat me zo goed bevalt is dat je als presentator van Zomergasten minstens zo belangrijk bent als de gast. Alle ruimte voor mijn mening, mijn smaak, mijn gevoelens, mijn privéleven. En dan kan meteen iedereen zien waar de mannenmode naar toe gaat.