Eva Jinek platgereden

Even met Infrastructuur gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. Minister Schultz in de buurt?”

De telefoniste antwoordde dat ze geen mening heeft. Dat klonk als een tegenvaller, maar ze had er dus ook geen bezwaar tegen om mij door te verbinden met de incompetente bewindsvrouwe. Die vroeg mij, wat ze voor mij kon doen. “Zeg eens, Melanie, dat kan toch niet waar zijn? Dat je aan de Europese Commissie hebt geschreven dat je geen mening hebt over het reizigersvervoer per trein?” Hare Excellentie antwoordde met de mededeling dat het niet aan de minister is om een mening te hebben over de kwaliteit van het reizigersvervoer per trein. Ik was, om het maar eens mild uit te drukken, hooglijk verrast: “Melanie! Hou op hoor! 1 april is al lang geweest. En natúúrlijk heb je een mening. Je roept toch steeds dat de Reiziger met een hoofdletter R moet worden geschreven?” De geplaagde minister antwoordde met de mededeling dat hte niet aan de minnitser is om nee meming te hebbne over ed kwaaliteit van het reigizersvervoer per tneir. O, vandaar. Dyslectisch. Ze heeft gewoon geen idee wat dat is, een hoofdletter R. Maar ik was nog niet klaar: “Maar ondertussen lieg je de hele wereld aan elkaar. Zoals dat je had verzwegen dat het dodental door die 130-kilometerwegen veel hoger ligt dan wat jij had beweerd. Maar ja, veiligheid is nu eenmaal niet jouw ding. Net als al die ontbrekende veiligheidsmaatregelen bij rode seinen langs het spoor. Wat vind je daar nou zélf van?” Melanie antwoordde met de mededeling dat het niet aan de minister is om een mening te hebben over de kwaliteit van het reizigersvervoer per trein. “Nee, ook niet als er doden vallen? Dan heb je nog steeds geen mening? Mag ik je er even op wijzen, dat je de eerste minister sedert lange tijd bent, onder wiens regeerperiode iemand door een treinbotsing om het  leven kwam? Staat erg mooi op je CV.” Melanie antwoordde met de mededeling dat het niet aan de minister is om een mening te hebben over de kwaliteit van het reizigersvervoer per trein. Tijd voor de afronding: “En dus ook niet over de overlevingskans voor die arme treinreiziger, die zich overlevert aan een spoorbedrijf dat wordt geleid door de meest incompetente inframinister ever. Lekker dan.

Maar om nog even op het beleidsterrein van Domme Melanie te blijven: Transport en Logistiek Nederland is het zat dat truckers al voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden torenhoge boetes krijgen. Raar. Je ziet soms heel rare en levensgevaarlijke dingen gebeuren door half in slaap gesukkelde vrachtwagenchauffeurs. Dus die regels over de rij- en rusttijden zijn er niet voor niets. En dus gelden ze voor iedereen. TLN wil dat oude gegevens niet meer kunnen worden gecontroleerd, zodat de pakkans kleiner wordt. Daarmee is TLN verworden tot een moordenaarsbende. Maar goed. Je kunt niet met mes en vork eten. Het principe van het handenwassen na toiletbezoek is je onbekend. Je denkt dat Frans Bauer muziek maakt. Een bloedmooie serveerster bij een wegrestaurant van de goedkoopste categorie is voor jou een raadsel. Want je weet niet wat ‘categorie’ betekent. Kijk. Dan kun je altijd nog vrachtwagenchauffeur worden. Of bestuurslid bij Transport en Logistiek Nederland. Of burgemeester van Zoetermeer.

Want dat kan zelfs Charlie Aptroot. Populistisch Kamerlid der VVD. Berucht dossierleugenaar. Schold ooit tijdens een commissievergadering de fractiemedewerkers van de SP uit voor schandelijke zwartrijders, terwijl hij wist dat ze gewoon een OV-jaarkaart hebben. Lult maar wat raak over dat 130 beter is dan 120, maar beweert tegelijkertijd dat het spoor veiliger moet, en dus bij het wegverkeer moet worden ondergebracht. Je liegt maar wat aan elkaar. Je lult maar wat aan elkaar. Je verzint maar wat aan elkaar. En dan word je dus burgemeester van Zoetermeer. Twee van mijn collega-columnisten wonen in Zoetermeer. Ik wens ze veel sterkte. Vooral bij het boodschappen doen. Want de maximumsnelheid in het voetgangersgebied in het Stadshart wordt natuurlijk 80.

Ook veel sterkte wens ik de nabestaanden van die meneer die door twee scootermarokkanen werd doodgereden. De rifapen in kwestie waren op de vlucht na een mislukte roofoverval. De gewetenloze ijdeltuitadvocaat Moszkowicz heeft het voor elkaar gekregen dat de twee daders slechts tot een geringe straf werden veroordeeld. Omdat onduidelijk was, wie van de twee reed. Zo zie je maar weer. Moszkovicz: de ene dag verdediger van de grootste Marokkanenhater van ons land, de andere dag verdediger van twee capuchonberbers die een moord op hun geweten hebben. Je kúnt dan geen geweten hebben. Onmogelijk. Maar ik zal bulderen van de lach wanneer bij een volgende vluchtpoging van twee capuchonberbers na een mislukte roofoverval in de Amsterdamse binnenstad het liefje van die Moszkowicz op een zebrapad wordt platgereden, zodat Bram zijn dwarslaesie-prinses voortaan in een wagentje kan rondrijden. Kijken wat maffiamaatje Bram in de rol van geliefde dán vindt van het opsnorren van allerlei vrijpleitende mazen in de wet. En voor de goede orde: dit is geen letterlijke wens, maar een vergelijking. In de hoop dat men nu eindelijk eens bij zinnen komt. Die Bram... Schijnt binnenkort een talkshow te krijgen. Gillend van de lach las ik dat bericht. Maar goed, Moszkowicz is niet de enige gangster met een ouwehoerprogramma. Harry Mens heeft een boete gekregen van € 100.000 wegens het versturen van valse facturen. Prachtig. En zondag krijgen we weer de nieuwe beursfraudetips. Dan komt beursmanipulator Geert Schaaij weer vertellen dat we aandelen van fraude-investeerder Homburg moeten kopen of iets in die geest. Echt, we leven in zo’n leuk land.

Maar denk nu niet, dat BusinessClass het enige flauwekulprogramma op de televisie is. Dat gluurprogramma over de patiënten op de eerste hulp van het VU-ziekenhuis. Dat leidt ook tot mooie dingen. Het hoofd van de spoedeisende hulp en de bestuursvoorzitter van het VU-ziekenhuis worden door justitie nu als verdachte gezien nadat de patiënten om de tuin werden geleid over dat ze stiekem werden gefilmd. Geweldig. Het VU-ziekenhuis dat zich laat voorstaan op een hoge morele standaard. Door de mand gevallen. Dat de patiënten werden genaaid waar ze bij lagen. En dan bedoel ik niet de hechtingen van hun snijwonden.