De wederopstanding van Prins Friso

Geschreven door Robin (petertjeprik) op 20-02-2012 @ 18:00
print 

Beste Okaht,

Bedankt voor je bijdrage van gisteren. Deze column voegt echt iets toe aan het debat dat ik probeer te voeren.

Toegegeven, veel met het koningshuis heb ik niet. Ik mijd Koninginnedag en zie de Oranjes liever gaan dan komen. Ik zie hen als mensen die hun sociale status op een vrij arbitraire manier hebben verkregen. Dat duizenden Nederlanders hand in hand en met liefde toeschouwer zijn van een passerende koets vol uitkeringstrekkers, terwijl men aan de andere kant succesvolle en excentrieke landgenoten neersabelt, is voor mij altijd een opvallend gegeven geweest.

Goed.
Dan nu waar het om gaat. Er is een verschil tussen speculatie, nieuws en opinie. Een open deur, dat weet ik, maar het journaille van Nederland heeft hier niet langer boodschap aan. Dat, mijn waarde collega, is een kwalijke zaak.

Okaht, jij zegt in principe dat een lezer zich, in deze moderne tijd, een nog kritischere houding moet aanmeten dan men voorheen al had moeten doen. Ik ben het hier met je eens, maar dat betekent niet dat het journaille zich vervolgens een lakse rol mag aanmeten. Omdat jij in je column op zondag “Friso overleden” in de titel had gezet, stond deze enige tijd bovenaan in de zoekmachine. Binnen enkele uren had je 4000 lezers bereikt. Dat is prima voor een opiniestuk, maar voor nieuws is dat een andere kwestie. Hier kom ik later nog op terug.

Om bij FOK! te blijven, de berichtgeving over Friso is niet het enige voorbeeld van roddel en achterklap door de media. Afgelopen zaterdag stond er op onze website een zeer tendentieuze titel “Eerwraak in Nederland Toegestaan”. Het stuk is geschreven op basis van een artikel uit “De Telegraaf” en meldt dat een Joodse man is vrijgesproken van het feit dat hij geen identiteitskaart bij zich droeg. Hij had deze niet bij zich, omdat zijn overtuiging het hem niet toestaat om op zijn gebedsdag iets bij zich te dragen. Vervolgens wordt in het artikel op FOK! gesteld dat religie nu officieel boven de Nederlandse wet staat en dat eerwraak en homoseksuelen stenigen voortaan tot de mogelijkheden behoren. Het gaat hier echter om een uitspraak van de kantonrechter en deze zaak is dus geenszins te generaliseren naar andere rechterlijke procedures. We leven immers niet in een land waar jurisprudentie wordt uitgevoerd. Deze feiten worden echter achterwege gelaten. Men extrapoleert liever de feitelijke situatie (de uitspraak van de rechter) naar de meest extreem mogelijke (eerwraak). Dit is stemmingmakerij; bovendien werd hiermee in feite nieuws gecombineerd met opinie.

Zoals hoofdredacteur Sjuul Paradijs al eens zei [sic]: “De Telegraaf is een actievoerende krant.” Daarmee heeft dit dagblad dus een politieke agenda en is sturend en selectief in haar berichtgeving. Doordat een redacteur van FOK! het bericht van "De Telegraaf" heeft aangedikt en vervolgens op onze website heeft geplaatst fungeerde FOK! afgelopen zaterdag als een verlengstuk van de TMG mediagroep. FOK! heeft zich laten gebruiken als dienaar voor de politieke agenda van een ander. Dit artikel bereikte op FOK! 50.000 “views” en laten we hierbij ook de oplage van “De Telegraaf”, met 650.000 kranten per dag de best gelezen krant van Nederland, niet vergeten.

Dan wil ik nog even terugkomen op de kwestie omtrent Friso. De RVD meldde vrijdag dat de situatie omtrent Friso’s gezondheid een kwestie van afwachten is. Over enkele dagen weet men weer. Wordt vervolgd, dus. Ondertussen is de beste man door sommige media hersendood verklaard en wordt bericht dat zijn familie in afwachting maar is gaan skiën. Fijn, maar in feite is er gewoon geen nieuws, want men moet afwachten. De RVD had dit al vrij vroeg nadat het ongeval bekend werd aangegeven. Op Radio 4 hoorde ik gisteren de hele dag dat er geen nieuws was over Friso’s situatie. De NOS kwam met een extra journaal om eveneens te berichten dat er geen nieuws was. Even opletten: het is nu dus ook al nieuws dat er geen nieuws is.
Het is wel duidelijk. Men rapporteert geen nieuws, men creëert het. De nieuwsbulletins moeten gevuld, is er niet genoeg dan verzint men wel iets of maakt men desnoods van een mug een olifant.

Journalisten hebben echter verantwoordelijkheden en moeten zich bovendien ethisch kunnen verantwoorden, want hun berichten bereiken dagelijks duizenden mensen. Ten eerste: nieuws maak je niet, je rapporteert het. Ten tweede: men moet kritisch zijn over wat men rapporteert. Hoe betrouwbaar is mijn bron? Is dit feitelijk juist of slechts speculatie? Is de manier waarop ik het rapporteer objectief genoeg? Voegt het iets toe? Ten slotte: het is geenszins de bedoeling dat een nieuwsbericht sturend is in het oordeel van zijn lezers. Er is een verschil tussen opinie, nieuws en speculatie. Een goed medium zorgt ervoor dat deze strikt gekaderd zijn en blijven.




Lees ook:

» 30/04 Hoe de SP verliest als zij de verkiezingen wint36
» 21/04 Plat Haags: De mening regeert2
» 02/04 Stoute neger9
» 19/03 Hoe Harry me een knal verkocht5


delen | eKudos nujij

3415 views / 7 reacties
Reacties op dit bericht
7  van 7 reacties op deze pagina. Pagina  1
Hee Robin,

Indrukwekkend en to the point. Punt.

Het kan Friso of dooie, en dan mot je niet gaan kloje.

Goed stuk, erg goed stuk.
man Okaht (Redactie Frontpage) 20-02-2012 @ 21:18 fotoboek no homepage
Natuurlijk heb je volkomen gelijk. Ik denk ook wel dat we de journalistiek er met onze drie columns stevig van langs hebben gegeven. Alleen: who gives a fuck?

Je laatste paragraaf schets prachtig wat journalistiek zou moeten zijn. De journalistiek is het daar echter al een hele poos niet meer mee eens. Er is dan wel een Raad voor de Journalistiek, maar die oordeelt enkel op ethische gronden en kan geen sancties opleggen. En journalisten hoeven geen eed af te leggen. Uiteindelijk zijn er dan alleen nog de grenzen van de wet.

Binnen die grenzen kun je blijkbaar dus wel bagger verkopen als nieuws. Nieuws waarvoor wordt betaald. Waar adverteerders hun reclame onder willen plakken. En dan zitten wij hier gratis onze ergernis te verwoorden, terwijl daar toch geen hond zich wat van aantrekt?

Ik denk dat ik er woensdag maar weer eens geld ga vragen voor mijn column. Als ik voor mijn laatste column een dubbeltje per hit had gehad, had ik al een dikke 700 Euries op mijn rekening gehad!
userIcon
quote:
Op maandag 20 februari 2012 @ 21:18 schreef Okaht het volgende:
Natuurlijk heb je volkomen gelijk. Ik denk ook wel dat we de journalistiek er met onze drie columns stevig van langs hebben gegeven. Alleen: who gives a fuck?

Je laatste paragraaf schets prachtig wat journalistiek zou moeten zijn. De journalistiek is het daar echter al een hele poos niet meer mee eens. Er is dan wel een Raad voor de Journalistiek, maar die oordeelt enkel op ethische gronden en kan geen sancties opleggen. En journalisten hoeven geen eed af te leggen. Uiteindelijk zijn er dan alleen nog de grenzen van de wet.

Binnen die grenzen kun je blijkbaar dus wel bagger verkopen als nieuws. Nieuws waarvoor wordt betaald. Waar adverteerders hun reclame onder willen plakken. En dan zitten wij hier gratis onze ergernis te verwoorden, terwijl daar toch geen hond zich wat van aantrekt?

Ik denk dat ik er woensdag maar weer eens geld ga vragen voor mijn column. Als ik voor mijn laatste column een dubbeltje per hit had gehad, had ik al een dikke 700 Euries op mijn rekening gehad!
100 euro per duizend viewers vind ik best wel een deal :p

Bedankt voor het compliment. Ook jij Herman
userIcon
Gek, gisteren ook zo nu en dan naar radio 4 geluisterd maar niks over Friso.

Is de kwaliteit van het nieuws in een krant niet afhankelijk van de lezers?
De telegraaf wordt veel gelezen omdat er blijkbaar behoefte is naar paginagrote nietszeggende verhalen over Friso.
userIcon
quote:
Op maandag 20 februari 2012 @ 23:38 schreef wuh het volgende:
Gek, gisteren ook zo nu en dan naar radio 4 geluisterd maar niks over Friso.

Is de kwaliteit van het nieuws in een krant niet afhankelijk van de lezers?
De telegraaf wordt veel gelezen omdat er blijkbaar behoefte is naar paginagrote nietszeggende verhalen over Friso.
Zaterdag stond er ook een stuk in het NRC over de carrière en het leven van Friso tot dusver. Het las als een in memoriam. Vreemd en ongepast.

Dat van Radio 4: ik heb de column gisteren geschreven, maar op zaterdag moest men elk uur meldden dat er geen nieuws over Friso was.

Zelfs ik, die zich over het algemeen opsluit binnen wat men vaak de elitaire kaders noemt (radio 4, NRC), werd continu geconfronteerd met nieuws over Friso. Of nee, zucht, geen nieuws over Friso.

De kwaliteit van het nieuws in een krant kan inderdaad afhankelijk zijn van de lezers, maar als men een krant of blad in de markt trekt de 'kwaliteit' een bepaald soort publiek te trekken.
Het is eigenlijk een 'de kip en het ei' verhaal.
Een goed stuk !

Dat zeg ik al sinds Friso vrijdag onder de sneeuw kwam: het nieuws is, dat er geen nieuws is... men interviewt iedereen, maar het nieuws blijft hetzelfde: er valt niets te zeggen.
De term nieuws klopt feitelijk al niet, alles waarover bericht word is al gebeurd en technisch gezien oud. Hooguit dat een persoon x dit voor de eeste keer hoort en het als "nieuw" hoort.
7  van 7 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 30/04 Hoe de SP verliest als zij de verkiezingen wint36
» 21/04 Plat Haags: De mening regeert2
» 02/04 Stoute neger9
» 19/03 Hoe Harry me een knal verkocht5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden