Rijstwafelcultuur

Geschreven door Femke (Neuskleuter) op 14-02-2012 @ 13:00
print 

Zodra de coupédeur van de trein openging, rook ik het. Ik wist eerst niet wat het was. Associaties met babykots, weeïge laatste dagen van bejaarden op hun sterfbed en dingen die over datum zijn, kwamen in mij op. Pas toen ik bij de vierzitter kwam, zag ik de ware oorzaak van de misselijkmakende geur. Een alternatief, flinterdun meisje zat melancholisch naar buiten te kijken, terwijl haar voortanden langzaam knaagden op een stuk stinkend piepschuim. Rijstwafel. 


Ik heb een godsgruwelijke hekel aan rijstwafels. Het is net zoiets als geloof: val een ander er niet ongevraagd mee lastig. De rijstwafel heeft al een nihilistische uitstraling, en dat komt niet alleen omdat het evenveel calorieën bevat als een babyboertje. Meestal zitten er alleen maar spichtige meisjes op te kauwen. En dat doen ze altijd in de trein. Alsof er niet duizenden andere plekken zijn waar ze mij er niet mee lastig kunnen vallen! Als ik ze dood probeer te kijken met mijn blikken, krijg ik vaak zo'n: "Maar ik doe iets goeds en het is helemaal biologisch en dan word ik tenminste niet zo dik als jij"-blik terug.

Waar ik ook een hartsgrondige hekel aan heb, zijn sociale mensen. Vooral de mensen die zichzelf zo sociaal vinden. Ik kan niet, maar dan ook echt NIET, tegen sociale docenten van sociale opleidingen met veel sociale ervaring op het gebied van sociale achtergronden, waarbij ze in het verleden en heden sociaal zijn geweest op allerlei binnen- en buitenlandse sociale postnatale probleemgebieden waarbij de sociale achtergrond van mindersocialen de sociale omgang verminderde in het sociale werkveld. En dán, met een belerend toontje, zélf de ergste egoïstische profiteur zijn, daar word ik agressief van!

Voorbeeldje. Neem eens een gristelijk hogeschooltje dat nog enigszins bekend staat om een schandalig grote hbo-fraude. Tijdens een sociale cursus, gegeven door sociale docenten aan ervaren, en vooruit, omdat ze zo sociaal zijn, ook totaal onervaren cursisten zonder enige belangstelling voor het vakgebied waar de cursus om draaide, werd de groep voorgesteld door de docent die de cursus leidde. Hij noemde iedereen bij naam. Niet zo moeilijk trouwens, want de groep was voor een groot deel bijeengesleept uit vrienden, kennissen, studenten, vage bekenden en andersgerelateerden van de docent, maar vooruit. Net nadat ik mij enigszins gevleid voelde omdat hij ook mijn naam had onthouden, kwam de ontgoocheling. "Goed hè, dat ik al jullie namen zomaar wist te onthouden! Dat is een vaardigheid hoor!" En toen pas drong het tot me door: ik had te maken met een pure egotripper. Het namen onthouden was niet uit interesse, maar om onomwonden naar complimenten te vissen.

En daarmee hield het niet op. Een tweede docente, type geitenwollensokzweefteef, vroeg vervolgens om de persoonlijke motivatie van de cursisten om mee te doen. Sociaal hoor. Vooral heel sociaal om slechts uitvoerig in te gaan op de standaard stokpaardjes van haar sociale leven. Domme Afrikaantjes helpen, moslimbroeders knuffelen, biologische rijstwafels vreten, en ex-kankerpatiënten emotioneel helpen overleven. Maar zodra een cursist enigszins verlegen over haar ultieme droom vertelde, werd dat de grond ingestampt, maar net te subtiel om direct de confrontatie aan te gaan: "Ja, het moet wel je ding zijn. Niet iedereen kan dat, natuurlijk. Als het niet je ding is, kan je ook wat anders doen. Maar als hobby is het leuk, ja. Als hobby. Ja." Dromen kapotmaken. Zolang het maar niet haar eigen droom is. Verlept oud wijf.

Ik kan niet tegen de hypocriete houding van zogenaamd geïnteresseerde mensen. Zo was Mark Rutte gisteren op bezoek bij een sociale werkplaats in Tilburg. Sociaal, dat wil je niet weten! Dat beeld werd nog eens versterkt doordat hij meeging met zijn sociale concullega's Co-knikker Cohen en Rooie Roemer. Het leek wel of hij les heeft gehad van de docenten van mijn cursus: hij ging mensen van de sociale werkplaats uithoren om hun dromen en angsten subtiel de grond in te boren. Maar dat deed hij natuurlijk alleen omdat de camera erbij was, anders was Rutte liever weggejogged om even gezellig te socializen met zijn vrienden van de golfbaan. Er moet toch iemand profiteren van zo'n lekker betaald uitstapje uit het stoffige kantoor, zelfs als het om een uitje naar de sociale werkplaats ging.

Ik houd niet van mensen die onder het mom van ‘sociaal doen' intussen bezig zijn met pure egotripperij. Natuurlijk mag je er zelf wel beter van worden door je in te zetten voor een ander, maar er uitgebreid van profiteren is natuurlijk weer wat anders. Wat dat betreft raken steeds meer mensen, van het alternatieve afvalknaagmeisje uit de trein tot aan premier Rutte, verzand in de rijstwafelcultuur: je eigen stinkende zaakjes uit ‘goedheid' opdringen bij een ander. Dat zou je eens met het geloof moeten proberen!




Lees ook:

» 22/05 House: afscheid van een serie7
» 15/05 Column zonder het woord 'allochtoon'30
» 01/05 Verwijder de vrouw uit de film20
» 24/04 Kommaneuken4


delen | eKudos nujij

2192 views / 20 reacties
Reacties op dit bericht
20  van 20 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Wat een zure column zeg. Waarschijnlijk is die "Maar ik doe iets goeds en het is helemaal biologisch en dan word ik tenminste niet zo dik als jij"-blik een "Wat zit jij nou naar m'n wafel te kijken"-blik en speelt er in jou interpretatie een projectie van je eigen zelfbeeld mee. (Vind je jezelf dik?)

Dan is het maar egotripperij dat er mensen zijn die Afrikaantjes en gehandicapten helpen. Als ze echt helpen dan is dat het waard. Altijd nog beter dan zuur doen en goede dingen zo negatief mogelijk interpreteren. Uiteindelijk is iedereen een egoïst, zo simpel is 't. Ik help een bejaarde omdat het mij een goed gevoel geeft te weten dat die bejaarde geholpen is. Je handelt vanuit persoonlijke ideologie, en doet datgene dat jij denkt dat goed is. Dat verbergen, dat is pas hypocriet.
userIcon
Goede column, volledig eens.

Echte weldoeners zijn stille weldoeners.
userIcon
That time of the month again? Heerlijke column
Hijs geweldig Femke.

Het is inderdaad een irritant soort volk. Sociaal zijn vanuit eigenbelang. Gutogut wat ben ik sociaal en daardoor goed. Kijk mij eens goed zijn. Kotsen kan ik ervan.....and it's not my time of the month.

Het grote geld zit tegenwoordig in de niet-genererende functies. Recentelijk nog geconfronteerd met een club van PWC (Price, Waterhouse & Cooper) die mij en mijn evenzo doorgewinterde collegae vanuit hun marktmodelletjes gingen vertellen hoe wij zouden moeten werken. Dit à raison van 150 duizend euri in drie maand voor drie man.
Ik ben best wel bereid te investeren in nieuwe inzichten. Ik heb ze echter niet gekregen, mijn collegae ook niet, mijn baas ook niet en dus de holding ook niet.

Ergo: zelfs in het bedrijfsleven zijn dit soort tiepjes kennelijk niet meer buiten de deur te houden. Hoe lang gaat het nog goed?
quote:
Op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:37 schreef Kikvors het volgende:
Wat een zure column zeg...
QFT . Helemaal mee eens.
@Kikvors
@Serko
Er staat niks zuurs in de column. Ik lees oprechte verontwaardiging gekoppeld aan een stukje zelfspot.
Allebei teveel augurken gegeten of te lang met dezelfde geitenwollen sokken aan op de bank gezeten? Bij een geit blijkt de wol een soort zelfreinigend vermogen te hebben. Aan de menselijke voet gaan ze na een week of drie zuur ruiken.
Kortom: sokken wassen en dan de column nog eens lezen. Het zal in beide gevallen bijzonder verfrissend werken.
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 14-02-2012 @ 19:00 fotoboek no homepage
userIcon
Lol, bedankt voor alle reacties!
(Ook de zure, want in citroenvorm ruikt die duizend keer beter dan één rijstwafel)

@Kikvors: ik heb geen probleem met mensen die anderen helpen, en bijvoorbeeld op social media foto's maken of opmerkingen maken over wat ze doen. Dat is dan hun passie, en dat delen we allemaal wel eens. Maar ik houd niet van mensen die doen alsof zij het allerbeste zijn, omdat ze iets 'sociaals' doen en zo 'sociaal' zijn, terwijl ze anderen tegelijkertijd de grond inboren. Of, nog erger: opscheppen over hun 'sociale dingen', terwijl ze eigenlijk een cursus horen te geven dat niets met hun 'sociale interesses' te maken heeft. Da's ronduit vervelend.
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 14-02-2012 @ 19:02 fotoboek no homepage
userIcon
@groteherman: mooie geitenvergelijking!
Wel wat jammer van de tijdsverspilling van het 'advies' van je werk! Ik weet niet of het daarover ging, maar dat doet me weer denken aan 'social media goeroes'. Er zijn er maar weinig van die echt iets nieuws kunnen vertellen
quote:
Op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:02 schreef Neuskleuter het volgende:
@groteherman: mooie geitenvergelijking!
Wel wat jammer van de tijdsverspilling van het 'advies' van je werk! Ik weet niet of het daarover ging, maar dat doet me weer denken aan 'social media goeroes'. Er zijn er maar weinig van die echt iets nieuws kunnen vertellen
Laatst ook nog in hetzelfde kader een dagje Ben Tiggelaar gedaan. Het enige dat opvallend was was dat hij af en toe "Tsjakka!" wilde roepen.
In zijn streven naar vermeende authenticiteit wist hij dat nog net te vermijden. Da's dan wel weer knap.
Hier komt mosterd na de maaltijd.

Ik heb me rot gelachen.
En wat ben ik het er mee eens; het idee dat je sociaal BENT als je je of zo voordoet of een volger in 1 of andere opleiding hierin bent of de docent. Getver.

En de mensen die vinden dat dit een zure column is; joh, die dragen geiten wollen sokken. Of eten rijstwafels.
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 14-02-2012 @ 22:37 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:32 schreef Claro het volgende:
Hier komt mosterd na de maaltijd.

Ik heb me rot gelachen.
En wat ben ik het er mee eens; het idee dat je sociaal BENT als je je of zo voordoet of een volger in 1 of andere opleiding hierin bent of de docent. Getver.

En de mensen die vinden dat dit een zure column is; joh, die dragen geiten wollen sokken. Of eten rijstwafels.
Dankjewel! Geen mosterd naar de maaltijd hoor, ik lees altijd alle reacties!
man Gramps (Redactie Frontpage) 14-02-2012 @ 23:25 fotoboek no homepage
userIcon
Ik heb een troost voor je, Fem. Ik weet iets dat nog rottiger ruikt dan rijstwafels: popcorn. Het kan dus altijd nog erregur.
userIcon
Heb ook een hekel aan mensen die liefdadigheid doen uit eigen belang.
Heb vaak hier in Singapore wel eens een discussie gehad die ongeveer zo verliep:

P: Ik ga met mijn kerk groepje naar het buitenland om liefdadigheidswerk te doen?

AgitoM: Oh, wat ga je doen dan?

P: Een school bouwen en ons geloof verspreiden.

AgitoM: Zijn jij, en jouw kennissen bereid te overwegen gewoon die school te bouwen zonder het daarbij over je geloof te hebben of te vermelden dat een kerk het project financiert?

P: Uh nee, eigenlijk niet.

AgitoM: Dus zijn jullie daar om je geloof te verspreiden, of om mensen te helpen? Volgens mij zijn jullie niet oprecht liefdadigheid aan het doen.

P: (inmiddels al kwaad) Nee, dat zie je verkeert, we zijn er toch, dus dan maken we gelijk van de mogelijkheid gebruik die mensen te informeren over ons geloof!

Het hierboven vermelde gesprek heb ik meerdere malen met compleet andere mensen gehad. Ik neem die mensen zelf het niet kwalijk, maar de betreffende Pastoor die er achter zit weer donders goed wat hij doet. Ik heb namelijk heel vaak gezien als je naar mensen toe gaat die in een rot situatie zitten, en je doet iets voor ze, die groep mensen zich maar al te graag bij die "Aardige groep mensen" wil voegen die ze komen helpen. Zeker als die "Aardige mensen" ook nog een uitweg uit alle ellende beloven.
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 15-02-2012 @ 07:41 fotoboek no homepage
userIcon
@Gramps: ja, die lucht is ook onuitstaanbaar, haha! Maar daar heb ik nog net iets meer begrip voor, lol.

@AgitoM: ja, dat blijft ook een nadeel. Aan de ene kant goed dat ze willen helpen met onderwijs, maar het is nog wel erg koloniaal om dan direct maar je eigen normen, waarden en geloof op te dringen. En tegelijkertijd snap ik je ook wel. De mensen die zich daadwerkelijk inzetten en op werkvakantie gaan, daar heb ik niets op tegen. Het idee erachter is eigenlijk gewoon heel respectloos, het is zo opgedrongen.
Al ken ik trouwens ook wel weer mensen die in Indonesië een school hebben gebouwd, en daar zonder de nadruk op geloof een langdurig onderwijstraject opbouwen. Dat vind ik dan wel weer tof. Daar zijn ook wat minder stinkende rijstwafels aan verbonden. Figuurlijk gezien.
Ja, ik begrijp waar je het over hebt. Moeten laten weten dat je ondertekend/gestort hebt en je dan samen van het betere echelon weten.

Af en toe kom ik langs iemand van een kerk die staat te posten om mensen te vangen. Ik heb een keer zo'n pampiertje aangenomen in het voorbijgaan en thuis bekeken. Je begrijpt direct dat mensen die in een beroerde situatie zitten, denken dat ze in de kerk begrip & hulp zullen krijgen. Wie er beter voor staat, wordt er misselijk van. Het doet me te vele denken aan de bijbel letterlijk moeten nemen, want dat zo in de bijbel geschreven.

Maar ik ken een dikke die graag rijstwafels eet.
userIcon
Mooie column. Iedere vorm van sociaal gedrag heeft, zoals je zelf al stelt, altijd een element van eigen belang in zich, maar figuren die zich erop laten voorstaan moet je altijd met een gezond wantrouwen benaderen.

Wat ook leuk is: een open pak rijstwafels in je keukenkastje.
userIcon
Wat is er mis met rijstwafels? Ik vind ze lekker..
vrouw Neuskleuter (Redactie Frontpage) 15-02-2012 @ 23:10 fotoboek no homepage
userIcon
@Teslynd: ik loop meestal met een grote boog om iedere flyeraar heen, tenzij ik heb gemerkt dat het om een lokale aanbieding gaat waar ik misschien wel direct gebruik van wil maken Maar herkenbaar, opdringerigheid is in veel gevallen vervelend.

@LaFleur: dankjewel! En: nee, bedankt, lol!

@Schepseltje: zolang je het maar thuis eet?
userIcon
quote:
Op woensdag 15 februari 2012 @ 05:44 schreef AgitoM het volgende:
Heb ook een hekel aan mensen die liefdadigheid doen uit eigen belang.
Heb vaak hier in Singapore wel eens een discussie gehad die ongeveer zo verliep:

P: Ik ga met mijn kerk groepje naar het buitenland om liefdadigheidswerk te doen?

AgitoM: Oh, wat ga je doen dan?

P: Een school bouwen en ons geloof verspreiden.

AgitoM: Zijn jij, en jouw kennissen bereid te overwegen gewoon die school te bouwen zonder het daarbij over je geloof te hebben of te vermelden dat een kerk het project financiert?

P: Uh nee, eigenlijk niet.

AgitoM: Dus zijn jullie daar om je geloof te verspreiden, of om mensen te helpen? Volgens mij zijn jullie niet oprecht liefdadigheid aan het doen.

P: (inmiddels al kwaad) Nee, dat zie je verkeert, we zijn er toch, dus dan maken we gelijk van de mogelijkheid gebruik die mensen te informeren over ons geloof!

Het hierboven vermelde gesprek heb ik meerdere malen met compleet andere mensen gehad. Ik neem die mensen zelf het niet kwalijk, maar de betreffende Pastoor die er achter zit weer donders goed wat hij doet. Ik heb namelijk heel vaak gezien als je naar mensen toe gaat die in een rot situatie zitten, en je doet iets voor ze, die groep mensen zich maar al te graag bij die "Aardige groep mensen" wil voegen die ze komen helpen. Zeker als die "Aardige mensen" ook nog een uitweg uit alle ellende beloven.
Mensen die echt geloven denken mensen echt te helpen door ze te bekeren. Zo werkt dat nu eenmaal. Of het echt helpt staat hier los van, maar het is wel vanuit altruïstisch ideaal. En er zijn volop mensen die dolgelukkig worden van het vinden van een godsdienst, dus ik weet niet op welk verborgen motief jij doelt. Een machts- of geldbeluste pastoor? Dat kan natuurlijk en is dat zo kwalijk?

We betalen allemaal vaak veel te veel voor wat we kopen, zodat producenten hun zakken lekker kunnen vullen. Toch pikken we 't. Dat iemand met "foute" motieven ook gelukkig wordt van de kosten van ons geluk, is nu eenmaal zo. Dat krijg je niet uit de mens.
20  van 20 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 22/05 House: afscheid van een serie7
» 15/05 Column zonder het woord 'allochtoon'30
» 01/05 Verwijder de vrouw uit de film20
» 24/04 Kommaneuken4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden