Als u bent aangesloten bij een willekeurig sociaal medianetwerk heeft u hem vast al voorbij zien komen. Of nog niet, maar misschien kent u hem of het format, zag u hem bij de vorige overleden bekendheid. Het is een telkens terugkerend plaatje. Iedere keer met een andere dode celebrity en een ander groepje uitstekende ribjes en rijstbuikjes, maar toch.
U begrijpt me nog niet helemaal? Ik zal het even uiteenzetten. Ach nee wacht, ik plak het plaatje wel even in de column. Ik ben liever lui dan moe.

Mooie emotionele kiek? En o zo waar? Flauwekul. Ongebreidelde hypocrisie, dat is het. Waarom? Ik leg het u graag even uit. Ik ben namelijk helemaal niet liever lui dan moe. Dat zei ik alleen maar, ik meende het niet. Dat is vrij makkelijk, ik kan zonder moeite iets zeggen waarvan iedereen denkt dat het iets over me zegt. Leugens noemen ze dat, of hypocrisie, zoals u wilt. Wat dat betreft sluit die liever-lui-dan-moe-zin volledig aan bij die foto hierboven, maar daarover later meer.
Eerst maar even het minst erge, dan bouwen we het rustig op. Het plaatje komt van of via een Facebook-pagina met de naam Let's Reach 10,000,000 'Likes'. De pagina wordt als volgt omschreven: We're trying to reach 10,000,000 'Likes' just for fun. Help us by sharing our page and pictures with your friends! Als ik die omschrijving zo lees, ligt er aan just for fun niet echt een idealistische gedachte aan ten grondslag, maar vooruit laten we ze het voordeel van de twijfel gunnen. Een nogal egoïstische Facebook-pagina oprichten om je eigen ego te strelen, wil nog niet per definitie zeggen dat het onmogelijk is om nog iets goeds te willen of kunnen doen. De zuiverheid geeft te denken, maar laten we mild zijn. Zij zijn niet het grootste probleem.
Het grootste probleem wordt gevormd door al die mensen die deze foto nu op hun tijdlijn plakken. The society we live in is really messed up staat er in wat kleinere letters op het plaatje. Dat kan kloppen, maar ik geloof niet dat dit plaatje daar iets aan gaat veranderen. Ik hou van de idealistische inslag, ik geloof wel in het aanzetten tot denken of prikkelen van de geest, maar dit mist zijn doel volledig. Dit plaatje, of eigenlijk, wat ermee gedaan wordt, is voornamelijk illustratief voor die messed up society. Op het moment van schrijven heeft het 14482 vind-ik-leuks en is het 4766 keer gedeeld. Ook een flink aantal van mijn Facebook-vrienden hebben het op hun tijdlijn gezet. Ik ken een aantal mensen van wie ik weet dat zij zich in meer of mindere mate inzetten voor Afrika of armoede in het algemeen. Opvallend genoeg zie ik de kiek niet verschijnen op hun tijdlijn. Hij verschijnt wel op pagina's van mensen die ik verder nooit hoor over Afrika of andere goede doelen.
Het staat natuurlijk verdomd goed op je tijdlijn, uiterst politiek verantwoord. Het zou zelfs iets kunnen zeggen over hoe jij naar de wereld kijkt. Maar zoals ik de column begon, je kunt schrijven wat je wilt, het hoeft niet waar te zijn. Eén druk op de knop, één foto liken, het lijkt heel wat, maar het getuigt volgens mij niet echt van betrokkenheid bij Afrika en of armoede. Het is me simpelweg te gemakkelijk. Probeer je echt iets bewerkstelligen, zet je je in om de wereld een beetje beter te maken, dan zal je mij niet horen zodra je zo'n foto plaatst. Maar nu geloof ik er gewoon geen flikker van. Laten zien dat je een wereldverbeteraar bent en tegelijk liever lui dan moe zijn, is simpelweg belachelijk. Een druk op de knop gaat niet om iets veranderen. Dat gaat om eigen gewin: ‘kijk mij eens goed bezig zijn'. Hetzelfde als mensen die opscheppen over de hoeveelheid geld die ze geven aan goede doelen.
Ben ik een cynische klootzak aan het worden? Misschien, ik hoop het niet, maar het zou kunnen. Desalniettemin is het toch uiterst opmerkelijk dat die foto nu ineens op allerlei tijdlijnen verschijnt. Nu Whitney dood is. One person dies and 100 million cry. One million die and no one cries. Laten we er nu even vanuit gaan dat Whitney niet dood was gegaan, wat dan? Waren die hongerkindjes dan niet doodgegaan? Toch wel lijkt me, maar ik ben er stellig van overtuigd dat ik dan niet overal foto's had zien opduiken die mij aan het denken zouden moeten zetten over stervende negertjes.
En dan de aanname dat het me niet interesseert. One million die and no one cries. Dus omdat ik me heb uitgelaten over het feit dat Whitney niet meer onder ons is, impliceert het dat ik het niet relevant vind dat er nog veel meer mensen sterven? Zegt het dat het me koud laat? Dat is nogal een bewering en slaat als een tang op een varken. Of, als we toch appels met peren vergelijken, laten we het even omdraaien. Ik heb niet gehuild om Whitney, ik was niet een van die honderd miljoen, dus hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik niet huil om die enorme sterfte door armoede?
Ik sta waarschijnlijk te weinig stil bij alle sterfte door armoede, maar ik heb niet zo'n foto nodig om me dat te realiseren. Ja, ik zou misschien meer moeten doen, maar dan ook echt iets doen. Niet met één klik van mijn vinger doen alsof ik het vreselijk vind wat er gebeurt.
Ga iets doen of niet, maar doe niet alsof je iets doet. Want dat is nog grover dan niets doen.
Lees ook:
»
22/05 Politieke revolutie! De Kuifkrullenpartij10
»
15/05 Interesse in Boer-Zoekt-Vrouw-boeren?6
»
08/05 De vrouw wegknippen - een scène 7
»
01/05 Six Word Column(s)8
|
Zo verschrikkelijk wáár.
Ook ik kan mij mateloos irriteren aan die politiek correcte plaatjes-plaatserij op dat soort sites. En als je het dan niet ook doet, zal je wel tegen hun mening zijn! Zo verplichten ze wel haast het plaatsen van dit soort geestelijke goedmakertjes. Geplaatst door mensen die helemaal geen reet doen om de wereld te verbeteren, maar die wel heel hard kunnen schreeuwen.
quote:Desalniettemin is het toch uiterst opmerkelijk dat die foto nu ineens op allerlei tijdlijnen verschijnt. .
Ik ben zelf niet 100% bekend met Facebook en ik neem aan dat iedereen een persoonlijke tijdlijn heeft maar iig:
Op zulke mensen kan je makkelijk reageren met: Lekker klagen over anderen maar zelf niks doen. Kom maar terug als je puur en alleen werk verricht voor kinderen in Afrika. Tot die tijd, doe maar lekker normaal en probeer anderen geen schuld aan te praten
Iedereen probeert op social media zich te uiten alsof ze elke dag strijden tegen armoede e.d. Puur voor de aandacht lijkt mij. Er is maar een klein selectie mensen die zouden mogen klagen hierover en die zitten nu voor een groot deel in Afrika vrijwilligerswerk te doen. De rest zijn gewoon hypocrieten, die op hun peperdure iphones, blackberry's en ander duur electronica die ze om de jaar of 2 jaar veranderen, voor de aandacht lopen te klagen.
Als je aan diezelfde mensen vraagt of ze per maand een kleine 30 euro willen overmaken naar Afrika ipv een nieuwe telefoon te halen dan weet ik al wat 95-99% zal zeggen. Ja ik weet ook wat ik zou kiezen maar ik hang gelukkig niet de hypocriet uit. Het nadeel daarvan is natuurlijk dat je tegen de stroming ingaat en je dus als debiel bestemd word maar daar trek ik me niks van aan.
Ten eerste vind ik dat dit plaatje de waarheid spreekt. Je kan er over nadenken, hoe erg we worden gehersenspoeld en een 'ster' belangrijker vinden dan al die mensen in Afrika, die van ons konden doodhongeren, met als reden: een gedeelte komt niet goed terecht.
Ten tweede heeft de schrijver wel gelijk over de hypocrisie van mensen die via Hyves of Facebook de wereld willen veranderen, maar zelf niet willen inleveren en nog altijd in luxe leven.
Het is niet zozeer een ster "belangrijker" vinden, voor mij persoonlijk in ieder geval. Sorry hoor, maar ik ken niet één van die miljoen afrikaantjes die doodgaan. Ik weet wel wie Whitney Houston is. Dus doet het me meer als ik hoor dat Whitney Houston dood is gegaan. Niets hersenspoeling. En ik zou ook echt niet elke dag willen horen hoe elke afrikaan is dood gegaan die dag. Natuurlijk is hun situatie erg, maar beetje zitten huilen helpt daar toch niet bij. En ook je luxe hoef je echt niet per se in te leveren om te laten zien dat je echt om de situatie geeft. Als je maar doorhebt dat je heul veul geluk hebt dat je in Nederland woont.
"De dood van één mens is een tragedie, de dood van miljoenen slechts een statistiek."
Joseph Stalin
En nee, ben het alleen op dit vlak met hem eens. Want hij had dus gelijk!
Je kan het ook omdraaien: Voor elke ster die er geboren/gecreëerd wordt, komen er ook 1 miljoen "negertjes" bij. Want ze fokken ook maar door daar.
Goed geschreven column ten eerste.
Helaas is er teveel leed in de wereld om het allemaal aan te pakken. De hypocrisie op het internet zorgt er misschien wel voor dat bepaalde zaken aan het licht worden gebracht maar ik ben er ook geen voorstander van. Druk een op een "like" knop en red de wereld, gaat hem jammer genoeg niet worden..
Maar ik wil toch meegeven dat een keer vrijwilligerswerk doen in het buitenland een enorm leer proces is. Ik ben twee weken in Bosnië geweest om daar 3 gezinnen te helpen met het bouwen van een huis, aanleggen van riolering e.d. De dankbaarheid van die mensen en de levenservaring die je hiermee opdoet is zoveel meer waard dan de paar euro die je besteed aan de reis.
Het nadeel is echter wel dat als je terugkomt in Nederland je de eerste 3-4 weken echt anders leeft maar vervolgens weer in de dagelijkse sleur terecht. Dan kan ik wel bijdragen met een paar euro per maand maar ik ben er niet van overtuigd dat dat geld altijd goed terecht komt. Dan leg ik het liever aan de kant en besteed ik het aan lokale materialen terwijl ik er zelf aan meewerk.
Ik heb diep respect voor de mensen die op "longterm" vrijwilligerswerk doen voor een goede zaak. Misschien een beetje OT maar wilde het toch delen.
Beste Johannes.
Dit is toch wat je krijgt met al die bedelfilmpjes op tv, negertjes met een vliegje in hun oog, neger mamma's met een euro op hun buik, DJ's die letterlijk in een glazenhuis zóóó ontzett-ttend goed zitten te zijn. Of de mega hypende bedelshows in 'OOoonnneee! Hundred and AAAaachtiiIIEEEEEESSSS!!' dartstijl, het liefst op alle tv kanalen zodat je er niet omheen kán, al zou je het willen.
Vooral voor de bedel-industrie, het imago en het eigen ego zijn ze erg goed en leveren heel erg veel op.
Alleen niet voor de negertjes. Decor mag wel wat kosten, maar niet te veel uiteindelijk. het moet meer opleveren dan het kost. En dat is wat de
buikeuro-aids-mama's,
zielig-mager-negertje-heeft-een-vliegje-in-zijn-oog,
kijk-die-neger-hangt-zijn-geweer-aan-de-wilgen,
figuranten uiteindelijk zijn, decor/figuranten wat er voor zorgt dat het geld binnenstroomt.
De foto in jouw column is ook weer zo een voorbeeld van de invloed van bedelbedrijven die weelderig woekeren op ons schuldgevoel wat dwangmatig afgekocht moet worden, en de verschrikkelijke situatie in Afrika.
Bij alles wat je tegenwerpt naar de bedelmafia krijg je altijd een zelfde soort reactie van de schuldgevoel kopers en verkopers, wij zijn te rijk, te luxe, wij hebben het te goed, schaam je.
Maar de enigen die zich werkelijk 'te goed' doen aan de ellende en schuldgevoelhandel zijn de hulp en goede(?!)doelen graaiers. Die zitten er dankzij hongerende negertjes en figuren met een aangepraat schuldcomplex méér dan warmpjes bij, wonen in dure superluxe villa's, en schitteren (letterlijk soms) op créme de la créme partys en gala's, worden gebracht in Bently's en Rols Royces om deze handel te promoten.
De meeste doen ook nog in aandelenhandel of zijn beursgenoteerd voor nog meer money in the pocket van een paar bobo's.
Is dat hypocriet? Ja! Vind ik het hypocriet? Ja! Zeker weten dat ik dat hypocriet vindt. Zeker gezien het feit dat kleine organisaties of bedrijven die hulp willen bieden in de vorm van materialen en goederen, dat niet mogen, want geen vergunning.
Zo krijg je dus situaties dat een prefab-huizen fabrikant geen prefab-huizen gratis naar een gebied mocht versturen waar een tsunami vele huizen had weggevaagd, waar een rodekruis alleen een paar protserige posters had geplakt en verder niets, er keihard gelogen werd over hulp bij lijkenruimen, scholen en ziekenhuizen die gebouwd zouden zijn, maar nooit gebouwd zijn.
En toen Radar dat ging uitzoeken toen gingen ze gewoon nog wat harder (en slechter) liegen.
Wat mij betreft: Twee dikke middenvingers voor Oxfam-Novib en soortgelijke schuldgevoel handelaren.
Bij deze een column onder een column. Hij is gratis en voor niets.
Bij deze ook nog even een cursus schuldcomplex aanpraten doe je zo:
Gratis en voor niets. Die is ook gratis en voor niets.
Stomme vraag misschien; Maar wat is een tijdlijn in deze context?
quote:U begrijpt me nog niet helemaal?
Lol, klop jezelf maar niet op de borst. Dit soort teksten hebben we de afgelopen decennia met z'n allen vele malen moeten aanhoren. You're not special.
Verder heb je overigens wel gelijk. Altijd dat gelul over hongerende aidsnegers. Als men wil dat mensen wat minder apathisch worden, moet je ze vooral belerend en neerbuigend toe gaan spreken.
[ Bericht gewijzigd door Interloper op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:44 ]
Ondanks dat het plaatje klopt zit er een maar aan vast. Zet in de foto rechts een volwassen man neer en de impact is gelijk weg. Ook veel olwassenen zitten ernstig in de problemen tot en met en daar wordt maar klakkeloos anuit gegaan dat die zichzelf kunnen redden in de maatschappij. Niets is minder waar. Mensen interesseren zich voor een paar weken voor iemand en als het dan te moeilijk beint te worden is de kreet je moet doorgaan met je leven. als iemand op de bodem van de put zit door alle soorten regeltjes en stelsels dan kan het ook voor een nederlandse man of vrouw behoorlijk fout aflopen. Door al die mediazooi vinden we een zangeres of afrikaan belangrijker dan de mensen die ook naast je kunnen wonen en die ernstig in de ellende zitten. Onder het mom hier gebeurt dat niet komen er veel mee weg. Toch liggen situaties wel eens anders als sommige denken en speelt de ellende zich een of twee deuren verder van je af zonder dat je het weet..
Whitney is een eenmalige plotselinge gebeurtenis. De kindertjes is iets wat al enorm lang aan de hand is, deel uit maakt van de dagelijkse realiteit en daardoor went. Dat maakt niet dat je het minder erg vind, het is ook niet te vergelijken, maar je staat er niet meer zo snel bij stil.
Goede column! Het geeft precies weer wat ik ook al jaren zeg. Zo ongeveer alles wat we doen is egoïstisch, alleen maar om jezelf een beter gevoel te geven. Maar structureel iets veranderen in (bijvoorbeeld) Afrika is moeilijk, je kunt misschien voor een klein gedeelte iets betekenen, maar het is een beetje dweilen met de kraan open. Het probleem is ook dat de meeste mensen vanuit hier met een Westerse gedachte de problemen willen oplossen. "Als ik dit of dat verander, is het probleem opgelost" Bouw een waterpomp en ze zullen er blij mee zijn, maar als het ding kapot is, zal niemand het in zijn hoofd halen om dat ding te gaan repareren en lopen ze in het vervolg maar weer 10 km naar een waterbron. Ik ben zelf ook in Afrika geweest en ik heb echt niet de illusie dat ik iets voor ze heb betekend, maar het maakt je wel veel bewuster van wat je hier hebt. Voor wat dat betreft zou het goed zijn als iedereen zoiets toch minimaal één keer in zijn of haar leven met eigen ogen zou moeten zien.
quote:
Een nieuwe functie van Facebook waarin je statusupdates op tijd kunt sorteren.
Maar is dit facebook-gebeuren alleen een opzichtige adhesieverklaring of ook een actie die iets voor de gefotografeerde kinderen doet? Bijvoorbeeld geld van links naar rechts doneren a.d.h.v. het aantal klikjes?
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:15 schreef Inscriviti het volgende:Goed geschreven column ten eerste.
Helaas is er teveel leed in de wereld om het allemaal aan te pakken. De hypocrisie op het internet zorgt er misschien wel voor dat bepaalde zaken aan het licht worden gebracht maar ik ben er ook geen voorstander van. Druk een op een "like" knop en red de wereld, gaat hem jammer genoeg niet worden..
Maar ik wil toch meegeven dat een keer vrijwilligerswerk doen in het buitenland een enorm leer proces is. Ik ben twee weken in Bosnië geweest om daar 3 gezinnen te helpen met het bouwen van een huis, aanleggen van riolering e.d. De dankbaarheid van die mensen en de levenservaring die je hiermee opdoet is zoveel meer waard dan de paar euro die je besteed aan de reis.
Het nadeel is echter wel dat als je terugkomt in Nederland je de eerste 3-4 weken echt anders leeft maar vervolgens weer in de dagelijkse sleur terecht. Dan kan ik wel bijdragen met een paar euro per maand maar ik ben er niet van overtuigd dat dat geld altijd goed terecht komt. Dan leg ik het liever aan de kant en besteed ik het aan lokale materialen terwijl ik er zelf aan meewerk.
Ik heb diep respect voor de mensen die op "longterm" vrijwilligerswerk doen voor een goede zaak. Misschien een beetje OT maar wilde het toch delen.
Mooi! Echt iets doen. Respect!
Mooie column Johan. Je hebt gelijk.
Wat ik me echter wel afvraag (zo'n eikel ben ik dan ook wel weer): "Wat is het verschil tussen een facebook-petitie qua "dat het allemaal zo erg is" en een column schrijven dat die facebook-petitionairs van die eikels zijn?
Kritische vraag. Blijft staan dat je heel erg gelijk hebt, maar worden er dunne Afrikaantjes mee geholpen? Wat jij doet is jezelf beter verklaren dan de facebook-idioten, terwijl jezelf niets doet. Je zegt wel dat je dingen zou moeten gaan doen, maar dat zeggen die facebookertjes wrs ook wel.
Voor mij sprekend: ik doe ook niets. Vroeger geprobeerd, maar Afrikaantjes zijn niet te redden, hoeveel geld je er ook in stopt. Het continent kan slechts weer floreren als alle blanken er weg gaan en dat gaat niet gebeuren.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:21 schreef groteherman het volgende:Mooie column Johan. Je hebt gelijk.
Wat ik me echter wel afvraag (zo'n eikel ben ik dan ook wel weer): "Wat is het verschil tussen een facebook-petitie qua "dat het allemaal zo erg is" en een column schrijven dat die facebook-petitionairs van die eikels zijn?
Kritische vraag. Blijft staan dat je heel erg gelijk hebt, maar worden er dunne Afrikaantjes mee geholpen? Wat jij doet is jezelf beter verklaren dan de facebook-idioten, terwijl jezelf niets doet. Je zegt wel dat je dingen zou moeten gaan doen, maar dat zeggen die facebookertjes wrs ook wel.
Voor mij sprekend: ik doe ook niets. Vroeger geprobeerd, maar Afrikaantjes zijn niet te redden, hoeveel geld je er ook in stopt. Het continent kan slechts weer floreren als alle blanken er weg gaan en dat gaat niet gebeuren.
Je hebt een punt. Daarom schrijf ik ook op het einde dat ik waarschijnlijk te weinig doe. Maar ik doe net zo weinig als die facebookers waar dit over gaat. Ik probeer alleen niet de illusie te wekken dat ik wel iets doe, of heel erg begaan ben. Daar gaat het me om.
En, tja, of ik dit een petitie vind.. voor een echte petitie moet je vaak echt wel enige moeite doen of op z'n minst enige energie insteken. Dit plaatje wordt in een halve seconde geliked. Om daarna uitgebreid en herhaaldelijk te reageren op iemand die post zijn schaatsen te hebben geslepen.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:43 schreef kuifkrullen het volgende:[..]
Je hebt een punt. Daarom schrijf ik ook op het einde dat ik waarschijnlijk te weinig doe. Maar ik doe net zo weinig als die facebookers waar dit over gaat. Ik probeer alleen niet de illusie te wekken dat ik wel iets doe, of heel erg begaan ben. Daar gaat het me om.
En, tja, of ik dit een petitie vind.. voor een echte petitie moet je vaak echt wel enige moeite doen of op z'n minst enige energie insteken. Dit plaatje wordt in een halve seconde geliked. Om daarna uitgebreid en herhaaldelijk te reageren op iemand die post zijn schaatsen te hebben geslepen.
OK...gotcha.
Kuif, wat een prachtige column weer.
Nu ga ik je teleurstellen; ik ga niet op de inhoud debatteren. Vind je schrijfstijl ludiek en je invalshoek ook.
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:43 schreef Claro het volgende:Kuif, wat een prachtige column weer.
Nu ga ik je teleurstellen; ik ga niet op de inhoud debatteren. Vind je schrijfstijl ludiek en je invalshoek ook.
Nette column, weet je ook dat meer dan 277 fokkers zich verenigd hebben op de website Kiva.org en daar reeds meer dan $150.000 aan microkredieten hebben verstrekt? Wie volgt?
[ Bericht gewijzigd door Dumpiej op zaterdag 18 februari 2012 @ 15:19 ]