De snelweg-Gestapo

Vandaag, 1 februari, is een rare dag. Vanaf vandaag kan ik niet meer in mijn Opel met behulp van mijn TomTom naar Den Haag rijden. Niet alleen ik, maar alle bestuurders van een Opel of Volkswagen mogen en kunnen niet meer met behulp van een TomTom naar Den Haag rijden. Een merkwaardig besluit dat de rechter genomen heeft nadat de BOVAG, de brancheorganisatie van bedrijven die zich met mobiliteit bezighouden, een rechtszaak heeft aangespannen tegen deze twee automerken. De reden van de rechtszaak is dat er in Den Haag ogenschijnlijk veel, zoals dat genoemd werd, schimmige garages zijn waar eigenaren van auto's van voornoemde merken veelvuldig heen gaan om hun auto te laten repareren.

Deze schimmige garages maken gebruik van onofficiële onderdelen, gemaakt bij fabrieken die niets met Opel of Volkswagen te maken hebben. Het hoeft geen betoog dat deze onderdelen een stuk goedkoper zijn, waardoor de automobilisten minder geld kwijt zijn dan wanneer ze naar een reguliere Opel- of Volkswagengarage waren gegaan. Hierdoor lopen de geautoriseerde Opel en Volkswagen garages veel inkomsten mis volgens de aanklacht van de BOVAG, vandaar de gang naar de rechter. De automobilisten hebben als tegenargument dat deze garages veel te duur zijn en dat ze daarom ergens anders gaan kijken.

Omdat bleek dat veel van deze automobilisten gebruik maakten van een TomTom om bij deze garages te komen, heeft de BOVAG geëist dat Den Haag niet langer met behulp van een TomTom bereikbaar mag zijn. De rechter heeft hierin toegestemd. Opel en Volkswagen hebben aangekondigd hiertegen in hoger beroep te gaan, maar tot die tijd zijn ze gedwongen vanaf vandaag adressen in Den Haag niet langer via TomTom beschikbaar te stellen. Eigenaren van andere merken als Ford, Renault en BMW zijn bang dat zij de volgende zijn en volgen nauwgezet de ontwikkelingen en acties van Opel en Volkswagen. Niet alleen bestaat de kans dat zij de volgende zijn die niet langer met TomTom naar garages in Den Haag mogen gaan, de grote kans bestaat dat dankzij dit vonnis ook garages in andere steden verboden worden en dat daarna benzinestations en bijvoorbeeld attractieparken aan de beurt zijn.

De uitspraak van de rechter is overigens geen ramp voor bestuurders van Opel of Volkswagen. Het staat ze vrij om met andere middelen de weg naar Den Haag te vinden. Zo kunnen ze navigatieapparatuur van Garmin of Navigon gebruiken, of zelfs de aloude landkaart ter hand nemen. Het is allemaal mogelijk, maar het is zo omslachtig. Het enige dat de BOVAG hiermee bereikt is dat minder ervaren automobilisten die niet in staat zijn de alternatieven te gebruiken niet langer goedkoop hun auto kunnen onderhouden en gedwongen zijn lokaal hun heil te zoeken. Dit kan bij een geautoriseerde garage, maar ook een lokale, net zo goed onofficiële garage. Eigenlijk net zo'n garage als er in Den Haag veel van zijn, maar die misschien minder bekend en iets duurder is. Hoe dan ook is het geen garantie dat Opel- en Volkswagengarages nu meer inkomsten krijgen. Eerder het tegenovergestelde, veel automobilisten zijn boos geworden door deze gang van zaken.

Het klinkt raar als je dit zo leest en het zal nooit gebeuren, denk je. Toch is dit vanaf vandaag werkelijkheid. Niet met de BOVAG, garages, auto's en navigatieapparatuur, maar wel op internet met Brein, websites, internet serviceproviders en DNS-servers. Dankzij Brein kunnen abonnees van Ziggo en XS4ALL vanaf vandaag niet langer via hun provider naar The Pirate Bay surfen. Vanaf vandaag is censuur werkelijkheid geworden in Nederland en niet eens via de overheid, maar dankzij een uiterst dubieuze belangenorganisatie. Niet dat het een 100% zekere censuur is, want net als de automobilisten in bovenstaand verhaaltje andere navigatiemiddelen kunnen gebruiken, kunnen gebruikers van Ziggo en XS4ALL door van een andere DNS-server gebruik te maken kinderlijk eenvoudig naar de gewenste website gaan.

Het gaat ook niet om de effectiviteit van het vonnis, het gaat om de achterliggende implicaties, namelijk iets wat legaal is wordt verboden op volledig foute aannames en valse gronden: er wordt censuur toegepast. In Nederland is downloaden nog steeds niet verboden. Stichting Brein is er nu echter in geslaagd om een vorm van censuur toe te passen waardoor dit, op het eerste gezicht, niet meer mogelijk is. Nog vreemder is dat het principe 'gelijke monniken, gelijke kappen' niet meer geldt. Waarom moeten Ziggo en XS4ALL iets onmogelijk maken wat bij andere providers, zoals UPC en KPN, nog wel mag? Dankzij Stichting Brein ben ik nu dus kennelijk een crimineel, want zij stellen: Ziggo- of XS4ALL-gebruiker = illegale uploader. Ik heb nooit gebruik gemaakt van The Pirate Bay, ik heb andere bronnen, maar dankzij dit besluit zal ik vanaf vandaag elke dag totdat het vonnis is herroepen iets downloaden van The Pirate Bay en ik roep alle Ziggo en XS4ALL gebruikers op hetzelfde te doen, vooral degene die het voorheen net als ik niet deden.

Een ander gevaar van dit vonnis is dat andere belangenverenigingen en groeperingen dit kunnen gebruiken om zaken waarvan zij vinden dat die verboden zouden moeten worden te censureren. In Staphorst is men hier twee weken geleden al mee begonnen door informatie over abortus van de gemeentelijke websites te halen op aandringen van de ChristenUnie. Nu nog op eigen houtje, straks met een rechterlijk bevel en jurisprudentie in handen. Ook in de censuur van de gemeente Staphorst zijn er altijd omwegen te vinden. Je zult zien dat er in Staphorst een toename van het scootergebruik onder tienermeisjes zal ontstaan, net zoals het aantal mannen dat vader is van zowel zijn kind als kleinkind.

Wat ze moeten doen is het probleem aanpakken bij de bron, maar dat is te lastig, dus verzinnen ze maar een achterdeurtje. Internet serviceproviders zoals Ziggo en XS4ALL moeten niet gedwongen worden zaken te blokkeren. De snelweg wordt ook niet afgesloten omdat er criminelen zijn die daar gebruik van maken om uit handen van de politie te blijven. Zorg dat je de individuele persoon die de wet overtreedt te pakken neemt, iets waar Brein overigens helemaal niet toe bevoegd is, en laat de rest die geen kwaad in de zin heeft met rust. Nog beter is het als de entertainmentindustrie eindelijk eens zijn verouderde businessmodel op de schop gooit en aan de wensen van de consument tegemoet komt. Als ze alle energie en moeite hadden gestoken in het met hun tijd meegaan in plaats van het bevechten van hen die vooruitstrevend zijn, dan waren het aantal illegale downloads een stuk minder geweest en waren hun inkomsten op het niveau gebleven dat ze gewend waren en waren smerige clubjes al Brein niet nodig geweest. Maar nu wordt elke legale koper van een dvd aan zijn kop gezeken met filmpjes over illegaal downloaden en worden gebruikers van een ISP als crimineel weggezet. Deze slag is nog door Brein gewonnen, maar de oorlog, die hebben ze al lang verloren.