De halve waarheden van de NS

Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 27-11-2011 @ 18:00
print 

De FOK!-user is gemiddeld vrij jong, en reist dus, al dan niet met een OV-studentenkaart, veel met de trein. Daarom deel ik op deze plaats graag mijn spoorwegbevindingen met u allen. Deze week was er een hoop politiek rumoer. Over de nieuwe treinconcessies die de minister wil uitdelen, als snoepgoed aan een stout kind.

De vakbonden en de NS zijn fel tegenstander van samenloop. Wat dat is? Dat op langere spoortrajecten reizigerstreinen van verschillende ondernemingen rijden, meer in het bijzonder van de NS en regionale maatschappijen zoals Arriva en Veolia. Waarom zijn de NS en de bonden daar zo op tegen? Bij verschillende gelegenheden hoorde ik ze allerlei argumenten noemen. De verschillende maatschappijen rijden elkaar met hun treinen in de weg, er wordt niet meer gewacht op aansluitingen waardoor reizigers hun overstap missen, door de komst van de regionale spoorwegmaatschappijen moeten doorgaande reizigers sowieso vaker overstappen, de conducteur verdwijnt van de trein en de voorzieningen op stations zijn bij de regionale spoorbedrijven bedroevend. Dat is het doemscenario dat de betrokkenen met droge ogen durven te voorspellen.

Kletskoek. Regelrechte flauwekul.

Zoals velen weten, wonen mevrouw Oplopers en ik in de nabijheid van het Amsterdamse Amstelstation. Vrijdag moesten we naar Den Helder Zuid. Op familiebezoek. Bezien in het licht van bovenstaand doemscenario, zal ik u onze reis beschrijven.

We vertrokken om 6 uur 's avonds vanaf het Amstelstation. Tot voorbij Zaandam ging de reis voorspoedig. Daar echter, raakten we verzeild achter een stoptrein en moesten we flink in de remmen, om door te blijven sukkelen tot Castricum. Bezwaar 1 van de bonden en de NS: verschillende maatschappijen rijden elkaar met hun treinen in de weg. Dat geldt dus ook voor de ene NS-trein die de andere NS-trein hindert! Netzogoed. En waar was trouwens de sturende rol van de verkeersleiders van ProRail?

Met blijkbaar enige vertraging kwamen we aan in Alkmaar. Reizigers richting Obdam en Hoorn moeten daar overstappen. Op het moment dat we aan het perron tot stilstand kwamen, vertrok aan de andere kant van het perron de trein naar Hoorn. Bezwaar 2 van de bonden en de NS: overstappen tussen verschillende vervoermaatschappijen gaat mis omdat ze niet op elkaar wachten. Ook het overstappen van de ene NS-trein op de andere NS-trein laat dus te wensen over.
Trouwens, wat betreft die stoptrein naar Hoorn: die rijdt nu tussen Den Haag Centraal en Hoorn, via Leiden, Haarlem, Uitgeest en Alkmaar. Maar die treinverbinding wordt ingekort. Hij rijdt binnenkort nog slechts tussen Hoorn en Haarlem. Reizigers die verder moeten, dienen in Haarlem dus altijd over te stappen. Bezwaar 3 van de bonden en de NS: reizigers moeten vaker overstappen door die regionale maatschappijen. Ook de NS maakt zich schuldig aan het vaker overstappen. En heus niet alleen in Haarlem. Probeer maar eens zonder overstappen van Amsterdam Centraal voorbij Amersfoort te komen... De treinverbinding waar wij het nu over hebben, is straks overigens gereduceerd tot een regionale verbinding, die niet buiten de provincie Noord Holland komt. Of deze nu door de NS wordt uitgevoerd, of door een regionale spoorwegmaatschappij: dat reizigers in Haarlem allemaal die trein uit moeten, blijft een feit. Deze treindienst is dus een prima kandidaat voor aanbesteding.

Voorbij Alkmaar kregen we een telefoontje. Dochterlief was gestrand. In Utrecht, wegens de zoveelste enorme computerstoring bij ProRail. Wij waren erg benieuwd, of de conducteur nog handige reistips had. Rustig afwachten, we hadden de conducteur de hele reis nog niet gezien, dus die zou wel snel langskomen, nu. Helaas. Onze hele reis hebben we geen conducteur gezien. Bezwaar 4 van de bonden en de NS: de conducteur dreigt bij de regionale vervoerders te verdwijnen. Ja? En? Bij de NS is de conducteur veelal ook onzichtbaar. En voor wat betreft de regionale verbindingen: als de opdrachtgever (de provincie) wil dat er een conducteur op die trein is, dan komt die er. Kijk maar naar de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen.

Na ongeveer anderhalf uur rijden, kwamen we aan op het station van Den Helder Zuid. Nog nooit zag ik zulke armoedige voorzieningen als op dat station. Geen koffie te krijgen. Een fatsoenlijke wachtgelegenheid was er niet, afgezien van een tochtig en onverwarmd hok zonder deur. Alle treinen stoppen aan perron 1. Veruit de meeste mensen die met de bus verder willen, moeten een hoop trappen af en door een onveilig tunneltje om bij hun bus te komen. Terwijl spoor 2 een prima verbinding met de meeste buslijnen geeft. Al met al kenmerkt het station Den Helder Zuid zich door een hartverscheurende armetierigheid. Bezwaar 5 van de bonden en de NS: voorzieningen op stations in de regio verschralen. Op Den Helder Zuid is geen regionale treinvervoerder te bekennen aan welke je de schuld kan geven, maar de stationskwaliteit is dus beschamend.

Dus als we nu kijken naar de bevindingen in anderhalf uur tijd, dan komen we tot een onthutsend beeld. Niet zozeer de regionale vervoerders rijden de NS opeens in de weg, dat doet de NS zelf al. Niet zozeer de regionale vervoerders laten de reiziger opeens zijn aansluiting missen, dat doet de NS zelf al. Niet zozeer de regionale vervoerders zorgen opeens dat klanten vaker moeten overstappen, dat doet de NS zelf al. Niet zozeer de regionale vervoerders laten de conducteur verdwijnen, dat doet de NS zelf al, qua zichtbaarheid. Niet alleen de regionale vervoerders maken de stations in de provincie tot een troosteloze misère, dat doet de NS zelf al. Al die wandaden die de regionale vervoerders in de al dan niet toekomstige schoenen worden geschoven, worden net zo makkelijk door de NS zélf begaan.

De NS heeft naar mijn mening geen enkel recht van spreken over het nut en onnut van aanbestedingen en alles wat daarbij komt kijken, en de bonden hebben ruimschoots boter op het hoofd. De NS heeft meer dan een decennium de tijd gehad om de zaken goed op orde te krijgen. Dat is, zo mochten wij vrijdag ondervinden, niet gelukt. Laat een ding duidelijk zijn, ook de regionale vervoerders zijn niet heilig, wat ons betreft. Hun vergelijkingen met het Zwitserse systeem, waar het spoor wordt bereden door veel relatief kleine spoorwegmaatschappijen, gaan in allerlei opzichten mank. Zwitserland is nu eenmaal heel anders georganiseerd. Maar de regionale ondernemingen hebben in ons land de trajecten waar zij rijden tot een groot succes weten te maken. Ik hoorde een NS'er beweren dat dat door subsidies komt. Onterecht. De vervoerders wonnen in de provincie gewoon aanbestedingen. Trouwens, de NS kreeg voor het exploiteren van die lijnen ook gewoon geld. Er gingen vele miljoenen om in wat de ‘contractsector' werd genoemd.

De minister wil de vervoersrechten op het overgrote deel van het spoor ondanks alles toch weer exclusief aan de NS geven. Daarmee begaat ze -mede namens haar partij, de VVD- een historische blunder. Zeker wanneer de NS qua kwaliteitseisen en het daadwerkelijk nakomen daarvan niet de duimschroeven zeer fors wordt aangedraaid.




Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

2756 views / 12 reacties
Reacties op dit bericht
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1
En dan ga je gourmetten, moet je ook nog je eigen vreten klaarmaken. Pfffff.
userIcon
Beste Driek,

het is onzin om de NS de schuld te geven van problemen op het spoor. Daar hebben we ProRail, Arriva, Connexxion, Synthus, Thalys, Veolia en de Deutsche Bahn (DB - die een klein aantal stations in Nederland - exclusief - aanrijden) voor.

HSA, okee, da's van de NS (met de KLM samen), maar ook dát falen is uiteraard niet de schuld van de NS. AIR FRANCE! Ja, die kunnen we daar de schuld mooi van geven.

Het is al helemaal niet de schuld van de Nederlandse politiek (voor het aan HSA tegen onrealistische voorwaarden gunnen van de consessie).

Nee, het ligt aan IEDEREEN behalve de NS. Dat weet ook iedereen, dat is ook de logische reden waarom de minister de consessies aan de NS gunt.

( trouwens, dé beste spoorwegmaatschappij [die alles in eigen hand heeft, het rollend materieel, het spoor, de regelsystemen] is RAILZ Miniworld --- nooit gedoe, geen gezeur en .... geen OV Chipkaart nodig! )
OV-chipkaart: overstappen en 4 piek afgeschreven krijgen, naast de ritkosten.
userIcon
Bedankt voor het bevestigen van mijn wereldbeeld. Ik spring dus liever voor de trein dan erin.
Dat denk ik niet.
userIcon
quote:
Op zondag 27 november 2011 @ 20:42 schreef Beardy het volgende:
Het is onzin om de NS de schuld te geven van problemen op het spoor.


Nee, het ligt aan IEDEREEN behalve de NS. Dat weet ook iedereen, dat is ook de logische reden waarom de minister de consessies aan de NS gunt.
Juist, even die roze bril afzetten. Even de rode bril ook.

De NS en Pro-Rail zijn één en hetzelfde bedrijf. Opsplitsen van één bedrijf naar twee is een leuke truc, dan kunnen ze lekker naar elkaar wijzen als het fout gaat. De reiziger heeft daar echter niets aan. Zijn enige belang is dat de dienst waar voor betaald is op de juiste manier verleent wordt en op tijd.

Daarbij moet een bedrijf eerlijk zijn tegen haar klanten. Ik heb het idee dat de NS al jaren sjoemelt met haar cijfers. De NS vond een aatal jaar terug bijvoorbeeld dat vijf minuten te laat, eigenlijk niet te laat is. Sein wisselstoring? Niet de NS, nee Pro-Rail. Lekker boeiend. Interesseert mij als reiziger geen fuck. Hoe vaak heb ik er wel niet de pest in gehad als mijn trein weer eens vijf minuten te laat kwam. Mis je ook meteen de aansluiting op je volgende trein, waardoor je soms tot een uur extra reistijd nodig hebt. Sprake van vertraging is er dan echter niet en gelopen schade niet te verhalen. Nee, dan moet men maar een trein eerder nemen. Dan loopt alles uiteraard wel op tijd en sta je vervolgens een uur je tijd te verdoen om dat je op je afspraak moet wachten. Je kant niet op de NS rekenen, niet vertrouwen, niet bouwen. Al jaren niet en toch blijft het bestaan en durft het zichzelf te verkopen als een succesvol bedrijf.

Komt nog eens bij dat je vanaf april 2012 alleen nog kunt reizen met die privacy schendende en uiterst dure OV-kutkaart. Wil je reizen met de trein dan moet je wel even twintig euro borg op je OV-chipkaart zetten. Het is makkelijker? Goedkoper? Nee, of misschien heel even. Het wordt voor de NS in ieder geval een stuk makkelijker om stilletjes de prijzen op te voeren.

Eigenlijk zou ik heel Nederland willen oproepen te stoppen met reizen met de NS. Laat dat klotebedrijf lekker de tering sterven. Kapot moet het.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 00:13 schreef petertjeprik het volgende:
[..]


Juist, even die roze bril afzetten. Even de rode bril ook.

De NS en Pro-Rail zijn één en hetzelfde bedrijf. Opsplitsen van één bedrijf naar twee is een leuke truc, dan kunnen ze lekker naar elkaar wijzen als het fout gaat. De reiziger heeft daar echter niets aan. Zijn enige belang is dat de dienst waar voor betaald is op de juiste manier verleent wordt en op tijd.

Daarbij moet een bedrijf eerlijk zijn tegen haar klanten. Ik heb het idee dat de NS al jaren sjoemelt met haar cijfers. De NS vond een aatal jaar terug bijvoorbeeld dat vijf minuten te laat, eigenlijk niet te laat is. Sein wisselstoring? Niet de NS, nee Pro-Rail. Lekker boeiend. Interesseert mij als reiziger geen fuck. Hoe vaak heb ik er wel niet de pest in gehad als mijn trein weer eens vijf minuten te laat kwam. Mis je ook meteen de aansluiting op je volgende trein, waardoor je soms tot een uur extra reistijd nodig hebt. Sprake van vertraging is er dan echter niet en gelopen schade niet te verhalen. Nee, dan moet men maar een trein eerder nemen. Dan loopt alles uiteraard wel op tijd en sta je vervolgens een uur je tijd te verdoen om dat je op je afspraak moet wachten. Je kant niet op de NS rekenen, niet vertrouwen, niet bouwen. Al jaren niet en toch blijft het bestaan en durft het zichzelf te verkopen als een succesvol bedrijf.

Komt nog eens bij dat je vanaf april 2012 alleen nog kunt reizen met die privacy schendende en uiterst dure OV-kutkaart. Wil je reizen met de trein dan moet je wel even twintig euro borg op je OV-chipkaart zetten. Het is makkelijker? Goedkoper? Nee, of misschien heel even. Het wordt voor de NS in ieder geval een stuk makkelijker om stilletjes de prijzen op te voeren.
Iets met klok en klepel.
Als op het moment dat jij vertrok geen sprake was van aangekondigde werkzaamheden (en de door jou aangehaalde sein- of wisselstoring valt hier geenszins onder) en jij een half uur later dan volgens de reisplanner aangegeven op de plaats van bestemming aankomt, krijg jij 50 procent van het door jou betaalde bedrag terug en in het geval van een vertraging van meer dan een uur 100 procent. Of een eerdere trein wel op tijd arriveerde is hierbij niet relevant.
Tsja, de reden voor de gunnig mag eigenlijk wel bekend zijn. Nadat de oude NS (dus inclusief de nu huidige Prorail) zelfstandig moest, heeft de Overheid een gouden aandeel bedongen. Door deze gouden aandeel hebben ze natuurlijk verdraaid veel invloed op de beslissingen binnen de huidige NS. Eigenlijk zou men kunnen spreken dat dit een verkapte staatsbedrijf is.

Als men zou uitbesteden aan de andere partijen, dan heeft de Overheid geen gouden aandeel en dus totaal geen invloed.
man Nezhi (FOK!games crew) 28-11-2011 @ 10:01 fotoboek no homepage
userIcon
Als je in Den Helder Zuid komt vanaf Alkmaar dan stop je gewoon bij de kant met bussen die de meeste mensen nemen. En anders loop je 1 minuut naar de andere bushalte waar je 4-5 minuten voor hebt totdat de bus komt (onveilig tunneltje alleen als je bang bent in het donker). Btw, de trein naar Hoorn wacht nooit omdat die eigenlijk al weg moet zijn voordat de trein naar Den Helder überhaupt aankomt. Als mensen vanaf Amsterdam naar Hoorn moeten, kunnen ze net zo goed de directe trein naar Hoorn nemen vanaf Sloterdijk.

Overstappen is vervelend, maar kom op je kan of een paar minuten stil zitten in de trein, of naar buiten en de andere trein in stappen, dan heb je ook weer wat minuten iets gedaan. Bij de metro is overstappen nog erger, met dank aan de kutpoortjes die nooit werken.
userIcon
Eigenlijk is er in 20 jaar dus NIETS veranderd bij NS en ProRail: het is nog steeds dezelfde zielige vertoning. Ben toch blij dat ik ooit een rijbewijs heb gehaald. Ongeacht van waar naar waar: ik ben in 95% van de routes VEEL snellere ter plaatse, op een tijdstip dat IK wil en tot voor de deur.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 00:17 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]


Iets met klok en klepel.
Als op het moment dat jij vertrok geen sprake was van aangekondigde werkzaamheden (en de door jou aangehaalde sein- of wisselstoring valt hier geenszins onder)en jij een half uur later dan volgens de reisplanner aangegeven op de plaats van bestemming aankomt, krijg jij 50 procent van het door jou betaalde bedrag terug en in het geval van een vertraging van meer dan een uur 100 procent. Of een eerdere trein wel op tijd arriveerde is hierbij niet relevant.
Geldt dat ook voor bussen en trams? 9292ov.nl geeft niet alle ritten in de reisplanner.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 21:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor bussen en trams? 9292ov.nl geeft niet alle ritten in de reisplanner.
Ik heb geen idee of er een restitutieregeling is bij vertraging van stad- en streekvervoer en hoe die dan zou luiden, dat kun je het beste bij de vervoerder in kwestie uitzoeken. De NS kent in ieder geval de regeling zoals ik die in mijn vorige reactie beschreef en volgens mij moeten de overige vervoerders op het spoor (Arriva, Connexxion, Veolia) een soortgelijke regeling hebben.
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden