Negerpiet? Dacht het niet

Stel je even voor dat er een neger in een winkel staat. Een grote kerel, atletisch gebouwd, flinke bos kroeshaar. Vanuit een van de gangpaden loopt een schattig meisje met twee blonde staartjes en roze strikjes in haar haren ietwat zenuwachtig richting de neger. Ze wil wat tegen hem zeggen, maar twijfelt even. Ze bijt op haar onderlip, friemelt wat aan haar jurkje en besluit dan toch door te zetten. Ze stapt op hem af en zegt: ‘Hoi, Zwarte Piet'.
De kans dat de betreffende neger zich hierdoor huilend op de grond werpt lijkt mij vrij klein.

Toch las ik ergens in de zogenaamde serieuze media een voorbeeld als dit. Het werd gebruikt als argument waarom we Zwarte Pieten zouden moeten afschaffen bij het sinterklaasfeest. Vanwege racisme. Het zou heel pijnlijk zijn voor de voorbeeldneger in de winkel als zoiets zou voorvallen. Ik kan helaas niet meer terugvinden waar ik het las, maar het stond er echt. Ik heb een paar tellen geschaterd voor ik erachter kwam dat het serieus bedoeld was. De kleinkinderen van mijn ouders vragen ook wel eens aan mijn vader waarom hij zo weinig haar heeft, dat vindt hij ook pijnlijk, een halve seconde. Dan is het ontroerend omdat het een schaamteloze kindervraag betreft. Kinderen vragen aan dikke mensen ook wel eens hoe het komt dat ze zo dik zijn. Pijnlijk? Misschien. Moeten we daarom alles afschaffen wat een beetje te liëren is aan dikke mensen? Lijkt me niet.

Zwarte Piet zou afgeschaft moeten worden omdat het racistisch is. Flauwekul. Ik vond als kleine jongen sinterklaas een geweldig feest. Ik kan me niet herinneren dat ik pieten ooit heb geassocieerd met negers. In mijn ogen waren het malle acrobaten die toevallig zwart gekleurd waren. Het zijn volwassenen die zo graag zeer politiek correct willen zijn. Kinderen niet, zij willen cadeautjes.

Hebben die volwassenen gelijk? Zijn pieten negers? Nee. Ze zijn zwart door het roet van de schoorsteen. Maar voor wie dat te gemakkelijk is, zal ik negers en Pieten eens vergelijken. Hebben negers knalrode lippen? Niet van zichzelf. Sommigen stiften ze rood, maar dat doen blanken ook dus dat is geen argument. Dragen negers crêpepapieren kragen, malle gevederde mutsjes en felgekleurde pakjes wanneer ze over de daken wandelen? Ik weet niet hoe het elders is, maar bij mij in de stad niet.
Het zijn geen negers, heus, maar al zouden ze het zijn, dan is er toch nog niets aan de hand? Nee. Sterker, dan is het supersociaal. Een hele groep mensen die op vrijwillige basis een oude man helpen die meer werk heeft dan hij in zijn eentje aankan. Maar goed, dat zal wel iets te veel positivisme zijn voor de azijnzeikers.

Gelukkig hebben de zuurkutten onder ons nog een andere troef achter de hand: slavernij. Zwarte Pieten zijn eigenlijk slaven. Ik heb de slavernij niet meegemaakt, maar ik heb weleens een boek gelezen en een film gezien dus weet er wel iets van. Daarbij luister ik geregeld een bluesplaatje. Ik heb nog nooit een Piet een twaalfmatenklaagzang horen zingen, begeleid door een akoestisch gitaar en een stampende voet. Ik weet dat niet iedere slaaf een bluesmuzikant was, dus misschien was dit een beetje flauw, maar ik heb die olijke Pieten ook nog nooit woest gezweept zien worden door de goedheiligman. Nee. Sterker, ze lachen de hele tijd. Ze klimmen en klauteren waarop ze maar willen en zijn superondeugend. Toch niet bepaald slavengedrag.

Mensen die roepen dat Zwarte Pieten negers of slaven zijn en dat het sinterklaasfeest daardoor racistisch is, zijn vervelende Mopperpieten. Pas als ik een neger op mijn dak aantref, ik een cadeautje van hem krijg of hij een kunstje voor me doet; pas wanneer ik in een film of boek iets verneem over een slaaf die de hele tijd moest dichten voor zoete kindertjes, die de daken over werd gezweept om presentjes uit te delen; pas dan praten we verder. Tot dan, laat kinderen lekker hun feest vieren en ga je druk maken over echte misstanden.