Theebarbaren

Geschreven door Maurits (perikles) op 26-10-2011 @ 23:00
print 

Laatst moest ik ergens kiezen welke smaak thee ik wilde. Ze hadden alle smaken in die kantine van dat schoolgebouw. Abrikoos, aardbei, banaan, amandel, etc. etc. Alle smaken behalve de smaak die ik wilde. Thee met de smaak van thee. Ik wilde ook geen Rooibos, groene thee, kamillethee of kruidenthee. Zuivere thee wilde ik, geen nepthee of thee die verontreinigd is met andere stoffen. Zelfs suiker blief ik er niet in, laat staan abrikoos, aardbei, banaan of amandel. Ik wilde de thee die je vroeger geserveerd kreeg zonder dat er eerst naar aanvullende informatie bij de bestelling werd gevraagd. Zoals waar het naar moet smaken. Naar thee natuurlijk, nogal wiedes! English breakfast tea bedoel ik, Ceylon, Darjeeling. Die thee bestaat nog steeds en je kan het nog steeds kopen, behalve in sommige kantines van sommige schoolgebouwen en andere plaatsen waar goede smaak ver te zoeken is. En het komt nog altijd uit Sri Lanka, China of India maar het heet, godbetert, niet meer gewoon thee. Zwarte thee moet je nu zeggen om het te onderscheiden van de vele varianten gedegenereerd bocht dat de naam van het edele vocht gekaapt heeft.

Vroeger had je ook al theebarbaren, mensen die slappe thee dronken, thee met de smaak van water. Sindsdien heeft het theebarbarisme een enorme vlucht genomen, er is inmiddels een bijna onbeperkte keus aan thee die niet naar thee smaakt. Smaakjesthee is thee die smaakt naar producten uit de chemische smaakstoffenfabriek. Vooral de misselijkmakende weeïge vruchtensmaakjes zijn populair. Het levert thee op die smaakt zoals shampoo of vloeibare zeep tegenwoordig schijnt te moeten ruiken. Naar nepfruit. Zoals shampoofabrikanten willen dat je haar ruikt. Naar kersen of perziken. Of wat daarvoor moet doorgaan.

Ergens moet het te grabbel gooien van de naam thee begonnen zijn. Misschien met de icetea. Koude thee, hoe verzin je het? Waarom dan geen koude koffie, of warm bier. En is thee het enige slachtoffer van de smaakverwarring? Als thee niet naar thee maar naar abrikoos moet smaken (abrikozen zouden zich moeten schamen als abrikozenthee werkelijk naar abrikoos smaakte) of naar aardbei, waarom zou abrikoos dan nog naar abrikoos en aardbei nog naar aardbei moeten smaken. Wanneer krijgen we abrikoos met pindakaassmaak en aardbei met de smaak van patat?

Wat tegenwoordig voor thee doorgaat is eigenlijk lauwe frisdrank. Ranja voor kleuters. Want thee wordt meestal lauw gedronken, het wordt zelfs lauw gezet. Een glas heet water is meestal al afgekoeld tot hooguit warm, als het theezakje er eindelijk inhangt en als de 'thee' getrokken is, voorzover dat nog lukt, is het afkoelingsproces nog verder voortgeschreden. Smaakjes lossen op in alles wat nog vloeibaar is, en daar gaat het toch maar om voor de huidige 'theedrinker'. Voor echte thee heb je niet alleen echte theeblaadjes maar ook kokend water nodig. Net als thee tegenwoordig is frisdrank ook niet wat het suggereert te zijn, nooit geweest trouwens. Het is helemaal niet fris, zelfs koud niet. En om te zuipen is het evenmin, net zomin als smaakjesthee. Cola is nog het meest wat het claimt te zijn, niemand heeft ooit beweerd dat er iets anders in zat dan een bizarre combinatie smaak en kleurstoffen. Wat kunnen we nog verwachten op theegebied? Thee met de smaak van moedermelk?

aankondiging columnistencabaret




Lees ook:

» 23/05 Onderschat nooit de kat1
» 09/05 Waarom mannen niet sexy meer zijn36
» 25/04 De waarde van een olifant0
» 14/04 Regeren is belasting heffen19


delen | eKudos nujij

1982 views / 33 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Er is hier maar één theebarbaar en dat ben jij. Kokend water.
userIcon
Ik ben blij met al die smaakjes, heerlijk juist. En daarbij heb ik ook nog echte theeblaadjes, in kokend water ja. Lauwe thee is niet lekker.
Maar waar maak je je in vredesnaam druk om? Thee?
userIcon
quote:
Op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:10 schreef Xessive het volgende:
Er is hier maar één theebarbaar en dat ben jij. Kokend water.
De regel was toch voor thee wel kokend water en voor koffie juist niet

Verder hebben ze hier in Argentinie geweldige smaakjesthee, met interessante combinaties http://www.wallyspatagonia.com.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=115&Itemid=137
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 27-10-2011 @ 00:24 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:10 schreef Xessive het volgende:
Er is hier maar één theebarbaar en dat ben jij. Kokend water.
Wat moet je anders gebruiken ?

Verder vind ik gewone thee het lekkerst, maar die smaakjesthee af en toe kan ik ook wel waarderen.
userIcon
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:01 schreef flipsen het volgende:
[..]


De regel was toch voor thee wel kokend water en voor koffie juist niet
Oolong theebladeren: 6-8 minuten trekken in water van 90 graden
Zwarte theebladeren: 3-4 minuten trekken in water van 95 graden
Witte theebladeren: 8-15 minuten trekken in water van 80 graden
Groene theebladeren: 2-4 minuten trekken in water van 80 graden

Maar volg vooral het advies van de columnist als je een lekker bitter kopje thee wilt.
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 02:29 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 01:12 schreef Xessive het volgende:
[..]


Oolong theebladeren: 6-8 minuten trekken in water van 90 graden
Zwarte theebladeren: 3-4 minuten trekken in water van 95 graden
Witte theebladeren: 8-15 minuten trekken in water van 80 graden
Groene theebladeren: 2-4 minuten trekken in water van 80 graden

Maar volg vooral het advies van de columnist als je een lekker bitter kopje thee wilt.
Wat jij bitter noemt is de smaak van thee. En daar houd jij dus niet van. Als je kokend water in een theepot giet, hoe warm is het water dan als de thee begint te trekken? Ik gok ongeveer 95 graden. Snap je 'em?
userIcon
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 02:29 schreef perikles het volgende:
[..]

Wat jij bitter noemt is de smaak van thee. En daar houd jij dus niet van. Als je kokend water in een theepot giet, hoe warm is het water dan als de thee begint te trekken? Ik gok ongeveer 95 graden. Snap je 'em?
En die 80 graden? Dan heb je zeker een koudere theepot?

Die bittere smaak hoort niet. Zo ben jij het blijkbaar gewend omdat je nog nooit een goeie kop thee hebt gezet. Ga je inlezen in het onderwerp voordat je anderen beticht van barbarisme.
userIcon
Er is niets lekker dan de echte natuurlijke munt thee:

Marokkaande thee geloof ik (zou ook Turks kunnen zijn), ik las een keer hoe dat gezet werd. Water koken, thee in de pot, pot leeggieten, opnieuw water erin. De hele pot thee zomaar leeggieten was omdat het eerste aftreksel te bitter zou zijn.
Ontstellend verspillend voor een land in de woestijnachtige streken.

Aardbeithee is het ergste van de smaakjestheeën. Je zet één kopje thee en hele huis is vergeven van de snoepjeslucht. Daaraan merk je ook, dat het geen thee van/met aardbeien is, maar thee met overdosis smaakjesstoffen.
userIcon
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:29 schreef Teslynd het volgende:
Marokkaande thee geloof ik (zou ook Turks kunnen zijn), ik las een keer hoe dat gezet werd. Water koken, thee in de pot, pot leeggieten, opnieuw water erin. De hele pot thee zomaar leeggieten was omdat het eerste aftreksel te bitter zou zijn.
Ontstellend verspillend voor een land in de woestijnachtige streken.

Helemaal fout knul waarschijnlijk waar jij op doelt is de Turkse thee, hierbij de bereidingswijze voor de Marokkaanse munt thee:

- Breng 1 liter water aan de kook
- Was de mintblaadjes, leg ze in de theepot/kan.
- Schep 2 eetlepels groene thee erbij. (Hoe meer groene thee, hoe sterker het resultaat, afhankelijk van je smaak.)
- Schep 5 eetlepels suiker erbij.
- Giet het kokende water in de theepot, over de thee, suiker en mintblaadjes.
-Laat het +- 10 min. trekken.
- Eventueel de thee door een zeef halen indien je niet van blaadjes in je thee houd.

En klaar


userIcon
Wat een faalcolumn
userIcon
De smaakjesthee van pickwick en dan vooral die piramidezakjes vind ik niet te zuipen.. Groene thee die niet naar groene thee smaakt...

Ik ben zelf niet zo van de zwarte thee, al had ik vroeger graag een Earl Grey met suiker bij mijn boterham met kaas. Deze vind ik tegenwoordig snel te sterk.

Ach ja, iedereen zijn smaak. En zeg nou zelf, dit 'probleem' is firstworldproblem waardig..
http://first-world-problems.com/
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 12:33 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:22 schreef LaFleur het volgende:
[..]


En die 80 graden? Dan heb je zeker een koudere theepot?

Die bittere smaak hoort niet. Zo ben jij het blijkbaar gewend omdat je nog nooit een goeie kop thee hebt gezet. Ga je inlezen in het onderwerp voordat je anderen beticht van barbarisme.
80 graden, daar heb je dus een thermometer voor nodig, 95 graden, dat is het vanzelf als je met kokend water begint. LaFleur, ik ben altijd blij met je bijdragen. Ik zal tegen jou niet zeggen dat je moet inlezen, begin maar eens met GOED lezen. Ik ben niet degene die zegt dat thee bitter smaakt, dat was onze vriend Xessive. Ik ventileerde slechts mijn visie op zijn smaakgevoel.

quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:43 schreef Prenzlauer het volgende:
Wat een faalcolumn
Betrapt, een rasechte theebarbaar
man Gramps (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 12:54 fotoboek no homepage
userIcon
Nee, ik vind dat Peer gelijk heeft. Geen gepiel met de naam thee. Noem die smaakjesmeuk maar anders, maar blijf van de naam thee af. Als ik bier bestel krijg ik pils, en als ik een speciaal bier wil dan zeg ik dat. Maar dan is nog steeds bier, daarover kunnen we het eens zijn.
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 15:00 fotoboek no homepage
userIcon
Ik ben in Sri Lanka in zo'n theefabriek geweest en alles wat in zakjes zit is eigenlijk het afval van de thee. Echte thee bestaat uit theeblaadjes. Maar voor mij maakt het niet uit, want ik hou niet van thee.
Even los van de kwaliteit van de column en de reacties.
Ik zie een man die een column schrijft over vele smaakjes thee.
Eén vrouw reageert met de mededeling dat ze al die smaakjes wel fijn vindt. Logisch, omdat al die smaakjes voor de vrouw ontwikkeld zijn.
Da's gewoon simpelweg marketing.
En dan gaan al de kerels lopen zeikwijven hoe je thee dan wel moet bereiden, laten trekken, drinken of wat niet al meer.
*begint aan zijn after diner koffie*
Bovendien denk ik dat de column gaat over de toenemende individualisering.

[ Bericht gewijzigd door groteherman op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:34 ]
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 19:47 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:27 schreef groteherman het volgende:
Even los van de kwaliteit van de column en de reacties.
Ik zie een man die een column schrijft over vele smaakjes thee.
Eén vrouw reageert met de mededeling dat ze al die smaakjes wel fijn vindt. Logisch, omdat al die smaakjes voor de vrouw ontwikkeld zijn.
Da's gewoon simpelweg marketing.
En dan gaan al de kerels lopen zeikwijven hoe je thee dan wel moet bereiden, laten trekken, drinken of wat niet al meer.
*begint aan zijn after diner koffie*
Bovendien denk ik dat de column gaat over de toenemende individualisering.
Nee hoor, hij gaat niet over individualisering. Niet bewust tenminste, misschien toch een beetje dan. Als individualisering iets heel anders is dan individualisme. Van individualisering is nog nooit iemand een onafhankelijk individu geworden. Eerder een egoïstische zak. Of iemand met wansmaak ;-) Zoals een theebarbaar Maar om echt te begrijpen waar het in deze column over gaat, zou je de serie 'grumpy old men' op de BBC moeten kennen.
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:47 schreef perikles het volgende:
[..]

Nee hoor, hij gaat niet over individualisering. Niet bewust tenminste, misschien toch een beetje dan. Als individualisering iets heel anders is dan individualisme. Van individualisering is nog nooit iemand een onafhankelijk individu geworden. Eerder een egoïstische zak. Of iemand met wansmaak ;-) Zoals een theebarbaar Maar om echt te begrijpen waar het in deze column over gaat, zou je de serie 'grumpy old men' op de BBC moeten kennen.
Grumpy old men bekeken.
Lekker dan. Wel voor meerdere uitleg vatbaar. Ik begrijp samenvattend dat je een middle aged men bent.
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 20:40 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:17 schreef Claro het volgende:
[..]


Grumpy old men bekeken.
Lekker dan. Wel voor meerdere uitleg vatbaar. Ik begrijp samenvattend dat je een middle aged men bent.
Ik heb mijn hele leven moeten aanhoren dat ik me naar mijn leeftijd moet gedragen. Dat advies heb ik nooit opgevolgd
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:40 schreef perikles het volgende:
[..]

Ik heb mijn hele leven moeten aanhoren dat ik me naar mijn leeftijd moet gedragen. Dat advies heb ik nooit opgevolgd


Oh, oke.
Mooi!
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:47 schreef perikles het volgende:
[..]

Van individualisering is nog nooit iemand een onafhankelijk individu geworden. Eerder een egoïstische zak. Of iemand met wansmaak ;-) Zoals een theebarbaar Maar om echt te begrijpen waar het in deze column over gaat, zou je de serie 'grumpy old men' op de BBC moeten kennen.
Even jouw theorie met de mijne verbinden. Vrouwen zijn egoïstische zakken. Mmmhhh....kan ik voor een aardig eind in meegaan.
"Grumpy old men" ken ik niet, ik kijk niet veel, nooit gedaan. Gelukkig hebben we Claro nog.
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 21:17 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:44 schreef groteherman het volgende:
[..]

Even jouw theorie met de mijne verbinden. Vrouwen zijn egoïstische zakken. Mmmhhh....kan ik voor een aardig eind in meegaan.
Ik wil even stellen dat dit geheel voor jouw rekening is. Ik heb hier geen theorie over, ik spreek als een orakel. De waarheid dus
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:17 schreef perikles het volgende:
[..]

Ik wil even stellen dat dit geheel voor jouw rekening is. Ik heb hier geen theorie over, ik spreek als een orakel. De waarheid dus
Tuurlijk mag jij dat stellen en tuurlijk neem ik dit geheel voor mijn rekening.
Ik denk dat we allebei blij mogen zijn met vrouwen als Claro. Uiteraard neem ik die ook......voor mijn rekening.
Zeg "heren" Groteherman en Perikles; even terug naar het onderwerp vd column graag. Thee! Ik houd jullie er wel even bij voordat jullie afdwalen in jullie theekransje.....

En ik drink koffie. Proost.
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:29 schreef Claro het volgende:
Zeg "heren" Groteherman en Perikles; even terug naar het onderwerp vd column graag. Thee! Ik houd jullie er wel even bij voordat jullie afdwalen in jullie theekransje.....

En ik drink koffie. Proost.
OK...gotcha. Ik weet waarom ik niet van thee houd. De post van Excessive deed het mij beseffen.
Ik trek zelden in water dat warmer is dan 40 graden.
userIcon
Voor de liefhebbers: http://theeliefhebbers.nl/encyclopedie/thee-zetten

Inclusief indicatie hoe lang je je gekookte water moet laten staan voordat je de theebladeren er in mag gooien. Handig voor als je een echt lekker kopje thee wilt.
man perikles (Redactie Frontpage) 27-10-2011 @ 23:25 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:55 schreef Xessive het volgende:
Voor de liefhebbers: http://theeliefhebbers.nl/encyclopedie/thee-zetten

Inclusief indicatie hoe lang je je gekookte water moet laten staan voordat je de theebladeren er in mag gooien. Handig voor als je een echt lekker kopje thee wilt.
http://coffeetea.about.com/od/teabrewing/a/teatemp.htm Het mag best koken. Mijn ervaring is, zo heet mogelijk water gebruiken! Niet te lang wachten nadat het getrokken is, om het op te drinken, zelfs niet als de bladeren er al uit zijn.
userIcon
Smaakjesthee= bleugh! Gewone thee überhaupt bleugh!
De enige lekkere thee is vers gezette mint thee in Egypte midden in de woestijn. DAN is het pas lekker
Geef mij maar gewoon 6 mokken koffie op een dag. Veel lekkerder
man perikles (Redactie Frontpage) 28-10-2011 @ 12:45 fotoboek no homepage
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:04 schreef tass het volgende:
De enige lekkere thee is vers gezette mint thee in Egypte midden in de woestijn. DAN is het pas lekker
Kunst! In een woestijn is op een gegeven moment alles wat vloeibaar is lekker. Als je echt verschrikkelijke dorst hebt, misschien, ik zeg misschien zelfs cola
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:04 schreef tass het volgende:

Geef mij maar gewoon 6 mokken koffie op een dag. Veel lekkerder
Koffie is ook voor barbaren
userIcon
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:45 schreef perikles het volgende:
Koffie is ook voor barbaren
Jij bent voor barbaren!
Koffie is een edele drank! Geduld en een goede temperatuur zijn sleutelwoorden bij koffie én bij thee.
quote:
Wanneer krijgen we abrikoos met pindakaassmaak en aardbei met de smaak van patat?
Het is friet.
man perikles (Redactie Frontpage) 28-10-2011 @ 14:08 fotoboek no homepage
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:56 schreef Case4 het volgende:
[..]

Jij bent voor barbaren!
Koffie is een edele drank! Geduld en een goede temperatuur zijn sleutelwoorden bij koffie én bij thee.
Je hebt gelijk. Goede espresso is heerlijk. Maar 99,9% van alle kopjes, bekers, mokken koffie is bocht.
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:08 schreef perikles het volgende:
[..]

Je hebt gelijk. Goede espresso is heerlijk. Maar 99,9% van alle kopjes, bekers, mokken koffie is bocht.
Gewoon een cona gebruiken Beste koffie die er is!
Ook aardig weetje over thee: Er is een thee soort (Pu-er) in china waarbij de bladeren tot blokken geperst worden en een tijd lang moeten fermenteren. Het is heel lang houdbaar zo, en het heeft de status van wijn daar. Oude blokken thee worden voor grof geld verkocht.

Als je lekkere thee wilt, gewoon naar een thee zaak gaan trouwens. Daar kun je naast een paar dozijn smaakjes ook pure thee krijgen, van verschillende soorten planten.
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23/05 Onderschat nooit de kat1
» 09/05 Waarom mannen niet sexy meer zijn36
» 25/04 De waarde van een olifant0
» 14/04 Regeren is belasting heffen19


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden