De mythe van de peuterpuberteit

Geschreven door SarahMorton op 07-08-2011 @ 23:00
print 

Je zult me misschien voor gek verklaren, want wie kent het niet: De "Ik-ben-2-dus-Ik-zeg-Nee fase" of de "terrible two’s". Met die uitspraken krijgen ouders de schrik aangejaagd. Ze verwachten dat hun lieve baby’tje ‘ineens’ zal veranderen in een kleine tiran, een dictatortje, een driftkikker of welk woord je er ook voor wilt gebruiken. Ze verliezen hun onbevangenheid tegenover hun eigen kind en gaan zich onbedoeld zó gedragen dat de voorspellingen uit komen. Kinderen voelen hun ouders aan en gedragen zich naar hun verwachtingen. Waarom kent alleen de mens een peuterpuberteit? 
 
De waarschuwers van het eerste uur doen alsof de driftbuien vanuit het niets komen.
De situatie waarin veel kinderen opgroeien, hoeft zo niet benoemd en bekeken te worden. Steeds weer wordt het voorbeeld van een peuter die op de grond gaat liggen krijsen en wild met de benen trapt omdat het geen ijsje krijgt, er aan de haren bijgesleept. Men brengt alle driftbuien onder bij die categorie: “Het wil gewoon de zin doordrijven”. Sommige pedagogen raden schreeuwen, slaan of door elkaar schudden af, omdát het een vorm van aandacht is.    

Wat men er niet bij vertelt: in de Supermarkt is het lekkers opzettelijk op kinderhoogte uitgestald en ook nog bij de kassa. Het is knap als een klein kind daar gewoon langs kan lopen. En als een kind leert dat het toch die lolly, dat chocolaatje of speeltje krijgt door overstuur te raken, zegt dat niet meer over de opvoeders dan over het kind? 
Ondanks dat het voorbeeld zo bekend is, zie ik het toch weinig, de kinderen die zelf mogen lopen zijn opvallend opgewekt en ook aangepast.
 

Wat wel gebeurt: het kind krijgt iets lekkers of een pruldingetje toegestopt, zodat het even stil is. Voor echte aandacht voor het kind: samen praten, knuffelen en lachen, hebben de moderne ouders geen tijd. Op een gegeven moment voelt het kind niet eens meer wat het nodig heeft en gaat om snoep en speelgoed vragen om zichzelf af te leiden van een onleefbare situatie. Steeds meer raakt het vervreemd van zichzelf en zijn eigen gevoel.

Voor een kind zelf is een uitbarsting van woede, frustratie of paniek nog het engst. Na afloop kan het helemaal ontredderd zijn en zoekt troostende armen. Het kan weer een baby lijken. 

Peuters zijn geen kleine monsters die erop uit zijn hun ouders tot het uiterste te drijven. Verplaats je je in het kind, kan de uitkomst heel anders zijn. Natuurlijk kunnen ze lastig en koppig zijn. Ze hebben ontdekt dat ze een ‘ikje’ zijn, worden zich bewust van hun eigen wil en proberen die uit. Nog meer willen ze de wereld ontdekken, iets zelluf doen, kortom de vleugels uitslaan. Ze zijn nieuwsgierig, vol energie. Ze willen kunnen spelen, experimenteren met water, dingen uit elkaar halen, rennen, klimmen en ravotten. Ze willen in regenplassen stampen, in de zandbak zitten. Dat is allemaal heel gezond, alleen in onze maatschappij waar alles snel snel snel moet is dat lastig. Een peuter loopt nog wel eens de andere kant uit als het iets interessants ziet (Tel de keren eens op dat je zelf ergens gaat kijken wat je aandacht trekt.)
Ik heb meegemaakt dat een klein meisje een paar uur achter elkaar in een buggy moest zitten.  “Nee, want jij loopt weg”, was het, terwijl de volwassenen overal rond keken op de markt.
 
Sommige kinderen mogen niet vies worden. Ze moeten hun mooie kleren schoonhouden, mogen niet verven of kleien en mogen niet morsen met eten, want dat is maar een gedoe. Is het vreemd dat die peuters gefrustreerd raken? Of ze moeten zich aan duizend regels houden en zich schikken in de dagindeling van volwassenen. Hun ontwikkeling wordt gedwarsboomd, ze worden misvormd tot kleine volwassenen en dan ook nog derderangs burgers.

Natuurlijk hebben kinderen leiding nodig en bescherming tegen echt gevaar, alleen wanneer gaat het om het kind en wanneer om de onbewuste belangen van de ouders?

Zie ook: Peuters, temmen of vertrouwen?

Nog een reden dat peuters sneller tekeer gaan dan oudere kinderen en met spullen gooien of schoppen en slaan, is dat ze hun gevoelens en noden moeilijk onder woorden kunnen brengen. Wordt ook niet gestimuleerd. De kleine hangt er maar wat bij, vaak met een fopspeen in de mond. Vindt het al de moed om aandacht te trekken, vaak een gejammer uit pure onzekerheid en onvermogen, is het alsof het tegen een muur praat of krijgt het “Sssst” te horen. Ook als het al tien minuten niets heeft gezegd. Zo’n kind valt stil of gaat harder huilen tot het escaleert tot hysterisch gegil. Uit nood. Wat soms ‘reden’ is voor grappen. Volwassenen die lachen om de tranen van een kind, vaak met elkaar. “Het luchtalarm gaat af!” In het beste geval kijkt de ouder of het kind het niet te warm of koud heeft, geen dorst heeft, geen pijn, dat soort dingen. Die kinderen kunnen een ontwikkelingsachterstand van jaren oplopen.  

Ouders die belangstelling hebben voor wat hun kind probeert te delen en veel ermee praten, hebben een kind dat geestelijk bedehand is, al een ruime woordenschat heeft voor de leeftijd. Tweejarigen die al hele gesprekken voeren. Ze zijn ook vrolijker, zelfstandiger en hebben een positief zelfbeeld.
Mijn neefje wist met twee jaar alle automerken uit zijn hoofd. Zijn ouders lieten ook merken dat hij belangrijk voor ze was, dat ze blij met hem waren. Ook benoemden ze alles, praatten veel met hem en lazen hem voor. Hij was het slimst en bijdehandst van de peutergroep, kende als enige de kleur Indigo.

“Weet u waarom al die vervelende crèche-kinderen in de supermarkt altijd zo blèren? Ik wel. Het is een chronisch gebrek aan liefde en aandacht van hun bloed eigen ouders. Ze moeten er voor vechten. Elke dag weer. Een godvergeten schande is het. We zitten met een land vol ontaarde ouders en kinderen. Dàt is het probleem”.
Wie de schoen past, die trekke hem aan

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Een ijsje kan aanleiding zijn voor een woedeaanval, maar is zelden de oorzaak. De ‘peuterpuberteit’ is van hetzelfde niveau als: ‘Het zit in de genen dat hij zo is’ en lijkt bedoeld om opvoeders een hand boven het hoofd te houden. ‘Het ligt niet aan jou, het ligt aan je peutertje!’ Zo treft hen geen blaam en hoeven ze niet naar zichzelf te kijken.

Als een peuter echt onhandelbaar is en steeds buiten zichzelf raakt, schreeuwt, met spullen gooit, schopt, slaat en bijt, heb je waarschijnlijk ook op latere leeftijd veel problemen met dit kind.
Andere kinderen lijken juist heel meewerkend. Ik heb peuters en ja, zelfs baby’s meegemaakt die er al depressief of gelaten uitzagen. Alsof ze in een verdoofde toestand verkeerden. 
Kinderen die uren achtereen zich stil kunnen houden of zelfs helemaal niet meer aanspreekbaar zijn, het is niet ondenkbaar dat zij opgroeien tot psychopaten of in ieder geval volwassenen zonder liefde en mededogen. Zich verbonden voelen met anderen, liefde en vriendschap, hebben ze al heel jong opgegeven. Ze zijn als baby al in de Ontkenning van de Behoeften terechtgekomen (Een term van Ingeborg Bosch, schrijfster van onder ander: De onschuldige gevangene.)
 
Als je me niet gelooft: ‘Jack Canfield citeert een studie van de universiteit van Iowa. Een groep studenten volgde een dag lang normale kinderen van twee jaar. Wat ze waarnamen was dat de kinderen voortdurend overspoeld werden met negatieve opmerkingen als: “Kom niet aan die vaas, straks breek je hem”, “Stoute jongen”, “Nee, je bent nog te klein om dat te proberen”. De doorsnee kinderen uit een doorsnee gezin kregen dagelijks 432 negatieve opmerkingen, tegenover 32 positieve te horen. Dat is een verhouding van 13.5 tot 1. Het nationale gemiddelde volgens een studie van de National Parent-Teachers Oganization kwam tot een verhouding van 18 tot 1. Dat is achttien kritische uitlatingen tegenover elk compliment. Welk effect heeft dit op een kind, denkt u? Welk effect zou het op uzelf hebben?
Uit: Geef uw kind zelfvertrouwen – Stephanie Marston.
Kinderen worden niet uit zichzelf pestkoppen, straatvechtertjes, robots, leugenaars, crimineel, verslaafd, depressief of borderline enz. Zo zijn ze opgegroeid. 

Niemand wordt graag geleefd, peuters al helemaal niet. Ze willen ruimte om zich vrij te kunnen bewegen. Ouders die echte belangstelling voor ze hebben, eerlijk zijn, met ze praten, spelen, zingen, ze voorlezen. Liefdevolle armen als het is gevallen en huilt, in plaats van een trap na in de vorm van: “Moet je maar niet zo wild doen!”

Een kind dat in liefde, harmonie en met respect opgroeit, zal later ook zo met anderen omgaan. Wie goed kijkt ziet dat zelfs jonge peuters al lief willen zijn en willen helpen. Zien ze je schoonmaken, willen ze dat ook doen. Laat je iets per ongeluk vallen, is de kans groot dat het kleintje het voor je opraapt.

Kinderen leren meer door voorbeelden dan door regels. Ieder kind kan liefde, zelfvertrouwen, respect voor anderen en voor de natuur ontwikkelen. Geef je veel knuffels, krijg je die ook van je kind. Waardeer je een kind om wie het is, zal het anderen in hun waarde laten.
Eigenlijk is de maatschappij niets anders dan een afspiegeling van hoe we met kinderen omgaan. Peuterpubertijd? Het is tijd voor zelfreflectie.




Lees ook:

» 05/05 Hoe diagnoses de band tussen ouders en kind kapotmaken18
» 08/04 Kutmarokkaantje of slachtoffer van jeugdzorg? 40
» 18/03 De macht van woorden1
» 12/02 Doekje voor het bloeden3


delen | eKudos nujij

2294 views / 16 reacties
Reacties op dit bericht
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 08-08-2011 @ 00:24 fotoboek no homepage
userIcon
Uiteraard, alle kinderen zijn 'blank slate' engeltjes.
userIcon
Goh, wat een artikel. Goed, ik heb er zelf ook een paar in die peuterleeftijd. En het is niet helemaal waar dat het monstertjes worden, dat heb je idd. zelf in de hand.

Maar je zegt ook dat ze 'hun eigen ik' aan het ontdekken zijn, en daar hoort het aangaan en oplossen van conflicten ook bij, en dat kan spanning opleveren. Zeker omdat je als ouder ook andere dingen aan je hoofd hebt, de baby, het eten, etc. de peuters hebben dat niet, die kunnen zich focussen op 1 ding. Dan is het als ouder lastig om constructief en opvoedkundig te blijven. Geen excuus, meer een vaststelling.

In de supermarkt laat ik ze altijd los. Omdat je inderdaad niet kan verwachten dat een kind een uur netjes stil kan zitten. Maar dan krijg je weer gezeik van mensen die niet tegen rondrennende kinderen kunnen....

En snoepjes krijgen ze nooit. Maar toch vragen ze er om. Dus zeg ik nee. En dan staat er altijd weer zo'n graftrol die dan 'wat is papa streng he' loopt te blaten. Nee dat helpt....
userIcon
Eigenlijk is kinderen opvoeden jezelf opvoeden. Wellicht is de peuterpuberteit een soort reactie op de fase die wij als opvoeder doormaken als ons kind van baby naar kleine zelfstandige aan het groeien is.
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 00:24 schreef Fir3fly het volgende:
Uiteraard, alle kinderen zijn 'blank slate' engeltjes.
Heb ik zoiets beweerd dan?
Lees nog een keer
"Natuurlijk kunnen ze lastig en koppig zijn. Ze hebben ontdekt dat ze een 'ikje' zijn, worden zich bewust van hun eigen wil en proberen die uit. Nog meer willen ze de wereld ontdekken, iets zelluf doen, kortom de vleugels uitslaan. Ze zijn nieuwsgierig, vol energie. Ze willen kunnen spelen, experimenteren met water, dingen uit elkaar halen, rennen, klimmen en ravotten. Ze willen in regenplassen stampen, in de zandbak zitten. Dat is allemaal heel gezond, alleen in onze maatschappij waar alles snel snel snel moet is dat lastig."
Natuurlijk is opvoeden geen eenvoudige taak, maar er wordt erg veel mee gehypt. Kinderen krijgen ook steeds sneller psychiatrische labeltjes opgeplakt, alsof alle problemen een biologische oorzaak hebben. Het is daarom nodig om een andere werkelijkheid aan te bieden, er wordt veel nagepraat. De heersende visie lijkt al snel DE waarheid, wat niet hoeft te zjn.
userIcon
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 09:29 schreef SarahMorton het volgende:
[..]
Kinderen krijgen ook steeds sneller psychiatrische labeltjes opgeplakt, alsof alle problemen een biologische oorzaak hebben.
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik zie best vaak kinderen die ADHD/ADD/PDD-NOS zouden hebben.
userIcon
Waar ik als ouder vooral last van heb is van al die zogenaamde specialisten , teksten en uitspraken van mensen die het allemaal beter weten. De Paus mag dan wel beweren dat sex voor het huwelijk slecht is, maar ik vind hem nou niet echt een ervaringsdeskundige.

Elke keer als ik weer zo'n belerend stukje tekst doorlees, verbaas ik me erover hoe alles in categorieën wordt geduwd en alle problemen allang een oplossing hebben.

quote:
Kinderen worden niet uit zichzelf pestkoppen, straatvechtertjes, robots, leugenaars, crimineel, verslaafd, depressief of borderline enz
Maar zijn de ouders daar te allen tijde schuld aan? Ik vind het nogal wat om te beweren dat iemand een borderliner of verslaafd kan worden omdat de ouders faalden. Dan zijn de voorouders ook allemaal falend, want sommige aandoeningen zijn erfelijk.

We kunnen natuurlijk ook sommige mensen gaan verbieden ooit papa en mama te worden. Dan zal het aantal borderliners, AD(H)D'ers en verslaafden flink afnemen.

quote:
De doorsnee kinderen uit een doorsnee gezin kregen dagelijks 432 negatieve opmerkingen, tegenover 32 positieve te horen. Dat is een verhouding van 13.5 tot 1. Het nationale gemiddelde volgens een studie van de National Parent-Teachers Oganization kwam tot een verhouding van 18 tot 1. Dat is achttien kritische uitlatingen tegenover elk compliment. Welk effect heeft dit op een kind, denkt u? Welk effect zou het op uzelf hebben?
Sommige handelingen zijn levensgevaarlijk voor kinderen. Zou het altijd effect hebben als je alles met de mantel der liefde heerlijk rustig gaat uitleggen? Laat me niet lachen. Het gaat om de balans. Er mogen best kritische uitlatingen zijn. Wat de één als kritiek ziet kan best wel eens alleen als uitlating van besef bedoeld zijn.

Je kind dood vinden omdat je je niet kritisch hebt uitgelaten over het klimmen over een balkonhekje of met een vork in de 220 te prikken. Wat voor effect denk je zal dat hebben?

quote:
Een kind dat in liefde, harmonie en met respect opgroeit, zal later ook zo met anderen omgaan.
Er hoeft maar één trigger te zijn die de denkwereld van een kind totaal omgooit. Je kunt je kind nog zo perfect geweldig opvoeden, maar als het bijvoorbeeld een bomaanslag (of een totaal ander fenomeen waar je als ouder, die 24x7 bij je kind is natuurlijk, volledig geen controle over hebt) van dicht bij meemaakt, kan het een totaal verknipt kind worden en wellicht later een terrorist.

Ach gelukkig hebben we daar weer specialisten voor...

[ Bericht gewijzigd door Mr_Belvedere op maandag 8 augustus 2011 @ 10:05 ]
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 08:48 schreef Pikkebaas het volgende:
Goh, wat een artikel. Goed, ik heb er zelf ook een paar in die peuterleeftijd. En het is niet helemaal waar dat het monstertjes worden, dat heb je idd. zelf in de hand.

Maar je zegt ook dat ze 'hun eigen ik' aan het ontdekken zijn, en daar hoort het aangaan en oplossen van conflicten ook bij, en dat kan spanning opleveren. Zeker omdat je als ouder ook andere dingen aan je hoofd hebt, de baby, het eten, etc. de peuters hebben dat niet, die kunnen zich focussen op 1 ding. Dan is het als ouder lastig om constructief en opvoedkundig te blijven. Geen excuus, meer een vaststelling.

In de supermarkt laat ik ze altijd los. Omdat je inderdaad niet kan verwachten dat een kind een uur netjes stil kan zitten. Maar dan krijg je weer gezeik van mensen die niet tegen rondrennende kinderen kunnen....

En snoepjes krijgen ze nooit. Maar toch vragen ze er om. Dus zeg ik nee. En dan staat er altijd weer zo'n graftrol die dan 'wat is papa streng he' loopt te blaten. Nee dat helpt....
Dag pikkebaas, leuk een ervaring te lezen van een ouder.
Zeurende mensen zul je altijd houden. Mensen die niet tegen kinderen kunnen of mensen die denken dat snoep een voorwaarde is voor een gelukkig leven. Maar het gaat om het kind en niet de mening van anderen.
Het is wel begrijpelijk dat een kind dat snoep wel aantrekkelijk vindt en supermarkten stallen het expres zoveel mogelijk in hun zicht uit...

Zelf steun ik je alleen maar in dat je je kinderen zelf laat lopen, er is zo ook meer contact tussen ouder en kind.
(Ik geniet er juist vast om een peuter te zien lopen, die zich over het algemeen vrijer en gelukkiger voelt dan een kind dat verplicht in een wagentje moet zitten. Maar mijn mening doet er al net zo weinig toe als van een andere voorbijganger )
Verder is een kind begeleiden volgens mij niet iets dat je 'goed' of 'fout' doet, het is een interactie. Eerlijk naar jezelf durven kijken en van van je kind en van het proces leren. Niemand is perfect.
Je merkt heel terecht op dat opvoeden vooral jezelf opvoeden is. Je komt jezelf echt tegen. (Helaas kom ik ook veel mensen tegen die niets leren, maar in hun vasteroeste patronen blijven zitten)
Ik wens je nog veel plezier en succes toe met je kinderen.

Groet

Sarah
userIcon
Kinderen leren meer door voorbeelden dan door regels. Ieder kind kan liefde, zelfvertrouwen, respect voor anderen en voor de natuur ontwikkelen. Geef je veel knuffels, krijg je die ook van je kind. Waardeer je een kind om wie het is, zal het anderen in hun waarde laten.
Eigenlijk is de maatschappij niets anders dan een afspiegeling van hoe we met kinderen omgaan. Peuterpubertijd? Het is tijd voor zelfreflectie.

Ik moest hard lachen!
Theoretisch juist! Sterker nog zelfs de waarheid.
Alleen in de weerbarstige praktijk klopt het gewoon niet altijd.
Ik heb er 3 (1 jaar , 2 jaar en 3 jaar oud) en bovenstaand gaat op voor nummer 1 en 2, maar voor de oudste werkt het gewoon niet. Ze krijgt tientallen keren per dag positieve aandacht. Maar het blijft een "handenbindertje" tot en met! (met alle negatieve consequenties die hier boven al zijn genoemd..
Ach ja... het is natuurlijk ook de uitzondering die de regel......
Mr_Belvedere@,

Waar men waarheden van generatie tot generatie overnemen en aannames als feiten worden geaccepteerd, is het nodig een ander geluid te laten horen. Ik wil mensen niet vertellen wat ze moeten doen, maar bewust maken.

Ook opvoeddogma's komen deels uit de kerk, als we dat er toch bijhalen.

Over schuld wil ik het helemaal niet hebben.
Waar het vooral om gaat is dat een kind zich ontwikkelt door ervaringen. (Er is nauwelijks wetenschappelijk bewijs voor aangeboren hersenstoornissen. )
Dat wordt zijn werkelijkheid. Het ontwikkelt overlevingsstrategieën op basis van die ervaringen. Patronen worden doorgegeven aan de volgende generatie. Je kunt je voorstellen dat als je in een instabiele situatie opgroeit, je geen stabiel gevoelsleven ontwikkelt. Verslavingen ontstaat omdat iemand compensatie zoekt voor wat hij nodig heeft. Dat het compensatie is, heeft iemand zelf niet altijd door, hij leeft in de illusie dat hij kan krijgen wat hij nodig heeft.
Iemand die erg gepest, mishandeld of misbruikt wordt, leert geen respect te hebben voor andermans lichaam of persoon. In extreme gevallen kan iemand anderen als dingen beschouwen.

http://kunst-en-cultuur.i(...)ng-alice-miller.html
http://www.hechtingsstoornis.com/articles.php?article_id=1
http://www.peuteren.nl/baby/boeken_detail.php?id=142
Maar ik haal mijn wijsheden niet alleen uit boeken, Ik kijk ook naar de interactie tussen ouders en kinderen.
Wel jammer dat onderwerpen als kinderopvang zo summier worden behandeld.

Ieder kind heeft z'n eigen aanleg, maar dat is slechts een grove schets van de persoonlijkheid. De hersenen zijn nog heel flexibel en gevoelig voor input.
Wat je terecht stelt is dat niet alleen de ouders het kind beïnvloeden, ook andere gebeurtenissen kunnen sporen nalaten.
De band met de gezinsleden bepaalt wel hoe veel veerkracht iemand heeft andere beangstigende ervaringen te verwerken.

Ik ben de laatste die beweert dat je 'rustig' moet toekijken, als een kind levensgevaarlijke toeren uithaalt. Soms is meteen reageren vereist.
Het gaat, zoals je zelf zegt, om de balans.
Wat ik tegenwoordig bijv. meemaak is dat kinderen helemaal geen fouten meer mogen maken, niet mogen morsen, zich niet mogen bezeren. Kortom, alles wat lastig of vervelend kan zijn. Juist dat overbeschermen maakt op den duur de kans op ongelukken groter, het kind leert zelf geen gevaar inschatten.

Perfecte ouders of kinderen bestaan weliswaar niet, fouten zijn er om van te leren, het gaat om een goede basis en eerlijk durven zijn naar jezelf.
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 13:25 schreef tinny het volgende:
Kinderen leren meer door voorbeelden dan door regels. Ieder kind kan liefde, zelfvertrouwen, respect voor anderen en voor de natuur ontwikkelen. Geef je veel knuffels, krijg je die ook van je kind. Waardeer je een kind om wie het is, zal het anderen in hun waarde laten.
Eigenlijk is de maatschappij niets anders dan een afspiegeling van hoe we met kinderen omgaan. Peuterpubertijd? Het is tijd voor zelfreflectie.

Ik moest hard lachen!
Theoretisch juist! Sterker nog zelfs de waarheid.
Alleen in de weerbarstige praktijk klopt het gewoon niet altijd.
Ik heb er 3 (1 jaar , 2 jaar en 3 jaar oud) en bovenstaand gaat op voor nummer 1 en 2, maar voor de oudste werkt het gewoon niet. Ze krijgt tientallen keren per dag positieve aandacht. Maar het blijft een "handenbindertje" tot en met! (met alle negatieve consequenties die hier boven al zijn genoemd..
Ach ja... het is natuurlijk ook de uitzondering die de regel......
Ja de praktijk is weerbarstig en ieder kind heeft z'n eigen temperament. Verder ken ik de achtergrond niet. Gebeurtenissen waar niemand bij stilstaat, kunnen ook sporen nalaten. (Bijv. omstandigheden bij de zwangerschap en geboorte) Kinderen reageren ook niet alleen hoe we doen, maar ook hoe we ons van binnen voelen. Stemmingen pikken ze feilloos op.
Wat je bedoelt met handenbindertje weet ik ook niet precies, maar het klinkt vrij negatief. Wat bedoel je met "alle negatieve consequenties die hier boven al zijn genoemd?"
Ook een kind dat meer aandacht vraagt dan de anderen, kan toch een leuk kind zijn en zich gezond ontwikkelen?
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 08:48 schreef Pikkebaas het volgende:
Goh, wat een artikel. Goed, ik heb er zelf ook een paar in die peuterleeftijd. En het is niet helemaal waar dat het monstertjes worden, dat heb je idd. zelf in de hand.

Maar je zegt ook dat ze 'hun eigen ik' aan het ontdekken zijn, en daar hoort het aangaan en oplossen van conflicten ook bij, en dat kan spanning opleveren. Zeker omdat je als ouder ook andere dingen aan je hoofd hebt, de baby, het eten, etc. de peuters hebben dat niet, die kunnen zich focussen op 1 ding. Dan is het als ouder lastig om constructief en opvoedkundig te blijven. Geen excuus, meer een vaststelling.

In de supermarkt laat ik ze altijd los. Omdat je inderdaad niet kan verwachten dat een kind een uur netjes stil kan zitten. Maar dan krijg je weer gezeik van mensen die niet tegen rondrennende kinderen kunnen....

[...]
Hm...er zijn twee redenen waarom ik niet tegen rondrennende kinderen in de supermarkt kan: ouders die hun kinderen met zo'n karretje laten rondrennen en het grappig vinden of negeren dat hun kind vervolgens tegen andermans benen aanrijdt (niet persé de schuld van het kind).
Maar ook: ik kijk niet de hele tijd naar beneden, en als mijn aandacht op een bepaald moment bij de hogere regionen van een schap ligt zou het kunnen gebeuren dat ik een stap zet waarbij ik een rondrennend kind aardig wat pijn doe (de impact van een knie op het gezicht van dat kind bijvoorbeeld). Dat is iets wat ik niet bepaald prettig zou vinden om, hoe onbedoeld ook, op mijn geweten te hebben.
De supermarkt is geen plek om een kind los te laten rennen.
Mooi bij je houden die kleine of in het karretje zetten en als mama/pappa en kind weer thuis zijn kan het weer lekker rennen en spelen. Er zijn momenten waar je lekker kan doen wat je wil en er zijn momenten waarop je je moet gedragen.
userIcon
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 14:40 schreef SarahMorton het volgende:

Waar men waarheden van generatie tot generatie overnemen en aannames als feiten worden geaccepteerd, is het nodig een ander geluid te laten horen.
Mee eens. Dat is, vermoed ik, ook waarom er steeds opvoeding nodig is, want de wereld verandert en de tijd of omgeving waarin het ene kind leeft vergt een andere aanpak dan een ander mileu.

quote:
Wat ik tegenwoordig bijv. meemaak is dat kinderen helemaal geen fouten meer mogen maken, niet mogen morsen, zich niet mogen bezeren. Kortom, alles wat lastig of vervelend kan zijn. Juist dat overbeschermen maakt op den duur de kans op ongelukken groter, het kind leert zelf geen gevaar inschatten.
Zeer mee eens. Er wordt nogal eens geschrokken gereageerd als ik beweer dat pijn ook een goede leermeester kan zijn. Zolang er geen grove gewonden vallen kan een kind best leren van zijn eigen ervaring.
vrouw Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 08-08-2011 @ 23:52 fotoboek no homepage
userIcon
Kinderen hebben van volwassenen nodig, dat deze grenzen aangeven. Kinderen hebben het nodig om te weten tot waar ze gaan kunnen. Mijn oudste zoon heeft het syndroom van Asperger. Hij was er altijd bij gebaat om precies te weten waar hij aan toe was. (Hij is nu 21, en kan nu heel goed omgaan met veranderingen en ook sociaal gaat het heel goed)
Tegen hem was ik kort en duidelijk. Geen omhaal van woorden.

Veel ouders denken dat corrigeren negatief is. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Je hoeft je kinderen niet altijd hun zin te geven, maar je kan het wel op een vriendelijke manier doen.

Voorbeeld:
Kind doet deurtje van het dressoir open, ouder wil het niet hebben.

Ouder: 'Hee, blijf eens af! Je mag niet aan die kast komen! Stop ermee!'

Maar het kan ook zo:
'Dit is mama's kast. Daar zitten mama's spullen in. Jij hebt ook een kastje, he? Waar zitten jouw spulletjes in?' En het kind op die manier afleiden en grenzen aangeven, zonder dat het woord 'nee' valt.

@Sarah Morton: ik vind wel, dat jij over het algemeen een negatief beeld hebt van ouders. Je lijkt het altijd weer op te moeten nemen voor die arme onbegrepen kinderen die in buggy's vastgesnoerd zitten, die niet begrepen worden, enz.
Maar weet je, dat er ook heel veel leuke, gezellige ouders zijn, die gewoon van hun kinderen houden, waar de kinderen gelukkig zijn en later terug kijken op een fijne jeugd? Echt waar. Ik zou het zo fijn vinden als je eens positief over een onderwerp zou schrijven. Het komt allemaal zo geobsedeerd over. Altijd over het zelfde onderwerp, en altijd op een verbitterde ietwat zurige toon richting volwassenen.

Ik vind dat je heel goed schrijft, maar het is allemaal zo zwart-wit!
Zonnetje 40@ Ik heb ook positieve voorbeelden gebruikt, toch?

"Ouders die belangstelling hebben voor wat hun kind probeert te delen en veel ermee praten, hebben een kind dat geestelijk bedehand is, al een ruime woordenschat heeft voor de leeftijd. Tweejarigen die al hele gesprekken voeren. Ze zijn ook vrolijker, zelfstandiger en hebben een positief zelfbeeld.
Mijn neefje wist met twee jaar alle automerken uit zijn hoofd. Zijn ouders lieten ook merken dat hij belangrijk voor ze was, dat ze blij met hem waren. Ook benoemden ze alles, praatten veel met hem en lazen hem voor. Hij was het slimst en bijdehandst van de peutergroep, kende als enige de kleur Indigo."
Ook de voorbeelden van hoe het ook kan, zijn gebaseerd op wat ik heb gezien, ik snap dus ook wel dat er ook veel liefhebbende, leuke ouders zijn.

Mijn doel is ook niet om te beschuldigen, maar vooral algemene aannames onderuit te halen, mensen aan het denken te zetten.
Ik ben het ermee eens dat kinderen ook grenzen nodig hebben.
Corrigeren hoeft ook niet altijd negatief te zijn, maar als een kind honderden keren per dag te horen krijgt wat het fout doet, dan kan het zich dom en onhandig gaan voelen.
Het is niet mijn bedoeling om verbitterd en zurig te klinken, maar een column is toch ook bedoeld om een stelling in te nemen, iets vanuit een andere invalshoek te bekijken?

Ik ben blij dat je zoon nu goed met bepaalde situaties om kan gaan en zo te lezen gaat het ook best goed met hem!

[ Bericht gewijzigd door SarahMorton op dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:36 ]
userIcon
quote:
Op maandag 8 augustus 2011 @ 18:18 schreef picapica1 het volgende:
De supermarkt is geen plek om een kind los te laten rennen.
..................
Er zijn momenten waar je lekker kan doen wat je wil en er zijn momenten waarop je je moet gedragen.
Juist daarom laat ik ze rondrennen, met een eigen klein karretje omdat ze het dan kunnen leren. Dat doe ik overigens niet in het weekend, maar op een doordeweekse dag zie ik er geen kwaad in.
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 05/05 Hoe diagnoses de band tussen ouders en kind kapotmaken18
» 08/04 Kutmarokkaantje of slachtoffer van jeugdzorg? 40
» 18/03 De macht van woorden1
» 12/02 Doekje voor het bloeden3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden