Referendum:_[JA]_/_[NEE]

Geschreven door Bert (superworm) op 20-06-2011 @ 06:00
print 

Sail on, sail on
O mighty Ship of State!
To the shores of need
Past the reefs of greed
Through the squalls of hate
Sail on, sail on, sail on...

Nederland en directe democratie: we hebben het er nooit zo op gehad. Terwijl het in vele landen van IJsland tot Zwitserland gebruikelijk is om belangrijke keuzes aangaande EU, Euro, grondwetswijzigingen e.d. aan het volk voor te leggen, en zelfs de dictatoriale mediacratie Italië haar burgers drie vragen voorlegt, zijn de resultaten van ons enige en waarschijnlijk laatste landelijke referendum zes jaar geleden door de plee gespoeld door Balkenende en Verhagen.

Aan de ene kant weten we waar ook ter wereld de loftrompet te steken over ons Verlichte, tolerante en ó zo democratische landje, met doorgaans een flair van misplaatste arrogantie waar elke buitenlander direct misselijk van zou mogen worden. Nee, we móeten wel bloedgroep D hebben, met al die wiet, Hugenoten, homohuwelijken en Pillen van Drion. Anderzijds schuwen we elke vorm van directe democratie, en hebben we zelfs het gemeentelijke burgemeestersreferendum in de kelders van het gemeentehuis van Utrecht opgesloten, gemutileerd, verkracht, vermoord, verbrand en uitgestrooid vanaf de Domtoren, door de bevolking een keuze tussen twee (2!!) PvdA'ers (2 PvdA'ers?!!), waarvan er één dolgraag wilde (de corrupte, lamlendig censurerende Aleid) en één duidelijk aangaf niet echt zin in het burgemeesterschap te hebben.

Er kwam een miserabele 9 procent opdraven, wat later misbruikt zou worden door de landelijke politiek, door het niet invoeren van burgemeestersreferenda af te schuiven op vermeende desinteresse van de burger. Een buitenproportioneel deel van die 9 procent, één op zes, stemde blanco. Heel Utrecht schreeuwde farce, moord en brand, vele verkiezingsposters waren volgekalkt met “LOOD – OUD IJZER”, “CITROENIJS – CITROENIJS”, “WC – EEND”. Het leefde wel degelijk. Nadat Leefbaar Utrecht en Henk Westbroek, achteraf bezien ongetwijfeld een veel betere burgemeester dan Wolfsen, door de gemeenteraad genaaid werden waar ze bij stonden, was er eigenlijk al geen reële keuze meer. En nu zit Utrecht, zonder dat haar ooit een echte keuze is gegeven, alweer bijna vier jaar met de corrumperende zak hooi die Aleid Wolfsen liet zien te zijn.

Enkele jaren eerder mocht Utrecht ook al kiezen in een referendum, ditmaal om de ontwikkeling van de betonnen blokkendoos die Hoog-Catherijne is. Ze konden kiezen tussen PLAN A (meer groen) en PLAN 1 (meer beton). Overweldigend werd gekozen voor meer groen: het afbreken van bestaande gebouwen, de Catherijnesingel vol met water in plaats van snelweg, overal frisse parken en ondergrondse parkeergarages – het mocht vanzelfsprekend opnieuw niet baten. De gemeente heeft praktisch het hele gebied aan grootgrondbezitter Corio verkocht in de jaren zestig, en heeft sindsdien geen drol meer te vertellen, behalve als alle voorgestelde vernieuwingen uit eigen zak betaald worden, en zelfs dan gaat winkel-, woon- en kantoorruimte áltijd voor leefkwaliteit. Achteraf opnieuw een wassen neus-referendum.

Terug naar Nederland als geheel. Een argument tégen directe democratie is altijd de onkunde en manipuleerbaarheid van het klootjesvolk. De helft van ons heeft een IQ onder de 100, gaat het argument, zit de hele dag op de camping SBS te kijken met Schultenbräu en Jan Smit te luisteren, en kan daarom kwesties van levensbelang niet van waardevol inhoudelijk commentaar voorzien. Eerste vraag: wat is er gebeurd met gelijke monniken, gelijke kappen? Tweede: waarom achten de regeringen van elk Scandinavisch land, van Zwitserland en zelfs Italië hún klootjesvolk wel competent genoeg, terwijl in die landen het onderwijs niet beduidend beter, soms zelfs slechter is?

De onwil om naar de bevolking te luisteren zit diep ver(k)ankerd in onze uit de klei getrokken poldercultuur, evenals het elitaire (vanuit linkse én rechtse kringen!) neerkijken op de te besturen sukkels, het aannemen, doodzwijgen en instandhouden van steekpenningen (Nederland weigert Polen hulp bij Philips-corruptie), het constante infantiliseren van de bevolking door media en politiek, de minachting voor en volstrekte afwezigheid van een op zichzelf staande, onafhankelijke culturele en intellectuele elite die méér te zeggen heeft dan Linda de Snol, Beaubeau, Thijs, Matthijs, Jeroen, Prem en Twan.

Beide de grootste demonstratie ooit (tegen kruisraketten, 1982) en de bijna vier miljoen handtekeningen die in 1985 werden ingeleverd, konden Lubbers al niet bewegen zijn binnenvettende CDA-regenten te overtuigen van het gelijk van die miljoenen Nederlanders; er werd besloten tot 'voorwaardelijke plaatsing', zoals nu 'testtoestellen' van de Bernhard->Lockheed->F16->JSF worden aangeschaft. Binnenvetten, volk negeren, corruptie, het is allemaal al zo oud als de weg naar Rome, en je moet de bestuurders in dit land nageven dat ze behoorlijk trouw zijn – Bernhard is allang dood maar het Amerikaanse militair-industrieel complex trekt ons meer dan ooit, zelfs al wordt de rest van ons leger wegbezuinigd naar dezelfde kelder van dat Utrechtse gemeentehuis, waar Henk Westbroek, het burgemeestersreferendum en alle klokkenluiders ooit nog dagelijks Dutrouxiaanse praktijken te verwerken krijgen.

Invoeren, die hap. Gemeentelijk, provinciaal en landelijk, dat kan tegenwoordig al bij wijze van spreken via een geanonimiseerde aanpassing van het DigiD-netwerk, SMS, Facebook, verzin iets simplistisch maar werkends. We leven niet meer in de Middeleeuwen, waarin de eerste en enige drukpers van de moerassige Nederlanden moet worden gebruikt om bijbels te verspreiden. Tien miljoen stemkaarten heb je zo geprint en bezorgd. Ook campagnes om de te beoordelen onderwerpen onder de aandacht te brengen, kunnen een stuk onafhankelijker, goedkoper en beter gedaan worden dan het “als u nee stemt, wordt Nederland een eng derdewereldland en/of breekt de Apocalyps uit”-angstzaaien van 2005.

Ja, maar, hoor ik velen al roepen, dan gaat het idiote klootjesvolk met de onderbuik stemmen zoals in 2004, waarbij iedereen nee stemde vanwege het verdwijnen van de gulden twee jaar eerder! Dan gaan ze af op wat Peter R. of Piet P. erover te zeggen hebben! Dan breken de dijken door en stort Nederland in tot Zimbabwiaanse toestanden!

Nou en? Lik op stuk!

De regering verdíent het om afgestraft te worden als het dingen doet die nóóit door 8 miljoen-plus-één gesteund zouden worden. Al is dat via andere referenda. Daarnaast is de veronderstelde onbekwaamheid van het volk om ergens over te beslissen, juist een reden om daar daadwerkelijk verandering in aan te brengen. Spijker de burger maar een keer bij tot een beetje bóven het minimale kennisniveau om te functioneren in de samenleving, begin bij het veranderen van de houding ten opzichte van kennisverwerving en intelligentie in het algemeen, die door velen nu nog worden geridiculiseerd, afgedaan als linkse hobby en gemeden als de pest.

Tevens geldt het argument 'bevolking mag niet stemmen uit domheid' eenvoudigweg niet, omdat referenda de meest directe vorm van democratie zijn, en je er als moderne wereldburger dus feitelijk niet tegen kúnt zijn.  Dan stemt, zoals in Zwitserland, de bevolking maar voor een minaretten- en boerkaverbod. Ik heb niets met dat soort vrijheidsbeperking, maar duidelijk is wel dat de Zwitsers het zo gewild hebben. Ook Italië was duidelijk met hun blokkade van Berlusconi's plannen om zichzelf onaantastbaar te maken. En het Noorse 'nee' op de EU uit 1972 staat nog steeds.

Wat mij betreft is elke partij die tegen referenda gekant is, het stempel 'modern' niet waardig, is het niet toestaan van de burger om direct ergens over te stemmen het grootste electorale knietje dat Den Haag kan geven. Zoals onder Lubbers, Wolfsen en Balkenende met de keuzes van het volk werd omgegaan, is werkelijk misdadig. Een 'nee' tegen referenda is, heel eenvoudig, niet meer dan een 'nee' tegen de eigen bevolking.

Leonard Cohen – “Democracy” (1992)




Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

2590 views / 17 reacties
Reacties op dit bericht
17  van 17 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Hier zouden we een referendum over moeten krijgen.
userIcon
Nederland is geen democratie, maar een particratie. En een bindend referendum werkt alleen als de kiezer een verschijningsplicht heeft.

Persoonlijk zou ik eerder opteren voor een stevige herziening van onze hele kiesstelsel en partijensysteem. Maar goed.
man Okaht (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 09:17 fotoboek no homepage
Het klinkt altijd heel mooi, zo'n referendum, maar ik vraag me af waar je moet stoppen.

In Nederland hebben we vierjaarlijkse verkiezingen. Daar komen tussendoor nog provinciale en gemeentelijke verkiezingen bij. En als af en toe de pleuris uitbreekt in Den Haag, komen daar de tussentijdse nog eens bij. Nu kun je wel stellen dat we zo weinig invloed hebben, maar me dunkt dat we heel wat momenten hebben om te beslissen welke idioten we iets te vertellen geven.

Tijdens de laatste verkiezingen was het hartstikke duidelijk wie er voor of tegen Europa waren. Als er iets een hot item was, dan was het dat wel. Als het huidige beleid dan zo stuitend is, hebben we dat toch echt met z'n allen gedaan.

De argumentatie vind ik verkeerd. Iedereen wil maar continu maar inspraak blijven houden. Maar volgens mij is dan het einde zoek. Democratie is juist bedacht om enerzijds te voorkomen dat een hele kleine groep het voor het zeggen krijgt, maar anderzijds ook om een doorlopende discussie te voorkomen.
userIcon
quote:
Terug naar Nederland als geheel. Een argument tégen directe democratie is altijd de onkunde en manipuleerbaarheid van het klootjesvolk. De helft van ons heeft een IQ onder de 100, gaat het argument, zit de hele dag op de camping SBS te kijken met Schultenbräu en Jan Smit te luisteren, en kan daarom kwesties van levensbelang niet van waardevol inhoudelijk commentaar voorzien.
Het argument is niet dat de mensen dom zijn, het argument is dat de meeste mensen niet diep genoeg in de materie zitten om alle voors en tegens af te kunnen wegen. Daarnaast denken de meerste mensen in eerste instantie aan het eigen belang en dan pas aan het gezamenlijke belang. Wat het beste voor jouw als persoon is, hoeft nog niet het beste voor het land te zijn. We bemoeien ons ook niet met de hartchirurg, maar vertrouwen op zijn kunde als ie ons onder handen neemt. Waarom gaan we niet hetzelfde om met de dames en heren politici? Ook zij zijn gespecialiseerd op hun terrein en zijn kundiger dan jij of ik. Vinden we dat niet, dan kiezen we nieuwe deskundigen.
quote:
Eerste vraag: wat is er gebeurd met gelijke monniken, gelijke kappen?
Dat is een nutteloze vraag in dit verband. Dat bestaat niet, zal nooit bestaan en moet ook niet bestaan als het gaat om beslissingen nemen die van landsbelang zijn. Iedereen gelijk in verband met directe democratie werkt alleen maar in kleine groepen met eenvoudige en enkelvoudige probleemstellingen. In een land met miljoenen mensen, met evenzoveel uiteenlopende belangen, kan dat helemaal niet. Daar moeten mensen boven staan die het overzicht houden en vanuit dat totaalbeeld besluiten nemen.
quote:
Tweede: waarom achten de regeringen van elk Scandinavisch land, van Zwitserland en zelfs Italië hún klootjesvolk wel competent genoeg, terwijl in die landen het onderwijs niet beduidend beter, soms zelfs slechter is?
En zo kun je ook een hele hoop landen noemen die geen referenda houden en het ook prima doen. Het "ja maar hunnie dan?" argument werkt nooit.
quote:
Wat mij betreft is elke partij die tegen referenda gekant is, het stempel 'modern' niet waardig, is het niet toestaan van de burger om direct ergens over te stemmen het grootste electorale knietje dat Den Haag kan geven.
Wat mij betreft snapt elke partij die tegen referenda gekant is waarom dat systeem niet werkt en het ook nooit doorgevoerd moet worden. Een instrument om de kloof tussen politiek en burgers te verkleinen? Nee, die kloof moet blijven bestaan! Je kunt zoveel willen, maar als burger moet je ook het besef hebben dat je bepaalde zaken aan anderen MOET overlaten. Maar helaas lijkt met de individualisering van de maatschappij iedereen koste wat het kost ook alles omtrent zijn leven zelf te willen bepalen. Referenda zijn de doodsteek voor ons land en de democratie.
man Okaht (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 10:30 fotoboek no homepage
Helemaal eens Weakling.

Je ziet juist de laatste tien jaar die roep om het dichten van die kloof, wat enkel resulteert in politici die bij iedere uitspraak vooral overwegen wat het volk er van denkt. En als ze het al niet doen om zelf populairder te worden, dan is het wel om de schade voor de eigen partij te beperken.

De misvatting is, dat men met een referendum meer te vertellen denkt te hebben. Maar ik denk dat de politiek daarmee alleen maar nog meer de oren laat hangen naar iedere scheet die er vanuit de samenleving komt, en dus minder zal kijken naar de werkelijke algemene belangen.
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 10:30 schreef Okaht het volgende:
Helemaal eens Weakling.

Je ziet juist de laatste tien jaar die roep om het dichten van die kloof, wat enkel resulteert in politici die bij iedere uitspraak vooral overwegen wat het volk er van denkt. En als ze het al niet doen om zelf populairder te worden, dan is het wel om de schade voor de eigen partij te beperken.

De misvatting is, dat men met een referendum meer te vertellen denkt te hebben. Maar ik denk dat de politiek daarmee alleen maar nog meer de oren laat hangen naar iedere scheet die er vanuit de samenleving komt, en dus minder zal kijken naar de werkelijke algemene belangen.
Kijkend naar het resultaat van het referendum over de grondwet van de EU en hoe de politiek daar tegenover staat/stond, heb je hier geen gelijk.
man harry64 (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 13:03 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 10:11 schreef Weakling het volgende:

[..]

Het argument is niet dat de mensen dom zijn, het argument is dat de meeste mensen niet diep genoeg in de materie zitten om alle voors en tegens af te kunnen wegen. Daarnaast denken de meerste mensen in eerste instantie aan het eigen belang en dan pas aan het gezamenlijke belang. Wat het beste voor jouw als persoon is, hoeft nog niet het beste voor het land te zijn. We bemoeien ons ook niet met de hartchirurg, maar vertrouwen op zijn kunde als ie ons onder handen neemt. Waarom gaan we niet hetzelfde om met de dames en heren politici? Ook zij zijn gespecialiseerd op hun terrein en zijn kundiger dan jij of ik. Vinden we dat niet, dan kiezen we nieuwe deskundigen.
Die minimale huurprijs van 366 euro om huursubsidie af te schaffen en die landelijk eerder een gemiddelde huurprijs is in de sociale sector woningmarkt getuigt van expertise ?
Ben ik even blij dat ministers geen hartchirurgen zijn, dan zaagden ze je been af bij hoofdpijn.
userIcon
quote:
Een argument tégen directe democratie is altijd de onkunde en manipuleerbaarheid van het klootjesvolk.
Het mooie van dit argument is dat minstens 1x in de 4 jaar het klootjesvolk ineens op magische wijze wel slim genoeg is om in één klap over de complete toekomst van het land te stemmen.
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 13:03 schreef harry64 het volgende:
Die minimale huurprijs van 366 euro om huursubsidie af te schaffen en die landelijk eerder een gemiddelde huurprijs is in de sociale sector woningmarkt getuigt van expertise ?
Verschil van inzicht kan er altijd zijn, ook tussen hen die kundig zijn.
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 13:21 schreef Tocadisco het volgende:
Het mooie van dit argument is dat minstens 1x in de 4 jaar het klootjesvolk ineens op magische wijze wel slim genoeg is om in één klap over de complete toekomst van het land te stemmen.
Alleen indirect, dus niet ineens op magische wijze slim genoeg. Nee, het "klootjesvolk" mag kiezen wie zij wijs genoeg achten om de juiste beslissingen voor ons land te nemen. Het volk heeft niet ineens voldoende kennis van de zaken die er spelen, maar legt het vertrouwen bij de partij van hun keuze. Ook hier valt veel op af te dingen, maar dat is voer voor een andere discussie.
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 20-06-2011 @ 16:27 fotoboek no homepage
userIcon
Referenda zijn onzin. Het volk heeft de kennis van zaken niet om over dingen te beslissen, dat is de hele reden dat we een parlementaire democratie hebben.
man harry64 (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 16:33 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 13:31 schreef Weakling het volgende:
[..]

Verschil van inzicht kan er altijd zijn, ook tussen hen die kundig zijn.
[..]
Wanneer getuigt een minister bij jou dan van geen inzicht hebben ?
Het stellen van de sociale huurmarkt prijs als criterium vindt ik eerder stelen dan stellen.
userIcon
quote:
De regering verdíent het om afgestraft te worden als het dingen doet die nóóit door 8 miljoen-plus-één gesteund zouden worden.
Dat meer dan de helft voor moet zijn klinkt misschien heel leuk, maar dan beslis je alleen nog maar leuke dingen en wordt het land dus onbestuurbaar.

En zoals hierboven al meerdere malen is gezegd: Meer referenda lost geen zak op. Er zijn niet genoeg mensen die het landsbelang boven hun eigen belang stellen als dat nodig is...
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 16:33 schreef harry64 het volgende:
Wanneer getuigt een minister bij jou dan van geen inzicht hebben ?
Als het voorstel niet onderbouwd kan worden met redenen waarom hij of zij meent dat dit het beste is voor ons land. Hoef ik het er nog steeds totaal niet mee eens te zijn, ook niet met de redenen, maar dat geeft mij een idee wat de achtergronden van het plan zijn.
man superworm (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 20:24 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 16:27 schreef Fir3fly het volgende:
Referenda zijn onzin. Het volk heeft de kennis van zaken niet om over dingen te beslissen, dat is de hele reden dat we een parlementaire democratie hebben.
Er zitten genoeg idioten, 'verplicht toegevoegde' vrouwen en allochtonen, criminelen et cetera in de Kamer. Ja, een Van der Vlies, Bolkestein of Wiegel kun je vertrouwen op gedegen dossierkennis en intelligentie, maar het overgrote merendeel van de huidige Tweede Kamer geenszins.

Dan zeg ik: óf een competentie-, kennis- en/of intelligentietest verplicht invoeren (of zeg het verplichten van een academische graad), óf datzelfde 'klootjesvolk' dat klaarblijkelijk even simpel zelf in het pluche terechtkomt, via direct kiezen laten beslissen over levens- of anderzijds Nederland ingrijpend veranderende zaken.

Wat is er zo idioot aan het toestemming vragen aan de bevolking voor bijvoorbeeld invoering van de euro, lidmaatschap EU (niet achteraf natuurlijk), grondwetswijzigingen; zoals gezegd is dat in de meeste West-Europese landen heel normaal. Bovendien doen wij het al vaker op gemeentelijk niveau, zeg over winkelsluitingstijden, meestal samen op één biljet met de gemeenteraadsverkiezingen. Ik zie niet in waarom datzelfde vertrouwen in de burger niet ook bij de landelijke verkiezingen op het formulier kan worden gedrukt.
man Okaht (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 20:45 fotoboek no homepage
quote:
Op maandag 20 juni 2011 @ 16:33 schreef harry64 het volgende:Wanneer getuigt een minister bij jou dan van geen inzicht hebben ?
Het stellen van de sociale huurmarkt prijs als criterium vindt ik eerder stelen dan stellen.
Hier is nooit een garantie voor te motiveren. Het Nederlandse systeem gaat uit van de kundigheid van het ambtenarenapparaat, dat een minister van informatie en goede raad voorziet. Nu is er ook geen garantie dat die adviezen zo goed zijn maar, onafhankelijk daarvan, bepaald uiteindelijk toch de samenstelling en de kleur van het kabinet, wat er met die adviezen gebeurt.

De vraag is dan weer, wat een referendum daaraan zal veranderen. In een referendum wordt een ja of nee gegeven op een stelling. Voor de uitvoering daarvan, zijn weer helemaal overgeleverd aan dezelfde ambtenaren en hetzelfde kabinet. Ook dan heb je geen garantie, dat de uiteindelijke beslissing goed wordt uitgevoerd.

Stel nu bijvoorbeeld dat in een referendum wordt besloten om uit de EU te stappen. Het kan zijn dat er dan ineens een paar briljante, economische zetten boven tafel komen, waarmee we het ineens nog verdomde goed doen ook. Maar met dezelfde moeite kan die afscheiding gepaard gaan met blunder op blunder en zijn we over een jaar een ontwikkelingsland.

Ik chargeer natuurlijk. Maar ook een referendum is dus geen garantie.
man Gramps (Redactie Frontpage) 20-06-2011 @ 23:02 fotoboek no homepage
userIcon
Ik denk dat het belangrijkste punt nog niet is voorbij gekomen, en dat is de noodzaak van eenduidigheid bij een referendum. Ik heb er nu effe geen zin in of tijd voor, maar met enige nadenken kun je een issue verzinnen dat naar twee kanten heel positief lijkt te zijn. Dus ja of nee lijken even aantrekkelijk. Of juist andersom: je bent een klootzak als je ja zegt en een hufter bij een nee. Je kunt ook de redactie van een vraag zo in elkaar punniken dat de uitslag sterk wordt beinvloed. En dat mag allemaal niet. Ja en nee moeten hetzelfde gewicht hebben, ook in intellectuele en ethische zin. Althans, imho.
Dus de redactie van een referendum zal nog heel wat politiek en ander gekrakeel teweeg brengen voordat iedereen ermee kan leven. En de uitslag ook echt 100% zinvol is.

[ Bericht gewijzigd door Gramps op dinsdag 21 juni 2011 @ 09:53 ]
userIcon
Nog gevaarlijker zijn stellingen die op het eerste gezicht heel positief lijken om "ja" op te stemmen en pas als je echt over de daaruit voortkomende gevolgen gaat nadenken tot de conclusie komt dat een "nee" beter was geweest (of omgekeerd).

Zoiets als: "Iedereen moet met ingang van 1 juli twee keer zoveel gaan verdienen (Ja/Nee)". Beetje obvious voorbeeld, maar in eerste instantie denk je waarschijnlijk "JA!", maar als je je gaat realiseren wat dat betekent voor werkgevers en de lasten, dan kom je daar denk ik op terug.
17  van 17 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden