In de rubriek Plat Haags nemen ArchEnemy, TheGrandWazoo en Driek Oplopers op zondagmiddag het Nederlandse politieke landschap onder de loep. Driek vanuit zijn gezellige studeerkamer met een liter koffie, ArchEnemy vanuit zijn ziekbed met een berg medicijnen en TheGrandWazoo vanuit het gemoedelijke Limburg.
Weet je, TheGrandWazoo, ik vind het zo raar dat er met twee maten wordt gemeten. En het gekste vind ik, dat veel mensen dat vervolgens maar gewoon slikken. En dat meten met twee maten wordt met een beetje pech nog gewoon geaccepteerd ook. Dus besloot ik met enige tegenzin, Inshallah, deze kwestie toch maar aan te snijden. Tegenzin? Waarom tegenzin? Omdat er eigenlijk al best veel aandacht aan die twee-matenclub wordt besteed, en de lawine van stukkies over ze nogal wat lezers een beetje de neusgaten uitkomt. En even voor de duidelijkheid: met hun politieke stellingnames ben ik het soms eens, en soms oneens. Maar daar gaat het nu niet om.
Kijk, als de VVD opeens na de koopzondag het volgende liberale speerpunt overboord flikkert, namelijk door het intrekken van hun handtekening onder een initiatiefvoorstel dat een einde moet maken aan de beknotting van de vrijheid van meningsuiting als het gaat over het becommentariëren van uitwassen van Godsdienstwaanzin en het aanspreken van die God op het gedrag van zijn onderdanen dan wel het aanspreken van die onderdanen op het gedrag van hun God, omdat de VVD voor zijn rare minderheidskabinet als een goedkope hoer langs allerlei Kamerfracties moet voor een handje gedoogsteun, zelfs bij de Middeleeuwse Achterlijke Mannenbroeders van de SGP, kortom als de VVD zich neerzet als een achterlijk zooitje in plaats van als een zelfbenoemde progressieve liberalenclub, nou ja, dan mag je daar wat van zeggen en dan krijg je Inshallah reacties van slimme mensen die het met je standpunt eens zijn, en reacties van domme mensen die je mening niet delen, maar niemand zegt dat er een teveel aan aandacht voor de strapatsen van de VVD is.
Maar waag het niet om iets negatiefs over die twee-matenclub te zeggen. Dan zijn hoon en spot je deel. En wordt er links en rechts iets verzucht over een overdaad aan aandacht voor deze club.
Je kent de Rode Khmer toch wel? Die schreef geschiedenis. Met bloed. In een paar jaar tijd lukte het ze om tijdens een schrikbewind een derde van de bevolking van het door deze ontspoorde communisten geregeerde gebied te vermoorden. Qua percentage was Adolf Hitler daarbij vergeleken maar een prutser. Een beginneling. Een watje. Slappe hap. Want die kwam nog niet eens in de buurt van die dertig procent. Lang niet. Dus door deze rekenkundige bril bezien, was de Rode Khmer veel erger dan de Nazi's. Een politicus van de twee-matenpartij schold recentelijk een politieke opponent uit voor Groene Khmer. Maar toen op een bevrijdingsfestival zijn leider werd uitgemaakt voor Blonde Führer, waren de poppen echter aan het dansen. Want dat had nooit gezegd mogen worden, vond de twee-matenpartij. Dus de twee-matenpartij meent anderen te kunnen beschuldigen van ideologische banden met een stel massamoordenaars, maar als die bal een keer wordt teruggekaatst is het huis te klein? Rare club, die twee-matenpartij. Ja, daar wil ik Inshallah wel wat van vinden, ja.
Of dat gesodemieter over die NSB-vlaggen die pontificaal aan de wand en voor het raam van de fractiekamers hingen. Toen de herrie losbarstte, heette het dat die vlag het symbool van een trots en dapper Nederland was. Natuurlijk. Als je naar een vlaggenwinkel gaat om een oranje-wit-rode vlag te kopen, word je bij wijze van spreken de zaak uitgetrapt. Je kunt die vlag uitsluitend bestellen via websites als allejodenmoetendood.nl, whitepower.org, hetblankeraszegeviert.com of siegheil.nl. Dus om nou de vermoorde onschuld te spelen, en iets te roepen over ons trotse middeleeuwse verleden... Dat is netzoiets als dat ik een hakenkruis voor het raam zou hangen en vervolgens tegen iedereen die daar wat van vindt doodleuk zeggen dat de swastika in het oude India een teken van wijsheid en voorspoed was. Neem een ander in de maling. Maar als je daar aandacht aan besteedt, wordt er gesuggereerd dat er een overkill aan aandacht voor de twee-matenpartij is.
Of zo'n Kamerlid dat betrokken bleek te zijn bij grootschalige oplichting in een of ander voormalig Oostblokland. Meer dan een half jaar hield die met een stalen smoelwerk bij hoog en bij laag vol dat hij bij die fraude niet betrokken was. Totdat hij uiteindelijk wel moest bekennen dat hij tot over zijn oren in die oplichtingspraktijken zat. Het is toch niet gek, dat journalisten en columnisten daar even fijntjes op terugkomen? Maar de geachte afgevaardigde van de twee-matenpartij stapte naar de rechter omdat hij op de website van de Sp!ts was uitgemaakt voor pornobaron. De Sp!ts werd in het ongelijk gesteld, maar dat was naar aanleiding van een zitting die plaatsvond voordat het Kamerlid zijn erotische fraudebetrokkenheid publiekelijk had erkend. Ik hoop vurig dat de Sp!ts tegen het vonnis in beroep gaat. De Sp!ts is een rijkere club dan wij hiero, dus ik hoop echt dat dat blad in de buidel tast om even wat rechtvaardigheid te regelen. Voor de Sp!ts, én voor alle andere media! Overigens, toen de voorlichtster van de twee-matenpartij om commentaar werd gevraagd, wilde ze dat niet geven. Want "de partij was al negatief genoeg in de media gekomen." Tsja...
Ook hier op FOK! proberen we om wat minder aandacht aan de twee-matenpartij te besteden. Naast mijn rol van brulcolumnist mag ik hier de columnrubriek ook managen. En dat doe ik met veel plezier. En ik vind ook dat we moeten oppassen voor een overkill aan columns over één en hetzelfde onderwerp. Dus trappen we soms op de rem, ook al leidt dat tot enige verontwaardiging onder de collega-columnisten. Maar onze briefwisseling, beste TheGrandWazoo en ArchEnemy, die vormt nu eenmaal een politieke rubriek. Dus ik moest wel, Inshallah. Maar met tegenzin.
Want het is glad ijs. Want een van onze collega-columnisten werd uitgemaakt voor would-be moordenaar. Die had stevige kritiek geuit op de chef van de twee-matenpartij. Dus verscheen in de commentaren onder zijn column de visie dat door dit soort uitspraken een moordaanslag in de hand werd gewerkt. O? Allereerst is het uitvoeren van zo'n moordaanslag feitelijk onmogelijk, want die vent wordt terecht heel erg goed beveiligd. Ten tweede: dat zou toch betekenen dat de twee-matenpartij helemaal alles kan flikken, en zich daarbij gevrijwaard weet van kritiek omdat dat onveilig zou zijn? Jan Pronk is toch ook jaren lastiggevallen met zijn dronken autorit? Bram Peper wordt toch ook nog steeds getreiterd met zijn Rotterdamse bonnetjesaffaire? Hoe hard is Wijnand Duyvendak niet aangepakt? Frits Bolkestein wordt toch ook nog steeds bespot wegens zijn poging tot handjeklap met de toenmalige minister Borst om wat zakelijke voordeeltjes voor de Bond Van Medische Pillenfabrieken te ritselen? Dat mag allemaal wel, maar over brievenbuspissers, alcomobilisten en andere straatterroristen moeten we zwijgen omdat dat soort zaken aansnijden misschien een risico inhoudt voor de baas van het spul? Schei uit. Trouwens, als iemand écht die man wat wil aandoen, dan heeft die heus niet een paar stekelige opmerkingen van een columnist nodig om tot zijn daad te komen. En de suggestie dat een van onze collega-columnisten het liefst hoogstpersoonlijk als een nieuwe Volkert van der Graaf de baas van de twee-matenpartij zou willen vermoorden, is natuurlijk beneden alle peil. In het kader van de vrijheid van meningsuiting vind ik dat die opmerking Inshallah (ook) geplaatst mag worden, maar dat neemt niet weg dat ik dat een onverdiend gevalletje karaktermoord vind.
O ja, over die twee maten. Nog één dingetje. De wereld is te klein als je het electoraat van de twee-matenpartij uitmaakt voor niet- of slechtopgeleid klootjesvolk. Want dat vindt men respectloos enzovoort. Maar: als ik mij in de badkamer uitkleed en in de spiegel kijk, zie ik een lul. Mét velletje. Dus de bewering van de chef van de twee-matenpartij, deze week tijdens het verantwoordingsdebat, dat de kiezers van de linkse partijen "Islamitisch stemvee" zijn, werp ik verre van mij.
Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 22-05-2011 @ 13:12
Okaht (Redactie Frontpage) 22-05-2011 @ 14:16
TheGrandWazoo (Redactie Frontpage) 22-05-2011 @ 18:14
quote:?Op zondag 22 mei 2011 @ 17:58 schreef groteherman het volgende:
Hee Driek,
Ik ben het met Zonnetje eens dat je je als manager columns hier correct opstelt naar je columnisten en dat je daarvoor het realistische aspect van je socialistische drijfveer opoffert snap ik ook nog wel.
Wat ik niet snap is dat je teen en tander ventileert middels een column en dan ook nog eens op Plat Haags, wat eens een boeiend, spannend en bijzonder inhoudelijk één-tweetje was tussen Arch Enemy en yourgoodself. Plat Haags is inmiddels verworden tot zinloos Libelle-Prietpraat-dan-wel-Margriet-Mona-geouwehoer.
Je veroordeelt een reactant, die één van jouw columnisten voor would-be- moordenaar uitmaakt, terwijl een FOK!-columnist, die exact hetzelfde ontelbare malen op FOK! richting diverse mensen geventileerd heeft, hier, in deze column, buiten schot blijft.
Je meet hier met twee maten vanuit twee verschillende rollen en da's ook logisch, maar ga dan geen anderen van hetzelfde lopen betichten. Da's niet sjiek. Nee Driek, da's helemaal niet sjiek.
quote:Waarom zou daar ophef over ontstaan? In de Nederlandse vlag zit ook een balk rood, moeten we die dan ook maar weghalen uit angst voor een associatie met het communisme?Op zondag 22 mei 2011 @ 14:28 schreef charlesB het volgende:
De PvdA en SP hebben de kleur rood als symbool.
Dit staat voor het socialisme en de rode khmer en andere communisten gebruikten dit ook.
Geen enkele ophef hierover.
quote:en dat zelfs de SP het communistische verleden achter zich gelaten heeft.Op zondag 22 mei 2011 @ 19:30 schreef charlesB het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat het rood bij deze partijen voor het marxisme/socialisme staat net als het bij de communisten deed.
quote:Rechts doet wel moeilijk over bruin, aangezien ze om een of andere reden een vergelijking zien tussen de huidige regering en de SA alsmede het perse nodig vinden van het ophangen van vlaggen met een oranje ipv rode kleur, terwijl men wel aan het zeuren gaan zodra men joden beledigt die door deze zelfde vlag net zo goed beledigd kunnen zijn.
Daarom doet rechts ook niet moeilijk over de kleur rood, ik begin er enkel over omdat er commotie over de prinsenvlag is.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 22-05-2011 @ 22:29
quote:Goed lezen.Op zondag 22 mei 2011 @ 21:53 schreef nietzomoeilijk het volgende:
Als jij als hoofdredacteur iemand blonde fuhrer wil noemen ben je wel zo ontzettend fout bezig Driek,
quote:Daar hebben we rechters voor, om dat te beoordelen...dat ik je een schande vind voor deze site, en hoop ik nu toch echt dat je op zout. Kritiek = prima, belediging = fout, van wie dan ook,
quote:Je weet dat ik door het OM ben vrijgepleit en daarmee eerherstel heb gehad?dat had je toch zo onderhand is moeten leren na je Femke gezeik.
Okaht (Redactie Frontpage) 22-05-2011 @ 22:30
quote:Even een algemene opmerking over dat huilie-huilie over de bezwaren tegen die kutvlag.Op zondag 22 mei 2011 @ 20:13 schreef charlesB het volgende:En de SP hangt ook vlaggen op met een rode in plaats van een blauwe kleur.
harry64 (Redactie Frontpage) 22-05-2011 @ 22:49
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 22-05-2011 @ 23:02
quote:Nee, dit is geen PVV-bashcolumn. Hij gaat over meten met twee maten en over krokodillentranen. Dat is wat anders.Op zondag 22 mei 2011 @ 22:49 schreef harry64 het volgende:
Goh! alweer een PVV-bash column, compleet met feitenlijstje.![]()
Krijg je daar geld voor of zo om die ouwe koek steeds te herhalen ?
quote:Ik steek nog steeds tirades af tegen allerlei misstanden, en ik tracht daarbij niet op slechts een of enkele kwesties te focussen. Dat kun je zien als je mijn werk door een welwillende bril beschouwt.Wat wil je hier nu eigenlijk mee bereiken Driek ?
Ik zag je voorheen wel eens vaker tirades afsteken tegen misstanden, maar het begint er op te lijken dat je een beetje een focus op neuken... excuseer een focus op slappe tieten hebt.
harry64 (Redactie Frontpage) 22-05-2011 @ 23:47
quote:Woorden als:Op zondag 22 mei 2011 @ 23:02 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, dit is geen PVV-bashcolumn. Hij gaat over meten met twee maten en over krokodillentranen. Dat is wat anders.
[..]
Ik steek nog steeds tirades af tegen allerlei misstanden, en ik tracht daarbij niet op slechts een of enkele kwesties te focussen. Dat kun je zien als je mijn werk door een welwillende bril beschouwt.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 23-05-2011 @ 00:11
quote:waren deels citaten van anderen of inmiddels staande begrippen. Die had ik nodig om het meten met de twee maten aan de kaak te stellen of het spelen van de vermoorde onschuld door te prikken.
[..]
Woorden als:
Blonde Führer,
NSB-vlaggen,
allejodenmoetendood.nl,
whitepower.org,
hetblankeraszegeviert.com
siegheil.nl,
brievenbuspissers,
alcomobilisten.
quote:Deze column gaat niet over respect, en ook niet over fatsoen. Hij gaat over het recht van iedereen om te zeggen wat die wil, maar ook over de krokodillentranen die vervolgens worden vergoten en de rare argumenten om anderen tot zwijgen te bewegen. En over het spelen van de vermoorde onschuld ("nee hoor, het is geen NSB-vlag" of "nee hoor, ik was geen porno-sms-oplichter") Dat is wat anders.Ik bedoel daar mee niet dat je ongelijk hebt, integendeel, maar met de keuze voor deze woorden ben je zelf geen haar beter als dat gene waar je op afgeeft.
Als je een politiek stuk schrijft wat feitelijk over respect en fatsoen gaat in omgangsvormen, maar je kan zelf dat fatsoen nog niet eens opbrengen, waarom ben jij beter dan ?
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 00:14
quote:Waar rijdt die "red de euro truck" zoal rond?Op maandag 23 mei 2011 @ 00:14 schreef harry64 het volgende:
Nog even ter aanvulling, het was Wilders die Rutte waarschuwt om op te passen met zijn 'red de euro truck' die was bij de banken ook al toegepast en hoe dat verloopt zien we nog elke dag.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 23-05-2011 @ 00:15
quote:Ow, maar voor de duidelijkheid (ik schreef dat ook al in mijn column): ik ben het regelmatig met Wilders oneens, maar ben het ook regelmatig wel met hem eens, inhoudelijk. Maar dat is een andere discussie.Op maandag 23 mei 2011 @ 00:14 schreef harry64 het volgende:
Nog even ter aanvulling, het was Wilders die Rutte waarschuwt om op te passen met zijn 'red de euro truck' die was bij de banken ook al toegepast en hoe dat verloopt zien we nog elke dag.
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 00:29
quote:Oke, maar in het rijtje 'rare argumenten om anderen tot zwijgen te brengen' hoort dat andere rijtje wat ik net opnoemde net zo hard thuis.Op maandag 23 mei 2011 @ 00:11 schreef DriekOplopers het volgende:
Met "mijn werk" bedoelde ik niet deze column, maar een bredere dwarsdoorsnede van mijn oevre.
Harry, termen als
[..]
waren deels citaten van anderen of inmiddels staande begrippen. Die had ik nodig om het meten met de twee maten aan de kaak te stellen of het spelen van de vermoorde onschuld door te prikken.
[..]
Deze column gaat niet over respect, en ook niet over fatsoen. Hij gaat over het recht van iedereen om te zeggen wat die wil, maar ook over de krokodillentranen die vervolgens worden vergoten en de rare argumenten om anderen tot zwijgen te bewegen. En over het spelen van de vermoorde onschuld ("nee hoor, het is geen NSB-vlag" of "nee hoor, ik was geen porno-sms-oplichter") Dat is wat anders.
quote:Zet je gewone leesbril eens op, en vertel mij dan eens wie er is begonnen met godwinnetjes smijten, niet alleen naar Wilders maar ook naar Fortuyn ? of naar willekeurig wie die het allochtonen probleem bespreekbaar wilde maken in de politiek ?
Dus de twee-matenpartij meent anderen te kunnen beschuldigen van ideologische banden met een stel massamoordenaars, maar als die bal een keer wordt teruggekaatst is het huis te klein? Rare club, die twee-matenpartij. Ja, daar wil ik Inshallah wel wat van vinden, ja.
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 00:32
quote:Die gaat naar Griekenland omdat ze anders de loonsverhoging van de politieke Griekse vrindjes niet kunnen doorvoeren door gebrek aan geld.Op maandag 23 mei 2011 @ 00:15 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waar rijdt die "red de euro truck" zoal rond?
quote:Ach ja, Fortuyn. Die Els Borst met Bin Laden vergeleek maar vervolgens het gore lef had om te klagen dat anderen hem demoniseerden...Op maandag 23 mei 2011 @ 00:29 schreef harry64 het volgende:
Zet je gewone leesbril eens op, en vertel mij dan eens wie er is begonnen met godwinnetjes smijten, niet alleen naar Wilders maar ook naar Fortuyn ? of naar willekeurig wie die het allochtonen probleem bespreekbaar wilde maken in de politiek ?
Dat zijn toch ook rare argumenten om iemand het zwijgen op te leggen, of niet ?
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 00:51
quote:Ik vroeg wie er mee begon.Op maandag 23 mei 2011 @ 00:38 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ach ja, Fortuyn. Die Els Borst met Bin Laden vergeleek maar vervolgens het gore lef had om te klagen dat anderen hem demoniseerden...
Vergelijkbaar met Wilders die het opneemt voor de relcartoonist die de islam beledigt, maar die een gehele publieke omroep boyco vanwege een relcartoonist die hem beledigt. Hypocrisie ten top.
quote:Fortuyn met zijn demoniseringsrechtszaak nadat hij anderen op even smerige wijze beledigde als hij zijn opponenten verweet?Op maandag 23 mei 2011 @ 00:51 schreef harry64 het volgende:
[..]
Ik vroeg wie er mee begon.
Wie is er begonnen met door middel van rare argumenten mensen het zwijgen proberen op te leggen ?
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 00:58
quote:Jij hebt een youtube videootje nodig met Fortuyn en Marcel van Dam ?Op maandag 23 mei 2011 @ 00:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Fortuyn met zijn demoniseringsrechtszaak nadat hij anderen op even smerige wijze beledigde als hij zijn opponenten verweet?
quote:Marcel van Dam probeerde Fortuyn met zijn lage opmerkingen evenmin het zwijgen op te leggen als Fortuyn met zijn lage opmerkingen probeerde Els Borst het zwijgen op te leggen. Die rechtszaak waarnaar ik in mijn vorige reactie verwees had daarentegen geen ander doel.Op maandag 23 mei 2011 @ 00:58 schreef harry64 het volgende:
[..]
Jij hebt een youtube videootje nodig met Fortuyn en Marcel van Dam ?
Of noem anders even bij wie Fortuyn allemaal een taart in het gezicht propte op een openbare bijeenkomst ?
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 23-05-2011 @ 08:24
quote:De PVV.
quote:Want die deed -en dat heb ik in mijn column ook duidelijk beschreven- een moderne variant van de Godwin ("Groene Khmer") maar schreeuwde vervolgens moord en brand toen iemand anders later ook even Godwinde ("Blonde Fuhrer") en riep dingen als dat dat niet mocht van de belastingcenten van Henk en Ingrid. Dus de PVV is begonnen, niet een of andere FOK-columnist ofzo.
Wie is er begonnen met door middel van rare argumenten mensen het zwijgen proberen op te leggen ?
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 10:05
quote:Ik doelde niet zo zeer op een FOk!-columnist, maar in de bredere zin.Op maandag 23 mei 2011 @ 08:24 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
De PVV. [..]
Want die deed -en dat heb ik in mijn column ook duidelijk beschreven- een moderne variant van de Godwin ("Groene Khmer") maar schreeuwde vervolgens moord en brand toen iemand anders later ook even Godwinde ("Blonde Fuhrer") en riep dingen als dat dat niet mocht van de belastingcenten van Henk en Ingrid. Dus de PVV is begonnen, niet een of andere FOK-columnist ofzo.
quote:En toen was er nog niet eens een PVV....
'Hij is volstrekt onverantwoord bezig. Misschien is Levensgevaarlijk Nederland een betere naam voor zijn partij.'
D66-minister Roger van Boxtel, 21 september 2001, geciteerd in Rotterdams Dagblad 22 september 2001
'Fortuyn kan kankeren, choqueren, uitdagen, treiteren, maar veel opbouwends en positiefs heeft hij nog niet geleverd. (...) Hij is in wezen geen democraat die bouwt aan consensus-vorming tussen verschillend denkenden, maar een man die anderen zijn wil wil opleggen, het liefst vanuit het Catshuis.'
Kees Lunshof, 30 oktober 2001 in De Telegraaf
'Poldermussolini. Dat klinkt heel hard en er zullen ook weer heel wat reacties op volgen, maar geloof me: ik zie een rechtstreeks verband tussen Fortuyn, Mussolini en uiteindelijk Nietschze.
Manuel Kneepkens (Stadspartij Rotterdam/ Duurzaam Nederland), 28 november 2001, in Rotterdams Dagblad
'Jij vuile, kale nepprofessor, jij hebt de intelligentie van Adolf Hitler en de charme van Heinrich Himmler. Jij leeft van haat en daarom hoop ik dat je in die darkroom van je zo gauw mogelijk aids krijgt.'
Journalist Matty Verkamman, 22 december 2001 in Trouw
'Nog vijf peilingen, en Leefbaar Nederland heeft de absolute meerderheid. Nog tien, en Pim Fortuyn is definitief de Mussolini van de 21ste eeuw geworden.'
Columnist Jan Blokker, 30 januari 2002 in de Volkskrant
'Een van de typen die hij (psycholoog Kets de Vries, red) beschrijft is het type-Mussolini. Mij viel op dat die omschrijving precies past op de leider van Leefbaar Nederland. De ijdele leider die precies zegt wat mensen willen horen. En je ziet altijd dat mensen kritiekloos zo'n leider volgen.'
Bas Eenhoorn, voorzitter WD, op partijbijeenkomst in Nijkerk. Geciteerd in Algemeen Dagblad 7 februari 2002
'Fortuyn maakt de weg vrij voor een ongeremde discriminatie. Voor een heel andere samenleving, waarin mensen tegen elkaar worden opgezet. (...). Hij gaat een grens over die je niet mag passeren. (...) Nederland, word wakker!'
Ad Melkert (PvdA), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst; naar aanleiding van het Volkskrantinterview met Pim Fortuyn
'Dit is niet gewoon rechts, dit is extreem-rechts. Leefbaar Nederland, breek met deze charlatan, die jullie partij heeft gekaapt voor zijn eigen agenda.'
Paul Rosenmöller (GroenLinks), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst
'Ik ben ongelooflijk geschrokken van de woorden van Fortuyn. Het lijkt op een combinatie van Janmaat en Dewinter die zich keert tegen het verbod op discriminatie.'
Hans Dijkstal (VVD), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst
'Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis. Waar Anne Frank zestig jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden, in haar dagboek schreef: 'Ik hoop maar één ding: dat deze haat van voorbijgaande aard zal zijn. Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn. Dat zij nu niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel. Want dit is onrechtvaardig!" Vanochtend heeft Pim Fortuyn dan eindelijk zijn masker afgeworpen. Nu is duidelijk wat hij wil. Een land waar mensen met een bepaald geloof, een zekere cultuur, een andere achtergrond gediscrimineerd mogen worden.'
Thom de Graaf (D66), 9 februari 2002 op partij-bijeenkomst
'Voor de lezer van Fortuyns boeken en columns in Elsevier zijn deze opvattingen niet nieuw. Maar egotripper Fortuyn is niet langer een eenzame praatjesmaker aan wie schouderophalend voorbijgegaan kan worden. Hij is de leider van een partij die de ambitie heeft deel te nemen aan de regering van ons land.'
Hoofdredactioneel commentaar de Volkskrant, 9 februari 2002
'Er zullen mensen blijven die zijn kwalijke gedachtegoed delen, maar een partij die serieus genomen wil worden, kan zich zulke haatdragende opvattingen niet veroorloven. (...) De gelukwens die hij ontving van Filip Dewinter, de leider van het extreem-rechtse Vlaams Blok, maakt duidelijk in welke hoek Fortuyns sympathisanten gezocht moeten worden.'
Hoofdredactioneel commentaar Algemeen Dagblad, 11 februari 2002
'Dat je hem extreem-rechts kunt noemen, blijkt alleen al uit het feit dat hij nu complimenten krijgt van het Vlaams Blok.' Els Kuijper (lijsttrekker PvdA Rotterdam), 11 februari 2002 in Rotterdams Dagblad
'Fortuyn heeft al zijn stokpaardjes nog eens aangelengd tot een onwelriekende cocktail. Daarmee maakt hij in één klap duidelijk dat we met een wildplasser van doen hebben, iemand wiens blaas in de loop der jaren zo zwaar onder druk is komen te staan met de residuen van zijn troebele geest dat alleen wild om zich heen plassen verlichting kon bieden.'
Willem Breedveld, 14februari 2002 in Trouw
'Het is verhelderend het huidige anti-islamisme te vergelijken met het antisemitisme van voor de Tweede Wereldoorlog. Vervang in het interview van de Volkskrant met Fortuyn alle woorden als Marokkaan, islamiet, islam, imam en moskee door jood, jodendom, rabbijn en synagoge en je voelt de beklemming van het antisemitisme in de jaren dertig. Toen waren de joden zondebok voor de economische crisis, nu zijn moslims zondebok voor de veiligheidscrisis. (...) Voor een extremist als Fortuyn is er in het gematigde Nederland geen absolute overwinning weggelegd. Maar op weg naar de ondergang kan hij onnoemelijk veel schade aanrichten.'
Marcel van Dam in de Volkskrant, 14 februari 2002
'Pim Fortuyn zet mensen tegen elkaar op en daarmee wordt onze samenleving niet toleranter, dus niet leefbaarder. Hij vergroot de angst onder de mensen en zaait haat'
Nico Janssens (lijsttrekker VVD Rotterdam) tijdens verkiezingsbijeenkomst. Geciteerd in Rotterdams Dagblad, 15februari 2002
'Het Führerprinzip kan vooral in tijden van culturele crisis aanslaan. (...) Leefbaar Nederland heeft zich nu geschrokken afgekeerd van het gedrocht dat zij heeft voortgebracht, maar de partij heeft welbewust met vuur gespeeld. En intussen gaat ook weldenkend politiek Den Haag geenszins vrijuit, want dat heeft zelfde weg geplaveid voor de nieuwe Hans Janmaat.'
Jaap van Ginneken, politiek psycholoog, 16februari 2002 in Het Parool
'De jaren dertig van de vorige eeuw heb ik niet meegemaakt, maar ik heb er wel over gelezen. Het begon met stenen gooien door de winkelruiten van eenvoudige middenstanders. Maar toen de haat eenmaal wijdverbreid was, bleek de wereld in brand te staan. Van een stad als Rotterdam bleef weinig over. De Amsterdamse grachten (...) overleefden deze jarenlange rampspoed wel, in tegenstelling tot de joodse bevolking van deze stad. Het beeldje van de dokwerker herinnert ons aan het verzet van moedige mensen die het aandurfden om 'nee' te zeggen. Rotterdam heeft naast Erasmus ook Zadkine, het beeld zonder hart. Daar denk ik aan als ik Pim zijn frivole spelletjes zie spelen.'
Redmar Kooistra, 16februari 2002 in het Algemeen Dagblad
'Waakzaamheid tegen de onverdraagzaamheid is nu bijna 57 jaar na de oorlog weer een hoogst actueel onderwerp. Daarom is het zo goed dat we elk jaar weer opnieuw stilstaan bij wat er in Europa en in de wereld ten tijde van de Tweede Wereldoorlog gebeurde. De Februaristaking was het enige volksverzet in deze omvang in die gehele oorlog. (...) Het signaal aan de Duitse bezetter was gegeven. "Blijf met je fikken van onze Amsterdammers af." En zo moet het nu ook zijn. Ik pik het niet en zal het nooit pikken dat we straks in Amsterdam twee of meer soorten Amsterdammers hebben.'
Rob Oudkerk (PvdA), 25 februari 2001 bij de herdenking van de Februaristaking
'De kernvraag is of we ons laten leiden door angst, onverdraagzaamheid en haat of door een gevoel er samen voor te staan.'
Minister-president Wim Kok (PvdA), 27februari 2002 op een partijbijeenkomst
'Terecht stelt Carla del Ponte dat Milosevic niet werd gedreven door nationalisme, maar door machtswellust. Voor de man die kraait dat hij de toekomstige premier van ons land is, geldt hetzelfde. Oorlogsmisdaden heeft Fortuyn nog niet begaan. Maar hoe Iaat hij straks, als hij er de macht voor heeft, zijn agenten optreden als er als gevolg van zijn gehetz, bevolkingsgroepen botsen? De uitgebrande huizen van de 'Ali baba's' in een gebalkaniseerd Rotterdam durf ik me niet voor te stellen.'
Roei van Duijn, balkanoloog en GroenLinks-kandidaat, 2 maart 2002 in het Algemeen Dagblad
'Ik heb mensen ontmoet, die denken: ben ik die kraan, word ik opgedweild?'
Ad Melkert (PvdA), 6 maart 2002 tijdens het lijsttrekkersdebat na de gemeenteraadsverkiezingen. Geciteerd in NRC Handelsblad, 7 maart 2002
'Laten we hopen dat we niet te doen hebben met één leider en allemaal meelopers. Dat hebben we al eens gehad en dat mag niet meer terugkomen.'
Herman Touw (WD Rotterdam), 6 maart 2002, geciteerd in Rotterdams Dagblad, 7 maart 2002
'Wat moeten we zeggen tegen het meisje dat denkt dat haar papa niet meer het land in mag, na een bezoek aan opa in Turkije?'
Els Kuijper (PvdA Rotterdam), 7 maart 2002, geciteerd in Rotterdams Dagblad
'Ik wil geen etiketten van racisme of fascisme opplakken, maar dit verschijnsel was voor het laatst in de jaren dertig van de vorige eeuw te zien. (...) Misschien is de parallel dat er een zoektocht gaande is naar een sterke man die durft te zeggen waar het op staat.'
Hans Kombrink (PvdA Rotterdam), 9 maart in Rotterdams Dagblad
'Zijn manifest is een poging het bestel tot het bot te provoceren en zo de stabiliteit van Nederland te ondermijnen. (...) Het programma van de Fortuyn-beweging is geen geintje. De ontmaskering ervan is dan ook een serieuze opdracht, voor regeringspartijen en oppositie.'
Hoofdredactioneel commentaar NRC Handelsblad, 13 maart
'Als Pim Fortuyn het voor het zeggen krijgt, komt er een vechtcultuur: wij tegen zij.'
Paul Rosenmöller (GroenLinks), geciteerd in Rotterdams Dagblad, 14 maart 2002
'Aan democratie heeft onze Madurodam-Mussolini een broertje dood.'
Bart Tromp, 14 maart in Het Parool
'Fortuyn zet aan tot racistische hetze met uitspraken als "Nederland is vol" en "De islam is een achterlijke cultuur". (...) De opkomst van de extreem-rechtse lijst Fortuyn is vergelijkbaar met Haiders FPÖ en Dewinters Vlaams Blok.'
Persverklaring Biologische Bakkers Brigade, 15 maart 2002
'Narcisten kunnen maatschappelijk best goed functioneren. Bij Milosevic zie je dat ook. Bij al dat soort grootheden zie je dat mechanisme, daar zijn psychologische analyses van gemaakt, Hitler, Stalin. Wat zijn dat voor mannen? Ik denk wel dat hij daar binnen valt.'
Drs. E. Netjes, psycholoog, 16 maart 2002 in De Groene Amsterdammer
'Fortuyn is provocerend. Net als Reve, die roept ook dat je zwarten moet doodknuppelen. Die krijgt geen bevoegdheden, Fortuyn wel, dat kan een punt van zorg zijn. (...) Verder vertoont hij "sychopathische trekjes. Dat wil zeggen dat hij heel handig mensen voor zich in kan nemen terwijl hij niet zo'n sterke gewetensfunctie heeft.'
Iki Halberstadt-Freud, psychotherapeute, 16 maart 2002 in De Groene Amsterdammer
'Je kunt niet alle problemen even met een simpele formule oplossen en iedereen die zegt dat dat wel kan, bedriegt het volk. Ik vind Fortuyn een gevaarlijke man wat dat betreft.'
Gerrit Zalm (WD), 17 maart 2002 in Buitenhof; geciteerd in De Telegraaf van 18 maart 2002
'De wereld is er een stuk onheilspellender op geworden. In plaats van een inspirerende post-paarse post-saneringspolitiek kregen we de xenofobe revolte van Pim Fortuyn en zijn Fortuynisten.'
René Cuperus, Wiardi Beekman Stichting PvdA, 18 maart 2002 in Trouw
'Die nummer twee op z'n lijst, de jeugdige Joao Varela, van Kaapverdiaanse komaf, zou die Pim van zijn xenofobie kunnen afhelpen? Dat is, vrees ik, te mooi om waar te zijn. (...) Ik vraag me af: wat mankeert naar schatting een op de vijf kiezers dat ze achter deze door en door valse Messias aanlopen?'
Anet Bleich, 20 maart 2002 in de Volkskrant.
'Een gure tegenwind waait het Europa van sterk en sociaal tegemoet. Wat gisteren samen is bereikt, kan morgen overboord worden gegooid. (...) Krachten van haat en intolerantie vergiftigen het politieke klimaat.'
Bondskanselier Gerhard Schröder (SPD), 18 maart 2002 tijdens zijn Den Uyl-lezing in Amsterdam. Geciteerd in de Volkskrant, 23 maart 2002
'Na lezing (...) was ik er eens te meer van overtuigd dat Professor Pim wel degelijk de Jean-Marie le Pen, de Filip Dewinter, de Jorg Raider en de nieuwe Hans Janmaat van Nederland mag heten.'
Jan Blokker, 25 maart 2002 in de Volkskrant
'Rotterdam is niet alleen de bakermat van Pim Fortuyn en de zijnen, maar ook een stad met een hart.'
De Raad van Kerken e.a. in manifest Voor een humaan bestaan, 11 april 2002
'Fortuyn hoort in het rijtje van recente fascistische kopstukken - Haider, Dewinter, Le Pen - thuis. (...) Dan is er de enorme leiderscultus rondom de aanvoerder. De Führer, de Duce, begrippen uit het vooroorlogse fascisme maar dezelfde uitstraling zoekt Fortuyn.'
Peter Storm in De Socialist van april 2002
'Als je flirt met Fortuyn, dan gebeurt er in Nederland straks hetzelfde als in Frankrijk. Daar zijn ze wakker geworden met Le Pen, straks worden wij wakker met Fortuyn.'
Ad Melkert (PvdA), 24 april 2002 in Emmen. Geciteerd in Het Financieele Dagblad van 25 april 2002
'Nationalisten denken door het neerzetten van een hek om hun land de problemen buiten te kunnen houden. Dat is heel gevaarlijk.'
Minister-president Wim Kok, l mei op een partijbijeenkomst in Maastricht. Geciteerd in NRC Handelsblad, 2 mei 2002
'De Lijst Pim Fortuyn kiest voor het recht van de sterkste.'
Ad Melkert (PvdA), op l mei 2002 tijdens een partijbijeenkomst in Maastricht, geciteerd in NRC Handelsblad, 2 mei 2002
'Ik zie een risico dat het recht van de sterkste wint van de toekomst van ons allemaal. Dat is bij de Lijst Pim Fortuyn heel duidelijk aan de orde. (...) Ik lig wel wakker van de toekomst van Nederland.'
Minister-president Wim Kok, 2 mei 2002 in interview met GPD-kranten
'Ziet u hem staan naast Schröder, Chirac en Blair? Als dat zich werkelijk zou voordoen - en God verhoede dat - dan slaat Nederland een pleefiguur in Europa.'
Eurocommissaris Frits Bolkestein tijdens een partijbijeenkomst, l mei 2002
'Staat straks Fortuyn als premier met een krans op de Dam, de man die de islam "achterlijk" vindt en mensen uit Marokko en Turkije niet behoren tot "de moderniteit"? (...) Het is de trots van Nederland dat we hier juist niet de ene cultuur beter vinden dan de andere. Dat we hier mensen gelijk behandelen in een open samenleving. Dat we ons hier de xenofoben en racisten van het lijf wensen te houden. Het is een grote schande dat we zestig jaar na dato een politicus in ons midden daaraan moeten herinneren.'
Hoofdredactioneel commentaar NRC Handelsblad, 6 mei 2002
"Zo'n nationalistische beweging heeft ons in Europa nooit veel goeds gebracht. We moeten ons daartegen teweer stellen. Het is heel erg gevaarlijk."
Minister-president Wim Kok, 1 mei 2002
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 23-05-2011 @ 11:21
quote:Op maandag 23 mei 2011 @ 10:05 schreef harry64 het volgende:
Ik doelde niet zo zeer op een FOk!-columnist, maar in de bredere zin.
Bij deze even een lijstje aan rare argumenten om iemand het zwijgen op te leggen.
[..]
En toen was er nog niet eens een PVV....
Daar komt dan nog bij dat er met dit soort onfatsoenlijke fratsen ook niets opgelost wordt.
Jij spreekt van twee maten... ? prima, maar leg dan dit soort gewicht ook eens in je weegschaal.
quote:Ik heb mij in columns natuurlijk ook gericht op oorzaken. Ik heb meermalen fel geageerd tegen het feit dat je door allerlei Marokkaans straattuig niet meer veilig over straat kan (en kreeg dus bonje met het MDI, waar ik vervolgens weer tegen he geageerd) en ik heb ook wel fel geageerd tegen het leegvreten van onze sociale voorzieningen door gelukszoekers die ons land niets te bieden hebben.
De reden dat ik dus tegen jouw column ageer is dat deze methode destijds niet werkte, en naar wat nu blijkt een herhaling van zetten te zijn, nog steeds niet werkt, en ook nooit zal werken omdat je je richt op een 'symptoom' en niet op de 'oorzaak' van het ontstaan en opstaan van Pimmetjes en Geertjes.
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 13:22
quote:Ik weet dat het MDI en Groen Slinks hebben geprobeerd je de mond te snoeren.Op maandag 23 mei 2011 @ 11:21 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Deze column gaat over de twee maten waar de PVV mee meet. Scheldpartijen aan het adres van Professor Pim laat ik hierbij graag even buiten beschouwing, net als scheldpartijen aan het adres van de voormalige CPN of de Hoekse en Kabeljauwse twisten.
Mijn stelling blijft, dat moddergooien en krokodillentranen het handelsmerk van de PVV zijn.
[..]
Ik heb mij in columns natuurlijk ook gericht op oorzaken. Ik heb meermalen fel geageerd tegen het feit dat je door allerlei Marokkaans straattuig niet meer veilig over straat kan (en kreeg dus bonje met het MDI, waar ik vervolgens weer tegen heb geageerd) en ik heb ook wel fel geageerd tegen het leegvreten van onze sociale voorzieningen door gelukszoekers die ons land niets te bieden hebben.
Mijn politieke hart klopt links, maar ik draag geen oogkleppen, en heb links herhaaldelijk aangesproken op hun overdreven politieke correctheid, die de basis is van het onvoldoende optreden tegen bovengenoemde misstanden. Ik zei het al eerder: op sommige punten ben ik het met de PVV gewoon eens. Maar dat is een andere kwestie.
Deze column gaat over iets anders.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 23-05-2011 @ 15:02
quote:Sleep nou niet de hele tijd de halve wereld erbij, en laat die ouwe koeien nou even voor wat ze zijn!Op maandag 23 mei 2011 @ 13:22 schreef harry64 het volgende:
[..]
Of jij moet vinden dat de eerdergenoemde lijst die nu dus tegen Wilders wordt gebruikt niet onder moddergooien en krokodillentranen valt, maar dan meet je zelf ook met twee maten.
harry64 (Redactie Frontpage) 23-05-2011 @ 18:43
quote:De halve wereld ?, ik heb het alleen over Nederlandse aangelegenheden gehad.Op maandag 23 mei 2011 @ 15:02 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Sleep nou niet de hele tijd de halve wereld erbij, en laat die ouwe koeien nou even voor wat ze zijn!
quote:
Deze column zegt tegen de PVV en enkele sympathisanten "Wie kaatst kan de bal verwachten" . Meer niet. Groter is mijn betoog niet.
Mag ik even in je herinnering oproepen, dat ik mij ook voorstander heb getoond van het stoppen met het proces tegen Wilders? Ik ben voor vrije meningsuiting, maar tegen pogingen anderen daarbij het zwijgen op te leggen. Daar kan toch eigenlijk helemaal niets mis mee zijn?