Verdient Guardiola echt niet alle lofzang?

Geschreven door RedactieColumns op 18-05-2011 @ 23:00
print 

Erik Hernandez reageert in een gastcolumn op onze sportcolumn van afgelopen zondag.

Toevalligerwijs stuitte ik op een ogenschijnlijk interessante column. 'Guardiola verdient niet alle lofzang', luidde de titel. Als Barça-fan altijd leuk om een inhoudelijk stuk over de club te lezen, positief of negatief maakt niet echt uit, zolang het maar inhoudelijk is. De laatste weken was er veel negatiefs te melden, vaak terecht, soms ook onterecht.

 

Dit keer was de pessimistische toon echter onterecht. Niet enkel omdat ik dat vind, maar puur omdat de feiten anders aangeven. Al lijkt dat ook vrij relatief. Toen ik tussen de reacties keek, nam de schrijver van het artikel de gegeven kritiek in eerste instantie als een man, maar moest hij er uiteindelijk toch nog even aan toevoegen dat de column verder op feiten berustte. Mijn woord tegen het zijne dus.

Johan Cruijff kwam als een soort God uit zijn betoog. Als ik een beetje tussen de regels door lees, komt het er eigenlijk op neer dat Cruijff Fútbol Club Barcelona in 1988 opgericht heeft en vervolgens een perfect sjabloon heeft neergelegd in de bestuurskamer waar de beleidsbepalers enkel wat mensen in hoeven te gieten, succes verzekerd.

Ook is het voor de jeugd makkelijk om door te stromen en hoeft Barça enkel gerichte aankopen te doen. Verder spelen ze al jaren in precies hetzelfde systeem, is Messi opeens een aankoop en weet de beste schrijver maar al te goed hoe makkelijk het is om op de stoel van Guardiola te zitten.

Waar zullen we eens beginnen met het ontkrachten van de verkeerde aannames, die door de beste meneer tot feiten gepromoveerd werden? Vooraan dan maar. De invloed van Cruijff. Het klopt dat Cruijff in zijn jaren als trainer ongelofelijk veel betekend heeft voor de club. Zo heeft hij structuur aangebracht in de jeugdopleiding, die daarvoor gewoonweg weinig rendement had. Ook heeft de befaamde nummer 14 Barcelona laten voetballen op een wijze die daarvoor ondenkbaar was. Innovatief, attractief en efficiënt kan ik samenvattend concluderen. Dat het dé succesformule is, ben ik het overigens niet mee eens. Het was gewoon een geweldig team, met een briljante trainer. Er is niet één succesformule. Het zou naïef zijn om te denken dat die bestond en dat die na al die jaren nog niet toegepast werd bij andere clubs.

In de periode tussen het einde van de eerste termijn van Louis van Gaal en Frank Rijkaard is er maar heel weinig succes geweest in Barcelona. Ook was het voetbal vaak niet om aan te gluren. Er werd veel geld uitgegeven, maar de resultaten bleven uit. Die kwamen pas terug in de periode van Rijkaard. Niet door eigen jeugd, maar door aankopen. Xavi en Puyol waren namelijk al gevestigde namen. Ook Valdés en Iniesta waren al doorgebroken of stonden op het punt door te breken. De resultaten kwamen door goede aankopen. Ronaldinho, Deco, Eto'o, Giuly en Larsson werden in twee jaar aangetrokken en hadden een zeer grote invloed op de nieuwe fase die het team inging.

Het was weer attractief, inderdaad met de filosofie van Cruijff, maar na twee jaar was het op. Ronaldinho was een vedette met overgewicht, ook Deco was niet meer vooruit te branden. De selectie was geweldig, maar er kwamen twee prijsloze jaren. Opmerkelijk dat de plaatselijke groenteboer hetzelfde geflikt zou hebben als Guardiola, terwijl Frank Rijkaard, niet de minste, twee erbarmelijke jaren doormaakte met de club. Na die periode vertrokken Frank Rijkaard, Ronaldinho en Deco. De laatste twee waren dus twee sterkhouders van die periode. Het materiaal ging er dus fors op achteruit.

Tijd voor een nieuwe periode dus. Guardiola kwam binnen. Een intelligente man die in zijn tijd als speler al tactisch levelde met Cruijff. Een echte heer; gedisciplineerd, streng waar het moet, maar ook open naar de groep toe, rechtvaardig en strijdlustig. Alle spelers lopen tot de dag van vandaag met hem weg, inclusief de bankzitters. Het kan aan mijn plaatselijke groenteboer liggen, maar ik zou echt gek worden na drie jaar met die man.

De realiteit is dus anders. Drie jaar vol successen. Een innovatieve speelstijl en spelers die na drie jaar nog steeds gemotiveerd en bovenal gelukkig zijn. Dat allemaal dankzij Guardiola. Rijkaard was te lief voor de vedetten. De aanpak van Guardiola werpt dus duidelijk zijn vruchten af. De spelers zijn zo fit, zo gedisciplineerd en zichtbaar gelukkig. Guardiola heeft gebouwd aan een nieuw team en een verbeterde stijl. De ouden sterren waren vertrokken dus hij moest met iets nieuws komen. Bij Rijkaard was veel gebaseerd op de klasse van Ronaldinho, Eto'o, Deco en Xavi. In dit Barcelona is het hele team wereldtop als collectief en individueel in hun functie op het veld.

Zelfs spelers als Abidal en Pedro zijn zeer belangrijk voor het team. Barcelona valt geweldig aan, maar de pressie mag zeker niet onderschat worden. Het perfecte voorbeeld daarvan was de competitiewedstrijd thuis tegen Real Madrid. 5-0 werd het. De hoofdstedelingen hadden geen offday, Barcelona gaf ze gewoon zo weinig ruimte dat ze niks anders konden dan de bal binnen 10 seconden inleveren. Dat was de wedstrijd waarin de invloed van Guardiola goed zichtbaar was. Zowel aanvallend als verdedigend werd er gedomineerd, op een wijze waarop geen enkel ander team ooit gedaan had. Het werd de beste wedstrijd en het beste voetbal aller tijden genoemd. Niet voor niks, het tempo was zo hoog, Barcelona was zo machtig op 29 november. Er waren zeker invloeden van Cruijff zichtbaar, maar dit is vooral op het conto van Guardiola (en de spelers) te schrijven.

Pedro en Busquets zijn Guardiola's jongens. Makkelijk doorstromen? Niks daarvan als Guardiola geen trainer geweest was. Sowieso vallen er zo veel spelers af bij Barcelona, hetgeen aangeeft dat opleiding lang niet alles is. Pedro zou eigenlijk vertrekken, maar Guardiola zag het wel in hem zitten. Hij is technisch niet de meest begaafde speler, maar hij is wel de beste verdediger in de aanval. Een echte werkkracht, essentieel in dit systeem. Busquets was nooit doorgebroken onder een andere trainer met Touré voor zich. Guardiola kende hem echter van het tweede elftal en gaf hem vertrouwen. Iedereen sprak schande van het feit dat Touré gepasseerd werd, uiteindelijk heeft Guardiola zijn gelijk gehaald, voetballend is Busquets gewoon veel sterker.

Het klopt dat Barcelona op dit moment enkel gerichte aankopen hoeft te doen. Dat is altijd als het goed loopt. Bij het stukje over Rijkaard heb ik echter al aangegeven dat dit niet altijd geldt. Over de aankopen onder Guardiola verschillen we ook aardig van mening. Ten eerste is daar een technisch directeur voor en ten tweede zijn de in het vorige stuk genoemde Maxwell, Adriano en Mascherano allen voor de breedte gehaald. Allen hebben hun waarde nu al bewezen. Maxwell was spotgoedkoop en kwam slechts als bankzitter. De laatste tijd valt hij weliswaar tegen, maar hij heeft er daarvoor altijd gestaan als het moest. Adriano is gekomen als multifunctionele speler, ook hij heeft zijn waarde voor zijn blessure bewezen. Let wel, dit soort spelers zijn er niet om het verschil te maken, maar om de gaten die door blessures en schorsingen vallen, op te vullen. Mascherano heeft dit ook prima gedaan, dat Guardiola niet tevreden over hem is, is de grootste onzin. Integendeel zelfs.

Tot slot 'aankoop' Lionel Messi. Er is nooit betaald voor de transfer van Messi en dat dit een gerichte aankoop was, is al helemaal onzin. 'Leo' en zijn vader zijn net zelf op zoek gegaan naar een nieuwe club nadat Newell's Old Boys zijn groeihormonen niet langer meer wilde betalen. Het was voor Messi belangrijk dat deze betaald werden, aangezien zijn ouders deze behandeling niet konden bekostigen.

De Argentijnen zijn daarom op eigen initiatief naar Barcelona gekomen om een contract af te dwingen. De Catalanen waren al eens wezen scouten in Argentinië en Messi viel direct op. Barcelona vond Messi echter te jong om uit zijn omgeving te halen en zouden hem later nog eens bekijken. Toen de Messi's op de stoep stonden in Catalonië was Barcelona in eerste instantie zelfs erg afwachtend. Het klopt dat Barça zijn medicijnen betaald heeft, maar van een aankoop is geen sprake. Laat staan een gerichte. Verder wel een prachtige anekdote trouwens, al zal ik jullie die, door de nu al uit de hand gelopen lengte van het artikel, (vooralsnog) schuldig moeten blijven.




Lees ook:

» 15/05 Guardiola verdient niet alle lofzang9
» 18/05 Loterijen en optochten4
» 08/05 Garantie op leugens en aannames 80
» 08/03 Op z'n Grieks20


delen | eKudos nujij

4209 views / 12 reacties
Reacties op dit bericht
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1
Mooi stukje.

Maar ik blijf zeggen dat Guardiola door Etoó te verkopen de beste team spits die hij kon vinden heeft weggedaan. Die man werkt zo ongelooflijk hard en is ontzettend balvast, maar ook technisch sterk en maakt veel doelpunten. Zlatan en Villa zijn voor heel veel geld binnengehaald wat barca niet eens heeft, en zijn alletwee gewoon niet beter dan Eto'o en al helemaal niet in de manier van voetballen van Barca. Villa is echt de zwakke schakel nu bij Barca als je bedenkt hoeveel hij ze gekost heeft en wat hij laat zien.
Faal keuzes van de eerste orde.

Voor de rest ben ik heel groot fan en bewonderaar van Guardiola en dit Barca, maar ik denk dat de koek bijna op is bij sommige spelers kwa fitheid/leeftijd, en de bank niet breed genoeg is om voor alle prijzen te blijven strijden de komende jaren, vooral omdat Madrid maar geld blijft gooien en net zo lang blijft kopen tot ze wel goed genoeg zijn. De bank van Real voor volgend seizoen zoals het er nu voor staat is weer een stuk beter dan die van Barca. Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 @ 00:15 schreef Serko het volgende:
Mooi stukje.

Maar ik blijf zeggen dat Guardiola door Etoó te verkopen de beste team spits die hij kon vinden heeft weggedaan. Die man werkt zo ongelooflijk hard en is ontzettend balvast, maar ook technisch sterk en maakt veel doelpunten. Zlatan en Villa zijn voor heel veel geld binnengehaald wat barca niet eens heeft, en zijn alletwee gewoon niet beter dan Eto'o en al helemaal niet in de manier van voetballen van Barca. Villa is echt de zwakke schakel nu bij Barca als je bedenkt hoeveel hij ze gekost heeft en wat hij laat zien.
Faal keuzes van de eerste orde.

Voor de rest ben ik heel groot fan en bewonderaar van Guardiola en dit Barca, maar ik denk dat de koek bijna op is bij sommige spelers kwa fitheid/leeftijd, en de bank niet breed genoeg is om voor alle prijzen te blijven strijden de komende jaren, vooral omdat Madrid maar geld blijft gooien en net zo lang blijft kopen tot ze wel goed genoeg zijn. De bank van Real voor volgend seizoen zoals het er nu voor staat is weer een stuk beter dan die van Barca. Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Klopt inderdaad, het geld dat Zlatan en Villa gekost hebben is in feite weggegooid geld gebleken, als je ziet hoe goed Eto'o nog steeds is! Sowieso harder werkend, sneller dan beiden, veel slimmer, meer ervaring (leeftijd) en sowieso niet minder doelgericht dan Villa. Enig minpunt van Guardiola. (Ik vind het Barça voetbal schitterend om te zien, maar erger mezelf ziek aan de 'slachtoffersrol' waarin Barça zich elke keer denkt te moeten vinden, het gerol, gezeik bij de scheidsrechter met een man of 4 tegelijk elke minuut na elke overtreding, het gezeik rond de wedstrijden hoe hard ze weer zijn aangepakt, ze hebben de trend vanaf de WK finale doorgezet in dit opzicht) KUTSPANJAARDEN!! (sorry, zit nog steeds diep )
Mooi verwoord. Daar ben ik het een stuk meer mee eens dan met de column van zondag!

Re commentaar: Eto'o is niet verkocht omdat hij niet goed voetbalde... hij was topscorer in het seizoen waarna hij vertrok. Hij is verkocht omdat hij een egotripper is en Barça geen egotrippers duldt in dit team (hoewel Zlatan kopen ook echt te dom voor woorden was). Of je het met dit beleid eens bent of niet maakt weinig uit: de resultaten spreken voor zich, zelfs zonder een echte spits (Messi maakt veel goed)!
man Jerzinho (Redactie Frontpage) 19-05-2011 @ 13:04 fotoboek homepage
userIcon
Goed stuk Erik. Leuk dat je op mijn column reageert. Hoewel ik het niet overal mee eens ben, snap ik je op bepaalde punten wel.
@Serko: Dat Eto'o vertrokken is, is inderdaad erg jammer. Het is echter niet de schuld van Guardiola. Eto'o had nog maar één jaar contract en deed lastig over de verlenging van het contract (Of dat aan Barcelona of Eto'o lag, laat ik even in het midden, dat weet ik trouwens ook niet). Omdat Barcelona niet wilde dat hij het jaar daarna gratis de deur uit liep, is besloten hem te verkopen. Van Guardiola had hij mogen blijven, al had hij volgens mij ook niet heel veel problemen met zijn vertrek, omdat hij toch wel een lastigere jongen was.

Daarna is, inderdaad wel op verzoek van Guardiola, Zlatan aangetrokken. Dat was de eis van Guardiola, áls ze Eto'o lieten gaan moest er wel een goede vervanger komen. Veel spitsen waren niet beschikbaar en Guardiola wilde een topspits en een fysiek sterke spits. Ik vind het zelf, en dat vond ik vooraf al, een van de meest belachelijke aankopen uit de historie van de club. Niet enkel vanwege het geld, maar ook omdat hij niet in het systeem paste. Dat er zo absurd veel is uitgegeven is trouwens niet te wijten aan Guardiola maar aan toenmalig voorzitter Laporta. Zij moeten die zaken afhandelen en zij hebben daar de eindverantwoordelijkheid in. Guardiola heeft zich nimmer met het financiële bemoeid.

Villa is weer een ander geval. Villa had een lastige start, kwam toen los en is daarna in een enorme vormdip geraakt. Niet gek, hij heeft eigenlijk geen rust gehad na het WK en bij Barcelona moest hij zichzelf toch direct bewijzen. Villa is mijns inziens wel een geschikte speler, zeker nu het systeem een fractie anders is dan met Eto'o (Messi is een soort valse spits waardoor Villa meer naar de buitenkant verdrongen is). Eto'o blijft wel mijn held, maar op dit moment is Villa voor Barcelona de beste optie. Hopelijk is hij volgend seizoen weer fit en haalt hij zijn oude niveau wel. Dat is de voetballerij ook, op het moment dat hij aan de lopende band scoorde was het een topaankoop en was hij beter dan Eto'o, zit hij in een vormdip is het een eerste klas prutser.

@Hotmale_1986 Ik ben het wel met je eens dat het gezeik en gerol niet chique is, verre van zelfs. Echter is het de laatste weken ook wel erg uitvergroot. Het was vier keer de klassieker die het grote publiek te zien kreeg. Het gebeurt vooral in grote wedstrijden waar de spanning hoog is en waarbij de tegenstander Barcelona uit het spel probeert te halen. Nu wil ik het niet rechtvaardigen, maar dat is vaak wel de aanleiding voor het gezeik, ze kunnen de fysieke strijd niet aangaan en daarnaast heb ik ook liever dat ze doorrollen dan zelf gaan lopen trappen. Chique is het allerminst, mijns inziens, als supporter zijnde denk ik hehe, wel begrijpelijk en te accepteren.

@Jerzinho Dat kan, maar je post zou voor zowel jou, mij als de discussie veel meer toegevoegde waarde hebben als je het beestje even bij naam noemt. Roepen dat je het ergens mee eens of oneens bent kan iedereen.
userIcon
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 @ 14:29 schreef Erik-H het volgende:
@Serko: Dat Eto'o vertrokken is, is inderdaad erg jammer. Het is echter niet de schuld van Guardiola. Eto'o had nog maar één jaar contract en deed lastig over de verlenging van het contract (Of dat aan Barcelona of Eto'o lag, laat ik even in het midden, dat weet ik trouwens ook niet). Omdat Barcelona niet wilde dat hij het jaar daarna gratis de deur uit liep, is besloten hem te verkopen ruilen +50mil voor Zlaten
Fixed
userIcon
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 @ 14:29 schreef Erik-H het volgende:

@Jerzinho Dat kan, maar je post zou voor zowel jou, mij als de discussie veel meer toegevoegde waarde hebben als je het beestje even bij naam noemt. Roepen dat je het ergens mee eens of oneens bent kan iedereen.
Ik denk dat je hier niet al te veel van hoeft te verwachten. Die column was bar en bar slecht. De auteur kwam over als een kind dat dacht "even een tegendraadse column te schrijven". Even "de massa wakker schudden" door te stellen dat Guardiola toch echt geen toptrainer is. En dan vervolgens pas allerlei argumenten bedenken.

Inhoudelijk en taalkundig ging het gewoon nergens over. Nofi.
man On (Redactie Frontpage) 20-05-2011 @ 15:42 fotoboek homepage
userIcon
Opzich wel opvallend dat Henry nergens genoemd wordt.
quote:
Op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:17 schreef densha het volgende:
[..]


Fixed
43 + Eto'o of zoiets. Het plan was in ieder geval om hem van de hand te doen.

@On, Waarom had Henry genoemd moeten worden dan?
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 @ 00:15 schreef Serko het volgende:
Mooi stukje.

Maar ik blijf zeggen dat Guardiola door Etoó te verkopen de beste team spits die hij kon vinden heeft weggedaan. Die man werkt zo ongelooflijk hard en is ontzettend balvast, maar ook technisch sterk en maakt veel doelpunten. Zlatan en Villa zijn voor heel veel geld binnengehaald wat barca niet eens heeft, en zijn alletwee gewoon niet beter dan Eto'o en al helemaal niet in de manier van voetballen van Barca. Villa is echt de zwakke schakel nu bij Barca als je bedenkt hoeveel hij ze gekost heeft en wat hij laat zien.
Faal keuzes van de eerste orde.

Voor de rest ben ik heel groot fan en bewonderaar van Guardiola en dit Barca, maar ik denk dat de koek bijna op is bij sommige spelers kwa fitheid/leeftijd, en de bank niet breed genoeg is om voor alle prijzen te blijven strijden de komende jaren, vooral omdat Madrid maar geld blijft gooien en net zo lang blijft kopen tot ze wel goed genoeg zijn. De bank van Real voor volgend seizoen zoals het er nu voor staat is weer een stuk beter dan die van Barca. Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Hoezo leeftijd er lopen daar weinig dertigers rond hoor
Om maar wat belangrijke spelers te noemen: Xavi is al 31, Puyol 33, Abidal 31.
Punt is dat wat er achter komt niet goed genoeg is. Abidal kan op zich Puyol vervangen maar is zelf al 31, daarnaast krijg je Milito die er echt niks van bakt en anders moeten ze middenvelders als Busquets of Mascherano als gemaakte verdedigers laten spelen wat dit jaar vooral de 2e helft van het seizoen nog al eens gebeurd is. Bij Barca spelen ze zo ver vooruit dat je verdedigers nodig hebt die dat specifiek kunnen. Een beetje met z'n allen achteruit lopen is niet zo moeilijk (madrid) maar continu met 50 meter ruimte in je rug verdedigen is heel erg moeilijk. Daar moet je positioneel wel erg goed voor zijn en in 1 op 1 ook. Het lef om door te dekken hebben kan ook geen kwaad.

En Xavi... tja, alles wat daar achter komt is echt veel minder.
Nu begrijp ik ook wel dat je niet een 2e Xavi gaat vinden, maar het niveauverschil met wat er op de bank zit is te groot.

Madrid heeft volgend jaar een veel bredere bank en veel jonge talentvolle spelers. Benzema, Sahin, Ozil, Di Maria, Marcelo. Echt om je vingers bij af te likken zoveel potentieel. Dan is het doodzonde om te zien dat je een trainer hebt die het niet zo heeft op aanvallend voetbal als het ff lastig zou kunnen worden.
Ik hoop dat bij Barca weer een paar groeibriljantjes doorbreken, en ik vermoed dat Affelay met een hele voorbereiding in de zomer nog wel stappen kan maken. Ik zie ook liever dat Barca niet meegaat in de koopzucht en eerst verkoopt en dan pas slim inkoopt. Ik wil niet dat ze het koopgedrag van Madrid gaan kopieeren want dat hebben ze een beetje geprobeerd met die Zlatan deal en dat is niet bepaald goed afgelopen tot zover (zlatan staat nog steeds bij barca onder contract).

Naar mijn ZEER bescheiden mening doet Barca er goed aan om de volgende spelers te verkopen:

1: Maxwell. Niet slecht maar voegt niets echt toe en ze hebben daar nu Adriano en Abidal die beiden beter zijn op linksback.

2: Milito. Die man trekt het niveau echt niet meer en is gewoon een grote risico factor als er geblesseerden zijn en hij achterin staat.

3: Bojan. Die jongen is al jaren te koppig om zich te laten verhuren. Hij speelt bijna niet en ontwikkeld zich daardoor niet, tenminste, niet zichtbaar als ie speelt.

4: Jeffren Suareaz. Zelfde verhaal als Bojan zo'n beetje

Zeker voor centrale plek achterin moeten ze een gelouterde verdediger hebben. Puyol heeft dit jaar al nauwelijks gespeeld door blessures en dat was een zeer zichtbare aderlating. Want alles wat er achter kwam is gelijk stukken minder.

Ik hoor dat Rossi van Villareal en Cesc Fabregas bijna zeker binnen zijn.
Nou ben ik eerlijk gezegd niet overtuigd dat Fabregas echt barca niveau is, want in de onderlinge wedstrijden tegen barca de afgelopen 2 jaar heeft hij niks laten zien, en hij is de afgelopen 2 seizoenen niet beter geworden. Eerder veel blessure gevoeliger. Maar hij is op en top Barca man, die wil gewoon terug naar huis en Barca wil graag veel Catelanen in hun team.

Hoe dan ook, ik denk dat de rest van Europa achter de feiten aan zal lopen.
Ik zie Madrid en Barca Europa volgend jaar domineren.
Die bittere rivaliteit maakt ze beide alleen maar meer overtuigd om als maar sterker te worden. En ik denk dat dat ook wel zal gebeuren.

[ Bericht gewijzigd door Serko op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:56 ]
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15/05 Guardiola verdient niet alle lofzang9
» 18/05 Loterijen en optochten4
» 08/05 Garantie op leugens en aannames 80
» 08/03 Op z'n Grieks20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden