Kutkabinet! Oprutte!

Geschreven door Bert (superworm) op 24-01-2011 @ 06:00
print 

Het protest zelf was fantastisch. Geweldige slogans op de doeken, een prettige atmosfeer, vaak hilarische leuzen galmden veelvuldig het Malieveld over. Toen staatssecretaris van OCW Halbe Zijlstra zijn boete voor langstudeerders probeerde uit te leggen (met als enige argument dat 'onze generatie' beter nu dan later voor de staatsschuld van de vorige generatie moet betalen), weigerde hij met “ja” of “nee” te antwoorden op de vraag of de protesten ook maar enige zin zouden hebben. Minutenlang galmde daarop “JA OF NEE! JA OF NEE!” uit vijftienduizend kelen.

De studenten en hoogleraren hebben reden genoeg om boos te zijn. Het kwam dan ook nooit eerder voor dat zo'n grote groep hoogleraren – zevenhonderd man, éénderde van het totaal, in toga's gehuld – demonstreerde tegen de zittende regering. Langer studerende studenten moeten 5000 euro collegegeld per jaar gaan betalen, de tweede studie is effectief onmogelijk gemaakt met schoolgelden boven 14.000 euro, de universiteiten krijgen voor elk jaar dat elke student langer studeert 3000 euro boete – da's tien of vijftien studenten met uitloop, één medewerker ontslaan.

De doelstelling van het kabinet om Nederland binnenkort 50 procent hoogopgeleid te laten zijn én ons land internationaal terug te krijgen in de Top Vijf, lijkt onhaalbaar. Het lijkt wel, alsof Rutte van alle onderwijsinstellingen één groot InHolland wil maken. Oh, vak niet gehaald, nou toch een zesje, anders raak ik volgend jaar mijn baan kwijt. De al veel te lage normen en latten nog veel verder verlagen. Het predikaat 'diplomafabriek' tot keurmerk verheffen. Echte diepgang en intelligentie wordt niet meer gevraagd in deze samenleving. Het papiertje zelve, niet de inhoud ervan, blijkt álles te zijn.

Juist de studenten die niet hun kamerhuur, collegegeld, levensonderhoud en boekengeld van pappie en mammie toegeschoven krijgen en er dus keihard voor moeten werken, worden met de maatregelen geraakt. Degenen die niet hoeven werken hebben immers toch geen uitloop, of krijgen die boete van hun ouders terug. Bestuursjaren, bijbaantjes, extra verdieping middels stage of minors, buitenlandbezoek, tweede studies – als het aan Rutte ligt, worden het zo spoedig mogelijk dingen van vroeger.

“We willen minder student-assistenten en meer hoogleraren voor de klas”, zei Mark laatst. De bezuinigingen zouden daartoe leiden. Niemand lijkt de premier ingelicht te hebben van het feit dat op vrijwel alle faculteiten van alle uni's in het land, al jarenlang goede hoogleraren worden wegbezuinigd en vervangen door veel goedkopere, pas afgestudeerde studenten. Dat is marktwerking. Het omgekeerde – gewoon voor de lol het begrip erger op z'n kop zetten dan Orwell of Balkenende dat konden – lijkt Markwerking te gaan heten. Hier heb je scheepsladingen minder geld, om beter te presteren dan ooit.

Behalve de bezwaren tegen de idiote maatregelen zelf (die drie JSF's per jaar opleveren, of enkele procenten van de HRA, of een klein deel van de nieuwe Afghanistan-missie), hadden heel veel studenten bezwaren tegen de plek van de demonstratie. Inderdaad is het vrij moeilijk om vijftienduizend man ergens anders dan het Malieveld te herbergen, maar het uitdrukkelijk verbieden van studenten om richting ministeries, het Plein, het Binnen- danwel Buitenhof en andere delen van de binnenstad te trekken, schoot honderden van de aanwezigen in het verkeerde keelgat.

Juist het epicentrum van democratie was het, waar 'wij' werden verboden te komen. Toen ik na het protest naar het station liep, moest ik nodig plassen. Ik besloot een zijstraat in te lopen op zoek naar een café. Dat vond ik, waarna ik mijn behoefte deed. Toen ik het café uitkwam, hoorde ik verderop in de straat herrie. Ik besloot er uit nieuwsgierigheid naartoe te lopen. Er bleken enkele honderden studenten op het Plein te staan, grofweg tussen het Mauritshuis en het Willem de Eerste-standbeeld. Dezelfde leuzen als eerder werden gescandeerd, dezelfde jolige sfeer proefbaar.

Pas toen ik er al even stond en naar voren was gedrongen in de menigte, zag ik dat er een hele rij politie de studenten weerhield het Binnenhof op te komen. Geïntimideerd schuifelde ik snel weer naar achteren, waar de groep losser van elkaar stond. De regering had al angstig geroepen dat er 'radicale elementen' mee zouden protesteren. Toch zag ik op een enkel linkspersoon met dreadlocks na niks bijzonders – hier stonden voornamelijk nieuwsgierige studenten, van bal tot kraker, die vreedzaam maar ludiek verstorend Rutte opriepen uit zijn Torentje te komen.

“Koooom uuuuit jeeee Tórentje”, "Wááár iiis dieee Rútte nou", “Rutte, bedankt”, “Oprutte!”, “Kutkabinet!”, "Nee, wij gaan, de crisis niet beta-len!", het kwam allemaal langs, er werd lustig geïmproviseerd. Op een gegeven moment werden er een paar eieren gegooid richting de politie. Omdat de ME een reputatie heeft van korte lontjes, vond ik dat niet zo'n goed idee. Enkele minuten later werd een strijker in een lege ondergrondse parkeergarage gegooid – ook een slecht idee, maar nog steeds vrij onschuldig. Opeens, uit het niets, chargeerde de ME een meter of vijf, tien, naar voren. Dit veroorzaakte blinde paniek in de menigte.

Ze liepen dan ook vrij snel weer terug, maar de herinnering van Dodenherdenking galmde uit vele monden, dezelfde vertrappende ren-chaos was hier bíjna losgebroken. Zonder toedoen van de studenten zelf. Nog geen kwartier na de charge kwamen uit alle straten om het Plein heen opeens blauwe, bepantserde ME-busjes aanrijden, zeker acht of tien stuks. Eruit liepen vlot hele slierten ME'ers met schilden, knuppels, helmen en honden. De politie te paard volgde er weer achter. Vanaf de andere kant van het Plein werd iedereen – journalisten, studenten, toevallige passanten, winkelende mensen, cafégangers – indien nodig met de wapenstok de straten richting Centraal in geleid.

Ik koos eieren voor mijn geld en maakte mij zeer snel uit de voeten. Achteraf zag ik op het nieuws en YouTube verschillende beelden van dezelfde groep, die voornamelijk omdat ze als sardientjes in blik ingesloten werden en geen kant op konden, met fors geweld door de binnenstad werd gedreven. Ook bij het Ministerie van Onderwijs, tegenover Centraal, bleken studenten opgehoopt te zijn geweest. Ook daar werden talloze onschuldige, vreedzame demonstranten puur omdat ze op de verkeerde plek stonden met knuppels, paarden en honden verwond en de stationshal ingedreven, als vee ter slachting. Ik hoorde van verschillende studenten die tot ver in de stationshal, zelfs tot in de treinen, geknuppeld, gebeten en gedreven werden.

Ook toen ik terugliep naar het station was er óveral politie. Binnen- en Buitenhof kon ik niet op, de straat bij de Amerikaanse ambassade nauwgezet gebarricadeerd met ettelijke linten ME-knuppelaars, politie te paard en busjes en auto's reden tussen binnenstad en station af en aan. De hoofdingang van Centraal was afgesloten en de zij-ingangen werden bewaakt door vier agenten en een hond bij elke schuifdeur. Ook alle treindeuren van de klaarstaande voertuigen werden geflankt door twee beveiligers.

Nadien sprak ik veel studenten – in de trein, op Utrecht- en Amersfoort Centraal, in het weekeinde en op sociale media – die net zo geschokt waren als ik door het politieoptreden na de demonstratie. Een collega op mijn werk vond echter dat “als er geen vergunning was om daar te demonstreren, de politie alle middelen mocht gebruiken om de relschoppers er weg te krijgen”. Hij had klaarblijkelijk de kranten gelezen – onruststokers, oproerkraaiers, relschoppers, extremisten, radicalen, daar ging het over, niet het protest zelf. Terwijl er wellicht een handvol van die types waren; ik heb meer  bodybuilder-dertiger-agenten-in-burger in de menigte zien staan. Elke kop met “onlusten” en “rellen” en wat niet al bevestigt alleen maar de gevestigde angst voor demonstreren (en studenten en 'radicale elementen' enzovoorts). Nederland weer een stukje volgzamer en angstiger.

Duizenden studenten idem. Het lijkt zo te zijn dat je tegenwoordig zonder daar aanleiding voor te geven, zomaar een knuppel in je nek of een hond in je arm kunt krijgen. Omdat je op de verkeerde plek staat. Omdat je de verkeerde leus scandeert. Omdat je, kortweg, niet als een loops hondje achter het regeringsbeleid aanloopt, en geen genoegen neemt met “jullie betalen de staatsschuld van jullie ouders en grootouders verdomme maar gewoon!” als enige argument van het kabinet.

Ik vrees met grote vreze wat er met deze samenleving – qua politiestaat, qua intelligentieniveau, qua competitie, qua economie en qua algehele staat van de toekomst – staat te gebeuren, als Rutte en consorten door blijven gaan met het verkrijgen van een stijve piemel, door middel van het rucksichtslos wegwerken van de staatsschuld ten koste van alles, behalve natuurlijk Lockheed (i.e. atoombommen in Volkel, die alleen onder JSF of F16 gemonteerd kunnen worden), NAVO, EU en het falende hypotheeksysteem.

Maar de eigen bevolking? En in het bijzonder de kersverse, nat achter de oren zijnde nieuwe generatie scholieren en studenten? Die kan keihard doodvallen en z'n smoel dicht houden in een wereld die met de seconde competitiever en onbetaalbaarder wordt. En na vrijdag kunnen we wel stellen, dat indien wij ons niet goedschiks naar de wetten van PVVVVCDA voegen, zij dit zonder enkele gewetenswroeging kwaadschiks zullen proberen te bewerkstelligen.

Zodat de volgende grote studentenprotesten, net als deze, weer pas over 25 jaar komen, waarschijnlijk. Knuppel, nek, afvoeren. Lang leve de nog immer florissant bloeiende tolerantie, wederzijds begrip, vrijheid en democratie die dit landje kenmerken. NOT.



Zijlstra weggehoond. Op YouTube zijn tevens heel veel beelden te vinden van politiegeweld.




Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

5235 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ga toch heen man! Ik heb de beelden op youtube gezien,
van puur provocerende, dreigende, beledigende , zuigende studenten die niet naar de vorderingen van de politie luisterden. De ME voert NOOIT vanuit het niets charches uit.
Tsja wat wil je.
De VVD is een partij voor de rijkste 5%, dus eigenlijk zouden ze maar 8 zetels mogen hebben.
Dat ze er nu 31 komt voor een groot deel door de jeugdige stemmers die graag 'rechts' stemmen.
Wat mij betreft een beetje 'boontje komt om z'n loontje'.
Ze zitten nu op zowat alle sleutelposities en na de komende PS-verkiezingen zal het nog een heel stuk erger worden.

Protesteren wordt toch gezien als een 'links iets' en 'hard optreden' is daarop het antwoord. Links en rechts gaan verder en verder uit elkaar (en ja sorry k werk daar ook aan mee met deze comment dus ik kan niet zeggen dat ik onschuldig ben) en het komt er nog wel van dat dit soort demonstraties gewoon verboden worden.
En dan komen de demonstraties er toch wel, maar dan wordt het geweld vanuit de ME nog vele malen erger.

Het raakt nog niet genoeg mensen. De echte massa komt nog niet op de been. Nu zijn het de studenten, over een tijdje zijn het havenarbeiders etc etc.. Maar te veel mensen vallen nog niet onder de getroffen groep.
Ik bijvoorbeeld: ik ben geen studente meer, ik verdien best veel, eigenlijk gaat het te goed met me.
Dus ik hoef niet bij die demonstratie van de studenten te zijn.. en als ze straks de zorg aanpakken hoor ik daar eigenlijk ook nog niet bij.. en als ze straks het ontslagrecht aanpakken hoor ik daar eigenlijk ook nog niet bij.. en als we straks toch naar Afghanistan gaan hoor ik daar ook nog niet bij....

Er wordt wel gedemonstreerd maar de mensen zijn nog niet boos genoeg.
Een tijdje geleden hebben de banken half Nederland naar de afgrond gebracht en eigenlijk is er toen totaal geen protest geweest. Afgelopen jaar hadden de banken weer record-bonussen en niemand zegt iets.
Het gaat gewoon te goed in Nederland ben ik bang.
En zolang het zo goed gaat merken mensen niet dat de tolerantie minder wordt.
En het wederzijds begrip...
En de vrijheid en democratie.

Pas als ze hele massa weer over de zeik is, pas dan komen de echte demonstraties weer waarbij de regering moet vrezen en niet de ingeklemde student tussen muur en paard.
userIcon
Stel jankerds. Omdat de politie een beetje op je afkwam...

En die bezuinigingen zijn gewoon terecht. Ik heb het grootste deel van mijn studie ook via een rentedragende lening gefinancierd en heb daar 10 jaar over gedaan om af te betalen. Is toch geen probleem ? Je investeert toch in jezelf ? Je moet alleen je belangen beter afwegen, is een verdieping in het buitenland wel rendabel ? Zo ja, doen, zo nee, kun je het nog doen, alleen rendeert het dan niet. Ik vind in elk geval dat de samenleving niet hoeft te betalen voor nutteloze minors/bestuursjaren/etc. Die betaal je zelf maar.
userIcon
Typische studenten in Nederland. Beetje provoceren, brullen, potje janken en dan 's avonds weer in de kroeg zich voltappen met bier.
userIcon
'Studenten' die met zelfgemaakte schilden komen demonstreren vragen natuurlijk om lief een andere kant op gestuurd te worden.

Zodra je uit de eerste linie de ME gaat provoceren dan kun je verwachten dat je in alle achtergelegen linies paniek gaat veroorzaken.

Schuif eerder de schuld af op deze mensen ipv de mensen die hun werk daar staan te doen.
userIcon
Mooi verhaal. Het Malieveld is inderdaad een soort bliksemafleider. Verder vond ik ook dat er veel politie was, maar eerlijk gezegd denk ik dat de meerderheid van de demonstranten daar weinig last van gehad heeft. Wel zijn de bezuinigingen funest voor het hoger onderwijs. Vooral het straffen van universiteiten voor langzittende studenten gaat diploma-inflatie opleveren. En verder is een groot deel ook gewoon een botte bezuiniging op het aantal college-uren en onderzoek.

Toch een beetje jammer dat de nieuwe generatie wel de lasten, maar niet de lusten krijgt.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 09:52 schreef Spooky4u het volgende:
'Studenten' die met zelfgemaakte schilden komen demonstreren vragen natuurlijk om lief een andere kant op gestuurd te worden.

Zodra je uit de eerste linie de ME gaat provoceren dan kun je verwachten dat je in alle achtergelegen linies paniek gaat veroorzaken.

Schuif eerder de schuld af op deze mensen ipv de mensen die hun werk daar staan te doen.
Dus zelfgemaakt schild = meteen knuppelen?
man superworm (Redactie Frontpage) 24-01-2011 @ 10:29 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 10:24 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]


Dus zelfgemaakt schild = meteen knuppelen?
Inderdaad. Eerder reële voorzorg. Zie onderstaand topic voor tientallen filmpjesvoorbeelden van Hollandse politie die totaal niet met haar geweldsmonopolie om kan gaan, en in talloze afzonderlijke situaties maar één antwoord heeft: slaan, schoppen, duwen, schreeuwen. Ook op Lange Poten, het Plein en het ministerie van OCW werden alle charges zónder waarschuwing, zonder eerst te manen ergens anders heen te gaan, gedaan.

Supersnelrecht en hoge eisen voor vijf demonstranten
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 09:52 schreef Spooky4u het volgende:
'Studenten' die met zelfgemaakte schilden komen demonstreren vragen natuurlijk om lief een andere kant op gestuurd te worden.

Zodra je uit de eerste linie de ME gaat provoceren dan kun je verwachten dat je in alle achtergelegen linies paniek gaat veroorzaken.

Schuif eerder de schuld af op deze mensen ipv de mensen die hun werk daar staan te doen.
Ja want piepschuim borden zijn aanvallende wapens. Ben op dezelfde locatie geweest als de auteur van dit artikel en ik heb één extremistische terrorist met een schild gezien. Hoewel ik na dit meegemaakt te hebben wel begrijp dat sommigen een schild willen hebben.

Charge kwam trouwens niet uit het niets. Het is gewoon een normale reactie als iemand een spandoek te dichtbij de ME brengt jwz.
userIcon
Beetje een jankverhaal.
De kernwaperns in Volkel liggen er al JAAAREN, ook onder centrum linkse regeringen. Ook toen is er fors bezuinigd op onderwijz en zorg, omdat het gewoonweg niet anders kan. Of willen we Griekenland en Ierland achterna. Ik weet niet of je weet wat er dan nog van onderwijs over zal blijven!?!?

Veel studenten moeten nu (al n paar jaar) lenen voor hun studie, en als ze hun studie afmaken dan kunnen ze t straks allemaal makkelijk terugbetalen en VVD stemmen
De tijd van zuipen en brallen op kosten van de overheid is nu voorbij idd. Lijkt me terecht.
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 10:43 schreef Jos-T het volgende:
Beetje een jankverhaal.
De kernwaperns in Volkel liggen er al JAAAREN, ook onder centrum linkse regeringen. Ook toen is er fors bezuinigd op onderwijz en zorg, omdat het gewoonweg niet anders kan. Of willen we Griekenland en Ierland achterna. Ik weet niet of je weet wat er dan nog van onderwijs over zal blijven!?!?

Veel studenten moeten nu (al n paar jaar) lenen voor hun studie, en als ze hun studie afmaken dan kunnen ze t straks allemaal makkelijk terugbetalen en VVD stemmen
De tijd van zuipen en brallen op kosten van de overheid is nu voorbij idd. Lijkt me terecht.
Jouw geweldige kennis van zaken is de reden dat ik tegen democratie ben geworden. Ierland is failliet gegaan nadat ze hun kansloze banken overeind hebben gehouden zodat de woningmarkt zou blijven bestaan. Griekenland is failliet gegaan omdat er teveel ambtenaren zijn, te vroege pensioenleeftijd, subsidies voor allen en het belangrijkste: de euro.
userIcon
quote:
Op een gegeven moment werden er een paar eieren gegooid richting de politie. Omdat de ME een reputatie heeft van korte lontjes, vond ik dat niet zo'n goed idee. Enkele minuten later werd een strijker in een lege ondergrondse parkeergarage gegooid - ook een slecht idee, maar nog steeds vrij onschuldig. Opeens, uit het niets, chargeerde de ME een meter of vijf, tien, naar voren. Dit veroorzaakte blinde paniek in de menigte.
en
quote:
Ik koos eieren voor mijn geld en maakte mij zeer snel uit de voeten. Achteraf zag ik op het nieuws en YouTube verschillende beelden van dezelfde groep, die voornamelijk omdat ze als sardientjes in blik ingesloten werden en geen kant op konden, met fors geweld door de binnenstad werd gedreven. Ook bij het Ministerie van Onderwijs, tegenover Centraal, bleken studenten opgehoopt te zijn geweest. Ook daar werden talloze onschuldige, vreedzame demonstranten puur omdat ze op de verkeerde plek stonden met knuppels, paarden en honden verwond en de stationshal ingedreven, als vee ter slachting. Ik hoorde van verschillende studenten die tot ver in de stationshal, zelfs tot in de treinen, geknuppeld, gebeten en gedreven werden.
Mooie stukjes.
Geeft goed aan dat de ME nog steeds een mooi middel is.

'Blinde paniek' ook.
Stelletje laffe honden.

Jammer dat de ME er niet 'blind' doorheen gejakkerd is. Raken wat je raken kunt, is het motto!
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 10:29 schreef superworm het volgende:
[..]
Inderdaad. Eerder reële voorzorg. Zie onderstaand topic voor tientallen filmpjesvoorbeelden van Hollandse politie die totaal niet met haar geweldsmonopolie om kan gaan, en in talloze afzonderlijke situaties maar één antwoord heeft: slaan, schoppen, duwen, schreeuwen. Ook op Lange Poten, het Plein en het ministerie van OCW werden alle charges zónder waarschuwing, zonder eerst te manen ergens anders heen te gaan, gedaan.

Supersnelrecht en hoge eisen voor vijf demonstranten
Geen politiemacht in de wereld die zo gematigd en overcorrect omgaat met het geweldsmonopolie als de Nederlandse politie.
En ja, ME en hondenbrigandes zijn de heftigste middelen. Als je dat weet, daag die dan niet uit!
Ik zou zeggen dat je verbaasd klinkt, behalve dat je in eerdere columns al je gedachtes bekend hebt gemaakt. Ik ben niet bepaald een conspiracy thnker, maar ik zou niet verbaasd zijn als het radicalen-verhaal al-dan-niet gedeeltelijk opgeklopt is om mogelijk optreden alvast preventief te rechtvaardigen voor het grote publiek. Het is natuurlijk ook zo dat er een reputatie is dat de ME snel reageert en dat er genoeg spin doctors zijn om het verhaal genoeg te draaien.

I suppose dat er wel weer zal worden gezegd dat de politie niet ergere dingen heeft uitgevoerd, zoals 'kettling' op Westminster Bridge voor een aantal uur. Of -tig voorbeelden uit andere landen. Soms lijkt het wel alsof de media een perpetuele roze bril op heeft. "Maar ze hebben dit in ieder geval niet gedaan." Dat idee gaat voorbij aan een aantal standaarden van beschaving, maar ja.

Ik was er zelf niet bij i.v.m. stage en een iets te groot loyaliteitsgevoel t.o.v. m'n leerlingen, dus ik moet helaas afgaan op wat ik hoor, niet wat ik zag.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 11:10 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Geen politiemacht in de wereld die zo gematigd en overcorrect omgaat met het geweldsmonopolie als de Nederlandse politie.
En ja, ME en hondenbrigandes zijn de heftigste middelen. Als je dat weet, daag die dan niet uit!
Wat lul je nou man, ze werden niet uitgedaagd en ze gaan helemaal NIET correct om met het geweldsmonopolie, dat is al veelvuldig aangetoond. Kinderen en ouderen die weg proberen te lopen en instructies opvolgen horen niet met knuppels in hun rug en op hun hoofd geslagen te worden. Achterlijke.
userIcon
Ik was ook op het Plein, en de eerste 30 - 45 minuten dat studenten daar waren, was er weinig aan de hand. Er werden leuzen geroepen, herrie gemaakt, er werd geprotesteerd. Toen er daarna een stel halve zolen met vuurwerk begon te gooien en met zakken vol eieren aankwamen en die lekker aan iedereen gingen uitdelen, toen begon het wat uit de hand te lopen. De ME was daar terecht niet blij mee, en voor zover ik kon zien hebben ze na een tijdje ook de eerste rijen een meter of 10 teruggedrukt, maar de eerste en enige waarschuwing die gegeven werd dat ze de boel met harde hand gingen ontruimen, was een van de busjes die eraan kwam rijden terwijl ze al bezig waren met meppen en schoppen.
Als daarna de menigte ook daadwerkelijk weggaat (lees, wordt weggedreven door dunne straatjes waar je over andere mensen heen moest lopen door al het gedrang), dan zou je als ME toch ook moeten weten dat meer duwen en slaan niet hoort als degene die je te grazen neemt simpelweg niet verder naar achteren kan.

Daar ging de ME wat mij betreft flink de mist in; als een menigte vertrekt, laat ze dat dan ook doen en blijf geen geweld gebruiken omdat de mensen niet verder kunnen. Hetzelfde voor de charges van de ME met paarden; het ene moment staan studenten te protesteren, het volgende moment liggen ze onder de hoeven van een paard. Zonder hoorbare waarschuwing, behalve het gegil van de mensen voor je. Neemt overigens niet weg dat ze de echte relschoppers, de mensen die vrolijk blijven staan en de ME uitdagen, geen klap zouden moeten krijgen. Protesteren is prima, maar ga niet de ME uitdagen om het rellen terwijl er honderden studenten achter je staan die geen zin hebben in een rel.

Verder ben ik het helemaal eens met de column; de manifestatie op het Malieveld was meer een mooie politieke show van de oppositie om zieltjes te winnen en haast onderdrukking van de gemeente omdat we maar als klapvee op een plek moesten blijven en niet naar de plaatsen waar het om gaat mochten gaan.

Die boete heb ik dubbele gevoelens over; het klinkt redelijk om studenten die meer dan twee jaar (dus niet 1, want dat heb je zo) vertraging hebben wat meer te laten betalen, maar niet op de voorwaarden zoals ze er nu liggen. Ten eerste kun je die niet invoeren voor studenten die nu al studeren en vertraging hebben, die wisten dit niet toen ze begonnen. Dat zou hetzelfde zijn als nu tegen Rutte zeggen dat hij zijn hypotheekrente maar zelf moet betalen als hij langer dan vier jaar een hypotheek heeft. Om vervolgens de universiteiten ook nog eens een boete te laten betalen omdat een leerling volgens het kabinet niet snel genoeg afstudeert is al helemaal belachelijk, want dat is de meest effectieve manier om een Nederlandse studie niks meer waard te laten zijn.

Als het kabinet echt wil bezuinigen en tegelijk het onderwijs beter maken, dan moeten ze kijken naar waar al het geld dat er al in wordt gepompt blijft; bezuinig maar op alle bureaucratie en graaiers in het hoge management, en laat de studenten die het al moeilijk kunnen betalen met rust.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 11:15 schreef HyperViper het volgende:
[..]


Wat lul je nou man, ze werden niet uitgedaagd en ze gaan helemaal NIET correct om met het geweldsmonopolie, dat is al veelvuldig aangetoond. Kinderen en ouderen die weg proberen te lopen en instructies opvolgen horen niet met knuppels in hun rug en op hun hoofd geslagen te worden. Achterlijke.
Ten eerste, WAT Doen kinderen en ouderen op die plek? Niemand komt per ongeluk in een escalerende demonstratie terecht.
Ten tweede, het is niet aan jou om te bepalen wat een escalatie is, de ME bepaald dat. En het is niet meer dan logisch dat elke ME-er eerst zijn eigen veiligheid, dan die van de collega's en dan pas die van de betogers op het oog heeft.
Ten derde, in het heetst van zo'n situatie kan en mag een ME-er niet even rustig kijken wie er voor z'n knuppel langsloopt.

Nogmaals, de ME is een ordehandhavende dienst met een ruimer geweldsmandaat dan de 'gewone' politie. Ga daar dus verstandig mee om als demonstant. De ME is ten slotte niet voor niets op die locatie aanwezig!
En ja, bij de ME zitten ook politiemensen op tijdelijke basis een tijdje te 'ontstressen', zeg maar. Even de frustraties er uit slaan. Heerlijk toch?
userIcon
ah ik hoopte al dat je hier over zou schrijven. even lezen!
userIcon
De discussie over de bezuingingen zelf even daargelaten, moet je wel een enorme sufkut zijn als je niet begrijpt dat een demonstratie met 15.000 man een potentieel gevaarlijke situatie oplevert. De beperking tot het Malieveld en het verbod het centrum in te trekken, zijn niet meer dan logisch. Als je dat dan toch doet en ook nog eens de ME gaat provoceren, dan hoef je niet te gaan huilen als er wordt opgetreden.
userIcon
1 woord: huilies
userIcon
ja goed verhaal, ik stond zelf ook bij het mauritshuis (onder de blauwe glazen hokjes) vriendin die mee was raakte in blinde paniek bij de charges, en zodra dat gebeurt wordt een situatie wel gevaarlijk.

Maar als je de linies van de ME breekt door te blijven staan maak je ze kwetsbaar(der, relatief) en zullen zij er natuurlijk alles aan doen hun linie te herstellen, wat ik vrij terecht vind. Volgens mij werd er ook een stuk vuurwerk onder paarden gegooid.

Maar goed, het sloeg natuurlijk nergens op dat ze die paniek/angst zaaiden en in dat tempo zoveel man door die straatjes (trechters) persten.

Over het algemeen vond ik het overigens een goed protest, duidelijke boodschap met een keurig relletje op het einde. Het hopen is nu op stakingen van hoogleraren oid, want laten we eerlijk zijn, studenten hebben helemaal geen macht. Hopelijk laten die niet over zich heel lopen.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 08:42 schreef Pikkebaas het volgende:
Stel jankerds. Omdat de politie een beetje op je afkwam...

En die bezuinigingen zijn gewoon terecht. Ik heb het grootste deel van mijn studie ook via een rentedragende lening gefinancierd en heb daar 10 jaar over gedaan om af te betalen. Is toch geen probleem ? Je investeert toch in jezelf ? Je moet alleen je belangen beter afwegen, is een verdieping in het buitenland wel rendabel ? Zo ja, doen, zo nee, kun je het nog doen, alleen rendeert het dan niet. Ik vind in elk geval dat de samenleving niet hoeft te betalen voor nutteloze minors/bestuursjaren/etc. Die betaal je zelf maar.
Opkankeren, hypocriet. TIEN jaar over je studie En dan zeiken op de studenten van nu. Dat is een boete van 3000 x 5 = 15.000 boete bovenop je studiegeld (die toen volgens mij uit 5 gulden bestond ipv 2500-4500 per jaar)
man Doodkapje (Redactie Frontpage) 24-01-2011 @ 12:26 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 12:14 schreef RickoKun het volgende:
[..]


Opkankeren, hypocriet. TIEN jaar over je studie En dan zeiken op de studenten van nu. Dat is een boete van 3000 x 5 = 15.000 boete bovenop je studiegeld (die toen volgens mij uit 5 gulden bestond ipv 2500-4500 per jaar)
Tien jaar om af te betalen... dat haal ik uit zijn tekst.

Als je niet slim genoeg bent om je studie binnen het aantal jaar dat er voor staat, plus één jaar speling in je bachelor en plus één jaar speling voor je master, dan moet je toch iets anders gaan doen?

Ken zat mensen die zoveel moeite hebben met hun studie op de uni en per sé in dat gebied willen blijven. Prima, maar ga dan gewoon een tandje lager en doe HBO.
userIcon
Niet iedereen hoort thuis op een universiteit. Ik vraag me af wie hier nu ervoor pleit om van de universiteit een groot InHolland te maken?

Verder een kansloze demonstratie, en dan vooral door de overduidelijke aanwezigheid van de oppositie, om maar niet te zeggen dat het een linkse demonstratie was.
man superworm (Redactie Frontpage) 24-01-2011 @ 12:48 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 12:46 schreef Lekiamh het volgende:
Verder een kansloze demonstratie, en dan vooral door de overduidelijke aanwezigheid van de oppositie, om maar niet te zeggen dat het een linkse demonstratie was.
Stupide argument. SGP, VVD, CDA én PVV (álle rechtse partijen) willen de studenten naaien. Zeggen dat het een linkse demo was is dus wel heel erg makkelijk. Of vergeet ik een rechtse partij die aanwezig had kunnen zijn?
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 10:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jouw geweldige kennis van zaken is de reden dat ik tegen democratie ben geworden. Ierland is failliet gegaan nadat ze hun kansloze banken overeind hebben gehouden zodat de woningmarkt zou blijven bestaan. Griekenland is failliet gegaan omdat er teveel ambtenaren zijn, te vroege pensioenleeftijd, subsidies voor allen en het belangrijkste: de euro.
Over kennis van zaken gesproken.... jezus man.
Er zijn veel redenen te noemen waarom Griekenland failliet ging (Ongunstige loon en productiviteit ontwikkelingen, teveel ambtenaren etc, het feit dat ze idd niet konden devalueren (euro ipv Drachme) etc) maar uiteindelijk zijn ze failliet door de staatsschuld of het begrotingstekort wat daardoor ontstaan is.
Dat er excuses zijn doet niks af aan de situatie die ontstaat als de staatsschuld opgelopen is.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 12:14 schreef RickoKun het volgende:
[..]


Opkankeren, hypocriet. TIEN jaar over je studie En dan zeiken op de studenten van nu. Dat is een boete van 3000 x 5 = 15.000 boete bovenop je studiegeld (die toen volgens mij uit 5 gulden bestond ipv 2500-4500 per jaar)
Lezen prutser.....
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 11:31 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Ten eerste, WAT Doen kinderen en ouderen op die plek? Niemand komt per ongeluk in een escalerende demonstratie terecht.
Ten tweede, het is niet aan jou om te bepalen wat een escalatie is, de ME bepaald dat. En het is niet meer dan logisch dat elke ME-er eerst zijn eigen veiligheid, dan die van de collega's en dan pas die van de betogers op het oog heeft.
Ten derde, in het heetst van zo'n situatie kan en mag een ME-er niet even rustig kijken wie er voor z'n knuppel langsloopt.

Nogmaals, de ME is een ordehandhavende dienst met een ruimer geweldsmandaat dan de 'gewone' politie. Ga daar dus verstandig mee om als demonstant. De ME is ten slotte niet voor niets op die locatie aanwezig!
En ja, bij de ME zitten ook politiemensen op tijdelijke basis een tijdje te 'ontstressen', zeg maar. Even de frustraties er uit slaan. Heerlijk toch?
Jaman, echt raar, wat doen kinderen en oma's nou weer in het centrum van een grote stad?
userIcon
Goede column. Educatie is het belangrijkste aspect voor een natie. Als je daarop gaat bezuinigen omdat je te laf bent om degene die verantwoordelijk zijn voor deze financiële crisis te straffen, dan ben je een slecht leider.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 14:27 schreef Reuzelbek het volgende:
Goede column. Educatie is het belangrijkste aspect voor een natie. Als je daarop gaat bezuinigen omdat je te laf bent om degene die verantwoordelijk zijn voor deze financiële crisis te straffen, dan ben je een slecht leider.
En als je het dan zo nodig niet kan of wil ophoesten, kijk dan naar mogelijkheden die minder destructief zijn. Het kabinet doet nu alsof dit echt nodig is en niet anders kan, wat natuurlijk klinkklare onzin is.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 12:48 schreef superworm het volgende:
[..]
Stupide argument. SGP, VVD, CDA én PVV (álle rechtse partijen) willen de studenten naaien. Zeggen dat het een linkse demo was is dus wel heel erg makkelijk. Of vergeet ik een rechtse partij die aanwezig had kunnen zijn?
Maar het is wel een goed argument om te stellen dat de protestanten wél voor iedere student spreken?

Ik kan je al verklappen, ze hebben niet voor mij gesproken.
userIcon
Oh, trouwens; het eisen van een ja of nee was niet tijdens het verhaaltje van Zijlstra, maar van die kerel van het CDA tijdens het 'debat'. Hij zei dat hij erg weinig ruimte zag voor andere mogelijkheden, waarop de gastheer hamerde op wat voor mogelijkheden dat dan zouden zijn en uiteindelijk of het protest zou leiden tot een heroverweging van het kabinet.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 12:26 schreef Doodkapje het volgende:
[..]


Tien jaar om af te betalen... dat haal ik uit zijn tekst.

Als je niet slim genoeg bent om je studie binnen het aantal jaar dat er voor staat, plus één jaar speling in je bachelor en plus één jaar speling voor je master, dan moet je toch iets anders gaan doen?

Ken zat mensen die zoveel moeite hebben met hun studie op de uni en per sé in dat gebied willen blijven. Prima, maar ga dan gewoon een tandje lager en doe HBO.
Ja man, laten we lekker een hele zooi tallent verspillen omdat die mensen net iets langer nodig hebben om op hetzelfde niveau te komen

De boete voor de student is trouwens nog het allerminste probleem, de 3.000 euro boete voor de universiteil in combinatie met een acceptatieplicht is nog veel erger. Of denk jij soms niet dat dat wel eens zou kunnen lijden tot slechter onderwijs omdat universiteiten zich dan vooral bezig moeten houden met de student zo snel mogelijk van de universiteit af te werken.
Ik vind het allemaal wat overdreven. Op heel Nederland komt door de crisis wat meer druk te staan. Dus ook op studenten. Tijdens hun eerste stap naar vermeende volwassenheid moet er gepresteerd worden. Alleen maar goed voor later. Punt.
vrouw Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 24-01-2011 @ 19:35 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 18:25 schreef groteherman het volgende:
Ik vind het allemaal wat overdreven. Op heel Nederland komt door de crisis wat meer druk te staan. Dus ook op studenten. Tijdens hun eerste stap naar vermeende volwassenheid moet er gepresteerd worden. Alleen maar goed voor later. Punt.
Helemaal mee eens.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 11:10 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Geen politiemacht in de wereld die zo gematigd en overcorrect omgaat met het geweldsmonopolie als de Nederlandse politie.
En ja, ME en hondenbrigandes zijn de heftigste middelen. Als je dat weet, daag die dan niet uit!

Wereldvreemde mafkees... bekijk de filmpjes in dat topic maar eens.
Vaak wordt er niet eens uitgedaagd. Het probleem hier is... ook al volg je alle instructies op van de politie, dan nog krijg je een knuppel in de nek. Wat voor boodschap denk je dat dat uitdraagt?

Nouja, kijk die filmpjes maar.
man Doodkapje (Redactie Frontpage) 24-01-2011 @ 21:37 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]


Ja man, laten we lekker een hele zooi tallent verspillen omdat die mensen net iets langer nodig hebben om op hetzelfde niveau te komen
Talent in wat? Ik ken mensen die na 10 jaar nog steeds niet hun bachelor hebben... wat noem je dan talent? Bestuur, commissies en projecten naast je studie... prima. Maar met twee jaar speling moet je dat wel redden.

quote:
De boete voor de student is trouwens nog het allerminste probleem, de 3.000 euro boete voor de universiteil in combinatie met een acceptatieplicht is nog veel erger. Of denk jij soms niet dat dat wel eens zou kunnen lijden tot slechter onderwijs omdat universiteiten zich dan vooral bezig moeten houden met de student zo snel mogelijk van de universiteit af te werken.
Dus overvolle collegezalen vind je wel goed onderwijs? Ja, universiteiten mogen wel wat druk zetten op studenten om af te studeren. Bindend studie-advies is op zich niet verkeerd.
userIcon
quote:
Op maandag 24 januari 2011 @ 19:59 schreef Refragmental het volgende:
[..]



Wereldvreemde mafkees... bekijk de filmpjes in dat topic maar eens.
Vaak wordt er niet eens uitgedaagd. Het probleem hier is... ook al volg je alle instructies op van de politie, dan nog krijg je een knuppel in de nek. Wat voor boodschap denk je dat dat uitdraagt?

Nouja, kijk die filmpjes maar.
Maar ze volgden de instructies dan ook niet op hè.
man Danny (Administrator) 25-01-2011 @ 07:18 fotoboek homepage
userIcon
Ik vond dat de ME nog lang met zich liet sollen.
userIcon
Het is een goede zaak dat er maatregelen worden getroffen om de studiementaliteit hier in NL te veranderen, maar de manier waarop is nogal hypocriet.

Persoonlijk vind ik 2 jaar uitloop op de studie eigenlijk ook wel best veel. Laten we wel wezen: Nederlandse studenten zijn over het algemeen geen harde werkers Een bestuursjaar wordt al gauw gelijk gesteld aan "een jaar studievertraging", terwijl dat lang niet altijd nodig is. In dat opzicht vind ik het bindende studie advies ook een prima middel.

Maar dit soort maatregelen gaan vooral het onderwijs vernaggelen, helaas. En dan heb ik het nog niet over de hypocrisie waarmee de HRA rustig een flink aantal jaren kan wachten, terwijl dit in een jaar er door heen wordt gedrukt.
userIcon
Lees je columns altijd met veel plezier Bert.

Maar wat deze column betreft ben ik het niet met je eens.

Vergelijk een Nederlandse student eens met een student uit India of zelfs Duitsland en je zult zien dat er grote verschillen zijn wat betreft inzet en ambitie.

Waar Nederlandse studenten voornamelijk bier aan het zuipen zijn en feesten zijn studenten in India tot in de kleine uurtjes keihard aan het blokken.

Natuurlijk ben ik een voorstander van extra activiteiten naast je studie, dit is alleen maar goed voor je ontwikkeling. Maar dit hoeft niet ten koste te gaan van je studie.

Ik zelf studeer ook, ben 3e jaars op het moment. Hiernaast werk ik 20 uur per week en heb ik ook nog een eigen kleine onderneming. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten stellen.

Als je grotendeels van de dag bezig bent met het hangen in de kroeg of het updaten van je hyvesprofiel, ga dan ook niet klagen als je vertraging oploopt.

Denk dat dit een wake up call moet zijn voor studenten, wil je wat bereiken dan zul je er ook moeite voor moeten doen, en dan biedt de overheid je ook nog eens speling aan om er iets langer over te doen.

Om tot de conclusie te komen,
Minder klagen, meer studeren.
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden