sTop 2000?

Geschreven door Bert (superworm) op 03-01-2011 @ 06:00
print 

De laatste weken tot Nieuwjaar worden voor mij al vele jaren gekenmerkt door een fenomeen waar mijn generatie weinig kaas van heeft gegeten: radio. Serious Request op 3FM eerst, gevolgd door de met de paplepel ingegoten Top 2000 van Radio 2. Zodra het melodietje dat een week lang tussen tweeduizend platen door gedraaid wordt ten gehore komt, ben ik één en al oor. Ik installeerde de app en luisterde ook onderweg en op mijn werk veelvuldig naar de Top, vaak geïrriteerd als ik klanten te woord moest staan in plaats van een mooi nummer af te luisteren. Zoals altijd ontdekte ik pareltjes, bloedden mijn oren af en toe terstond van afgrijzen en genoot ik van een heel aardig deel van de gedraaide muziek.

Zoals altijd kwam er ook dit jaar weer stevige kritiek op het hele gebeuren. In de Volkskrant werd een zuur stuk gepubliceerd met als titel “Een gruwel voor wie echt van muziek houdt”, Leo Blokhuis reageerde op zijn website bevestigend in een tegenreactie. De grootste kritiek, of het grootste schandaal zo je wil, kwam van het Eindhovens Dagblad. Die hadden namelijk de op Radio 2's website beschikbare lijstjes met stemmen per plaats en nummer doorgenomen, en kwamen tot de conclusie dat er zowel veel nummers worden weggelaten of omlaaggehaald, met name hiphop en (hard)rock, als dat er tevens veel nummers die veel airplay op Radio 2 hebben, omhooggeschopt of uit de hoge hoed getoverd werden. Zo staat Caro Emerald in de top 20, maar Nirvana niet eens in de keuzelijst.

Een ander kritiekpunt is het feit dat de lijst elk jaar weer behoorlijk hetzelfde is. Er staat weinig vernieuwends in, het blijven dezelfde veilige keuzes. Dat komt vooral doordat er maar enkele duizenden nummers worden voorgeselecteerd door Radio 2. Je mag uit die drie- tot vierduizend nummers tien stuks kiezen, en er ook nog vijf zelf invoeren. Vanzelfsprekend is de keuzelijst zeer beperkt – mijn eigen muziekbibliotheek is twintig keer zo groot en nog steeds verre van compleet – en verschijnen daardoor dus al dezelfde nummers in de lijst. Leo Blokhuis, al vanaf het begin Top 2000-goeroe, erkent daarnaast dat de uiteindelijke lijst niet door het publiek alleen, maar vooral ook door 'de Muziekredactie van Radio 2' wordt samengesteld. Die redactie krijgt van Blokhuis ook de eer; niet de 2 miljoen stemmers.

Ze hebben te maken met een van boven opgelegde doelgroep; een luisterprofiel van mensen tussen om en nabij 34 en 55 jaar. Ze houden van seventies, eighties en nineties, en naar het zo blijkt ook erg van Nederlandse muziek. Hoewel de lijst dus deels door stemmen wordt vergaard, wordt-ie deels aangevuld met suggesties van Radio 2 zelf. Een probleem dat zich met het stemmen voordoet of in ieder geval tot vorig jaar voordeed, was het onbeperkt mogen stemmen. Zo konden Beatles-, ABBA- of Michael Jackson-fanclubs hun favoriete artiest buitenissig veel in de lijst doen voorkomen. Dit is nog altijd een doorn in mijn oog. Hele uren vol wordt ongelooflijk uitgekauwde rommel als Jantje Smit, BZN, Hazes, ABBA, MJ en de Cats afgewisseld met vaak totaal onbekende nummers van Grote Artiesten.

Constant word je er, een week lang, door elk van de zeven deejays aan herinnerd dat de Top 2000 “Het grootste radio-evenement van het jaar” is, een “lijst der lijsten” die “door twee miljoen mensen is samengesteld”. Dat is dus alle drie niet helemaal waar en getuigt wel een beetje van zelfbevlekking – in ieder geval narcisme. Serious Request lijkt mij tot op heden grootser en bekender. En de redactieleden bij Radio 2 hebben klaarblijkelijk wat meer te zeggen dan Jan met de pet – iedereen is gelijk, maar sommigen wat meer dan anderen. Blokhuis zegt dit niet zo erg te vinden, want het is toch vooral een 'walk down memory lane', en dat is ook wel zo. Toch gooit hij direct zijn eigen ruiten in als hij daarna de Volkskrant-schrijver aanvalt met de stelling dat niets zo zielig is, als anderen je persoonlijke smaak willen opleggen of de smaak van mensen irrelevant achten. Dat is precies wat Radio 2 zelf doet door Emerald, Duffy en Rowwen Hèze in de top 100 te zetten, terwijl ze Run-D.M.C. en alles wat harder dan dat klinkt genadeloos doorstrepen of op veilige plekken in de nacht plaatsen.

Nog zo'n kritiekpunt: het gejaagde karakter van de Top. Van kerst tot en met 31 december móeten die 2000 nummers gedraaid worden. Er wordt dus bijna per definitie de verkorte singleversie van een nummer gedraaid; liedjes langer dan drie minuten vrijwel altijd afgekapt. Dan zeg ik zelf ook: trek er een paar dagen extra voor uit of kort de lijst in (bijvoorbeeld door 90 procent van de Nederlandstalige meuk eruit te knikkeren). Als je net een prachtig nummer van LedZep, Supertramp of de Dire Straits luistert en het wordt bruut afgekapt voor Fransje Bauer, is dat één keer al vervelend, laat staan honderden keren. Ook luistert wie dan ook zeker 7 uur per dag niet, omdat er ook geslapen moet worden. Elk jaar weer irritant om goede nummers te hebben gemist. Dus schort die lijst lekker van middernacht tot zes of zeven uur op.

Maar dat kan natuurlijk niet. De samenstelling én de totale duur hebben beide te maken met uitzendrechten, afspraken tussen de omroepen, doelgroepen en wat niet al. In een wereld waarin elke seconde geld kost of oplevert, en zelfs op water en schone lucht al prijzen zijn geplakt, de waarde van een mensenleven uitgerekend (ruim 2 miljoen), kun je zulke motieven niet negeren. Als bepaalde platen luisteraars wegjagen laat je ze weg. Als uit onderzoek blijkt dat langer dan een week meer kost dan oplevert is het logisch dat het zo blijft. En mochten ze bij Radio 2 niemand kunnen betalen om hun lijstjes wat uit te breiden, dan stel ik mijzelf geheel kosteloos ter beschikking. Maar voortmodderen zoals ze nu doen, met hooguit schaapachtige erkenning en grootscheeps negeren van de meeste kritiek, het onbehandeld laten van gevoelige punten, lijkt me uiteindelijk ook voor de portemonnee contraproductief.

Ja, ik blijf het, ondanks al de Hollandse tranentrekkers en een overkill aan MJ, ABBA, Coldplay en Beatles zeker luisteren, maar een beetje uitleg van Radio 2 zou ik erg op prijs stellen. Al blijft de lijst zoals-ie is en wordt geen enkel bovengenoemd punt aangepast, maar zeggen ze gewoon ruiterlijk waar het op staat. Dit is onze doelgroep, dit zijn de veranderingen, dit is waarom, dit zijn de onderzoeken waaruit blijkt dat het zo moet en niet anders, dit is de kosten-batenanalyse. In plaats daarvan worden schichtig de stemtotalen offline gehaald en nog elk uur hol gepraat over “de lijst die ú, en alleen ú, heeft samengesteld!” Dat is niet eens meer ongeloofwaardig, maar begint voor elke kleuter die 'Top 2000 kritiek' kan googelen ronduit zielig te klinken.

Nee, een 'gruwel voor eenieder die van goede muziek houdt' is het zeker niet, aangezien er honderden werkelijk magnifieke platen in staan. Om met de retoriek van een ander uitmuntend kritiekstuk te eindigen: een gruwel voor eenieder die een hekel heeft aan het voor tegenwoordige bedrijven zo typische polderend gedogen en binnenvettend voortmodderen, is de Top 2000 wél. En Radio 2, kom op nou. De bewijzen liggen pijnlijk duidelijk op tafel. Vermoedens van twaalf jaar oud ruiterlijk bevestigd. Leg het nou eens goed uit, dan ben ik, en velen met mij, weer de tevreden luisteraar die al jaren steevast aan de Top gekluisterd zat en zit. Balkenendes houdbaarheidsdatum verstreek na acht jaar kritiek ontkennen; jullie doen het al anderhalf keer zo lang. Dus fort mit dem Geit, en schnell een beetje.


Een ontdekt pareltje: Allman Brothers - Jessica (1976, no. 581/2000)




Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

4419 views / 51 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
De Top 2000 is een radioformat, gericht op een bepaalde doelgroep. Het moet allemaal binnen het straatje van Radio 2 passen.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 03-01-2011 @ 09:27 fotoboek homepage
userIcon
quote:
door elk van de zeven deejays
Acht.

quote:
Ook luistert wie dan ook zeker 7 uur per dag niet, omdat er ook geslapen moet worden. Elk jaar weer irritant om goede nummers te hebben gemist. Dus schort die lijst lekker van middernacht tot zes of zeven uur op.
Ergens heeft dat toch wel degelijk zijn charme. Er zijn ook echt mensen die de wekker zetten omdat hun favoriet ergens bij vieren voorbijkomt in de top 2000. Zelf als ze het nummer in zeven verschillende uitvoeringen op cd hebben staan.
Hee, er zit een knop je radio. Druk 'm in en ga maar mee. De bloemen buiten zetten!
userIcon
Kritiek klopt niet, nummers van 14 minuten worden ook gewoon gedraaid.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 03-01-2011 @ 10:20 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 09:53 schreef TUFKAL het volgende:
Kritiek klopt niet, nummers van 14 minuten worden ook gewoon gedraaid.
Telegraph Road doe je waarschijnlijk op?

Maar inderdaad, die is in zijn geheel gedraaid. Ook van veel andere lange nummers is echt de albumversie gedraaid.
userIcon
Supertramp werd ook helemaal gedraaid
man superjojo (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 10:58 fotoboek homepage
userIcon
Probleem wat ik een beetje met de lijst heb, zijn die ongelooflijk lyrische reacties van mensen. Constant op hun facebook of twitter melden als er een tof nummer voorbij komt, op bezoek bij mensen waar de radio hard staat en het enthousiasme nog harder klinkt, 'wat heb jij gestemd?' vragen. En toch kan ik niet heel blij worden van de lijst, steeds weer Queen, Pink Floyd en al die namen die jij al noemt, het is elk jaar weer hetzelfde liedje.
userIcon
Ach hoe groot is het nog? In dezelfde week kan je luisteren naar de top serious request. Die lijst doet mij veel vrijer en willekeuriger aan.
Het leuke van die lijstjes is toch dat je een hoop nummers koppelt aan dát jaar? Bij 2010 ga ik eerder terugdenken aan Hello en zeker niet aan Queen.

Maar goed, ik ben dan ook een nieuw broekje met nieuwe ideeën die 15 jaar buiten de doelgroep van radio 2 valt.
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 11:17 fotoboek no homepage
userIcon
Hou maar op met die top 2000. Ik ben de beste band ter wereld, Muse, niet eens tegengekomen bij de eerste 200, terwijl daar wel allerlei tenenkrommende rommel staat en zelfs een nummer dat ik (gelukkig) helemaal niet ken zoals Blaosmuziek van ene Gé Reinders. Prima column.
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 11:24 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 10:20 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Telegraph Road doe je waarschijnlijk op?

Maar inderdaad, die is in zijn geheel gedraaid. Ook van veel andere lange nummers is echt de albumversie gedraaid.
Ik kan ze even niet opnoemen, maar er waren er wel degelijk tientallen die ze irritant afkapten. Met het intact laten van Telegraph Road was ik ook erg blij.
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 11:08 schreef Fuzzysham het volgende:
Ach hoe groot is het nog? In dezelfde week kan je luisteren naar de top serious request. Die lijst doet mij veel vrijer en willekeuriger aan.
Ja, dus daar kom je ook ,om maar wat voorbeelden te noemen, Piratenmuziek en oude nummers uit de jaren 50 tegen? Er zijn massa's mensen die dat geweldig vinden en zouden dus ook voor moeten komen op de lijst van 3FM (volgens jou althans).
Vind het totaal geen zuur stuk van de Volkskrant. Presenteer het niet als een overzicht met de 2000 beste nummers gekozen door Nederland maar zeg gewoon dat het de babyboomers top 2000 is. Caro Emerald, Jan Smit en Coldplay zijn een van de weinige bands van naar de 90's die er in staan. Waarom in vredesnaam? The White Stripes, Arcade Fire en Radiohead zijn vele malen interessanter. En waar zijn Jazz, Hip-Hop, Alt Rock in de Top 2000?

Alles van voor 1964 maakt amper kans (op enkele Chuck Berry, Elvis en Little Richard platen na). Ook alles naar 1988 word standaard geboycot als het niet heel saai duf of tenenkrommend is. En last but not least alles wat alternatief is word geboycot.

Zijn ze bij radio2 bang ofzo, ik dacht dat het bij de Publieke Omroep ging om kwaliteit en niet om luister/kijkcijfers, kennelijk niet. Je Kunt mij niet wijs maken dat Frank Zappa, The Smiths en Miles Davis onderdoen voro Nick en Simon.
userIcon
Ik heb er niet veel van meegekregen maar hetgene dat ik hoorde was voornamelijk jaren 60 en 70 muziek, niet echt mijn smaak.
man Okaht (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 13:14 fotoboek no homepage
Het blijft een lastig concept. Naar mijn idee is er best wel wat te kiezen en is het aandeel juweeltjes toch wel behoorlijk aanwezig. Alleen stemmen er nu eenmaal ook heel veel mensen met een andere smaak dan de mijne. Maar is dat dan een foute keus?

Mijn eigen voorkeur omvat soms behoorlijk extreme keuzes, maar ik kan van sommige mainstream muziek ook enorm genieten. Daarnaast heb ik toch nog een zwak voor muziek die toevallig in mijn jeugd werd gedraaid in de kroegen waar ik voor het eerst op stap ging. En echt: daar zit wel degelijk bagger bij!

Dat Radio 2 een zekere keuze maakt lijkt me logisch. Je kunt wel moeilijk doen over de luistercijfers, maar die bepalen toch wel degelijk de houdbaarheid van een zender. Ik haak ook af na drie nummer Super Tramp, vier keer Metallica en vijf maal ACDC.
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 11:17 schreef Bakoenin het volgende:
Hou maar op met die top 2000. Ik ben de beste band ter wereld, Muse, niet eens tegengekomen bij de eerste 200, terwijl daar wel allerlei tenenkrommende rommel staat en zelfs een nummer dat ik (gelukkig) helemaal niet ken zoals Blaosmuziek van ene Gé Reinders. Prima column.
Dat is dan ook geen radio2 band
userIcon
Mijn grootste ergernis is gewoon het geouwehoer van de DJ?s tussendoor. Als ze allemaal braaf hun ego-muil houden en non-stop de top2000 afdraaien zal ik weer luisteren. Tot die tijd niet
Het mooie van de Top 2000 is de lengte, daardoor zit er altijd wel een goed nummer voor iemand bij. Wel jammer dat er zo gemanipuleerd wordt en daardoor een wegkabbelend geheel met liedjes van vroeger.
Het voordeel is dat ik met de Eigenwijze eindejaarslijst veel luisteraars mocht trekken die klaar waren met de top 2000 en even totaal iets anders wilde luisteren.
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 14:50 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 14:34 schreef Eigenwijze30 het volgende:
Het mooie van de Top 2000 is de lengte, daardoor zit er altijd wel een goed nummer voor iemand bij. Wel jammer dat er zo gemanipuleerd wordt en daardoor een wegkabbelend geheel met liedjes van vroeger.
Het voordeel is dat ik met de Eigenwijze eindejaarslijst veel luisteraars mocht trekken die klaar waren met de top 2000 en even totaal iets anders wilde luisteren.
Zit je nou verkapt te spammen?
Je hebt wel een beetje gelijk.
Mijn reactie is natuurlijk wel eentje uit mijn wereld en mijn referentiekader.
De reactie dat er ook een knop op je radio zit, zodat je hem uit kan zetten is een optie. Een andere knop op de radio is de knop dat je hem op een andere zender kan zetten, dat is een andere optie en is mijn reactie.
Er is een probleem en er zijn verschillende oplossingen denkbaar.
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 15:44 fotoboek homepage
userIcon
@ Eigenwijze: negeren of 'maar gewoon niet meer luisteren' lost mijn probleem als luisteraar op, maar niet de problemen van de Top 2000 an sich.
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 14:34 schreef Eigenwijze30 het volgende:

Het voordeel is dat ik met de Eigenwijze eindejaarslijst veel luisteraars mocht trekken
Genoeg tissues bij?
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 15:44 schreef superworm het volgende:
@ Eigenwijze: negeren of 'maar gewoon niet meer luisteren' lost mijn probleem als luisteraar op, maar niet de problemen van de Top 2000 an sich.
Welk problemen heeft de top 2000 dan die ze zo snel mogelijk opgelost zien worden?
Luister voortaan maar naar de Arrow Classic Rock top 500. Die lijst wordt in rocktober (oktober ) gespeeld op de radio, van 9 tot 5. In december wordt die lijst nog eens gespeeld, van 29 tot 31 december, of iets dergelijks. Ideaal voor puur classic rockliefhebbers zoals mij!
userIcon
Ik heb me vooral mateloos geërgerd aan de mensen die twitterden/mailden/postduiven verstuurden met teksten dat ze niet slaapten totdat het voorbij was, de muziek aanlieten als ze gingen werken zodat de kat ernaar kon luisteren, wereldontvangers meenamen naar vakanties in de Sahara om toch maar geen minuut te missen en door de Top2000 hun driehonderdste zelfmoordpoging maar even hebben uitgesteld tot 1 januari...

Mensen die er op geilen om zo emotioneel mogelijk te reageren op de landelijke radio

(voordat iemand de opmerking maakt; een berichtje op Fok! plaatsen is heel anders )
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 16:53 fotoboek homepage
userIcon
@ Paracelsus: lees column of de artikelen die doorgelinkt staan.
@ Koningkerel: daar zat ik me ook dood aan te ergeren. Vooral omdat het niet één of twee, maar TIG keer dezelfde verhalen waren. Inderdaad onder de douche, tijdens het slapen aan laten staan, geen boodschappen doen, seksleven op een laag pitje, et cetera. Ook de "ik krijg me toch zo'n leuke flashback van toen ik 16 was en nu ben ik 47" alsmede de "onze kinderen van leeftijden X en XX luisteren óók graag!"-uitingen kwamen als warme broodjes voorbij.
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 16:53 schreef superworm het volgende:
@ Paracelsus: lees column of de artikelen die doorgelinkt staan.
Dat is toch vooral een probleem dat jij met de Top2000 hebt? Zelf vinden ze het een geweldige lijst en volgens mij velen met hen.
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 17:12 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 16:56 schreef Paracelsus het volgende:
[..]


Dat is toch vooral een probleem dat jij met de Top2000 hebt? Zelf vinden ze het een geweldige lijst en volgens mij velen met hen.
Het gaat om de inconsistentie. Om mezelf aan te halen: "Constant word je er, een week lang, door elk van de zeven deejays aan herinnerd dat de Top 2000 "Het grootste radio-evenement van het jaar" is, een "lijst der lijsten" die "door twee miljoen mensen is samengesteld". Dat is dus alle drie niet helemaal waar en getuigt wel een beetje van zelfbevlekking - in ieder geval narcisme."

Als het 'gewoon een leuke lijst is voor luisteraars van de zender', een lijst die bovendien 'voor de herinneringen en emoties is, en niet per definitie 100 procent accuraat', zeg dat dan gewoon. Lul er niet omheen. Dit is een Verkade-verpakking met Euroshopperkoekjes, en ik vraag Radio 2 slechts te erkennen dat het Euroshopper betreft (of er voortaan Verkade in te stoppen).
man Gramps (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 17:17 fotoboek no homepage
userIcon
Geen gezeik meer, gewoon luisteren en Jan Smit en Hazes cs er bij nemen. Per slot heb ik geen radio in de plee en daar moet ik toch ook affentoe heen.
Muziek die me niet bevalt komt in dezelfde categorie als een commercial break. Maar r2 mag best wat eerlijker zijn over het hoe en wat.
userIcon
drie- tot vierduizend nummers? Heb je dat zelfgeteld of zuig je dat uit de grote duim om een punt te kunnen maken? Volgens mij kan je dat namelijk wel verdrievoudigen.
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 17:12 schreef superworm het volgende:
[..]
Het gaat om de inconsistentie. Om mezelf aan te halen: "Constant word je er, een week lang, door elk van de zeven deejays aan herinnerd dat de Top 2000 "Het grootste radio-evenement van het jaar" is, een "lijst der lijsten" die "door twee miljoen mensen is samengesteld". Dat is dus alle drie niet helemaal waar en getuigt wel een beetje van zelfbevlekking - in ieder geval narcisme."

Als het 'gewoon een leuke lijst is voor luisteraars van de zender', een lijst die bovendien 'voor de herinneringen en emoties is, en niet per definitie 100 procent accuraat', zeg dat dan gewoon. Lul er niet omheen. Dit is een Verkade-verpakking met Euroshopperkoekjes, en ik vraag Radio 2 slechts te erkennen dat het Euroshopper betreft (of er voortaan Verkade in te stoppen).
Welke lijst is er dan wel verkade? Geen eentje volgens mij, want ook hierboven eerder genoemde zenders zetten niet zomaar alles erin. Ze hebben toch allemaal een lijst die een beetje bij hun zender past. Dus waarom nu alleen de Top 2000 hierom afzeiken?
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 18:01 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 17:29 schreef Paracelsus het volgende:
[..]


Welke lijst is er dan wel verkade? Geen eentje volgens mij, want ook hierboven eerder genoemde zenders zetten niet zomaar alles erin. Ze hebben toch allemaal een lijst die een beetje bij hun zender past. Dus waarom nu alleen de Top 2000 hierom afzeiken?
Omdat Radio 2 blijft volhouden dat de kritiek onzin is, panisch bewijs van haar site verwijdert en doet alsof de neus bloedt. Verder wat Gramps zegt: dat ze manipuleren is 1 ding, ik luister het toch wel. Vervolgens echter 12 jaar lang keihard ontkennen, is gewoon sneu en beneden welke waardigheid ook.
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 18:02 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 17:27 schreef Jinglebones het volgende:
drie- tot vierduizend nummers? Heb je dat zelfgeteld of zuig je dat uit de grote duim om een punt te kunnen maken? Volgens mij kan je dat namelijk wel verdrievoudigen.
Dat heb ik uit één van de gelinkte artikelen. Als het niet klopt hoor ik het graag. Maar nog is 10 of 12 duizend níks qua aantal. Wat ik zeg, mijn eigen muziekbibliotheek telt al 75-100 duizend nummers.
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 13:54 schreef flipsen het volgende:
Mijn grootste ergernis is gewoon het geouwehoer van de DJ?s tussendoor. Als ze allemaal braaf hun ego-muil houden en non-stop de top2000 afdraaien zal ik weer luisteren. Tot die tijd niet
Tussendoor? Wat dacht je van door een lied heen. Is trouwens een algemeen dj-kwaaltje, niet alleen tijdens de Top 2000.

Voorbeeld: Hele intro van 'Papa was a rolling stone' kwijt omdat die kut-dj erdoorheen moest ouwehoeren

Maar ik ben zwak; ik luister toch wel. Bijvoorbeeld om twee uur 's nachts om Free Bird te horen, terwijl ik zelf tig versies heb staan. En wederom hadden ze driekwart van het nummer eruit geknipt... Ik zal het wel nooit leren
userIcon
Hoewel ik zelf ook de Top Serious Request prefereer omdat daar de muziek wel goed ingedeeld staat, geldt deze klacht:

quote:
Als je net een prachtig nummer van LedZep, Supertramp of de Dire Straits luistert en het wordt bruut afgekapt voor Fransje Bauer, is dat één keer al vervelend, laat staan honderden keren
Ook voor de top serious request waar ze 3/4 van de langere liedjes ook inkorten
quote:
Nee, een 'gruwel voor eenieder die van goede muziek houdt' is het zeker niet, aangezien er honderden werkelijk magnifieke platen in staan.
Voor de schrijver van deze column misschien wel. Voor liefhebbers van rock, Nederlandstalig en uitgekauwde pop is het nog goed te doen, maar wat betreft jazz, hiphop en elektronica is deze lijst op z'n minst gezegd om te janken.
Hee Bert,
Prachtcolumn, echter over een thema dat onderhevig is aan smaak. En daar gaan we niet over twisten. Jij noemt Jessica een pareltje. Mee eens.
In de southern rock was het gebruikelijk om een 4 accoorden-schemaatje eindeloos uit te melken en er zijn voorbeelden dat dat niet eens vervelend is. Neem Jessica als voorbeeld.
Ik heb er hier nog zo één. Be warned! De meeste mensen haken na een minuut of twee af, maar écht leuk wordt hij pas na 5 minuten en 17 seconden. Zelfde thema met double lead gitaar, alleen 2x zo snel.

Benieuwd wat je ervan vindt.
The Outlaws met Green Grass & High Tides.
http://www.youtube.com/watch?v=R82OM5tzcrk
man superworm (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 20:19 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 20:02 schreef groteherman het volgende:
Hee Bert,
Prachtcolumn, echter over een thema dat onderhevig is aan smaak. En daar gaan we niet over twisten. Jij noemt Jessica een pareltje. Mee eens.
In de southern rock was het gebruikelijk om een 4 accoorden-schemaatje eindeloos uit te melken en er zijn voorbeelden dat dat niet eens vervelend is. Neem Jessica als voorbeeld.
Ik heb er hier nog zo één. Be warned! De meeste mensen haken na een minuut of twee af, maar écht leuk wordt hij pas na 5 minuten en 17 seconden. Zelfde thema met double lead gitaar, alleen 2x zo snel.

Benieuwd wat je ervan vindt.
The Outlaws met Green Grass & High Tides.
http://www.youtube.com/watch?v=R82OM5tzcrk
*Klik* "Toevoegen aan favorieten" *Klik* HEERLIJKE muziek! Luister 'm nu voor de derde keer

Ik ben in mijn muziek-luister-patroon eigenlijk na '69 nog aan Supertramp, BTO, Cohen, Straits, Reed, Skynyrd en zo nog enkelen toegekomen, maar negeerde eigenlijk steevast alles uit de seventies, eighties en nineties. Blijk je zo een hoop gemist te hebben! Wat een heerlijke muziek, nogmaals. Ik hou hier echt van - minder hard dan LedZep, maar wel beetje in het straatje van wat ik toch al luisterde.

[ Bericht gewijzigd door superworm op maandag 3 januari 2011 @ 20:36 ]
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 18:02 schreef superworm het volgende:
Wat ik zeg, mijn eigen muziekbibliotheek telt al 75-100 duizend nummers.
Wat ik overigens onzinnig vind. Heb je die werkelijk allemaal beluisterd?
man Gramps (Redactie Frontpage) 03-01-2011 @ 22:13 fotoboek no homepage
userIcon
Herman,
Gramps zat ook al niet te krijzeltanden. Doedernogmaareen.
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 22:13 schreef Gramps het volgende:
Herman,
Gramps zat ook al niet te krijzeltanden. Doedernogmaareen.
Voor jou altijd....geen southern rock maar UK double lead guitars. Na 3m30...kippenvel en jeugdsentiment.......voor mij dan hè.

http://www.youtube.com/watch?v=MVUx4zxd7VA&NR=1
userIcon
Die Leo Blokhuis hebben wij nu wel gehoord en gezien. Hij vertegenwoordigt een generatie popliefhebbers die de pensioengerechtigde leeftijd zo'n beetje bereikt heeft. Het wordt tijd voor een radio DJ met verstand van muziek maar dat lijkt schier onmogelijk. De enige waardige opvolger om die lijst te vernieuwen voor de generatie muziekliefhebbers die ná 1975 geboren zijn is dood: Arjen Grolleman. Zolang alternative en indie geweerd worden en absolute bagger (de Krezip's en Kane's) op handen gedragen wordt, zal ik niet naar die lijst luisteren. Die zogenaamde zuurpruim op de VK site heeft gewoon gelijk.
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 11:17 schreef Bakoenin het volgende:
Hou maar op met die top 2000. Ik ben de beste band ter wereld, Muse, niet eens tegengekomen bij de eerste 200, terwijl daar wel allerlei tenenkrommende rommel staat en zelfs een nummer dat ik (gelukkig) helemaal niet ken zoals Blaosmuziek van ene Gé Reinders. Prima column.
Ditte.
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 23:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Die Leo Blokhuis hebben wij nu wel gehoord en gezien. Hij vertegenwoordigt een generatie popliefhebbers die de pensioengerechtigde leeftijd zo'n beetje bereikt heeft. Het wordt tijd voor een radio DJ met verstand van muziek maar dat lijkt schier onmogelijk.
Dan moet Radio 2 in december Gerard Ekdom lenen van 3FM...

Ik vind de Top2000 leuk, maar ik mis nog meer obscure artiesten/bands. Editors bijvoorbeeld...
userIcon
quote:
Op maandag 3 januari 2011 @ 16:29 schreef Viper23rd het volgende:
Luister voortaan maar naar de Arrow Classic Rock top 500. Die lijst wordt in rocktober (oktober ) gespeeld op de radio, van 9 tot 5. In december wordt die lijst nog eens gespeeld, van 29 tot 31 december, of iets dergelijks. Ideaal voor puur classic rockliefhebbers zoals mij!
Over cliche-lijsten gesproken.
Stuk voor stuk goede nummers hoor, maar nóg beperkter dan de top 2000. Principe komt op hetzelfde neer, alleen een andere doelgroep.

Ik ben het deels wel eens met de kritiek op de top 2000, maar zoals Leo Blokhuis ook al aangeeft: het blijft een mooie trip down memory lane. Je moet alleen niet verwachten dat je eigen stem veel invloed heeft.
quote:
Op dinsdag 4 januari 2011 @ 09:55 schreef cafca het volgende:
[..]


Over cliche-lijsten gesproken.
Stuk voor stuk goede nummers hoor, maar nóg beperkter dan de top 2000. Principe komt op hetzelfde neer, alleen een andere doelgroep.

Ik ben het deels wel eens met de kritiek op de top 2000, maar zoals Leo Blokhuis ook al aangeeft: het blijft een mooie trip down memory lane. Je moet alleen niet verwachten dat je eigen stem veel invloed heeft.
Jezus, over muziek smaak valt al niet te twisten en nu gaan we lopen zeiken over welke lijst het beste is.
Net zoiets als zeggen dat je vis smerig vindt om dan vervolgens 3 minuten later luidkeels aan te kondigen dat je kabeljauw niet lekker vindt.
Laat iedereen lekker van zijn eigen muziek genieten en de radio uitzetten als er iets gedraaid wordt wat hij/zij niet te pruimen vindt.
userIcon
Het zal voor de meesten, die mij hier kennen op fok geen verrassing zijn dat ik het voor het overgrote deel eens ben met deze column. Niet verwonderlijk ook, omdat ik zelf eind 2009 hier in een column aan besteed heb. http://frontpage.fok.nl/c(...)-feest-of-farce.html
Weliswaar was mijn kritiek wellicht wat scherper en kon ik minder putten uit bronvermelding (want de dit jaar gekomen berichten waren er nog niet), maar het doet mij deugd dat ik niet de enige ben die zich aan de kern van mijn eigen betoog en de kern van deze column stoort, namelijk de starheid en geslotenheid van radio 2. Ik heb radio 2 via diverse kanalen geprobeerd uit te dagen mijn ongelijk te bewijzen. Uiteraard zonder resultaat, maar dit jaar blijkt mijn verhaal alleen maar sterker in zijn schoenen te staan.
Het was en is niet mijn doel om de top 2000 af te branden, maar heb het geschreven uit liefde voor de lijst. Dat proef ik ook in dit relaas.
Het enige wat ik wil is openheid, zelfs als die openheid van radio 2 mij eventueel tegen de borst stuit. Nu lijkt het er alleen maar op dat wij -de stemmers- (gedeeltelijk?) voor niks stemmen, want radio 2 verdeelt en heerst. Dat is simpelweg kiezersbedrog en ik wil daar nog aan toevoegen dat een lijst niet de lijst der lijsten KAN zijn als die gemanipuleerd wordt. Een lijst der lijsten kijkt over omroepen, doelgroepen en leeftijden heen. Dus radio 2, als jullie beweren dat het de lijst der lijsten is, stop dan het gemanipuleer en laat elke stem tellen!
userIcon
quote:
Op dinsdag 4 januari 2011 @ 18:47 schreef groteherman het volgende:
[..]

Jezus, over muziek smaak valt al niet te twisten en nu gaan we lopen zeiken over welke lijst het beste is.
Net zoiets als zeggen dat je vis smerig vindt om dan vervolgens 3 minuten later luidkeels aan te kondigen dat je kabeljauw niet lekker vindt.
Laat iedereen lekker van zijn eigen muziek genieten en de radio uitzetten als er iets gedraaid wordt wat hij/zij niet te pruimen vindt.
Ik loop niet te zeiken, ik bedoel alleen maar te zeggen dat je op elke lijst wel wat kunt aanmerken (want smaken verschillen nu eenmaal )
en dat je dus niet met een andere lijst aan moet komen omdat die volgens jou beter is.
quote:
Op dinsdag 4 januari 2011 @ 21:38 schreef cafca het volgende:
[..]


Ik loop niet te zeiken, ik bedoel alleen maar te zeggen dat je op elke lijst wel wat kunt aanmerken (want smaken verschillen nu eenmaal )
en dat je dus niet met een andere lijst aan moet komen omdat die volgens jou beter is.
OK, dan had ik je post niet goed begrepen. Misschien focuste ik teveel op je opmerking dat de ene lijst nog beperkter was dan de andere. Scusi.

Misschien wel een oplossing. We gaan gewoon terug naar die oude, vertrouwde verzoekplaten programma's. Zo van: "Ik wol geern un platie anfroagen omdak ut soon unmundig mooi stukkie muziek vin"
En dat doen we dan van pakweg 3. Oktober, für unseren deutschen Schlagerfreunden tot en met het Oudjaar. Dan heeft iedereen zijn eigen Top1. Zijn we toch van het gezeik af??
userIcon
quote:
Op dinsdag 4 januari 2011 @ 22:24 schreef groteherman het volgende:
[..]

Misschien wel een oplossing. We gaan gewoon terug naar die oude, vertrouwde verzoekplaten programma's. Zo van: "Ik wol geern un platie anfroagen omdak ut soon unmundig mooi stukkie muziek vin"
En dat doen we dan van pakweg 3. Oktober, für unseren deutschen Schlagerfreunden tot en met het Oudjaar. Dan heeft iedereen zijn eigen Top1. Zijn we toch van het gezeik af??
Of, zoals ik mijn zeer gewaardeerde mede fokker/popquizzer peaceman al een paar jaar probeer duidelijk te maken: We accepteren gewoon dat we voor de gek gehouden worden (want dat is heus niet alleen bij de top 2000 zo ) en genieten gewoon van de goede muziek die er wél in staat
50  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden