Plat Haags: Beschavingsoffensief

Geschreven door Nick (ArchEnemy) op 28-11-2010 @ 13:00
print 

Iedere zondag bekijken Driek Oplopers en ArchEnemy in de rubriek Plat Haags het Nederlandse politieke landschap. Driek Oplopers vanuit zijn gerieflijke studeerkamer met een sterke bak koffie onder handbereik, ArchEnemy op zijn iets te warme werkzolder met nog wat sterkers bij de hand. De vorige aflevering lees je hier.

Je zult nu maar PVV-Kamerlid zijn, iets geflikt hebben en het toch nog geheim hebben weten te houden! Ik hoop op een schreeuwende, rondrennende PVV-afgevaardigde die na slapeloze weken de spanning niet aankan en goed is voor vier dagen uitstekende televisie.

Driek, het ligt toch voor de hand dat Geerts grootste probleem momenteel zijn kamerplanten zijn? Hij moet het echt met klamme afdankertjes doen, welke zichzelf respecterende carrièreplant gaat daar in godesnaam solliciteren? Wilders moet het hebben van mensen die echt wat te winnen hebben door Kamerlid te worden bij de PVV. Zo erg is het.

Volgens mij had Mark dat door. En heeft hij er een beetje mee gegrinnikt in zichzelf. Geert heeft helemaal geen tijd om zijn geblondeerde bek in te zetten; hij is de hele tijd bezig zijn boel bij elkaar te houden. En als de PVV de boel stuntelend platlegt, loopt dat hele merk vrij harde averij op bij de volgende verkiezingen. Ondertussen regeren CDA en VVD door, rustig om de aandacht heen.

En links protesteert. Jonge nou. Ze benadrukken nog maar even dat er gewoon helemaal niets van de situatie klopt. Hoe onverstandig het is om links niet te laten regeren. En weer dat blinde van links, die maffe notie dat ze meent het eindstation van de morele evolutie te zijn: een docent van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek legt uit dat domme mense regs stemme en intelligente, erudiete burgers iets ter linkerzijde. En dat journalisten de verantwoordelijkheid hebben om Geert Wilders geen podium te geven, als de idioot die hij is. De volgende generatie redacteuren van de Brilsmurfbode komt eraan.

Weer dat dogmatische, links heeft de handleiding. Als je het daar niet mee eens bent, wordt het je nóg beter uitgelegd. Wil je het dan niet aannemen, deug je niet. En daar dan sportief blind voor zijn. De socialisten hebben de oplossing tegen oorlog: koop de juiste krant, kijk naar de juiste zenders, luister naar de juiste muziek en lees de juiste schrijvers. Kosmische vrede hoeven we alleen maar uit te pakken.

Dit is democratie in actie. Dat de PVV door mensen bevolkt wordt die met hun extra chromosomen goed zijn voor drie bonuszetels, volkomen begrijpelijk. Maar daar zullen we het even mee moeten doen. Democratie moet immers een arena zijn voor elke volksvertegenwoordiging. Niet vanuit gulheid, tolerantie, vriendelijkheid of wat voor moreel uitgangspunt dan ook: gewoon omdat een voor iedereen toegankelijke arena een voorwaarde voor het functioneren van democratie is; samen met de totale vrijheid van meningsuiting.

Dat is toch geweldig. Je erkent ten volle dat de mens altijd op zoek zal blijven naar conflict; dat nodig heeft om tot bloei te kunnen komen. En met een democratie beperk je de conflicten altijd tot woorden; alles blijft heel en doorgroeien, en ondertussen wordt iedereen steeds handiger in de communicatie. Dat is nou beschaving. En daar hebben we momenteel de PVV hard voor nodig.




Lees ook:

» 19/12 Plat Haags: Het linkse ijkwezen55
» 21/11 Plat Haags: Hete seks in de ArenA1
» 14/11 Plat Haags: Wij hebben seks 2
» 07/11 Plat Haags: Intiem met Femke en Job18


delen | eKudos nujij

2107 views / 7 reacties
Reacties op dit bericht
7  van 7 reacties op deze pagina. Pagina  1
Hee Nick,
Mooie visie van je.
Eindelijk eens iemand die het schijnbaar grote gebeuren der vaderlandse politiek terecht een ietwat breder trekt.
man Gramps (Redactie Frontpage) 28-11-2010 @ 16:19 fotoboek no homepage
userIcon
Er zou imo een way out zijn geweest voor Geert. Maar die heeft hij om onbegrijpelijke redenen niet gekozen. Ik ga er net over schrijven, lees morgen maar.
Wat is nou het punt van deze column? Het grote boze "links" mag niks zeggen over de criminelen van de PVV tijdens een kamerdebat? Dat we eigenlijk maar blij moeten zijn dat er nu een grote groep asociale bijna 100.000 euro per persoon per jaar krijgt en daarvoor alleen af en toe hun hand hoeven op te steken als Geert het zegt? Mensen die structureel liegen of zaken verbergen hoort bij de democratie in actie? Dat de ooit zo harde PVV nu ineens elk conflict met thee drinken wil oplossen? Ik weet het echt niet.

Ik meen het serieus, je lijkt de PVV te prijzen maar zegt niet waarom en je schopt naar "links" (welke partijen dat ook mogen zijn) omdat ze protesteren, maar wat er dan mis is met dat protesteren blijkt ook niet. Het lijkt erop dat het simpele feit dat ze iets zeggen al problematisch voor je is, ongeacht wat ze zeggen.

Is deze column misschien een soort vroege opzet, een raamwerk bestaande uit een paar schoppen naar links en een pluim voor de PVV, maar wat je nog bent vergeten in te vullen met feiten en argumenten?
quote:
Op zondag 28 november 2010 @ 16:45 schreef ph4ge het volgende:
Wat is nou het punt van deze column? Het grote boze "links" mag niks zeggen over de criminelen van de PVV tijdens een kamerdebat? Dat we eigenlijk maar blij moeten zijn dat er nu een grote groep asociale bijna 100.000 euro per persoon per jaar krijgt en daarvoor alleen af en toe hun hand hoeven op te steken als Geert het zegt? Mensen die structureel liegen of zaken verbergen hoort bij de democratie in actie? Dat de ooit zo harde PVV nu ineens elk conflict met thee drinken wil oplossen? Ik weet het echt niet.

Ik meen het serieus, je lijkt de PVV te prijzen maar zegt niet waarom en je schopt naar "links" (welke partijen dat ook mogen zijn) omdat ze protesteren, maar wat er dan mis is met dat protesteren blijkt ook niet. Het lijkt erop dat het simpele feit dat ze iets zeggen al problematisch voor je is, ongeacht wat ze zeggen.

Is deze column misschien een soort vroege opzet, een raamwerk bestaande uit een paar schoppen naar links en een pluim voor de PVV, maar wat je nog bent vergeten in te vullen met feiten en argumenten?
Het punt van deze column is: "trek um ff breder". Volslagen los van jouw aanname of de schrijver nu een PVV-er, een PVV symphatisant of tegen de PVV is.
Laten we eens ophouden met onze tijd te verdoen met kijken vanuit beperkte dimensies. Ga er eens boven hangen....helicopter-view!!
Wat zie je dan?? Deze column is imo geen opzet, raamwerk, schop of pluim (nogmaals, los van de opinie van de schrijver). Neen, driewerf neen, veel eerder een goede poging zaken in perspectief te zien.
Maar soi, zo lees ik hem.
man Okaht (Redactie Frontpage) 28-11-2010 @ 21:03 fotoboek no homepage
Ik vind van de ene kant dat Nick een aantal zaken scherp stelt en dat waardeer ik ook in hem. Alleen hanteert hij die helikopter-view absoluut niet ten aanzien van links georiënteerde partijen.

Ik zeg expres 'links georiënteerd', want hoe links is links tegenwoordig nu nog? Het beeld dat de columnist schetst doet mij altijd nogal aan de jaren zeventig en daarvoor denken, toen er nog daadwerkelijk een gigantisch verschil tussen socialisten, communisten, Christenen en ultra-rechts was.

Ik zie nu rechterzijde nu juist veel harder naar links slaan, terwijl hun eigen denkbeelden ogenschijnlijk niet eens zo rechts zijn. Rond de verkiezingen en vlak erna, kwamen er vanuit zowel de VVD, het CDA als de PVV, vaak genoeg geluiden dat Nederland absoluut naar de kloten zou gaan, als de traditioneel linkser partijen mee zouden regeren. Terwijl het CDA en de PVV maar wat veel punten hadden en hebben, die naadloos op de linkse programma's aansluiten. En Rutte blijft voorlopig ook nog volhouden dat de bezuinigingen NOOIT de zwaksten zullen raken.

Links heeft inderdaad geen inhoudelijke argumenten om het kabinet mee te bekritiseren. Op papier zijn de doelstellingen namelijk bijna identiek. Het is de asociale uitvoering die het verschil maakt en het zijn de asociale figuren bij de PVV, die dit inzichtelijk maken. Geen wonder als daar dan van alle kanten de grootste kritiek op komt.

Wat tevens het asociale karakter van het kabinet tekent, is de wijze waarop het kabinet zich nu volledig distantieert van alle kritiek op de PVV, terwijl deze fractieleden juist vrijwel alle punten die in het gedoog-akkoord staan, met voeten treden.

En wat is er links aan kritiek op gewelddadige Kamerleden en op Kamerleden die de boel oplichten? Iedere Nederlandse burger zou dat moeten veroordelen. Als iedereen het goed zou praten, zijn we veel verder van huis.
quote:
Op zondag 28 november 2010 @ 21:03 schreef Okaht het volgende:
Ik vind van de ene kant dat Nick een aantal zaken scherp stelt en dat waardeer ik ook in hem. Alleen hanteert hij die helikopter-view absoluut niet ten aanzien van links georiënteerde partijen.

Ik zeg expres 'links georiënteerd', want hoe links is links tegenwoordig nu nog? Het beeld dat de columnist schetst doet mij altijd nogal aan de jaren zeventig en daarvoor denken, toen er nog daadwerkelijk een gigantisch verschil tussen socialisten, communisten, Christenen en ultra-rechts was.

Ik zie nu rechterzijde nu juist veel harder naar links slaan, terwijl hun eigen denkbeelden ogenschijnlijk niet eens zo rechts zijn. Rond de verkiezingen en vlak erna, kwamen er vanuit zowel de VVD, het CDA als de PVV, vaak genoeg geluiden dat Nederland absoluut naar de kloten zou gaan, als de traditioneel linkser partijen mee zouden regeren. Terwijl het CDA en de PVV maar wat veel punten hadden en hebben, die naadloos op de linkse programma's aansluiten. En Rutte blijft voorlopig ook nog volhouden dat de bezuinigingen NOOIT de zwaksten zullen raken.

Links heeft inderdaad geen inhoudelijke argumenten om het kabinet mee te bekritiseren. Op papier zijn de doelstellingen namelijk bijna identiek. Het is de asociale uitvoering die het verschil maakt en het zijn de asociale figuren bij de PVV, die dit inzichtelijk maken. Geen wonder als daar dan van alle kanten de grootste kritiek op komt.

Wat tevens het asociale karakter van het kabinet tekent, is de wijze waarop het kabinet zich nu volledig distantieert van alle kritiek op de PVV, terwijl deze fractieleden juist vrijwel alle punten die in het gedoog-akkoord staan, met voeten treden.

En wat is er links aan kritiek op gewelddadige Kamerleden en op Kamerleden die de boel oplichten? Iedere Nederlandse burger zou dat moeten veroordelen. Als iedereen het goed zou praten, zijn we veel verder van huis.
Of Nick echt een "helicopter-view" heeft of niet laat ik even buiten beschouwing, maar ik moet concluderen dat jij hem niet hebt.
Wat je in principe zegt is: als iemand waar ik het mee eens ben zegt dat één en één twee is, heeft ie gelijk en als een asociaal zegt dat één en één twee is, is en blijft ie een asociaal.
't Gaat toch om het signaal dat in de PVV schuilt en niet om de PVV zelf?
man Okaht (Redactie Frontpage) 28-11-2010 @ 22:20 fotoboek no homepage
@ Herman

Och. Niets menselijk is mij vreemd hahaha.

Ik begrijp wat je bedoelt ... maar toch.

In het dagelijks leven wil ik in principe iedereen op zijn woord geloven. Goede argumenten sterken mij daar in. Toch zie in de dagelijkse werkelijkheid ook, dat iemand door zijn of haar gedrag een stuk vertrouwen weg kan nemen. Iemand die beweert een zachtmoedig mens te zijn, maar daarna een buurman bedreigt, vind ik minder betrouwbaar worden. Bij iemand die hetzelfde beweert en dagelijks een gehandicapte buurvrouw helpt, groeit mijn vertrouwen juist.

Met politiek werkt dat niet anders. Het gedrag van een behoorlijk aantal PVV-politici staat haaks op wat zij nastreven als gewenst gedrag. Dit wekt bij mij wantrouwen. Dat zou overigens ook gebeuren als ik het zou horen over een substantieel aantal leden van de PVDA fractie of een andere willekeurige partij.
7  van 7 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 19/12 Plat Haags: Het linkse ijkwezen55
» 28/11 Plat Haags: Beschavingsoffensief7
» 21/11 Plat Haags: Hete seks in de ArenA1
» 14/11 Plat Haags: Wij hebben seks 2


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden