Opnieuw laait de discussie op over de vraag, of rokers extra moeten betalen voor de dekking van ziektekosten. Driek Oplopers en Bakoenin gaan in debat.
Hoi Bakoenin. Ze hebben volkomen gelijk. Punt.
Maar ja, dit statement zou wel een heel erg korte discussie betekenen, dus laat ik er maar wat meer woorden aan vuilmaken. Dat idee om rokers meer te laten bijdragen aan de kosten van de gezondheidszorg bevalt me wel.
Een vriend van me heeft een koophuis dat werd getroffen door een schoorsteenbrand. De brandweer was er snel bij, dus de schade bleef beperkt. Maar voordat de verzekering de schade vergoedde, moest die vriend wel aantonen dat hij zijn schoorsteen regelmatig had laten vegen. Niet onredelijk. Je verzekert je ergens voor, maar dat betekent niet dat je dan ontheven bent van de plicht om goed voor het verzekerde object te zorgen.
Een treffende vergelijking. De longen als de schoorsteen van het lichaam. En het lichaam als verzekerd object bij het Gouden Kruys Zorgverzekeringen. Ook die verzekeraar mag van je verlangen dat je een beetje goed voor het verzekerde object zorgt. Maar hoe je dat nu moet controleren? Ik weet het niet. Naast Meld Misdaad Anoniem ook een Meld Roken Anoniem? Huisbezoeken van verzekeringsagenten, op jacht naar gebruikte asbakken? Trouwens, hoe zit het met de kosten van een kapotgezopen lever? Wodakapolitie? Of de gevolgen van onveilige seks? Condoomtoezicht?
Hey Driek
Bedoel je dat iemand die longkanker krijgt moet aantonen dat het niet door het roken komt? Dat kan hij of zij natuurlijk niet. Maar het Gouden Kruys kan ook niet aantonen dat de longkanker door het roken komt en niet door de luchtvervuiling. En wat komt er na het roken?
Het gaat er in dit geval om dat mensen die roken en drinken een hogere eigen bijdrage gaan betalen. Hoe gaat dat in zijn werk? De mensen moeten natuurlijk een lijst invullen voor het Gouden Kruys, waarop ze kunnen aankruisen wat ze wel en niet doen. Maar wat nu als iedereen bij de vragen 'rookt u'?' en 'drinkt u alcohol? als antwoord 'nee' invult, omdat men weet dat er anders een hogere bijdrage wordt gevraagd. Hoe gaat de verzekering dat controleren? Bij het GAK had je vroeger inspecteurs die iemand stiekem volgden om te kijken of ze met hun WW-uitkering niet gingen werken. Maar die deden dat niet uit zichzelf, maar altijd naar aanleiding van een tip. Gaat straks de helft van Nederland de andere helft verklikken? Gaat de buurman mij observeren om te zien of ik lege wijnflessen naar de glasbak breng, terwijl hij weet dat ik 'nee' heb ingevuld bij de vraag of ik drink? Gaan mensen die niet roken en drinken minder betalen? Vast niet. Wat te doen met sporters? Als je voetbalt, loop je het risico van een blessure. Moet op het formulier ook de vraag worden gesteld of iemand wisselende contacten zonder condoom heeft met het oog op aids? Hoe gaan ze dat controleren?
Nee, ik vind niet dat ze gelijk hebben, Driek.
Okee, Bakoenin, het is best lastig inderdaad, want onlangs werd door Claudia de Breij nog glashard aangetoond waarom wij een land vol NSB’ers zijn. Gluren en klikken, dat is iets, waar wij heel erg goed in zijn. Maar ik neem je even mee terug in de tijd. Vroeger was ik ambtenaar. In de straatarme jaren-80. Toen werden niet de rokers, maar de ambtenaren gebruikt om 's lands financiële gaten op te vullen. Een loonverlaging. Die werd gewoon op je loonstrookje vermeld. Weet je hoe die salariskorting werd genoemd? Solidariteitsheffing. Wát een hufterige benaming. Solidariteitsheffing. Schei toch uit! Maar het geeft natuurlijk wel de oplossing. Naast de accijns ten behoeve van de schatkist, kan er natuurlijk op ieder pakje sigaretten, sigaren of tabak nog een extra heffing worden geheven: long-, hart- en vaatheffing. Dat geld gaat in de ziekteverzekeringspot. Hoef je ook de buurman niet te verlinken. Drank: idem. Op de prijs van een fles alcoholpret hef je niet alleen accijnzen, maar ook levergeld. Skivakantie: gipstoeslag. Hamburgergigant of frituur: cholesterolretributie.
Maar inderdaad, ik draaf door. Ik probeer je toch te overtuigen, Bakoenin. Spring over je weerzin, en geef eens aan, waar volgens jou de grens ligt?
Nou Driek. Die accijns op tabak is ook nu al vrij hoog en we zouden dan Noorse toestanden krijgen als het om alcohol gaat. Maar ik zie dat geld niet naar de ziekteverzekeringen gaan, hoor. Dat pikt gewoon de schatkist in en de eigen bijdrage en premie gaan dan nog omhoog. De solidariteitsheffing in de zorg is nu al hetzelfde als in jouw tijd als ambtenaar. Ik ben nooit ziek omdat ik onder andere mijn lichaam goed verzorg, maar betaal net zoveel premie als iemand die dat niet doet en heb daarover niets te zeggen. Toch hoor je mij niet roepen dat daarom de eigen bijdrage voor mensen die ongezond leven hoger moet zijn. Waarom niet? Omdat ik ook aan mijn vrijheid hecht en niet graag door een leger aan verzekeringsinspecteurs word gecontroleerd. Stel, dat ik straks wel zorg nodig heb; hoe toon ik dan aan dat het niet door te veel bewegen op hoge leeftijd komt? Ik heb mensen gezien die net voor de finish van een hardloopwedstrijd gereanimeerd moesten worden en daarna dus eventueel zorg nodig hadden. Wat doet het Gouden Kruys dan in zo'n geval? Stel dat de man ook nooit ziek was. Is het dan toch 'eigen schuld, dikke bult'?
Jouw oplossing met die accijnsverhogingen op wat je opnoemt gaat echt te ver. Denk dan ook aan koekjes, chocola, moorkoppen, gebak, pindakaas, suikerspinnen, aardappels en ga zo maar door. Hoge prijzen met Sinterklaas, Kerst en Pasen op alle zoetigheid. Het is niet te doen. Ik zou het zo laten als het is, maar bijvoorbeeld mensen die preventief werken een lagere eigen bijdrage laten betalen of (nog beter) een lagere premie, want dan stimuleer je de mensen juist meer om voor hun eigen gezondheid te zorgen dan door ze op kosten te jagen. Daar krijgen ze stress van en dat is niet goed voor de gezondheid.
Weet je? Honderd procent eerlijk bestaat niet. Nooit. Dat geldt dus ook voor dit probleem. Kijk nou eens naar de wegenbelasting en de accijns op benzine. Die brengen meer op dan wat er wordt uitgegeven aan de bouw en het onderhoud van wegen. De rest gaat in de schatkist, en komt zo via een omweg ten goede aan de bestrijding van zaken als gezondheidseffecten door uitlaatgassen en ziekenhuisopnames door ongelukken. En door jouw antwoord wordt duidelijk, dat het inderdaad moeilijk is om aan te geven waar de grens nu precies ligt. Een toeslag op een pakje sigaretten? Hamburgers extra duur? Die chocoladereep ook? Roltrappen die het alleen maar doen als je er een eurodubbeltje ingooit omdat traplopen gezonder is?
Maar gelukkig zijn er ziektekostenverzekeraars die goed gedrag gewoon belonen. Dan kan je goedkoop sporten, of je wordt geholpen bij het stoppen met roken. Voor alles geldt, dat het heropvoeden van mensen een kwestie is van zowel straffen als belonen. Ik heb geen kinderen, maar ik vind het prima dat een deel van mijn belastinggeld wordt besteed aan onderwijs en kraamzorg. Ik betaal mijn opleidingen zelf, maar ik heb er geen moeite mee dat een deel van de door mij betaalde gemeentebelasting wordt besteed aan een cursus typen voor allochtonen in het buurthuis. Maar ik heb er wel moeite mee, de longmedicijnen van een verstokte roker te betalen, of die nieuwe lever voor dat hardnekkige drankorgel. Eén ding is mij wel duidelijk: het valt niet mee om de ideale oplossing voor het probleem ‘solidariteit versus de plicht om goed voor jezelf te zorgen’ te vinden.
Driek, ik ben het in veel gevallen met je eens. Dat dubbeltje om met de roltrap te gaan bijvoorbeeld, lijkt mij ook wel wat. Maar dan ook de lift betalen, want anders gaat iedereen met de lift. Dat gaat dan wel weer ten koste van rolstoelgebruikers. Of zitten die in een rolstoel vanwege Obesitas door eigen schuld? En hoe weet je dat?
Maar laten we eens teruggaan naar de kern van onze discussie. De Raad voor de Volksgezondheid komt met een advies waarin staat dat mensen die roken en drinken mee moeten gaan betalen om de zorgkosten te drukken. Wie ongezond leeft moet daarvoor betalen, vindt men. Maar de meeste mensen in Nederland leven ongezond. In Nederland wordt jaarlijks ongeveer € 505.000 uitgegeven aan ernstig overgewicht. De indirecte kosten vanwege bijvoorbeeld ziekteverzuim worden geschat op 2 miljard per jaar. Hoezo alleen maar duurder roken en drinken?
Ik zeg dat het Gouden Kruys en ook de Raad voor de Volksgezondheid zich veel beter kunnen richten op preventie. Beloning werkt altijd beter dan straf. En denk maar niet dat het de schatkist niets oplevert, want als je die 2 miljard per jaar voor de indirecte kosten van overgewicht alleen al kunt terugbrengen tot 1 miljard dan scheelt dat al enorm.
Ik denk wel dat je het met me eens bent als ik zeg dat we gezond leven moeten stimuleren. En als je dat doet dan ga je ook al ongezond leven tegen. Dus we zijn het eens over ziektekostenverzekeraars die goed gedrag belonen. Laten de andere ziektekostenverzekeraars dat overnemen en het advies van de Raad van de Volksgezondheid kan de prullenbak in.
Tot zover Driek en Bakoenin. Lezer, geef jouw mening in de comments!
Hukkie (Eindredactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:14
quote:Belonen van goed gedrag verschilt niets van straffen bij slecht gedrag. In beide gevallen moet de zorgverzekeraar inzicht hebben in de levensstijl van de verzekerde.Ik denk wel dat je het met me eens bent als ik zeg dat we gezond leven moeten stimuleren. En als je dat doet dan ga je ook al ongezond leven tegen. Dus we zijn het eens over ziektekostenverzekeraars die goed gedrag belonen.
quote:Mensen die hun hele leven gezond hebben geleefd sterven vaak aan een natuurlijke dood. Deze mensen hebben minder last van ouderdomskwalen zoals Diabetes, Alzheimer enz.Op donderdag 16 september 2010 @ 20:14 schreef Hukkie het volgende:
Ik denk dat de heren columnisten voorbij gaan aan het 'feit' dat mensen die ongezond leven per saldo minder op het totale zorgbudget drukken, puur omdat ze vroeger doodgaan. De meeste zorgkosten worden immers op oudere leeftijd gemaakt.
[..]
Gramps (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:24
Gramps (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:27
Hukkie (Eindredactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:38
quote:Het stevig gebouwde huis zal inderdaad niet instorten. Het zal langzaam afbrokkelen en de kosten voor het onderhoud zullen steeds hoger worden. Dat is precies mijn punt.Op donderdag 16 september 2010 @ 20:19 schreef AwakenedSoul het volgende:
Een huis dat stevig gebouwd is en goed onderhouden zal ook na 80 jaar niet instorten.
quote:Ik denk niet dat je mijn vorige post goed gelezen hebtOp donderdag 16 september 2010 @ 20:38 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het stevig gebouwde huis zal inderdaad niet instorten. Het zal langzaam afbrokkelen en de kosten voor het onderhoud zullen steeds hoger worden. Dat is precies mijn punt.
Hukkie (Eindredactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:54
quote:Je voorbeeld van het huis vatte je post prima samen. Vandaar dat ik daar op reageerde.Op donderdag 16 september 2010 @ 20:43 schreef AwakenedSoul het volgende:
Ik denk niet dat je mijn vorige post goed gelezen hebt
Als je alleen dit punt eruit kunt halen.
Bakoenin (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 20:59
quote:Op donderdag 16 september 2010 @ 20:38 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het stevig gebouwde huis zal inderdaad niet instorten. Het zal langzaam afbrokkelen en de kosten voor het onderhoud zullen steeds hoger worden. Dat is precies mijn punt.
Okaht (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 21:17
harry64 (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 21:22
Gramps (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 21:23
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 16-09-2010 @ 21:40
quote:Kletskoek. Mensen worden ook ziek door erfelijke kwesties. Of gewoon door domme pech.Op donderdag 16 september 2010 @ 21:22 schreef harry64 het volgende:
Als je dus gezond leeft, en niet rookt en drinkt hoef je nooit eigen bijdrage te betalen.
Hukkie (Eindredactie Frontpage) 16-09-2010 @ 21:53
Bakoenin (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 21:58
quote:Als je daarvoor tenminste verzekerd bent, want de tandarts zit niet in het basispakket. Bij mij niet tenminste. En bij mij gaat de tandartsverzekering ook helemaal buiten het pakket om en mijn nota's van controle en tandsteen verwijderen gaan niet van een eigen bijdrage af, maar worden gewoon vergoed.Op donderdag 16 september 2010 @ 21:53 schreef Hukkie het volgende:
Dat is inderdaad ook zoiets. Stel dat je veel rookt en veel drinkt en dat, als gevolg daarvan, je eigen bijdrage naar 300 euro gaat.
Vervolgens blijkt dat je verstandskies getrokken moet worden, dat heeft niets met je rook- en drinkgedrag te maken, maar je mag wel 300 euro ophoesten.
harry64 (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 22:11
quote:Wat staat er onder dan ?Op donderdag 16 september 2010 @ 21:40 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Kletskoek. Mensen worden ook ziek door erfelijke kwesties. Of gewoon door domme pech.
quote:Reageer je ook nog op de rest van het verhaal, of komt dat niet zo goed uit ?
Tenzij je niet oplet met oversteken o.i.d. , maar dan had je maar alert moeten zijn i.p.v. met je gedachten ergens anders.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 16-09-2010 @ 22:26
quote:Niet uitkijken met oversteken is imho ook een gevalletje eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vond dat je die stellingw el erg stellig (te stellig) had neergezet.Op donderdag 16 september 2010 @ 22:11 schreef harry64 het volgende:
[..]
Wat staat er onder dan ?
[..]
Reageer je ook nog op de rest van het verhaal, of komt dat niet zo goed uit ?
harry64 (Redactie Frontpage) 16-09-2010 @ 22:55
quote:Geen probleemOp donderdag 16 september 2010 @ 22:26 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Niet uitkijken met oversteken is imho ook een gevalletje eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vond dat je die stellingw el erg stellig (te stellig) had neergezet.
Dan over die hogere premies. Dat wordt nu al toegepast bij o.a. fietsendiefstal- en inbraakverzekeringen. Ik vind dat een slechte ontwikkeling.
Maar je gaat voorbij aan het verschil tussen wat je zelf doet (roken, drinken, drugs, alleen maar hamburgers en nooit een sinaasappel) versus wat je niet zelf doet (luchtverontreiniging, criminele buren). En het is buiten alle redelijkheid om mensen te dwingen om gezondheidsredenen in een hutje op de hei te gaan wonen, ver weg van zaken als werkgelegenheid en onderwijs.
(En excuus als mijn reactie wat lang op zich laat wachten. Ik ben bezig met mijn column voor morgenochtend.)
Okaht (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 09:44
superjojo (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 09:57
Bakoenin (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 11:36
quote:Helemaal mee eens, als je er dan maar zelf voor betaalt, want dat doe je bij je auto ook als je hem in de prak rijdt.Op vrijdag 17 september 2010 @ 09:57 schreef superjojo het volgende:
Ik vind het gewoon een belachelijk idee dat je als mens door andere mensen wordt opgelegd wat goed voor je is en je daar op straffe van hogere premies ook aan mee moet werken. Natuurlijk mag gezond voedsel wel gestimuleerd worden, maar ik vind dat je de vrijheid moet houden om ook gewoon ongezond te leven.
Bornfree (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 12:38
quote:Juist B en ook als je je auto opvoerd en het gaat mis met de motor ga je ook niet jakend naar de dealer terug. Ze maken zo'n motor safe/betrouwbaar totdat je er iets mee gaat doen wat niet in de handleiding staat. Zo is het met je lichaam ook. We weten wat goed en slecht is en dus gewoon meer betalen, nu. Wanneer je gaat kwakkelen omdat je te veel gezopen en gerookt hebt dan hebben wij met zijn allen die gezond leven alsvast een voorschotje op het gekloot van jou met je lichaam.Op vrijdag 17 september 2010 @ 11:36 schreef Bakoenin het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, als je er dan maar zelf voor betaalt, want dat doe je bij je auto ook als je hem in de prak rijdt.
Okaht (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 13:13
superjojo (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 19:20
harry64 (Redactie Frontpage) 17-09-2010 @ 20:35
quote:Dat geld uiteraard ook als je sport, dus de voetballer die recent een hartaanval kreeg, moet dan ook maar alles zelf betalen.Op vrijdag 17 september 2010 @ 12:38 schreef Bornfree het volgende:
[..]
Juist B en ook als je je auto opvoerd en het gaat mis met de motor ga je ook niet jakend naar de dealer terug. Ze maken zo'n motor safe/betrouwbaar totdat je er iets mee gaat doen wat niet in de handleiding staat. Zo is het met je lichaam ook. We weten wat goed en slecht is en dus gewoon meer betalen, nu. Wanneer je gaat kwakkelen omdat je te veel gezopen en gerookt hebt dan hebben wij met zijn allen die gezond leven alsvast een voorschotje op het gekloot van jou met je lichaam.
quote:Wat dacht je van risico vakanties?Op vrijdag 17 september 2010 @ 20:35 schreef harry64 het volgende:
[..]
Dat geld uiteraard ook als je sport, dus de voetballer die recent een hartaanval kreeg, moet dan ook maar alles zelf betalen.
Hij heeft immers zijn lichaam overbelast met sporten.
Hetzelfde als je een arm of been breekt tijdens het sporten, had je maar gewoon moeten doen.
harry64 (Redactie Frontpage) 18-09-2010 @ 15:23
quote:Om die redenen heeft het ook meer te maken met de hype rokertje pesten.Op zaterdag 18 september 2010 @ 14:22 schreef BasOne het volgende:
[..]
Wat dacht je van risico vakanties?
Wintersport, je breekt je been, betaal het zelf maar, eigen schuld.. gipsvlucht![]()
, je neemt maar een reguliere vlucht.
Er zijn wel 101 dingen te bedenken die risico met zich meebrengen waarvoor ze de verzekering kunnen verhogen, 101 vrijwillige risico's die men neemt welteverstaan.
Grootste verschil tussen die vrijwillige risico's en roken en drinken is dat rokers en drinkers al extra betalen dmv. accijns, de rest niet.
en het is al een paar keer gezegd.
http://www.waarmaarraar.n(...)_de_samenleving.html