Wat mannen willen

Ik dacht altijd dat dat simpel was: lekkere wijven, een breedbeeld tv met veel sport erop én lekkere wijven, een mooie auto, seks, bier en verder geen gezeik. Voor bier mag je ook een ander drankje kiezen natuurlijk, wij mannen zijn niet zo lastig. En die seks hoeft niet actief te zijn. We zijn ook niet te beroerd om er naar te kijken, op onze breedbeeld tv. Zoals ik al zei: wij zijn niet zo lastig. Makkelijk eigenlijk.

Dat beeld van mannen wordt ook in reclames levend gehouden. Je ziet vaak mooie auto's met stoere mannen erbij en dan ook nog knappe vrouwen die eromheen hangen. In een reclame over bier zie je vaak voetbal, of lekkere wijven. In een reclame over voetbal zie je vaak bier. Niet dat ik geloof wat ze in reclames vertellen, integendeel zelfs. Al jaren zie je reclame voor ontkalkingsmiddel voor een vaatwasser of wasmachine, Calgon, Antikal, of hoe die troep ook mag heten. Jaar in, jaar uit proberen ze je ervan te overtuigen dat hun dure middel beter is dan gewoon azijn. En het werkt. Want er zijn zat vrouwen, mensen ook wel, maar toch voornamelijk vrouwen, die dan gaan denken: nou, dat zou best eens waar kunnen zijn. Terwijl ik denk: als het nodig is dat je ergens reclame over maakt en dit dagen, weken en jaren achter elkaar op tv moet laten zien, dan zal er wel iets mis mee zijn. Het enige dat ze zouden moeten doen is eens in de zoveel jaar een reclame op de buis laten zien om mee te delen dat ze weer eens van naam zijn veranderd, zodat je weet: dit hoeven we ook niet te kopen.

Maar goed, ik dacht dus dat mannen simpel zijn en dat dit ook bekend was. Tot van de week een reclame van Nivea mij opviel. Ik zit aan de eettafel te werken en hoor opeens op de tv "Wat mannen willen". Het trekt mijn aandacht. Ik kijk en tot mijn stomme verbazing zie ik allerlei smeerseltjes, crèmetjes en frutseltjes over het scherm gaan. Dit kan niet kloppen, was mijn eerste gedachte. Is dit wat mannen willen? Ik kijk nog eens goed of ik niet toevallig naar Draadstaal of een ander satirisch programma zit te kijken, maar nee het is reclame. Ook een soort van satire eigenlijk.

Er werd mij verteld dat je als man best wel eens een lange nacht kan hebben en dat je er dan minder florisant uit kan zien. Maar dat is tegenwoordig helemaal niet erg meer, want nu heeft Nivea allerlei producten om je er toch weer goed en top uit te laten zien. Zoals daar is een gezichtscrème met Q10. Néé, denk ik. Q10! Het zal toch niet! Nou, als dat er inzit, dan moet het toch wel een goed spulletje zijn. En Q10 is niet een zomaar toegevoegd product, nee het is huideigen. Althans, dat beweert Nivea. Voor de zekerheid heb ik het maar even opgezocht.

Wat blijkt, Q10 is een co-enzym dat lichaamseigen is. Dus niet alleen huideigen. Maar ja, voor een smeerseltje op je huid klinkt dat een stuk overtuigender, toch? Het is een vitamine-achtige stof die in menselijke en dierlijke cellen voorkomt. Komt het veel voor? Nou... In het lichaam van een gezonde volwassene is in totaal slechts 0,5 tot 1,5 gram(!) co-enzym Q10 aanwezig. Het meerendeel daarvan bevindt zich in hart-, nier-, lever- en spiercellen. Cellen die veel energie nodig hebben. Het wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Via de voeding krijgen we het dagelijks ook binnen, maar dat schijnt geen enkele invloed te hebben op de niveaus in ons lichaam. Alleen het nemen van voedingssupplementen met hoge concentraties van dat co-enzym kan de hoogte van het niveau in ons lichaam beïnvloeden. Als medicijn wordt het voornamelijk gebruikt bij het verlagen van de bloeddruk. Kortom, Q10 heeft dus niets met de huid te maken en helpt voor geen meter. Maar ach, het kan geen kwaad en de niet nadenkende consument kickt op dit soort dingen natuurlijk. Denk maar aan omega 3 en 6. Niemand die weet wat het is of doet, maar als het speciaal vermeld wordt zal het wel goed zijn. Zoals ik al zei: als je keer op keer via reclame duidelijk moet maken dat je dit moet kopen en dat dit of dat er inzit dan zal er wel iets mis mee zijn.

Bij deze gezichtscrème wordt nog speciaal vermeld, vermijd de huid rond de ogen. Je vraagt je meteen af waarom dat is. Het antwoord is even simpel als duur: omdat ze daar een ander smeerseltje voor hebben in de vorm van een roller. Een roller, speciaal voor de huid rond de ogen. Wat zit erin? Datzelfde Q10! Als je de ingrediënten van beide middeltjes vergelijkt, zul je weinig verschillen vinden. In elk geval niets dat de aanschaf van twee afzonderlijke middeltjes rechtvaardigt. Wat zeg ik, twee middeltjes? Ze hebben er wel vijf!!

Ik zie me al opstaan met mijn duffe hoofd. Nog voor ik mijn blaas heb geleegd, sta ik al voor de spiegel om de Wake-up gezichtsgel op mijn gezicht en hals te smeren. Snel doe ik een plas en schiet weer terug naar de spiegel om de anti-wallen oogroller op de huid rond de ogen aan te brengen. Gelukkig trekt het allemaal snel in want ik moet me wassen en heb geen zin om het er weer af te spoelen. Na het wassen zeep ik mijn kin in met de scheergel. Ik zit inmiddels al op Q30, maar nog ben ik niet klaar. Na het scheren verkoel ik mijn gladde kinnebak met de Double Action aftershave balsem en behandel de rest van mijn gezicht met de gezichtscrème. De teller staat nu op Q50. En als dat het nou maar was, maar nee. Vanavond moet het hele ritueel nog een keer. Want op al die dingen staat: breng 's ochtends en 's avonds aan. Maar wacht even, de Wake-up gezichtsgel ook? Jazeker, die ook. Kennelijk gaat Nivea ervan uit dat de consumenten de hele dag door slapen.

Hebben mannen dit eigenlijk allemaal wel nodig? Nee natuurlijk niet! Waarom is dit er dan? Dit hebben we allemaal te danken aan de metroman. Bestaat die metroman eigenlijk wel? Welnee! Dat is allemaal marketinggelul. Ze nemen een succesvolle man, zoals David Beckham of Brad Pitt. Eén die scoort bij de vrouwtjes en hopen dat de rest van het manvolk zich daarmee kan identificeren, al is het maar omdat ze meestal omringd zijn door mooie vrouwen. Kijk daar hebben we ze weer, dat willen mannen. Dit soort mannen prijzen tegen een riante vergoeding de producten aan die de producent wil verkopen, het uiteindelijke doel. Men bedenkt daarbij een term, de metroman. Een man die zich bewust is van zichzelf en zijn uiterlijk en ondanks dat toch succesvol is. Daaraan koppelen ze een slogan, wat mannen willen, et voilà, de kassa gaat rinkelen.

Maar is dit wat mannen willen? Welnee. Die reclame is ook totaal niet bedoeld voor mannen. Het gaat om de vrouwen die naast die mannen op de bank zitten. Die willen ook wel een Brad Pitt naast zich hebben, of in elk geval iemand die zich net zo gedraagt. Om dat te bereiken, kopen zij die producten, want zij geloven er in. Ochtendcrème, avondcrème, dagcrème, nachtcrème, oogcrème, rimpelcrème, als hun mannen nu maar ook van die smeerseltjes gebruiken dan veranderen ze vanzelf in een soort van Brad Pitt. Denken ze. Wat mannen willen, laat me niet lachen. Wat mannen willen? Met rust gelaten worden. Wat ze niet willen? Met dit soort onzin aan hun kop gezeken worden en belazerd worden! En vooral géén Nivea!