Respect voor Balkenende!

Geschreven door Stef (SnorkelOrtega) op 16-03-2010 @ 18:00
print 

Politici hebben een zwaar bestaan. Dat is de afgelopen tijd vaak genoeg gebleken. Wat begon met het afscheid van Agnes Kant, is via Camiel Eurlings geëindigd in het afscheid van Wouter Bos. Het was een komen en gaan de afgelopen tijd. Kant verbond haar lot aan de tegenvallende resultaten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en ‘familiemannen’ Bos en Eurlings kozen voor hun privéleven. Dat is hun goed recht. Toch 'proefde' ik in de media dat het afscheid van Bos en Eurlings als moedig werd beschouwd en dat Kant gefaald had. Oneerlijk, vind ik. De partijen waar Bos en Eurlings aan verbonden waren hadden net zo goed grote verliezen geleden. Alleen zij brachten hun afscheid ietsje anders.

Natuurlijk mag ik niet oordelen of Bos en Eurlings de waarheid spreken. Maar mij gaat het erom dat veel personen weer hun mening hebben gebotvierd op deze politici. Het moet een zwaar bestaan zijn. Ik geef ze groot gelijk dat ze weg zijn gegaan. Politicus zijn, is een ondankbaar beroep. Ten eerste doe je het nooit goed. Dit komt mede doordat de media alleen over de negatieve zaken rondom het Binnenhof bericht en hierdoor wordt de publieke opinie vanzelfsprekend ook negatief beïnvloed. Ten tweede moeten ze werken voor een relatief ‘hongerloontje’. Waar je als presentator bij de publieke omroep een tonnetje of vier opstrijkt, moet de heer Balkenende het met 181.000 ‘euries’ doen. En dat is dan ook nog de bestbetaalde politicus. Zowel de presentator als de mensen in de Haagse politiek worden betaald door onze belastingcenten, dus die inkomensverdeling ligt behoorlijk scheef. Wie wil je nou dat er meer verdient? Een presentator die een leuk showtje kan presenteren of iemand die moet zorgen voor een goede toekomst van ons hele land? De keuze is snel gemaakt, lijkt me.

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die voor dit ‘hongerloontje’ ons land willen dienen. De afgelopen week zijn er twee bijgekomen: Emile Roemer en Job Cohen. Alhoewel ze beiden al een publieke functie hadden, nemen ze nu de leiding van een hele partij op zich. Een uiterst zware uitdaging, want ik durf te wedden dat deze twee heren ook weer regelmatig beschimpt en bespuugt worden. Daarom heb ik veel respect voor deze twee mannen dat ze het tóch doen. Maar niet alleen voor deze twee lijsttrekkers. Ik ga het gewoon zeggen: ik heb respect voor Balkenende! Sinds jaar en dag wordt hij al bekritiseerd door Jan en Alleman. En in sommige gevallen ook terecht. Maar ik maak een diepe buiging voor deze man die na vier kabinetten nog een keer minister-president wil worden. Voor het geld doet hij het niet, dus hij moet wel heel vastberaden zijn om dit land de komende tijd in goede banen te leiden.

Ik gaf al eerder aan dat de media een belangrijke rol spelen in de totstandkoming van de negatieve houding van de bevolking ten opzichte van de politiek. Nooit wordt er eens gemeld dat een bepaald beleid succes heeft gehad. Altijd gezeur over ditjes en datjes met morrende bevolkingsgroepen tot gevolg. De media zullen natuurlijk zeggen: ‘Slecht nieuws is goed nieuws en goed nieuws is slecht nieuws.’ Maar ik denk dat de redacteuren en journalisten in dit land ook een moreel besef hebben en hopelijk zien ze ook in dat de tegenstellingen in dit land steeds groter worden. Daarom is het de rol van de journalisten om meer positief nieuws over politiek Den Haag te brengen, zodat ook het volk ziet dat niet alles fout gaat wat ‘Balkie’ of een ander doet.

Waarschijnlijk is deze boodschap aan de media een wanhoopskreet, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd. Het minste wat ik nog kan doen is alle personen die zich 9 juni beschikbaar stellen voor óns land heel veel succes en sterkte te wensen. Want ondanks dat ze ook goede dingen voor elkaar krijgen in Den Haag, zullen ze weer een enorme emmer stront over zich heen krijgen.




Lees ook:

» 01/06 Tien... Negen...6
» 18/05 Herbert de goudvis6
» 11/05 Schijt aan referenda18
» 04/05 Cohen versus Rutte5


delen | eKudos nujij

1819 views / 13 reacties
Reacties op dit bericht
13  van 13 reacties op deze pagina. Pagina  1
Je hebt groot gelijk over dat respect.
Maar helaas zal het aan dovemans oren gericht zijn, en zullen de meeste Balkenende wel afkraken. Ik in elk geval niet.
Politiek zou niet moeten gaan om personen, maar om stromingen. Want het enige dat speelt is beeldvorming. Marionetten die door partijen op het juiste moment het gewenste signaal afgeven. Mensen stemmen op Marijnissen of Halsema want dat is zo'n sympathiek persoon. En als die dan aftreden vetrekken ze weer naar de volgende charismatische acteur. Zie het effect van een Cohen. Ik heb liever dat mensen die alleen op partijen stemmen vanwege de leden niet stemmen, misschien dat we dan ergens komen in de politieke discussie ipv dat we blijven hangen over of dat die ene een goede leider is en die andere een draaikont.
Verder gewoon hulde voor hoe Balkenende het gedaan heeft, ik denk dat weinig partijleiders het beter hadden gedaan. Kan weinig fouten van de man ontdekken, ook al stem ik geen CDA.

[ Bericht gewijzigd door afgelopen op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:11 ]
man Gramps (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 23:12 fotoboek no homepage
userIcon
Stef, hulde!! Jij hoort duidelijk bij de mensen die door het gezeik van de pers heen weten te prikken. Natuurlijk is Balkenende een goeie PM, hij is alleen geen persdier. De meeste ingrijpende maatregelen van hem en zijn regeringen worden niet eens opgemerkt, want dat zou wel eens positief nieuws kunnen zijn. In dat verband wijs ik op een filmpje op jijbuis waarin precies uit de doeken wordt gedaan hoe je als journalist/tv-mens een paar minuten kunt vullen met non-nieuws. Alles staat erop: camerastandpunt, korte kletsvraagjes aan het publiek, zogenaamde conclusie, noem maar op. Je bent wel meteen verpest, want je gaat vanaf het zien van dat filmpje meteen alle tv-interviewtjes op bepaalde kenmerken be- en veroordelen.
Schrijf nog maar wat, ik lees het graag.
userIcon
Wat is er verbeterd dan onder Balkenende ?

Het enige wat ik waarneem in Den Haag, is een hopeloze strijd tegen de sneller geworden media als internet e.d.

Onwaarheden en rare fratsen zijn vandaag de dag sneller en gedetalieerder bekend.

Niet dat er wat veranderd.

Politicie die zich b.v. als de eerste de beste schoolpuber laten pijpen in een fietsenhok blijven gewoon op hun positie gehandhaafd.

Zo zijn er wel meer van dat soort voorbeeldjes te vinden.

Die meneer Cohen die nu de ambitie heeft om MP te willen worden bijvoorbeeld, die liet recentelijk nog een kudde dolle marokkaantjes een woonwijk in zijn A'dam teroriseren.
De rust bewaren noemde hij dat.
Gelukkig keerde de rust na twee weken niets doen al weer terug.
Veel bewoners in die wijk waren gedupeerd. (lees een auto armer)

Maar om iedereen bij elkaar te houden werden er gelukkig geen hoofdelijk aansprakelijken aangehouden en veroordeeld.

Stel je voor dan hadden die veroordeelden er niet meer bijgehoord en mee kunnen doen

Nu waren alleen de gedupeerden met schade de klos, maar ach dat waren ze toch al, die hadden dus geen schadevergoeding nodig voor het onheil wat hun getroffen heeft en waar ze helemaal geen deel aan hadden.


Met andere woorden, jij houdt de boodschapper verantwoordelijk voor de krankzinnigheid die vandaag de dag iig in dit land heerst.

Het komt niet in je op dat het wel eens zou kunnen komen door slappe en respectloze bestuurders.

Jij rijd tegen een boom, en geeft de boom de schuld, omdat hij daar stond.

tssss.....
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:13 schreef cloontjevan... het volgende:
Wat is er verbeterd dan onder Balkenende ?

Het enige wat ik waarneem in Den Haag, is een hopeloze strijd tegen de sneller geworden media als internet e.d.

Onwaarheden en rare fratsen zijn vandaag de dag sneller en gedetalieerder bekend.

Niet dat er wat veranderd.

Politicie die zich b.v. als de eerste de beste schoolpuber laten pijpen in een fietsenhok blijven gewoon op hun positie gehandhaafd.

Zo zijn er wel meer van dat soort voorbeeldjes te vinden.

Die meneer Cohen die nu de ambitie heeft om MP te willen worden bijvoorbeeld, die liet recentelijk nog een kudde dolle marokkaantjes een woonwijk in zijn A'dam teroriseren.
De rust bewaren noemde hij dat.
Gelukkig keerde de rust na twee weken niets doen al weer terug.
Veel bewoners in die wijk waren gedupeerd. (lees een auto armer)

Maar om iedereen bij elkaar te houden werden er gelukkig geen hoofdelijk aansprakelijken aangehouden en veroordeeld.

Stel je voor dan hadden die veroordeelden er niet meer bijgehoord en mee kunnen doen

Nu waren alleen de gedupeerden met schade de klos, maar ach dat waren ze toch al, die hadden dus geen schadevergoeding nodig voor het onheil wat hun getroffen heeft en waar ze helemaal geen deel aan hadden.


Met andere woorden, jij houdt de boodschapper verantwoordelijk voor de krankzinnigheid die vandaag de dag iig in dit land heerst.

Het komt niet in je op dat het wel eens zou kunnen komen door slappe en respectloze bestuurders.

Jij rijd tegen een boom, en geeft de boom de schuld, omdat hij daar stond.

tssss.....
Dat heeft allemaal niets te maken met wie er aan het roer staat, maar welke partij er aan het roer staat. En aangezien de meeste leiders democratisch gekozen zijn moet je dus niet de persoon afzeiken die toevallig de baas is.
userIcon
Ik zit een beetje op de lijn van Jan Mulder; haal Balkenende door het slijk als het "moet".... maar spreek ook weer vol lof over hem, als je het in perspectief kunt plaatsen met andere regeringsleiders (als Berlusconi etc).

Ja, die Jan Mulder kan in al zijn ongenuanceerdheid ook weer heel genuanceerd zijn... dat hij ergens toch wel blij met Balkenende is (ondanks zijn lekkere ergernissen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:27 schreef afgelopen het volgende:
[..]


Dat heeft allemaal niets te maken met wie er aan het roer staat, maar welke partij er aan het roer staat. En aangezien de meeste leiders democratisch gekozen zijn moet je dus niet de persoon afzeiken die toevallig de baas is.
Als de leider verrot is, zal hij ook verrote volgelingen en vertrouwenspersonen neerzetten op belangerijke posten.
De hele PVDA is niet te vertrouwen.

Allemaal eigenbelang-mannekes.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 09:59 schreef cloontjevan... het volgende:
[..]

Als de leider verrot is, zal hij ook verrote volgelingen en vertrouwenspersonen neerzetten op belangerijke posten.
De hele PVDA is niet te vertrouwen.

Allemaal eigenbelang-mannekes.
Die 'leider' wordt aangesteld door de fractie, niet andersom En als hij iets doet waar de fractie het niet mee eens is, is hij binnen no-time weg. Je hebt hier dus geen echte leiders, alleen mensen die het gezicht van de partij mogen zijn. Verder ben ik het natuurlijk met je eens dat de PvdA met stip de slechtste partij ooit is.
userIcon
Eens met de columnist.
Minister president ben je 24/7. Politici zetten eigen belang (rust) vaak opzij voor het landsbelang. Het lijkt mij een enorm zwaar beroep!

Neem nou Rouvoet. Hij heeft 2 functies als minister, hij is vice premier en hij is lijsttrekker van z'n partij. Hij is er zo'n 80-90 uur per week zoet mee. Voor dat salaris doe je dat niet, dat doe je uit passie.

Het zakkenvul argument gaat voor mij niet op. Die lui kunnen met gemak dubbel verdienen met de helft minder inzet in het bedrijfsleven.
man SnorkelOrtega (Redactie Frontpage) 17-03-2010 @ 16:04 fotoboek no homepage
userIcon
@cloontjevan... Nounounou, Je bent wel erg pessimistisch . Maar mijn punt is dat de media niet alleen de negatieve kanten van de Haagse politiek moet belichten, maar ook de positieve kanten. Als de media alleen maar negatief berichten over Den Haag dan gaat het volk ook denken dat alles niet deugt en daardoor verliezen ze het vertrouwen in de politiek, net als jij .

Dat wil overigens niet zeggen dat ik alles goed vindt wat er onder Balkenende is gebeurt. Men moet altijd kritisch blijven, zodat onze volksvertegenwoordigers hun taken altijd zo correct mogelijk blijven uitvoeren. Maar een beetje respect is wel op z'n plaats .
userIcon
Ik vind sowieso het gezeur over Balkenende niet terecht. OK er zijn fouten gemaakt, maar die worden overal gemaakt. Dat wil niet zeggen dat hij er altijd wat aan kan doen. Het is natuurlijk niet zo dat hij alles bepaald.

Verder zijn partijen steeds meer (veel te veel) bezig om een zo goed mogelijk scorende lijsttrekker aan te stellen. Niet iemand die zo zeer kapabel is. Kijk naar de PVDA.
Eerst hadden we Ad Melkert. Misschien wel een super goede politicus (die was net toen ik voor het eerst mocht stemmen aan het roer van de pvda dus weet niet precies meer hoe hij is) maar een pasgelegde drol had nog meer uitstraling.
Toen kwam Bos. Een leuke, ontspannen, makkelijk pratende vent die de harten stal van een hoop domme vrouwen. Dat het eigenlijk een relatief matige politicus is, keek niemand naar.
Nu weet iedereen zo langzamerhand hoe het met Bos zit en dat hij er eigenlijk een zooitje van heeft gemaakt en nu schuiven ze Cohen naar voren. Ook al zo'n aardige, sociale man die het beste voor heeft met de samenleving en ze schieten in de peilingen weer omhoog.

Ik kan niet beoordelen of het een goede politicus is, want hij heeft nog niets gedaan, maar ik vond hem niet sterk als burgermeester. Dus ik ben benieuwd...
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 16:04 schreef SnorkelOrtega het volgende:
@cloontjevan... Nounounou, Je bent wel erg pessimistisch . Maar mijn punt is dat de media niet alleen de negatieve kanten van de Haagse politiek moet belichten, maar ook de positieve kanten. Als de media alleen maar negatief berichten over Den Haag dan gaat het volk ook denken dat alles niet deugt en daardoor verliezen ze het vertrouwen in de politiek, net als jij .

Dat wil overigens niet zeggen dat ik alles goed vindt wat er onder Balkenende is gebeurt. Men moet altijd kritisch blijven, zodat onze volksvertegenwoordigers hun taken altijd zo correct mogelijk blijven uitvoeren. Maar een beetje respect is wel op z'n plaats .
Eens, maar wat vind jij dan van de oppositie in de kamer? Naar mijn idee de grootste inspiratie van de negatieve media..

Kenmerkend van de oppositie vind ik dat ze alles wat het kabinet bij voorbaat slecht is. Ja, het is hun rol om kritiek te hebben... maar zou het niet beter zijn als de oppositie wat positiever kan zijn?
Dat het vaker gaat van: "Joh, ik zou 't zelf ff anders aanpakken maar jullie plan heeft ook wel wat"..

De uitstraling van het management stelt een voorbeeld voor de rest.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 22:36 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]


Eens, maar wat vind jij dan van de oppositie in de kamer? Naar mijn idee de grootste inspiratie van de negatieve media..

Kenmerkend van de oppositie vind ik dat ze alles wat het kabinet bij voorbaat slecht is. Ja, het is hun rol om kritiek te hebben... maar zou het niet beter zijn als de oppositie wat positiever kan zijn?
Dat het vaker gaat van: "Joh, ik zou 't zelf ff anders aanpakken maar jullie plan heeft ook wel wat"..

De uitstraling van het management stelt een voorbeeld voor de rest.
Probleem is dat dan hun mening niet duidelijk genoeg geuit wordt en ze ook niet in beeld komen bij de media. Dan krijg je nooit stemmen.
13  van 13 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 01/06 Tien... Negen...6
» 18/05 Herbert de goudvis6
» 11/05 Schijt aan referenda18
» 04/05 Cohen versus Rutte5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden