Welkom in Apeldoorn

Geschreven door bazbo op 25-01-2010 @ 23:00
print 

 

Dames en heren,

Hartelijk welkom in de mooiste stad van Nederland. Of nee, de mooiste stad van de hele wereld.
Natuurlijk, ik hoor nu alweer mensen roepen dat Apeldoorn geen stad is, omdat het geen stadsrechten heeft.
Laat ik dan vooraf één ding duidelijk stellen. Ik ga géén discussie aan over de volkomen gedateerde erfenis van het feodale stelsel! Als je anno 2010 nóg niet begrijpt dat je aan het meten bent met totaal niet meer aan de orde zijnde maten uit de middeleeuwen, dan is het droevig met je gesteld!

Stadsrechten waren in het middeleeuwse Europa bijzondere rechten en privileges die aan een plaats werden toegekend. Juist omdat een dorp stads werd, kreeg het die rechten. Met het verdwijnen van het feodale stelsel en het toenemende belang van de centrale (rechts-)staat kwam er in 1582 (!) ook een einde aan het stadsrecht. De laatste stadsrechten werden in 1825 verleend aan Delfshaven, maar deze waren toen al puur symbolisch van aard. Dit zou betekenen dat tegenwoordig geen enkele plaats nog stad zou kunnen worden. Daarom moet je niet langer kijken naar de historische betekenis van het begrip 'stad', maar veel meer naar de geografische, culturele en economische kant van de zaak.
Want wat zijn, kijkend naar die aspecten, de kenmerken van een stad? Precies: veel inwoners, hoogbouw, industrie, handel, culturele activiteiten, noem maar op. En dat heeft Apeldoorn allemaal. Dus verder geen gelul.

Een heel andere discussie is die of Apeldoorn ook maar íéts voorstelt. Wat dat betreft is mijn antwoord een volmondig: "Nee." Laten we wel wezen: Apeldoorn is heel verschrikkelijk.
Als u hier naar links kijkt, bijvoorbeeld, dan ziet u het centrum van onze metropool. Het hart van Apeldoorn bestaat uit één winkelstraat met wat zijsteegjes, één Raadhuisplein en één Marktplein. In die winkelstraat zijn filialen van winkelketens die u ook bij u in uw eigen dorp of stad zult aantreffen. Dus daarvoor hoeft u niet naar Apeldoorn te komen. Het Raadhuisplein, hier recht voor u, wordt voornamelijk gebruikt door kerkelijke genootschappen om de zieltjes van nietsvermoedende voorbijgangers te winnen. En op de markt is het op zes van de zeven dagen in de week doodstil.

Apeldoorn heeft dan ook absoluut niets grootstedelijks. Onze zaterdagmarkt mag dan de grootste van heel Nederland zijn; laten we er maar eens overheen lopen en luisteren naar wat de plaatselijke bevolking zegt. Versta jij het? Ik niet!
Op het gebied van uitgaan is Apeldoorn een regelrechte ramp. Het aanbod van uitgaansgelegenheden bestaat uit één plein met suffe kroegen – het Caterplein (de naam zegt het al), één theater Orpheus (niet achterom kijken, want dan stort het in), één cultureel centrum en één bioscoop. Op de uitgaansavonden is het dan ook een drukte van belang op de uitvalswegen naar Arnhem, Amersfoort, Deventer, Zutphen, Zwolle en Amsterdam.
De jaarlijkse evenementen hier zijn ook een lachtertje: een bierproeverijtje op het Marktplein, het Jazz in the Woods festival (ieder jaar waarschuwt het Apeldoorns sufferdje dat het de laatste editie is), de Harley Davidsondag ("Help help! Mijn hele dorp vol langharig tuig!"), het Drakenbootfestival (Jaja, wat een lol!) en Koninginnedag. Op Koninginnedag kom ik straks nog even terug.

We gaan nu een kijkje nemen bij de toeristische attracties van onze wereldstad. Allereerst hier aan uw linkerzijde de Apenheul. Ik ga daar geen flauwe grappen over maken; daar bent u zelf veel beter in. Dan hier rechts familiepretpark Koningin Julianatoren. Daar zijn de topattracties nog altijd dezelfde als toen ik vijf jaar was. Het enige leuke van het park is dat de koffie en de thee er gratis zijn. Wat hebben we verder nog aan trekpleisters? Precies, kijkt u weer naar links: paleis Het Loo.

Het is een raadsel waarom die Willem 4711 nou juist hier ooit zijn jachthuisje kwam bouwen. Na hem werd het paleis bewoond door een hele zwik stadhouders, koninklijke figuren en andere malloten.
Wereldberoemd zijn de tuinen van Het Loo. Ze zijn ontworpen naar het voorbeeld van die van Versailles. Belachelijk! Als ik de tuinen van Versailles wil zien, dan ga ik naar Versailles en natuurlijk nóóit naar het door Darwin in een onbewaakt moment op de kaart gekakte gat als Apeldoorn!
Het ruige Veluwse woud ligt die Oranjes na aan het hart. Wilhelmina heeft als laatste op Het Loo gewoond en heeft in de bossen haar schilderijtjes geklodderd. Willem-Alexander heeft in diezelfde Kroondomeinen menig hert omgelegd. Pieter en Margriet daarentegen wilden niet op Het Loo wonen; ook niet in het Kleine Loo. Zij kamperen in een bungalowtje ergens in de buurt. Zó leuk is dat paleis dus kennelijk ook weer niet.

Wat is dat toch dat Apeldoorn zonodig de historie steeds meer aan het koesteren moet? Hier waar wij nu staan, hier ergens onder de grond van Apeldoorn stroomt 'De Grift', één of andere meurende sloot. Ik zou zeggen: "Blij dat het riool ondergronds is," maar nee, de Gemeente wil 'De Grift' weer boven de grond zien te krijgen. Als je straks boodschappen komt doen in het stadscentrum, dan loop je kans dat je met de veerpont naar de overkant van 'De Grift' moet om daar naar de Blokker te kunnen.
Het Apeldoornsch Kanaal moet weer bevaarbaar gemaakt. Onbegrijpelijk. We hadden toch niet voor niets wégen aan laten leggen?
Wat stelt Apeldoorn nou voor in de Vaderlandsche geschiedenis? Helemaal niets. Er gebeurt hier ook helemaal niets. Ja, als een roekeloze automobilist op een landelijke feestdag zijn auto ruig parkeert tegen een historisch paaltje, dan gaat dat als groot nieuws de hele wereld over. De keerzijde is: Koninginnedag 2009 heeft laten zien dat een stad kan huilen; een stad kan bloeden; dat weet ik nu.

Vóór de jaren zestig was Apeldoorn een totaal onbekend gehucht dat bestond uit een kerk, een kroeg en een stuk of wat boerderijen. Pas in de jaren zestig begon de groei. Enkele grote bedrijven en overheidsinstellingen kwamen zich hier vestigen: TNO, Philips, Centraal Beheer en de Belastingdienst. Vraag me niet waarom. Zo kwamen er mensen uit het hele land in Apeldoorn wonen, omdat men toen nog vond dat je dicht bij je werk moest wonen. (Kom daar nu maar eens om, stelletje fileveroorzakers! 'De file, dat ben je zelf!') En als er mensen op een kluitje wonen en werken, is dat weer aantrekkelijk voor wéér nieuwe bedrijven en bewoners van buitenaf. Het resultaat is wat u hier nu voor u ziet: dat het grootste gedeelte van het Apeldoornse grondoppervlak is volgebouwd met afzichtelijke nieuwbouwwijken en grauwgrijze bedrijventerreinen.

En jaja, en Apeldoorn heeft ook een aantal beroemde Nederlanders voort- en ondergebracht. Ik noem een Sylvester (van Arie), een Hennie Stoel, Henk Pleket (van de Havenzangers), Ronnie Tober en Joop Braakhekke. 't Is maar waar je trots op wilt zijn.
Volgens mij is Apeldoorn ook de enige gemeente in Nederland waar bij de spoorwegovergang van een enkel spoor nog het blauwe bord hangt: "Wacht tot het rode licht gedoofd is; er kan nóg een trein komen." Freek de Jonge zou zeggen: "We hebben wel twéé treinen in Apeldoorn!"

Ondanks alles ligt dit kutdorp mij na aan het hart. Hier ben ik geboren en getogen. Hier zette ik mijn eerste stapjes en zoals het er nu naar uitziet wil ik hier ook mijn laatste adem uitblazen. Apeldoorn is het decor van al mijn doen en laten en verhalen. Alleen al daarom is het de mooiste stad van Nederland. Of nee, de mooiste stad van de hele wereld. Zeg dat ik het gezegd heb. Het is mijn Apeldoorn. Dat iedereen er met z'n póten vanaf blijft!

Apeldoorn, januari 2010

(Met deze column verwelkomde bazbo de gasten tijdens de FOK!columnisten-voorleesvoorstelling op zondagmiddag 24 januari in Art Café 'Sam Sam' in Apeldoorn.)

Vlnr: Bakoenin, Neuskleuter, Zonnetje40, Days-of-Wild, bazbo, DriekOplopers, NaatjeNaaitje, kuifkrullen, Bornfree
(foto: Luuk Langereis)




Lees ook:

» 17/05 Prettige Hemelvaart!4
» 10/05 Kijken5
» 03/05 Lege blikken2
» 26/04 De zolderkamer2


delen | eKudos nujij

5016 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
Hij is leuk!

'Het door Darwin in een onbewaakt moment op de kaart gekakte gat als Apeldoorn!'
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 25-01-2010 @ 23:54 fotoboek no homepage
userIcon
1!
2!
3!
Topcolumn!!!
userIcon
Ow, het is droevig met me gesteld..... Apeldoorn is en blijft een dorp, niet vanwege het feit dat ze geen stadsrechten hebben, maar omdat het _alhoewel enorm groot_ de uitstraling van een dorp heeft...
Maar waarom Apeldoorners in godsnaam in Zutphen willen stappen, is mij een raadsel... Kan je nog beter in Harderwijk gaan stappen, die heeft tenminste nog 3 discotheken (in tegenstelling tot één hormonaal gestuurd eng gebouw, waar de meisjes 14 zijn en de jongens over welgeteld 1 hersencel beschikken) en een aantal goeie kroegen....
Ow en edit: jammer dat ik er niet bij was, maar vond het zo lullig om mijn schoonouders onceremonieel ons huis uit te bonjouren....
Ha, jammer, had er graag bij geweest. Na het lezen van Bazbo's Lofrede op Apeldoorn helemaal.
Woon er nog maar net, maar wil niet meer weg. Wat een heerlijke stad. Uitgaan doe ik toch niet meer, dus lekker belangrijk dattatniekan. Dingen kopen ? Met deze hypotheek ? daggetnie.
Dus, ja dan maar de Apenheul. Geweldig, mijn kind (3) heeft het echt de hele tijd over die bonobo's (ja, daarom....) En lekker sjokken over de hei doet de geest wonderen, schijnt.
Tis in ieder geval lekker thuis komen, die lucht van openhaardjes. Dat was echt het hardste wennen, in de stad waar ik woonde was die lucht geheid een huis in de fik. Of erger. Hier is het gewoon de lucht van gekneuter.
Ik teken ervoor. (al gedaan dus, afzetters, die banken...)
userIcon
Hehe ik kan me er wel aardig in vinden als mede-apeldoorner. Enerzijds wel inwoneraantal dat het stadswaardig kan maken maar het heeft verder niet echt veel weg van een stad. Geen druk hectisch verkeer in het centrum, geen verkeerspleinen, geen trams en die bioscoop van apeldoorn haalt het ook niet vergeleken bij Rembrandt in Arnhem.

En toch zal ik altijd wel een band met apeldoorn blijven houden omdat ik er ben geboren en ben opgegroeid
vrouw pluijgers (Redactie Frontpage) 26-01-2010 @ 10:39 fotoboek homepage
userIcon
Ja en dan kom je Apeldoorn binnen op een zondag, dan wordt je op de parkeerplaats eerst aangesproken door een verdwaalde dakloze (Amsterdam is ver weg) die je auto wil schoonmaken om van de straat te blijven??? Even gaat dan het beeld door je heen van de zwerver die er in je auto vandaar gaat, maar goed Apeldoorn dus we gaan nog maar even van het goede van de mens uit op zondagmiddag, vervolgens komt er naast een politieauto je ook nog twee politie te paard tegemoet!!!! .
Zondagmiddag he mensen!!!
Maar het was wel gezellig
Feitje,
Apeldoorn en Venlo was in het begin van de jaren 80 in de race voor de status van een 'stad' Apeldoorn viel buiten de boot omdat er te weinig criminaliteit had. Venlo had gewonnen. (gelukkig)
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 26-01-2010 @ 12:49 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:25 schreef scieddie het volgende:
Feitje,
Apeldoorn en Venlo was in het begin van de jaren 80 in de race voor de status van een 'stad' Apeldoorn viel buiten de boot omdat er te weinig criminaliteit had. Venlo had gewonnen. (gelukkig)
Het verschil tussen een stad en een dorp heeft alleen nog maar te maken met het aantal inwoners en hoeveel voorzieningen er zijn, zoals scholen, ziekenhuizen, een schouwburg enz.
Zowel Apeldoorn als Venlo voldoen dus aan de voorwaarden om stad te zijn. Evenals Den Haag, waarvan veel mensen ten onrechter beweren dat het nog steeds een dorp is, omdat het geen stadsrechten heeft gekregen.
userIcon
Ik denk, he, Apeldoorn column, tijd om het af te zeiken op het feit dat het geen stad is... crap... iets met gras en voeten

AHA! maar dan ga ik het hebben over het belabberde stappen in Apeldoorn... crap... weer iets met gras en voeten

AHA! maar dan ga ik het hebben over dat er verder ook geen fuck te doen is... crap... geen gras meer te vinden

Al met al, een TOP column
userIcon
een stad met dorpse allure, een stad waar ik al 32 jaar woon en altijd met trots over spreek..
vrouw Estherschrijft (Redactie Frontpage) 26-01-2010 @ 15:19 fotoboek homepage
userIcon
Ja, en Tilburg volgt op de voet. Daar kan jij ook over meepraten, hè baz? Beter dan ik. Introductiecolumpje schrijven voor de volgende meeting?
Serieus, wat een onzin dat mensen uit Apeldoorn liever naar Deventer/Zwolle toegang. Metname Zwolle, dat is toch een van de treurigste stapaangelegenheden in de regio?

En met alle respect, maar het drakenbotenfestival en Jazz in the Woods zijn echt leuke evenementen. Het is al met al een aardig clichéstukje met diverse oprechte opmerkingen, maar sommige constateringen zijn incorrect, en dit zou ik liever willen toewijden aan je sociaal vermogen.

Hart van Zuid
userIcon
Haha, er zit wel een kern van waarheid in. Echte Apeldoorners herkennen dit wel. Als je hier na 10 uur in de stad rondloopt zal je niemand zien. Zelfs op het Caterplein is het rustig. Behalve op zaterdag!

Maar voor de rest is Apeldoorn perfect. Alles is er. Je zit lekker centraal in Nederland. Als je op vakantie wil ben je met 30 minuten Nederland uit.
We hebben hier de mooie veluwe waar je ellelange wandelingen kan maken. We hebben Buslloot. Ons klein scheveningen!

Je kan hier 's avonds nog met een kist met goud over straat en niemand kraait naar je ! Al bij al toch wel mijn favo stad!
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 26-01-2010 @ 16:47 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:40 schreef AciD_Nightmare het volgende:

Je kan hier 's avonds nog met een kist met goud over straat en niemand kraait naar je ! Al bij al toch wel mijn favo stad!
Geef even een gil als je weer met die kist over straat gaat.
Ik weet niet waar jij vandaan komt met je kop?

Maar je komt niet uit mijn Apeldoorn lutser, want zo klink je iig niet!

Jij beschrijft hier gewoon je eigen ervaring/leven.. mietzak...


best een saai, kansloos leven..

Ik woon nu bijna 3 decennia in apeldoorn en ik heb nooit het gevoel gehad dat er weinig te doen is. Je maakt zelf je leven. Tuurlijk kunnen externe factoren daar een handje bij helpen..

Maar uiteindelijk doe je dit zelf en moet je niet piepen dat een stad als Apeldoorn weinig te doen heeft. Dat ligt aan je eigen sociale kring.

Mijn conclusie is dat jij gebruik maakt van je vrijheid van meningsuiting maar dit brengt als een feit.

Mijn ervaring is dat Apeldoorn een stad vol geheimen is. Voor columnschrijvers is dit niet te begrijpen/zien. Dit omdat deze meestal verschuilt achter een monitor zitten te typen/kiddypr0n checken.
userIcon
Grappig, het klopt allemaal. Een kanttekening die ik erbij wil maken is dat uitgaan sowieso al helemaal niet mijn 'pakkie an' is. Plus ik vind het heerlijk om per fiets in de bossen te kunnen vertoeven.
Rust.
man bazbo (Redactie Frontpage) 26-01-2010 @ 18:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:48 schreef FB-aight het volgende:
Ik weet niet waar jij vandaan komt met je kop?

Maar je komt niet uit mijn Apeldoorn lutser, want zo klink je iig niet!

Jij beschrijft hier gewoon je eigen ervaring/leven.. mietzak...


best een saai, kansloos leven..

Ik woon nu bijna 3 decennia in apeldoorn en ik heb nooit het gevoel gehad dat er weinig te doen is. Je maakt zelf je leven. Tuurlijk kunnen externe factoren daar een handje bij helpen..

Maar uiteindelijk doe je dit zelf en moet je niet piepen dat een stad als Apeldoorn weinig te doen heeft. Dat ligt aan je eigen sociale kring.

Mijn conclusie is dat jij gebruik maakt van je vrijheid van meningsuiting maar dit brengt als een feit.

Mijn ervaring is dat Apeldoorn een stad vol geheimen is. Voor columnschrijvers is dit niet te begrijpen/zien. Dit omdat deze meestal verschuilt achter een monitor zitten te typen/kiddypr0n checken.
Excuus, FB-aight! Ik wilde je niet boos maken.
Hoe kan ik weten dat jij al wel drie decennia in Apeldoorn woont? Ik pas vijfenveertig jaar. En dan heb ik tussendoor nog een jaar in Tilburg gewoond, ook.
Ik maak volgens jou gebruik van mijn vrijheid van meningsuiting. Staat daar een héél zware straf op?
Op basis van mijn stukje meent je te kunnen concluderen dat ik een saai en kansloos leven leid. Is dat ook strafbaar?
Voor columnschrijvers zijn de geheimen van de stad niet te zien, zeg je.
Omdat ik mijn eigen ervaringen beschrijf, ben ik een mietzak. Ik wilde alleen maar een beetje ironisch zijn. Meer niet. Mag ik je nogmaals mijn nederige excuses aanbieden?
Maar ik begrijp het. Ik heb totaal geen recht van spreken.
Wat denk je, kan ik nu het beste maar gaan huilen op tv?


vrouw Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 26-01-2010 @ 18:23 fotoboek no homepage
userIcon
Geweldige column, baz! Ik had em al gehoord, maar hij is ook leuk om te lezen!
En hoezo, niks te doen in Apeldoorn?
Afgelopen zondag een geweldige voorleesmiddag, en aanstaande zondag een duel tussen bazbo en FB-aight! Komt allen!!!
Eehh, Mensen die van Apeldoorn naar Zutphen gaan om te stappen???? Zutphen is zelf ook zo dood als het maar zijn kan, en al helemaal op stapgebied De meesten hier vluchten naar Arnhem, Dieka, de Index of nog verder
userIcon
GEWELDIG

Van mijn 8e tot en met mijn 18e in Apeldoorn gewoond, vrijwilliger geweest bij de Gigant, woon nu al een tijdje in Utrecht , maar ik kan me in werkelijk ALLES wat je zeg herkennen!

Hulde!!
userIcon
Apeldoorn... Tsja..

Heb daar 3 jaar gewoond en zou voor geen goud terug willen.
Het volk daar heb ik als gehaast, en asociaal ervaren.

Ben er wel mee eens dat vrijwel alles er zit.
Heb een tijdje bij de Babbel op het Caterplein gewerkt.
Leuke tijd, leuke tent.

Alleen weer jammer dat het op dat Caterplein vrijwel altijd bonje is...
Nee, Apeldoorn is niks voor mij.
man TheGrandWazoo (Redactie Frontpage) 27-01-2010 @ 10:19 fotoboek no homepage
userIcon
Een klote stad waar ik van ben gaan houden
man Bornfree (Redactie Frontpage) 27-01-2010 @ 18:51 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:49 schreef jeminee het volgende:
Hij was weer prachtig! Dat vond ik ook wel van het paleis het Loo, wat ik ooit eens bezocht hebt. Helaas geen tijd gehad om Apeldoorn zelf te bezoeken.

Wel apart die foto, hoor. Klopt iig voor geen meter met wat ik in gedachten had.
Wat had je in gedachte dan?

Voorgelezen was hij minstens zo leuk. Ook daar ben je erg goed in....
Leuke column, maar na mijn schooljaren in a'town ben ik toch uit de conclusie gekomen dat het aan deze kant van de ijssel (11 minuten mit dem zug) toch wat beter gesteld is
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 17/05 Prettige Hemelvaart!4
» 10/05 Kijken5
» 03/05 Lege blikken2
» 26/04 De zolderkamer2


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden