Tyfus lampjes en dito geloof

Algemeen • Geschreven door Jean-Paul (Days-Of-Wild) op 16-12-2009 @ 06:00
print 
Ik wilde een stukje schrijven over een jaarlijks terugkerend fenomeen in huize Days-Of-Wild, maar er zit een beeld in mijn hoofd dat ik niet weg krijg. Constant zweeft het voor mijn ogen en verschijnt het tussen de regels. Elk jaar rond deze tijd is het weer zover. Pakjesavond is geweest en de goedheiligman is vertrokken. Ik vraag me overigens af of de christenen zelf wel beseffen dat als zij één van hun heiligen expliciet als goed bestempelen, ze daarmee de rest tot duidelijk minder allooi reduceren, maar dit terzijde. Als de kinderpret van begin december geweest is en Dieuwertje Blok weer is teruggekeerd naar haar tombe dan is het tijd geworden om de kerstsfeer in en rond het huis te brengen. Traditiegetrouw mag ik bij ons de eerste actie daartoe ondernemen: het plaatsen van het hert.

Ik zie een foto in de krant, op pagina 9. De foto is veelzeggend. Een donkere man, een Somaliër zo blijkt later uit de begeleidende tekst, zit tot zijn ellebogen ingegraven in de grond. Twee mannen zijn met scheppen in de weer om hem nog verder in te graven. Zonder de tekst te lezen weet ik wat er met hem gaat gebeuren. Niet waarom. Als ik mijn ogen sluit zie ik nog steeds die foto. Hij zou op de voorpagina moeten staan.

Het hert is een figuur van draadijzer in, uiteraard, de vorm van een hert. Overal op het hert zijn honderden lichtjes aangebracht. Het hert wordt, wederom traditioneel, in de tuin op het dak van het speelhuisje van de kinderen gezet. Daarna volgt deel drie van de traditie, de lampjes. Elk jaar zijn er lampjes stuk. En als één lampje het niet doet, dan zijn er meteen zo'n tien omheen die het niet doen. Zie de kapotte maar eens te vinden. Onbegonnen werk. Dus je moet die tien lampjes die niet branden eruit halen en vervangen door tien nieuwe. En dat meerdere keren, want er zijn altijd meerdere lampjes stuk. Zelfs gedurende de periode dat ie op het dak staat gaan er nog lampjes stuk. Sterker nog, tijdens het vervangen stoppen er opeens lampjes mee die het net nog wel deden. Bij mij is dan het kookpunt bereikt.

Ik lees de tekst. De man is door een islamitische rechtbank ter dood veroordeeld. Dood door steniging. Hoe barbaars moet je zijn, als land, als volk, als religie, als je dergelijke straffen in je wetboek hebt staan. De doodstraf is al uitermate bedenkelijk, als je het op deze manier doet, kom je niet boven het niveau van de prehistorie uit.

"Vuil, schurftig teringhert!!! Stomme tyfuslampjes!!!" Het heeft geen enkel resultaat, maar het lucht wel op.
"Nou, nou, buurman, dat is ook niet de echte kerstgedachte."
"Niet? Ik ben pas aan het warmdraaien."
"Warmdraaien? Waarvoor?"
"Voor de ellende die later in de week nog volgt. In huis moet alles ook nog opgeleukt worden, de kerstboom moet gehaald, daar moeten ook lampjes in en dan moet er nog afgetuigd worden."
"Opgetuigd, bedoel je."
"Nee, nee. Afgetuigd."
"Eerst tuig je de boom op. En na oud en nieuw, meestal na Driekoningen, dan tuig je de boom weer af."
"Ik bedoelde niet de boom, ik had het over dichtstbijzijnde familieleden, meestal vrouw en kinderen."
"Dat is jullie kersttraditie?"
"Ja, de heilige drie-eenheid van kerst: lichtjes, vreten en ruzie."

Overspel. De man is veroordeeld tot dood door steniging vanwege overspel. De tranen schieten me zowat in de ogen. Wat een volslagen krankzinnige geest moet je hebben, om de dood door steniging als straf te hebben voor overspel. Op internet zijn er ook bewegende beelden van. Daar is hij tot zijn nek ingegraven en vervolgens wordt hij door een flink aantal mensen met behoorlijke keien doodgegooid. Op het eind is zijn hoofd niet eens meer zichtbaar. Ik begrijp nu waarom Tiger Woods een boeddhist is. Anders wordt het voor hem hole-for-one in plaats van hole-in-one.

"Kom op, doe niet zo moeilijk. Kerst is het feest van de hoop, de geboorte, het feest van het licht!"
"Het feest van Eneco, EON en Oxxio zul je bedoelen. Dat is de ESSENTie van kerst tegenwoordig. Met opperpriester Bauer als voorganger. Iedereen heeft de bek vol over het klimaatprobleem, maar zodra het kerst wordt, hoppa licht, licht, licht, licht, licht! We kappen dennen en sparren bij honderdduizenden om ze drie weken in onze huiskamers te zetten. Zet in mei een beuk in je huiskamer en je zit in no-time in een gesloten inrichting."

In het filmpje wordt ook iemand van dichtbij door het hoofd geschoten. Hij had iemand vermoord. Voor zijn dood bidt hij nog tot god, al noemt hij hem waarschijnlijk allah. Ik vraag me af waarom je dat nog doet, maar als je al zover heen bent dan is elke logica waarschijnlijk ver te zoeken. Als ik mag kiezen dan heb ik liever een kogel door mijn hoofd dan stenen erop. Steniging lijkt me erger en pijnlijker dan de kogel. Is overspel dus erger dan moord? Er wordt ook een vrouw, wegens overspel, door een lange rij mannen met stokken geslagen. Ieder zijn meug. In het westen zijn filmpjes populair waarin een lange rij mannen een vrouw met hun sperma of urine overspoelen. Het enthousiasme is er bij beide groepen niet minder om.

Ik zag hoe Mohammed (what's in a name) Enait boos wegliep bij Pauw & Witteman. Hij was het niet eens met de manier waarop Jeroen Pauw hem ondervroeg. Niet goed kunnen omgaan met kritiek is een kenmerk van alle geloven en (orthodoxe) gelovigen. Hij is het met wel meer dingen niet eens, zoals onze respectvolle gewoonte om op te staan voor rechters of het schudden van de hand van vrouwen. Dat eerste mag hij niet van zijn geloof, dat van die barbaarse straffen, want volgens de islam is iedereen gelijk. Al worden mannen en vrouwen voor overspel wel anders gestraft. Vrouwen mag hij de hand niet schudden want, nou ja het heeft met iets van respect te maken. Het Hof van Discipline was het met het eerste nog eens ook. Al verbaast me dit niets, want ik heb al heel lang geen geloof meer in de Nederlandse rechtspraak.

Kerst is het feest waarin we vieren dat al die religieuze waanzin is begonnen, of in elk geval een gestructureerde vorm heeft gekregen. Ik geloof niet in god, allah, hemel of hel. Maar als er iets van waar is, dan geloof ik dat god en allah zelf de hel zijn, of dat ze die op zijn minst op aarde willen uitdragen. Religie, zeker in de vorm zoals hierboven beschreven, staat gelijk aan onderdrukking. Religie is de georganiseerde manier van geloven. In de vorm zoals hierboven beschreven, maar zeker niet beperkt tot dat, is het meer georganiseerde misdaad. In de loop der tijden wordt het allemaal wat geciviliseerder, maar het blijft onderdrukking. Hopelijk wordt het voor veel mensen in plaats van het feest van het licht, het feest van de verlichting. En dan bedoel ik een ander soort verlichting dan die je rond deze tijd overal om je heen ziet.



Lees ook:

» 18:00 Vrijwilligerswerk voor PostNL4
» 13:00 Muziek als laatste redmiddel3
» 06:00 Eindelijk openheid bij politici1
» 22/05 Moord en doodslag0


delen | eKudos nujij

2273 views / 50 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 50 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Respect!
Ben er stil van.....
userIcon
Top colomn!
Geweldige colomn
Geweldige column.

"Het feest van verlichting."
userIcon
Puike column!
quote:
Zet in mei een beuk in je huiskamer en je zit in no-time in een gesloten inrichting."
userIcon
Goed werk! Top column.

Volledig mee eens. Tering lampjes.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:07 schreef Baltazarrr het volgende:
Goed werk! Top column.

Volledig mee eens. Tering lampjes.
Ja dat ook
userIcon
Wat een mal verhaal. Zo praat een maat van me ook altijd tegen me aan als hij teveel heeft gezopen en in alle emotie zijn verhaal kwijt moet.

Ook een dom verhaal getuige de zin: Kerst is het feest waarin we vieren dat al die religieuze waanzin is begonnen, of in elk geval een gestructureerde vorm heeft gekregen. Alsof we voor die tijd nooit elkander met knuppels de schedel insloegen of de dochter van de buurman verkrachtten. Sterker nog, ik geloof dat het kerstfeest heeft mogelijk gemaakt dat de beste landen om in te wonen en waarnaar de immigratiestromen massaal toelopen een redelijk beschavingsniveau hebben. Ga eens een tijdje naar Noord Korea, dan kun je zien hoe het door jou zo bejubelde atheïsme in de praktijk ten uitvoer wordt gebracht.

Next.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:11 schreef schoelje het volgende:
Wat een mal verhaal. Zo praat een maat van me ook altijd tegen me aan als hij teveel heeft gezopen en in alle emotie zijn verhaal kwijt moet.

Ook een dom verhaal getuige de zin: Kerst is het feest waarin we vieren dat al die religieuze waanzin is begonnen, of in elk geval een gestructureerde vorm heeft gekregen. Alsof we voor die tijd nooit elkander met knuppels de schedel insloegen of de dochter van de buurman verkrachtten. Sterker nog, ik geloof dat het kerstfeest heeft mogelijk gemaakt dat de beste landen om in te wonen en waarnaar de immigratiestromen massaal toelopen een redelijk beschavingsniveau hebben. Ga eens een tijdje naar Noord Korea, dan kun je zien hoe het door jou zo bejubelde atheïsme in de praktijk ten uitvoer wordt gebracht.

Next.
Ja tuurlijk, omdat wij hier ons 1 maand in de jaar helemaal vol vreten, de hele teringse zooi volhangen met van die tyfuslampjes en ineens zonodig bij familie moeten gaan zitten die je voor de rest van het jaar niet ziet is er hier een redelijk beschavingsniveau.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:25 schreef sander-3 het volgende:Ja tuurlijk, omdat wij hier ons 1 maand in de jaar helemaal vol vreten, de hele teringse zooi volhangen met van die tyfuslampjes en ineens zonodig bij familie moeten gaan zitten die je voor de rest van het jaar niet ziet is er hier een redelijk beschavingsniveau.
Het kan natuurlijk toeval zijn dat die tyfuslampjes en de elektriciteit waarmee die dingen branden zijn uitgevonden in landen waarin men het kerstfeest viert.
Ben het helemaal met je eens, religie is onderdrukking.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:43 schreef Sharaya het volgende:
Ben het helemaal met je eens, religie is onderdrukking.
Voor wie dan?
In dit land mag je zelf weten welke religie je aanhangt, of welke niet! Wat is daar onderdrukking aan?


verder een stupide column met dito mening. Veel gegeneraliseer, veel vooroordelen en veel frustratie!
userIcon
quote:
Sterker nog, ik geloof dat het kerstfeest heeft mogelijk gemaakt dat de beste landen om in te wonen en waarnaar de immigratiestromen massaal toelopen een redelijk beschavingsniveau hebben.
Oh, en ik maar denken dat we dat beschavings niveau hadden gehaald door het honderden jaren lang onderdrukken, misbruiken en exploiteren van andere landen.

Schoelje, neem eens geschiedenisles. Je getrol wordt meer en meer doorzichtig.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:49 schreef DuvalBrood het volgende:
Oh, en ik maar denken dat we dat beschavings niveau hadden gehaald door het honderden jaren lang onderdrukken, misbruiken en exploiteren van andere landen.

Schoelje, neem eens geschiedenisles. Je getrol wordt meer en meer doorzichtig.
Je kunt gelijk hebben, ik las zojuist het stuk: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ij-lynchpartij.dhtml

In een overwegend katholiek land, maar wel onbijbels. Te vergelijken met de koranische moordpartijen in Somalië.
userIcon
OJA, DE LINK HIERBOVEN IS ALLEEN BEDOELD VOOR ONGEVOELIGE MENSEN.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:11 schreef schoelje het volgende:
Ga eens een tijdje naar Noord Korea, dan kun je zien hoe het door jou zo bejubelde atheïsme in de praktijk ten uitvoer wordt gebracht.
Je bedoelt Noord-Korea, het enige land ter wereld dat officieel vanuit het graf wordt geregeerd door een in 1994 overleden staatshoofd wiens zoon slechts Zijn plaatsvervanger op aarde is? En waar volgens de officiele lezing van het regime bij de geboorte van die zoon een nieuwe ster aan de hemel verscheen, een dubbele regenboog boven Pyongyang verscheen, alle bloemen begonnen te bloeien, ook al was het midden in de winter, en voor de kust bij de hoofdstad een zingend zeemonster opdook dat de heilige geboorte bejubelde?

Misschien moet je nog eens in je woordenboek opzoeken wat atheisme inhoudt...
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:42 schreef schoelje het volgende:

[..]
Het kan natuurlijk toeval zijn dat die tyfuslampjes en de elektriciteit waarmee die dingen branden zijn uitgevonden in landen waarin men het kerstfeest viert.
Nee, dat komt omdat sinds de Verlichting we in die landen gelukkig zo ontwikkeld waren de rol van religie in het openbare leven terug te dringen tot waar het hoort: ongeloofwaardige folklore.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:34 schreef Telecaster het volgende:Je bedoelt Noord-Korea, het enige land ter wereld dat officieel vanuit het graf wordt geregeerd door een in 1994 overleden staatshoofd wiens zoon slechts Zijn plaatsvervanger op aarde is? En waar volgens de officiele lezing van het regime bij de geboorte van die zoon een nieuwe ster aan de hemel verscheen, een dubbele regenboog boven Pyongyang verscheen, alle bloemen begonnen te bloeien, ook al was het midden in de winter, en voor de kust bij de hoofdstad een zingend zeemonster opdook dat de heilige geboorte bejubelde?

Misschien moet je nog eens in je woordenboek opzoeken wat atheisme inhoudt...


Maar goed, dan kunnen we het ook over Jozef Stalin hebben, misschien wel de beroemste atheïst aller tijden en een voorbeeld van veel Nederlandse politic ter linkerzijde. Kijk wat de afwezigheid van religie met mensen doet.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:40 schreef schoelje het volgende:

[..]



Het atheïsme in de praktijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:JStalin_Secretary_general_CCCP_1942.jpg
Een ontbrekend plaatje..?

Overigens, als ik naa de properties van het plaatje dat je had willen plaatsen kijk bedoel je iets te zeggen over Stalin - daar geldt hetzelfde voor als voor Noord-Korea: de orthodox-Russische kerk (op zich al een zeer onderdrukkend instituut) werd gezien als concurrent voor de heilige verering van de Grote Leider.

Als de kerk al de mensen hun bezittingen afpakt heeft kan het regime dat niet meer doen, zo simpel is het.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:40 schreef schoelje het volgende:

[..]



Maar goed, dan kunnen we het ook over Jozef Stalin hebben, misschien wel de beroemste atheïst aller tijden en een voorbeeld van veel Nederlandse politic ter linkerzijde. Kijk wat de afwezigheid van religie met mensen doet.
Die Jozef Stalin die ruim vijf jaar op een seminarie heeft doorgebracht? Die bedoel je?

Ja, echt. Het atheisme ten top. Poe poe.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:45 schreef Telecaster het volgende:
Die Jozef Stalin die ruim vijf jaar op een seminarie heeft doorgebracht? Die bedoel je?

Ja, echt. Het atheisme ten top. Poe poe.
Bekeerlingen tot het atheïsme zijn vaak het ergst
userIcon
quote:
Het feest van Eneco, EON en Oxxio zul je bedoelen. Dat is de ESSENTie van kerst tegenwoordig. Met opperpriester Bauer als voorganger. Iedereen heeft de bek vol over het klimaatprobleem, maar zodra het kerst wordt, hoppa licht, licht, licht, licht, licht! We kappen dennen en sparren bij honderdduizenden om ze drie weken in onze huiskamers te zetten.
Iets dat ik al jaren tegen mensen roep. Even 100 euro extra aan energie afrekenen aan het einde van de maand.....
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-12-2009 @ 13:30 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:11 schreef schoelje het volgende:
Ook een dom verhaal getuige de zin: Kerst is het feest waarin we vieren dat al die religieuze waanzin is begonnen, of in elk geval een gestructureerde vorm heeft gekregen. Alsof we voor die tijd nooit elkander met knuppels de schedel insloegen of de dochter van de buurman verkrachtten.
Dat zeg ik toch ook niet? Door de eeuwen heen worden gruwelijke daden gepleegd. Ik zeg ook niet dat religie hier de schuld van is. De mens is behoorlijk slecht van zichzelf. Aangezien volgens de meeste religies god de mens heeft geschapen....
Als echter een religie, die het woord van god predikt en daar duidelijk in stelt dat god de goedheid zelve is, en zich in vele gevallen ver verheven voelt boven de niet- of anders-gelovigen, dergelijke straffen bedenkt dan zet ik daar hele grote vraagtekens bij. Ook overigens bij niet-gelovige staatsvormen die dergelijk straffen hebben/bedenken.
quote:
Sterker nog, ik geloof dat het kerstfeest heeft mogelijk gemaakt dat de beste landen om in te wonen en waarnaar de immigratiestromen massaal toelopen een redelijk beschavingsniveau hebben.
Ik denk dat dat gebeurt is ondanks dat er in die landen kerstfeest wordt gevierd, of ben jij van mening dat de kerk niet alle mogelijke dingen heeft gedaan (en doet) om een wetenschappelijk tegengeluid de kop in te drukken?
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:55 schreef schoelje het volgende:

[..]

Bekeerlingen tot het atheïsme zijn vaak het ergst
*zucht* Alsof je tegen een muur lult.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-12-2009 @ 13:39 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 11:49 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Voor wie dan?
In dit land mag je zelf weten welke religie je aanhangt, of welke niet! Wat is daar onderdrukking aan?
Waar beweer ik het tegendeel? De religie zelf onderdrukt vaak de mensen die het aanhangen. Misschien niet altijd "fysiek", maar in veel landen waar een religie de macht heeft, is vaak een bewind dat dictatoriale trekken heeft.
Ik bekritiseer geloven in wat dan ook niet, ik bekritiseer alleen de religies, die in hun gestructureerde vorm hun macht over 'het volk' misbruiken.
quote:
verder een stupide column met dito mening. Veel gegeneraliseer, veel vooroordelen en veel frustratie!
Dan is het toch maar mooi dat we beiden een totaal tegengestelde mening mogen hebben.
userIcon
mooie column met alleen waarheden.

Het is zo jammer om in een sprookje te geloven, het valt namelijk altijd tegen.
quote:
Ik geloof niet in god, allah, hemel of hel. Maar als er iets van waar is, dan geloof ik dat god en allah zelf de hel zijn, of dat ze die op zijn minst op aarde willen uitdragen. Religie, zeker in de vorm zoals hierboven beschreven, staat gelijk aan onderdrukking. Religie is de georganiseerde manier van geloven. In de vorm zoals hierboven beschreven, maar zeker niet beperkt tot dat, is het meer georganiseerde misdaad.
Ja, want het lijkt me natuurlijk overduidelijk dat het god of allah is die zo af en toe eventjes een oorlog in irak begint. Het lijkt me duidelijk dat zij het zijn die aan het begin van ellende staan, dat zij mensen in elkaar beuken, dat zij erop los schieten als iets ze maar even niet zint.
Ik weet ook niet waarom er ellende is, maar ik weet wel dat god niet de oorzaak is. Dus alsjeblieft, ga nadenken voordat je dit soort grote uitspraken doet.
Daarbij, als God en Allah niet bestaan, hoe kunnen zij het veroorzaken? Hoe kan jij ze dan beschuldigen? Het is makkelijk om het maar aan de niet-nadenkende-gelovigen dan wel god toe te schrijven, maar wil jij daarmee aangeven dat jij zonder fouten bent? Pretenderen dat jij de wereld beter maakt, misschien zelfs beter bent dan de jongen die meedoet aan de cultuur van het land, zoals het hem altijd geleerd is wat goed is?
Ik moet nageven: ook binnen religie kan er door mensen erg weinig logisch worden nagedacht. Dat is jammer. Het doet af aan waar alles om gaat. Echter wil dit nog niet zeggen dat binnen religies de enige plek is waar niet goed wordt nagedacht.
userIcon
Mooie column en een prachtige parallel zit er in.
En Schoelje hou eens op met dat irritante gezeik zeg
Prachtig stuk. Kerst gaat over plastic kerstbomen (kots) en voor de een of andere fundamentalist een mogelijkheid om even te raaskallen over 2000 jaar geleden.

@cachet
Als God bestond, dan was die de oorzaak van bv een Irak oorlog, ik bedoel, wie anders. Gelul over vrije keus houdt ook op bij blaten over liefde van God enzo. Als God mensne echt liev vond hield hij zich op de achtergrond, en maakte hij geen mensen van wie hij bij voorbaat al wist dat ze het niet gezellig zouden houden.

Maargoed, er zit wel een verschil tussen geloof en religie, overigens gaat er aan allebei een hoop tijd en geld verloren die beter in samenwerken had kunnen gestopt dan je eigen clubje bouwen.

Maar probeer dat maar niet te hard tegen gelovigen te zeggen anders wordt God boos.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:55 schreef schoelje het volgende:

[..]

Bekeerlingen tot het atheïsme zijn vaak het ergst
w00t, je hebt al 3 mislukte atheïsten genoemd. Laten we dan nu kijken hoeveel tragedie geloof heeft voortgebracht en dat nog steeds doet.
Je hoopt toch ook niet dat ik kruistochten ga noemen om de huidige kerk daarmee te verwijten? Feit is gewoon dat er een hoop gezeik wordt veroorzaakt door te besluiten wie de beste god heeft en dat is zachtgezegd jammer.
Het is jammer dat in deze discussie religie, godsdienst of geloof altijd zo gegeneraliseerd wordt.
quote:
Religie, zeker in de vorm zoals hierboven beschreven, staat gelijk aan onderdrukking
Religie=Onder `religie` (van het Latijn `religio`, zie verder `Etymologie`) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten m
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie

Oftewel religie is iets persoonlijks.
Pas wanneer het in een collectieve vorm wordt gegoten met een vorm van hiërarchie, KAN er machtsmisbruik en onderdrukking plaatsvinden.

Maar dat geldt voor alle vormen van macht. Of dat nu sterken-zwakken, slimmen-dommen, man-vrouw, ouders-kinderen, werkgevers-werknemers, verenigingsbestuur-leden, regering-burgers en ga zo maar door, betreft.

En mensen die macht willen, gebruiken alles wat ze daarvoor ter beschikking hebben, om het te bereiken.

Dus machtsmisbruik en onderdrukking heeft in principe niets met religie te maken, maar met de mensen die daar misbruik van maken. En in zekere zin ook met mensen die toestaan/accepteren dat het gebeurd.
userIcon
hartstikke mooi geschreven , ik heb weer helemaal zin in kerst
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-12-2009 @ 16:32 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 14:01 schreef cachet het volgende:

[..]

Ja, want het lijkt me natuurlijk overduidelijk dat het god of allah is die zo af en toe eventjes een oorlog in irak begint. Het lijkt me duidelijk dat zij het zijn die aan het begin van ellende staan, dat zij mensen in elkaar beuken, dat zij erop los schieten als iets ze maar even niet zint.
Ik weet ook niet waarom er ellende is, maar ik weet wel dat god niet de oorzaak is. Dus alsjeblieft, ga nadenken voordat je dit soort grote uitspraken doet.
Zie mijn comment bij schoelje, ook zonder god is de mens behoorlijk verrot. Ik beweer nergens dat alleen gelovigen dit soort dingen doen of een oorlog beginnen. Absoluut niet.
Hoe weet jij dat god niet de oorzaak van de ellende is? Je doelt op de vrije wil vluchtweg neem ik aan.
Zou hij niet zelf verantwoordelijk, vele van dit soort dingen worden wel in zijn naam gedaan, en dat is wat ik tegen religies heb. We hebben het hier over dood door steniging vanwege vreemd gaan!! Ik hoop niet dat je dat normaal vindt. Over dat soort uitwassen heb ik het.
quote:
Daarbij, als God en Allah niet bestaan, hoe kunnen zij het veroorzaken? Hoe kan jij ze dan beschuldigen? Het is makkelijk om het maar aan de niet-nadenkende-gelovigen dan wel god toe te schrijven, maar wil jij daarmee aangeven dat jij zonder fouten bent? Pretenderen dat jij de wereld beter maakt, misschien zelfs beter bent dan de jongen die meedoet aan de cultuur van het land, zoals het hem altijd geleerd is wat goed is?
Ik pretendeer absoluut niet beter te zijn dan anderen en ik ben zeker niet zonder fouten. Iets wat vanuit de religie wel gepretendeerd wordt. Het uitverkoren volk, het naar de hel gaan als je god niet erkent en dat soort taal.
Het probleem met de jongen die zoals jij zegt meedoet met zijn land en cultuur is dat hij weinig tot geen keus heeft om iets anders te geloven. Dat was vroeger in het westen zeker ook het geval, en op sommige plekken nog steeds.
quote:
Ik moet nageven: ook binnen religie kan er door mensen erg weinig logisch worden nagedacht. Dat is jammer. Het doet af aan waar alles om gaat. Echter wil dit nog niet zeggen dat binnen religies de enige plek is waar niet goed wordt nagedacht.
En dat is nogmaals ook absoluut niet wat ik beweer. Alleen juist de religies zouden het goede voorbeeld moeten geven en worden vaak mis/ge-bruikt om het tegenovergestelde te doen. al sinds het begn der tijden.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 13:49 schreef Opkloter het volgende:
Het is zo jammer om in een sprookje te geloven, het valt namelijk altijd tegen.
En wat is jouw sprookje ?

Iedereen gelooft ergens in ! Al is het maar dat 'ie in zichzelf of nergens in gelooft.

Je moet in het leven namelijk bepaalde aannames doen die je van z'n levensdagen niet kunt bewijzen. Dus moet je in die aannames geloven.

Zelfs als je alleen maar in jezelf gelooft, kun je er nog compleet naast zitten. De film The Matrix is een voorbeeld die dat wel duidelijk maakt.

Ik ben benieuwd welke bijzondere kennis je hebt, dat je kunt beweren dat het ALTIJD tegenvalt.

Ik ken namelijk genoeg gevallen van mensen bij wie het tot aan hun dood niet is tegengevallen. En wat er daarna gebeurt is, zullen wij, voor het onze tijd is, nooit te weten komen.
Behalve in 1 geval dan, maar dat geloof jij toch niet.
Geweldig geschreven en o zo waar !
userIcon
Heerlijk om te lezen ook het commentaar.

Wat je overal hebt zijn mensen die leiden/lijden en mensen die volgen. (heeft betrekking op geloof/politiek)

Als je leidt met visie of lijdt om het geheel uit zijn leiden te verlossen schiet je er weinig mee op. Je zal een aantal volgers/meepraters hebben en een aantal tegenstanders die het niet met je eens zijn. Jij als leider/lijdende heeft de zorg voor de groep die niet wil of kan beslissen voor zichzelf.

Dus geef Kerst (en religie/politiek) en de invulling hiervan terug aan de individu die dat dan voor zichzelf lekker gaat bepalen...."doet ie mee of niet" en daar volledig vrede mee heeft ook al blijven de lijdende leiders rondlopen met hun "bedoelingen".

Zo en nu de kerstboom uit de schuur halen......
Mooi en goed geschreven verhaal. Gevoelig en realistisch.
Top column!
Hier wordt ik echt stil van.. Geweldige Column!!
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 16:36 schreef Sunclair het volgende:

[..]

En wat is jouw sprookje ?

Iedereen gelooft ergens in ! Al is het maar dat 'ie in zichzelf of nergens in gelooft.

Je moet in het leven namelijk bepaalde aannames doen die je van z'n levensdagen niet kunt bewijzen. Dus moet je in die aannames geloven.

Zelfs als je alleen maar in jezelf gelooft, kun je er nog compleet naast zitten. De film The Matrix is een voorbeeld die dat wel duidelijk maakt.

Ik ben benieuwd welke bijzondere kennis je hebt, dat je kunt beweren dat het ALTIJD tegenvalt.

Ik ken namelijk genoeg gevallen van mensen bij wie het tot aan hun dood niet is tegengevallen. En wat er daarna gebeurt is, zullen wij, voor het onze tijd is, nooit te weten komen.
Behalve in 1 geval dan, maar dat geloof jij toch niet.
Je kunt gerust uitgaan van dingen die je kunt bewijzen. Ja, misschien heeft een God ons allemaal 5 minuten geleden gemaakt en ons eigengemaakte herinneringen gegeven die we nu braaf geloven. Misschien is ons heelal gewoon de achtertuin van het vliegende spaghettimonster. Of misschien bestaat de Matrix (als je vanwege een film trouwens serieus dat soort opties openhoudt is het denk ik wel extreem slecht met je gesteld, dat kun je toch niet menen, sorry. Een film is slechts de fantasie van iemand anders, LOL). Maar ik ga uit van de dingen die ik zie, mensen, materie. En de rest wat je erbij verzint (wat dus niet te bewijzen valt) is dom om te geloven. Iedereen verzint wel wat anders, dat zegt al genoeg over het volgen van 1 overtuiging en over het geloven van een overtuiging in het algemeen.
man Okaht (Redactie Frontpage) 17-12-2009 @ 08:30 fotoboek no homepage
Feit. Geloof heeft verrekte veel kapot gemaakt en heel veel ellende gebracht.
Feit. Geloof heeft heel vaak ook beschaving, solidariteit en medemenselijkheid gebracht.
Feit. Atheïstische ideologieën hebben mensen bevrijd uit handen van onderdrukkende religies.
Feit. Atheïstische ideologieën hebben mensen vaak gedwongen tot het volgen van die nieuwe ideologieën.
Feit. Mensen verzinnen altijd wel een reden om een ander te onderdrukken, maar vinden ook altijd wel weer de moed om naastenliefde op te brengen.

Gruwelijke uitwassen van religies worden altijd veroorzaakt door achterlijke idioten. Zoals ook uitwassen van andere denkbeelden altijd worden veroorzaakt door achterlijke idioten.
Ook pure hebzucht en kapitalisme kennen dezelfde uitwassen. De agressie van het Westen tegen Irak is tenslotte ook deels gedragen door de zucht naar olie-dollars. Met als excuus dat er een vreselijke Islam moest worden bestreden, terwijl in Irak de dictatuur het grootste kwaad was en juist niet het geloof.

Als je de verschillende religieuze geschriften nuchter leest, is de belangrijkste boodschap ten alle tijden dat we lief moeten zijn voor elkaar. Er staan best wel een aantal discutabele passages in, maar die zijn eenvoudig te relativeren door die uitspraken in de juiste context en tijdsgeest te plaatsen. Het zijn weer de idioten, die juist de foute passages opvolgen en het zijn ook weer de idioten, die een geloof willen veroordelen vanwege die foute passages.

Geen geloof of ideologie is per definitie goed of fout. Alleen idioten veroorzaken de aanverwante ellende.
userIcon
Feit: Okaht deponeert wat leugens en brengt het als feit met als gedenkwaardig dom dieptepunt: Atheïstische ideologieën hebben mensen bevrijd uit handen van onderdrukkende religies.
userIcon
Leuk stuk in het begin. Jammer weer van


quote:

Niet goed kunnen omgaan met kritiek is een kenmerk van alle geloven.
en alle onnuance die er op volgt. Maar ik denk dat veel mensen hier dat nou eenmaal graag willen lezen.
userIcon
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 22:40 schreef servidor het volgende:
Mooi en goed geschreven verhaal. Gevoelig en realistisch.
Top column!
Realistisch, wtf Zullen we er een linkje van Zeitgeist bij plakken?
quote:
Op woensdag 16 december 2009 @ 12:40 schreef schoelje het volgende:

[..]



Maar goed, dan kunnen we het ook over Jozef Stalin hebben, misschien wel de beroemste atheïst aller tijden en een voorbeeld van veel Nederlandse politic ter linkerzijde. Kijk wat de afwezigheid van religie met mensen doet.
Alsjeblieft zegt. Jozef Stalin deed niet wat hij deed, omwille het feit dat hij atheïst was. Spaar mensen van dat soort domme praat.

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken: Hitler en Himmler waren ook erg Rooms-Katholiek opgevoed. Dan vind ik de pausen en kruisvaarders veel betere voorbeelden van 't tegenovergestelde, zij moorden uitdrukkelijk in de naam van "God". Alleen hadden die niet de technische middelen om miljoenen in enkele jaren over de klink te jagen, Hitler/Himmler/Stalin/Mao wel. Geschiedenislessen zijn aangeraden.
quote:
Op donderdag 17 december 2009 @ 13:28 schreef DikkePanda het volgende:

[..]

Alsjeblieft zegt. Jozef Stalin deed niet wat hij deed, omwille het feit dat hij atheïst was. Spaar mensen van dat soort domme praat.

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken: Hitler en Himmler waren ook erg Rooms-Katholiek opgevoed. Dan vind ik de pausen en kruisvaarders veel betere voorbeelden van 't tegenovergestelde, zij moorden uitdrukkelijk in de naam van "God". Alleen hadden die niet de technische middelen om miljoenen in enkele jaren over de klink te jagen, Hitler/Himmler/Stalin/Mao wel. Geschiedenislessen zijn aangeraden.
Alsof je tegen een muur babbelt. Schoelje lult maar wat weg zonder onderbouwing en gebruikt verkeerde vergelijkingen, ik geef de discussie bij voorbaat op. Het is altijd hetzelfde met gelovigen. Kostte wat kost die zeepbel vasthouden.
50  van 50 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 18:00 Vrijwilligerswerk voor PostNL4
» 13:00 Muziek als laatste redmiddel3
» 06:00 Eindelijk openheid bij politici1
» 22/05 Moord en doodslag0


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden