Elke keer als de politie in het nieuws komt, heb je ze weer. Of het nou een nodeloos hard optreden is tegen junkies, linkse of rechtse demonstranten, feesten, partijen. Zo ook nu, met dat fiasco op 't strand van Hoek van Holland. Het nieuws is grimmig – vechtpartijen, schotenwisselingen, een dode knul van negentien. Lullig voor eigenlijk alle betrokkenen: voor de agent die de trekker over heeft moeten halen, voor de moeder van de jongen, voor Regilio Tuur omdat-ie niet heeft kunnen helpen. quote:Dan weet je niet wat schizofrenie is. Dat is een stempeltje voor mensen die vér van de norm afwijken: Mensen die een overheersende overtuiging hebben doorbroken maar vervolgens daardoor in de problemen komen doordat ze hele andere dingen waarnemen en daar vanuit hun onstabiele 'ik' geen controle over kunnen krijgen. Triest en onbegrepen.maar eveneens wordt geroepen - volledig schizofreen, zo lijkt het - om geweld en totalitarisme.
quote:Ghehe dat klopt het had anders gemoeten voor een algemene doelgroep. Maar ik ben geen professionele schrijver en als ik mijn stelling makkelijker had willen uitleggen dan had ik een boek moeten schrijven aan uitlegOp maandag 31 augustus 2009 @ 04:41 schreef thomaster het volgende:
Ik moest het drie keer teruglezen voordat ik eindelijk begreep wat je bedoelde met al je identiteiten en overtuigingen enzo.
quote:Inderdaad. En ik raak ook nog behoorlijk off topic. Maar het lijkt me vervelend voor de mensen die het echt hebben. Er worden veel grappen mee gemaakt. Zelfs t-shirts. Plus ze worden kennelijk nergens begrepen.Maar het is heel knap van je dat jij weet dat hij eigenlijk bipolair bedoelde en dat het niet schizofreen moet zijn... Als hij "bipolaire stoornis" had geschreven, had a) niemand het begrepen, behalve jij; of b) mensen gevraagd of hij schizofrenie bedoelde
quote:Lol een persoonlijkheid die gespleten is? Dat is per mijn definitie onmogelijk?? Nee volgens mij betekent het letterlijk 'gespleten geest'. Wat incorrect is natuurlijk. Als je al het woord splitsing perse wilt gebruiken dan zou ik het zo beschrijven: schizofrenie is een splitsing tussen denken en voelen. Een zakke 'wil' als schakel daartussen. Zeg maar een pyramide ondersteboven op een andere pyramide. In de onderste de angsten, emoties en gevoelens. In de bovenste het denken (de 'geest'). Bij schizofrenie gaat het om iemand waarvan niet alleen het midden onstabiel is, maar ook nog eens de bovenste pyramide groter is dan de onderste. Een constructie die op instorten staat.Op maandag 31 augustus 2009 @ 04:41 schreef thomaster het volgende:
Ik denk dat er gemakshalve gebruik werd gemaakt van de algemeen aanvaarde definitie van schizofrenie: gespleten persoonlijkheid...
Okaht (Redactie Frontpage) 31-08-2009 @ 07:38
Bornfree (Redactie Frontpage) 31-08-2009 @ 09:40
quote:Geef de schuld gewoon aan Archie Bunker en Cartman (damn hippies)Op maandag 31 augustus 2009 @ 09:49 schreef Some-Lady het volgende:
mooie column, je hebt gelijk, ik schrik er ook van
maar ergens denk ik dat die mensen t ook niet echt willen
ze zijn gewoon gefrustreerd omdat zij niet eens buiten het gareel durven te lopen.. en andere mensen durven dat wel en dat laat hun eigen onvrede over hun leven zien
ik zie er ook uit als een hippie (dreads, psychedelichsce printjes enzo) en ik heb op straat eigelijk nooit last van mensen die me echt haten, alleen op internet is er een haat tegen hippies.
quote:Volgens mij zijn de wettelijk gevolgen van wangedrag in Nederland net iets te slap, maar de kans dat men ook daadwerkelijk aan die gevolgen moet voldoen is gewoon dramatisch veel te laag. M.a.w. men komt veel te vaak weg met dingen van 'katte-kwaad' tot 'hooligan-kwaad'. De pakkans moet omhoog en de straf moet binnen een dag eigenlijk al ter uitvoering gebracht worden, dit zal echter wel creatief door de politie geregeld moeten worden.Op maandag 31 augustus 2009 @ 09:55 schreef descendent1 het volgende:
Kortgezegd naar een aantal lange betogen te hebben gelezen hier vind ik bepaalde reacties zoals 'Abknallen' uiteraard veuls te ver gaan (hoewel ik toegeef dat ik af en toe ook wel eens denk van...)
Maar het is ook zo dat er aan dat tuig duidelijk moet worden gemaakt dat wanneer zij zich achterlijk gedragen; ze er ook de gevolgen van moeten ondervinden; schiet ze anders maar met (rubber) kogels in de benen oid of inderdaad gewwon met de wapenstok erover wanneer ze niet luisteren. Want excessen zoals in HvH zijn natuurlijk niet goed te praten.
quote:Dit zinnetje vond ik buitengewoon intrigerend. Vooral door : meer complexiteit leidt tot meer duidelijkheid.Hoe meer tegenstrijdige overtuigingen je hebt, hoe complexer je creëert en hoe transparanter alles wordt.
Bornfree (Redactie Frontpage) 31-08-2009 @ 10:41
quote:Wat dacht je van een afgezet gebied in de duinen, daar zijn de klootzakken al bekend, waar de ME met ze mag oefenen. De ME vol bewapend en de gladiolen niets. Agressie versus de staat. Genoeg ambulances bestellen ljkt mij.Op maandag 31 augustus 2009 @ 09:55 schreef descendent1 het volgende:
Kortgezegd naar een aantal lange betogen te hebben gelezen hier vind ik bepaalde reacties zoals 'Abknallen' uiteraard veuls te ver gaan (hoewel ik toegeef dat ik af en toe ook wel eens denk van...)
Maar het is ook zo dat er aan dat tuig duidelijk moet worden gemaakt dat wanneer zij zich achterlijk gedragen; ze er ook de gevolgen van moeten ondervinden; schiet ze anders maar met (rubber) kogels in de benen oid of inderdaad gewwon met de wapenstok erover wanneer ze niet luisteren. Want excessen zoals in HvH zijn natuurlijk niet goed te praten.
quote:Had ooit een docent die wel eens voorstelde om in het geval van hooligan geweld gewoon de voetbal club een jaar uit de competitie te zetten. Ergens geen slechte optie. Met het verdwijnen van de voetbalclub verdwijnt ook de samenhang van dit soort clubjes.Op maandag 31 augustus 2009 @ 10:51 schreef no-pavlov-please het volgende:
Hoe die groep Hooligans aan te pakken? Preventief vastzetten lijkt me wel een optie. Of gewoon vastzetten. Ik ben niet zo van extreme straffen, maar dit kost klauwen met geld en ontwricht de samenleving enorm.
quote:JA.Wil je écht dat ze machinegeweren gebruiken? Dat je op RTL Nieuws ziet hoe tientallen lijken weggedragen worden?
quote:helemaal mee eensOp maandag 31 augustus 2009 @ 14:54 schreef Synthesist het volgende:
dit land krijgt de jeugd die het verdient, het onrespectvolle tegen elkaar is sinds de jaren '70 gekweekt.
quote:Kom dan eens met een alternatieve oplossing? Alle inwoners opnieuw opvoeden? Onmogelijk. Dat is een zeer langzaam proces dat nog decennia gaat duren, ALS het al een keer opgelost word.geweld is niet de oplossing, dat lokt alleen maar meer geweld uit. er voor uit komen dat mensen dan maar moeten worden afgeranseld is puberaal.
quote:Nee met transparant bedoel ik dat de oorspronkelijke overtuigingen onvindbaar worden. Dat je een heel leven gaat leiden op basis van een overtuiging die al lang vergeten is. Zonder dat je weet waarom. Je hebt geen idee waarom jij zo voelt zoals je dingen voelt. Maw je kunt een hel hebben gecreeerd en je daarin slachtoffer voelen en naar buiten wijzen: hun zijn het schuld! Je hebt geen idee dat je identiteit een gekleurde lens is zegmaar, en dat iedereen daardoor een gebeurtenis heel anders ervaart. Een identieke gebeurtenis kan voor de een geheel zonder consequenties blijven maar voor de ander kan het een trauma teweegbrengen.Op maandag 31 augustus 2009 @ 10:21 schreef no-pavlov-please het volgende:
[..]
Dit zinnetje vond ik buitengewoon intrigerend. Vooral door : meer complexiteit leidt tot meer duidelijkheid.
Wat je dus eigenlijk zegt, is dat die extreme overtuigen alles makkelijker maken, omdat alles heel eenvoudig zwart of wit wordt. Die complexiteit leidt dus tot een versimpeling. Is er dan geen sprake van een overtuiging/persoonlijkheid die dan meer overheerst dan de andere? Als het ware dominanter wordt?
superworm (Redactie Frontpage) 01-09-2009 @ 13:32
quote:Ah, je suggereert dus dat de politie de plantenbakken en fietsen gewoon terug moet gooien? Daar ben ik het dan wel mee eens.Op dinsdag 1 september 2009 @ 09:30 schreef Saint47 het volgende:
Er is een groep mensen op deze aardkloot die misschien door het toepassen van hetgeen dat ze bij andere doen eens tot besef komt. En is dat op zo'n moment afranselen dat moet dat maar zo zijn.
Okaht (Redactie Frontpage) 01-09-2009 @ 22:02
quote:Maar vergeet niet dat gevoelens en daarmee de bijbehorende reacties (ik maak me er ook wel eens schuldig aan) wel allemaal gericht zijn aan de veroorzakers en medeplichtigen, niet aan een onschuldig persoon die er toevallig tussen zit.Op dinsdag 1 september 2009 @ 22:02 schreef Okaht het volgende:
Mijn eerste reactie is ook dat die jongen er gewoon niet bij had moeten zijn. Het zal zelf ook wel geen lieverdje zijn geweest. Eigen schuld, dikke bult. Het punt is echter dat ik dat gewoon niet weet. Ik was er niet bij. Ik ken de jongen niet.
Misschien was hij wél gewoon een leuk feestje aan het vieren en op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Dan kun je wel roepen dat al die lui een kogel verdienen, maar wie beoordeelt op zo'n moment wie er tegen de muur moet? Hoeveel mensen plaats je dan tegen de muur die ook alleen maar op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren?
De reactie blijft menselijk. Maar het daadwerkelijk standrechtelijk fusilleren niet.