Gastcolumn door Bert Brussen
Docent journalistiek op Hogeschool Inholland Hans van Willigenburg, tevens dichter, weet het zeker: weblogs en dan met name opinieblogs blijven een zielig bijproduct. Het zijn “schaars bezochte nababbels” die “niets initiëren” en “voor eeuwig onbetekenend zullen blijven”. Dat komt volgens Van Willigenburg omdat ze alleen maar op de bestaande media parasiteren en helemaal nergens zouden zijn zonder Echte Grootheden als Mart Smeets en Philip Freriks. Sterker nog: er zijn volgens Van Willigenburg amper grote weblogs die bruisen van ideeën en die als een magneet bezoekers weten aan te trekken. Ja, GeenStijl, maar ook daaraan heeft Van Willigenburg geen boodschap, “want aan de bezoekcijfers van GeenStijl mag je gerust twijfelen”. Waarom we precies aan deze cijfers mogen twijfelen laat hij gemakshalve maar even achterwege.
Nee, die blogs worden nooit wat, en de main stream media gaan gewoon met hun tijd mee, betoogt Van Willigenburg, “kijk maar naar een programma als DWDD”. Die jongens van de omroepen weten kennelijk exact wat ze doen en zullen heus nooit toestaan dat een complete generatie uit wanhoop en arren moede door de ideeëninflatie bij die stokoude media massaal hun toevlucht zoeken tot de weblogs. En nogmaals, Van Willigenburg kan het niet vaak genoeg benadrukken, opinieweblogs zijn niets meer dan marginaal gekrabbel, geziek, stoerdoenerij, alternatief commentaar, vergeefs gedoe, huisvlijt, een giftige bonbon, rancune, jaloezie en vooral heel veel kinderachtige emoties.
Van Willigenburg heeft kennelijk zo weinig argumenten om zijn betoog kracht bij te zetten dat hij de superlatieven maar voor zich laat spreken. Logisch, want daar gaat een mooie dreigende werking van uit: pas maar op eerstejaars journalistiek op de Hogeschool Inholland, wie eenmaal bezig gaat met webloggen gaat voorgoed verloren, groeit op voor galg ende rad en vindt zichzelf op een goede dag naakt en berooid terug op een met rioollucht doordrenkte afvalberg waar tokkies de scepter zwaaien en papegaaien elkaar eindeloos napraten zonder een punt te maken. Dat geldt in elk geval voor Van Willgenburg zelf want die vraagt zich serieus af of hij beter niet gewoon kan stoppen met zijn eigen “opinieweblog”.
Stoppen met webloggen lijkt mij inderdaad een uitstekend plan voor Van Willigenburg. Wie webloggen als een plicht ziet, te weinig verkeer naar zijn site ziet stromen, nauwelijks reacties losmaakt of gewoon elke dag het verplichte plaatsen van een post als een molensteen om de hals heeft hangen, moet direct stoppen. Zoals dat voor alle arbeid geldt: als het niet leuk is, of als je het niet kunt, ga dan vooral wat anders doen.
Maar het onvermogen van één persoon om productief en met passie te kunnen webloggen en een onafzienbare stapel superlatieven zijn toch werkelijk waar geen argument om de hypothese van “het definitieve einde van de opinieweblogs” mee te onderbouwen. Integendeel: er zijn voldoende tegenargumenten om te onderbouwen dat de opinieweblogs springlevend zijn, aan het begin staan van een lang leven, dat ze wel degelijk bijdragen aan een gezonde discussie en dat er meer, veel meer in de blogosphere is te vinden dan “marginaal kinderachtig gebrabbel, jaloezie en huisvlijt”.
Het kost voor hen die zeker wisten dat de koeien zure melk zouden geven door de komst van de stoomtrein, dat het internet echt nooit groot zou worden en dat er nooit zoiets uitgevonden zou worden als “een vliegmasjien” waarschijnlijk wel enige moeite dat te onderkennen, laat daarover geen misverstand bestaan, maar wie ore heeft die hore.
Tien jaar geleden hadden we in Nederland nog nauwelijks gehoord van het fenomeen webloggen. De bekende pioniers van weleer hielden hun destijds voor de alternatieve nerdenscene populaire “website” bij dankzij vlijtig HTML-gebruik en verwierven daar in kleine kring eeuwige roem mee. Maar buiten die alternatieve scene had nog niemand van deze “oewebloks” gehoord, laat staan dat die weblogs ook enige invloed konden uitoefenen.
Heden ten dage is er GeenStijl, waar zo ongeveer elke Nederlander wel eens op kijkt, heeft datzelfde GeenStijl reeds een minister laten struikelen (of dat een verdienste is mag een ieder voor zich bepalen), is het een serieus mediabedrijf met talloze mensen in dienst, maakt het prima winst, domineert het van tijd tot tijd het debat (fietsenkelder iemand?) en gaat het nu zelfs uitgroeien tot een publieke omroep.
Er is Sargasso, een weblog dat voor de denkende GroenLinkser niet meer valt te vermijden. Wie zich serieus bezighoudt met klimaatproblematiek, het integratiedebat of Europa kan niet meer om de opinie van dit reeds (zij het beperkt) commercieel succesvolle opinieblog heen. Behalve de vele “nabouwcommentaartjes” en interessante linkdumps komen de auteurs geregeld met eigen nieuws en, vooral dat, interessante, verrassende inzichten.
Op het ultra-rechtse flank is er HetVrijeVolk. Het is niet de meest fatsoenlijke site, maar de kleine rechtse man, de Wilders-stemmer, de bange xenofoob en Joost Niemöller hebben ook een podium nodig. Het feit dat deze site al jaren draait dankzij een grote hoeveelheid gratis meewerkende auteurs van diverse kwaliteit, zegt wel iets over het bestaansrecht. Je kunt wellicht niet willen dat Beslist Anonieme scribenten haat zaaien en ad hominems als “alle linkse politici zijn moslimhoeren” ook een opinie noemen, de bezoekers en schrijvers zijn talrijk en dragen bij aan een in hun ogen culturele “verrijking”. Juist de extremiteit van een weblog als HetVrijeVolk.com maakt de intrinsieke waarde van een democratie met een absolute vrijheid van meningsuiting zo prachtig zichtbaar.
Zoals gezegd zijn we met dat webloggen nog maar net begonnen en mag je de resultaten over de afgelopen jaren alvast “mooi” noemen. In tien jaar tijd zijn we enkele serieuze, invloedrijke opinieweblogs rijker en zijn deze er in geslaagd het beperkende nieuws- en opiniemonopolie van de Oude Media te verpulveren. Voorwaar een hele prestatie. Maar alleen een paar weblogs laten ontstaan is niet voldoende. Ze moeten ook blijven groeien.
In de Verenigde Staten is het webloggen een serieuze business geworden en kan een presidentskandidaat geen kiesman meer winnen als hij of zij niet ook de door weblogs bepaalde opinie serieus neemt. Amerikaanse weblogs hebben voor presidentskandidaten een zelfde verandering teweeg gebracht als televisie voor Kennedy en de presidenten na hem. Het is een krachtenveld dat niet meer valt te ontwijken.
Maar de Verenigde Staten zeggen niets over Nederland. Het zal best dat Huffington Post een online kwaliteitsmediumbedrijf is geworden, in Nederland lijkt het er vooralsnog niet op dat Sargasso.nl GroenLinks tientallen zetels extra zal leveren of dat het NOS Journaal op het randje van het faillissement verkeert omdat Marcel Vreemans weer eens op HetVrijeVolk heeft geschreven dat Hans Laroes een communist is. Dat betekent echter niet dat de Nederlandse opinieweblogs niet sterk aan invloed kunnen winnen.
Zoals ik eerder al in NRC Next betoogde, is er nu een generatie aan zet die alle skills en tools in huis heeft om het uitgestrekte onontgonnen land van het internet om te ploegen, in te zaaien met weblogkiemen en te veranderen in een vruchtbare bodem waarop de weblogs met grote vruchten vol invloedrijke opinie welig kunnen tieren. Deze generatie twintigers is niet langer gebonden aan oude vooroordelen. Zij kennen geen traditionele oud mediale kaders, kennen het internet van buiten zoals Hans van Willigenburg zijn Remmington-typemachine geblinddoekt in en uit elkaar kan halen en hebben alleen nog maar een duwtje in de goede richting nodig om dat barre, onherbergzame, naar riool riekende land te bewerken en, naar dennen en bloemen geurend, te incorporeren in hun cultuur. Als ze dat lukt kunnen we er zeker van zijn dat GeenStijl, Sargasso, HetVrijeVolk en die andere vijftig enigszins inhoudelijke weblogs slechts een platform zijn van waaraf een hele generatie in het diepe duikt om op de bodem van de oceaan naar parels te zoeken.
Dan moet die generatie wel gemotiveerd worden. En dat schiet niet op als hun docenten op de hogescholen journalistiek het fenomeen webloggen kleineren, vernederen, schofferen en wegzetten als inferieure troep. Er is weinig motiverends aan briesende meneren met verstand van journalistiek die hun toehoorders voorhouden dat er eigenlijk alleen maar een toekomst is in het grote zwarte gat van instortende oude media en dat er met nieuwe initiatieven als het webloggen toch niks te bereiken valt. Er is geen twintiger die een nieuwe GeenStijl of Sargasso begint als degene die hem moet vertellen hoe dat het beste kan direct begint te jammeren dat daar nooit geld mee verdiend kan worden, dat de main stream media hem toch wel zullen inhalen en dat er geen kritieke bezoekersmassa bereikt kan worden omdat webloggen nou eenmaal “altijd een alternatieve, kleine doelgroep kent”.
Op deze manier, de manier van het demotiveren en kleineren van datgene wat de oudere generatie kennelijk niet lukt, namelijk succesvol bloggen, blijft de negatieve spiraal ondoorbreekbaar. Blijf vooral volharden in het benadrukken van de webloggers hun falen en inderdaad, de weblogs bloeden vanzelf dood. Houd de generatie twintigers vooral voor dat het echt niet zinnig is te gaan webloggen en ze gaan inderdaad niet webloggen maar wenden zich keurig en braaf tot de “kwaliteitskranten”, want “die maken wél zelf nieuws”. Dat het “zelf” in “zelf nieuws maken” betrekking heeft op personen en niet op het medium, heeft niemand ze geleerd. Dat de krant ook ooit begon als een leeg vel papier waarop de juiste mensen de juiste teksten schreven, en dat het internet nu een exact hetzelfde leeg vel papier is dat slechts door de juiste mensen beschreven dient te worden, heeft niemand ze verteld.
Het webloggen moest en zou namelijk niet groeien, zoals ook de uitvinders van de paraplu, de stoomtrein, het vliegtuig, het Windows-besturingssysteem en het niet afbreekbare frisdrankblikjeslipje beslist niet gestimuleerd dienden te worden: de hoed, de paardentram, de stoomboot, de Commodore 64 en het bliklipje waaraan men zich zo gemeen kon snijden, waren namelijk goed genoeg. Al die nieuwerwetse uitvindingen worden alleen maar gebruikt door een kleine groep alternatieve gebruikers, daar kun je net zo goed meteen mee stoppen, bovendien gaat dat nooit geld opleveren.
Er is kortom geen enkele reden het webloggen dood te verklaren, de hard werkende en gepassioneerde webloggers levend te begraven en een nieuwe generatie internetgebruikers zo snel mogelijk in ganzenpas richting de al bestaande instituties te sturen. Het webloggen leeft, het groeit, het bruist, het beïnvloedt en het heeft alle potentie om nog heel veel groter te worden en eeuwen oud te worden.
Dat schiet vooral op als de generatie van bozige oud mediale mannen en vrouwen die de kinderen van nu moeten sturen en motiveren zich eens wat minder aanmatigend zouden gedragen tegenover dat wat zij nog maar moeilijk kunnen begrijpen en leren accepteren dat succesvol bloggen en het maken van succesvolle opinieweblogs een keuze zijn. Een keuze van zowel de docenten (en dichters) van weleer als van de nu nog zoekende maar gretige generatie.
Meer werk van Bert Brussen op denieuwereporter.nl lees je hier, en FOK's dagelijkse opinieblog vind je hier.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 11:46
Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 12:04
quote:Ik hoop dat kranten nog wel een tijdje meegaan. Internet is voor wat betreft het brengen van het laatste nieuws HET medium geworden. De journaals en kranten brengen nog weinig wat ik gedurende de dag al niet ergens op een site heb gelezen. Kranten zie ik meer voor het brengen van meer achtergrond informatie bij het verhaal. En ik blijf het prettig vinden een krant te lezen.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:46 schreef DriekOplopers het volgende:
Zeer eensch met de schrijver. Vroeg of laat is het in ieder geval gedaan met de papieren media, en houden we radio, tv en internet over.
Wat ik mihj afvraag: dreigt er versnippering? Het is immers veel eenvoudiger om een website op te zetten, dan een krant.
Okaht (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 12:55
pberends (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 13:42
quote:Mogen we even lachen? Waarom heeft deze corrupte incompetente school nog een onderwijsvergunning?Hogeschool Inholland
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 13:44
quote:Wanneer is een weblog naar jouw mening 'respectabel'? Wanneer niet?Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:19 schreef zhor het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat dergelijke kleinerende kritiek per definitie demotiverend is, in een deel van de succesvolle gevallen zal het tegendeel blijken doordat de iniatiefnemers eigenwijs zijn. Voor hen zullen de kleineringen en kritiek juist wel een motivatie zijn om door te zetten. Dat komt tot uitting in de stijl van het weblog en het zal je niet verassen dat van de succesvolle logs er ook daadwerkelijke "eigenwijze" zijn. Lang niet iedereen laat zich stoppen door zuurpruimen en azijnplassers.
Zoals je aangaf zullen deze zuurpruimen, samen met de mensen die voorspelden dat koeien zure melk zouden gaan geven door de stoomtrein, over een aantal jaar tot dezelfde groep in het verleden behoren. Dergelijke critici zullen heus geen effect hebben die gelijkwaardig is aan de natuurlijke push die succesvolle blogs als een stoomwals laat doordenderen.
Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat weblogs een uitstekende toekomst hebben (als medium), het is alleen te betreuren dat van de gehele blogosphere maar een minimaal aantal respectabel is,
quote:Dat zou zomaar kunnen. Geldt dat volgens jou ook voor die meneer Van Willigenburg?wat een verklaring zou kunnen zijn voor de motivatie van een zuurpruim om azijn te gaan plassen.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 13:48
quote:Wanneer is iets een molensteen? De lezer wil iets herkenbaars, liefst iedere (werk)dag op de zelfde tijd. Of is dat een achterhaalde stelling?Wie webloggen als een plicht ziet, te weinig verkeer naar zijn site ziet stromen, nauwelijks reacties losmaakt of gewoon elke dag het verplichte plaatsen van een post als een molensteen om de hals heeft hangen, moet direct stoppen. Zoals dat voor alle arbeid geldt: als het niet leuk is, of als je het niet kunt, ga dan vooral wat anders doen.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 13:50
quote:Omdat die school wordt geleid door deOp zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:42 schreef pberends het volgende:
[..]
Mogen we even lachen? Waarom heeft deze corrupte incompetente school nog een onderwijsvergunning?
quote:Is dit een strikvraagOp zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:44 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Wanneer is een weblog naar jouw mening 'respectabel'? Wanneer niet?
quote:Waar meneer Van Willigenburg zijn frustratie vandaan komt speculeer ik liever niet over, ik heb nogal vuige fantasieën.DriekOplopers
[..]
Dat zou zomaar kunnen. Geldt dat volgens jou ook voor die meneer Van Willigenburg?
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 14:13
quote:Nee hoor, ik was benieuws en wilde verdere discussie uitlokken.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:02 schreef zhor het volgende:
[..]
Is dit een strikvraag
quote:We zijn het eens.Wat ik daarmee bedoelde is, zonder te oordelen over de inhoud van het blog, het soort logs dat de columnist aangaf; blogs die invloed op de huidige situatie hebben, groot genoeg zijn om een aantal auteurs te hebben (vrijwillig of betaald, maakt niet uit), om door de interesse van de bezoekers (commercieel of niet) aantrekkelijk te zijn.
De lijst is langer, misschien kan ik beter zeggen wat ik NIET bedoel, niet respectabel vind het ik het blog van mijn zusje, of van mijn oma, dat door haar vriendinnen met tegenzin, uit vriendschap, maar niet uit interesse gelezen word. Zogenaamde online publieke dagboeken. Nu zou je kunnen zeggen dat deze niet meetellen in een serieus gesprek over weblogs, maar deze vertroebelen wel de blogosphere (en het intarweb).
quote:[..]
Waar meneer Van Willigenburg zijn frustratie vandaan komt speculeer ik liever niet over, ik heb nogal vuige fantasieën.
Okaht (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 14:27
Bornfree (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 14:55
quote:Ook dit goede stuk van meneer Brussen is natuurlijk weer een mening die ik met veel aandacht gelezen heb. Zolang we meningen niet verwarren met feiten is het allemaal leuk. Eensch. Volgens mij is invloed hebben op de emoties van je lezers doormiddel van je mening wel het voornaamste. Willigenburg heeft ook 'zijn' lezers zoals Brussen die heeft, het afbranden heeft vaak weinig zin.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:13 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee hoor, ik was benieuws en wilde verdere discussie uitlokken.
[..]
We zijn het eens.
[..]
[afbeelding]
quote:Ik denk dat het tijd wordt voor de digitale versnipperaar...Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:46 schreef DriekOplopers het volgende:
Zeer eensch met de schrijver. Vroeg of laat is het in ieder geval gedaan met de papieren media, en houden we radio, tv en internet over.
Wat ik mihj afvraag: dreigt er versnippering? Het is immers veel eenvoudiger om een website op te zetten, dan een krant.
Of komt er vroeg of laat een shake-out?
Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 15:56
quote:En waarom zou dat een gepasseerd station zijn, wat is daar mis mee? Als ik iets schrijf dan doe ik dat vaak nog steeds eerst met pen en papier. Ik schrijf trqger dan ik type en kan op die manier mijn gedachten beter in toom houden. Als ik iets direkt intik op de computer maak ik meestal fouten. Niet zozeer taal en tikfouten maar foute zinsconstructies en vergeet ik delen of ik ga te snel met mijn gedachten. Het eerst opschrijven en daarna teruglezen maakt dat ik er twee keer over na moet denken en werkt beter voor mij.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:55 schreef Okaht het volgende:
Amper twintig jaar geleden waren er nog schrijvers en journalisten die hun werk met pen, blocnote en typemachine deden. Er werden zelfs nog complete romans met pen op papier geschreven. Dat mag inmiddels wel als gepasseerd station worden beschouwd.
Okaht (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 16:11
Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 16:21
quote:Ik ben 22 jaar systeembeheerder geweest, maar ben zelf niet zo digitaal vooruitstrevendOp zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:11 schreef Okaht het volgende:
Slim omgaan met digitale middelen is op den duur net zo makkelijk - zo niet makkelijker - als het notitieboekje.
quote:Absoluut mee eens.Mijn punt is vooral dat het middel in mijn ogen geen maat is voor de kwaliteit.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 29-08-2009 @ 17:52
quote:Dat is voor mij aanleiding om even te schrijven dat ook de oude media bol staan van de inferieure troep. Vergelijk de kleinere weblogs in dat kader maar met de Vlagtwedder Grensbode en de Lokale Omroep Lansingerland.Dan moet die generatie wel gemotiveerd worden. En dat schiet niet op als hun docenten op de hogescholen journalistiek het fenomeen webloggen kleineren, vernederen, schofferen en wegzetten als inferieure troep.
Okaht (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 19:55
quote:Ik neig tussen alle meningen hier gegeven toch het meeste naar deze mening. Er zijn inderdaad juweeltjes van weblogs te vinden... tussen alle troep van verveelde huisvrouwen en die negatieve weblogs die de heer Brussen als voorbeeld van de nieuwe bruisende media aanhaalt.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:27 schreef Okaht het volgende:
Het internet is afgeladen met blogjes van verveelde huisvrouwen en depresieve pubers, die amper worden gelezen en van geen enkele niveau getuigen. Het is de vraag hoeveel last je daar van hebt. Je hoeft het tenslotte niet allemáál te lezen.
De oude, vertrouwde kwaliteitskranten, waar Hans van Willigenburg zo voor pleit, vielen in het verleden ook met evenveel reclamefolders, wijkkrantjes en andere onzin in de brievenbus. Rond de bouwvak lagen daar de groeten uit zonnig Spanje, en in december de afgezaagde kerstkaarten nog tussen. En eens per jaar de Gouden Gids en het telefoonboek.
Ik ga er vanuit dat Hansepans het telefoonboek niet op dezelfde wijze las en beoordeelde als een column van Gerard Reeve, en de meeste folders ook gewoon meteen weg flikkerde.
Met een beetje slim Googelen en kritisch keuzes maken ontloop je de meeste bagger en kom je verdomd mooi werk tegen op internet.
Kijk maar eens naar mijn briljante bijdragen
Okaht (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 20:06
quote:Je krijgt geen bagger onder ogen? Je bent hier zelfs lid geworden van de redactie.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:06 schreef Okaht het volgende:
Och. Google gebruikte ik ook maar een beetje als geintje. Feit is dat ik zelden de bagger onder ogen krijg omdat ik het gewoon niet opzoek. Je MOET niet alles lezen op internet.
Okaht (Redactie Frontpage) 30-08-2009 @ 01:20
quote:Ik ben lid als columnist. Ik heb buiten het weekend geen tijd om alles hier na te lezenOp zondag 30 augustus 2009 @ 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Je krijgt geen bagger onder ogen? Je bent hier zelfs lid geworden van de redactie.![]()
![]()
quote:Je hebt gelijk dat er altijd extreme meningen waren, dat wil ik ook niet ontkennen. Zo waren de jaren '70 ook behoorlijk extreem. En ja, daarvoor was het vaak ook zo dat inwoners van naburige dorpen elkaars bloed wel konden drinken. Hun wereld was te klein en door de massale intrede van televisie (en de ontzuiling, wat denk ik ook veel aan televisie te danken is) werd deze wereld vergroot.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:55 schreef Okaht het volgende:
Ik vraag me toch echt af of de nuance inderdaad zoveel minder is dan in het verleden en dan vraag ik me des te harder af of je dit aan weblogs zou kunnen wijten.
Natuurlijk heeft het internet nieuwe wegen geopend om veel meer mensen veel meer ongezouten meningen te laten horen. In een verder verleden was een stencilmachine nog bijna het enige middel om wat extremere geluiden de wereld in te smijten. Kranten publiceerden slechts een selectie aan ingezonden brieven. Je moest haast wel journalist of heel bekend zijn om heel Nederland jouw opinie op te dringen. Nu is vijf minuten voldoende om op bijvoorbeeld deze site je mening de wereld in te gooien.
Er is nu dus wel een mogelijkheid om die meningen sneller openbaar te maken. Maar is daarmee de mening, en dus de opinie, ook veranderd? Waren Nederlanders in het algemeen vroeger genuanceerder dan tegenwoordig? Of zien we het nu enkel veel meer omdat het gewoon wat sneller leesbaar is?
In mijn jeugd waren er ook vooroordelen. Er waren ook racisten. Er waren ook extreme groeperingen die andere groeperingen haatten. Er waren volkeren die elkaars bloed wel konden zuipen. Zelfs jongeren uit het ene dorp die over jongeren uit het dorp ernaast spraken als over "die mongolen". In de jaren zeventig en tachtig werd er ook gesproken over "die smerige buitenlanders".
Het werd alleen wat minder vaak opgeschreven in de gerenommeerde media. Je kwam ook niet zo snel door de redactie van een dagblad heen, als je een ingezonden brief over kut-Marokkanen stuurde.
Het feit dat je nu veel meer kunt lezen, wil niet zeggen dat je alles moet lezen en het betekend zeker niet dat je je door alles moet laten beïnvloedende. Als iemand onverdraagzamer wordt als gevolg van extreme teksten op internet, verwijt ik dat nog steeds die persoon zelf net zo hard als de persoon die de extreme tekst plaatste.
Adolf Hitler schreef Mein Kampf dat door velen werd gelezen en waar velen zeer negatief door werden beïnvloed. Maar dat maakt de kampbeulen niet minder schuldig.
quote:Om het kaf van het koren weten te onderscheiden, kan het geen kwaad af en toe wat bagger onder ogen te krijgen.Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:06 schreef Okaht het volgende:
Och. Google gebruikte ik ook maar een beetje als geintje. Feit is dat ik zelden de bagger onder ogen krijg omdat ik het gewoon niet opzoek. Je MOET niet alles lezen op internet.
quote:Haha, touche... anderzijds; jij en ik zitten hier ook. We zijn zelf net zo schuldig.Op zondag 30 augustus 2009 @ 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Je krijgt geen bagger onder ogen? Je bent hier zelfs lid geworden van de redactie.![]()
![]()
Okaht (Redactie Frontpage) 30-08-2009 @ 11:04
iteejer (Administrator) 30-08-2009 @ 12:54
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 30-08-2009 @ 17:05
quote:Zeer eens met de constateringen hierboven.Op zondag 30 augustus 2009 @ 12:54 schreef iteejer het volgende:
BB stelt in feite dat blogs de text step in berichtgeving zijn. Waarbij velen dan vinden dat slechts díe blogs bestaansrecht hebben die door professionele journalisten gerund worden. De rest doet met laatdunkend af als 'conversation', terwijl men de eigen producten trots als 'content' classificeert.
Maar imo is juist het feit dat iedereen tegenwoordig content kan maken, nl meningen, fotootjes met een foontje, getuigenverslagen, etc de reden dat het enorm belangrijk is om sites als FOK! te hebben. Want daar kunnen al die 'waarheden' met elkaar geconfronteerd worden, en kunnen de extremen elkaar nuanceren.
De feodale tijd dat berichtgeving van één bron kwam, nl de gevestigde journalistieke orde met de Grote Namen, is voorbij. Andere tijdgeest, andere techniek, andere samenleving.
Conversation vs Content - maar is het in deze 2.0 tijd niet zo dat juist de interactie, dus ook de conversatie met name belangrijk is?
Natuurlijk kunnen we zoals in wezen de voorgaande eeuw ook al gebeurde de berichtgeving feodaal overlaten aan de 'echte' journalisten.
Maar wat doe je met al die losse meningen, met de grote massa? Waar blijft de nuancerende rol van een massaal gebruikt internet?
Content is al niet meer het alleenrecht van de journalist. Of de journalistieke arrogantie moet zover gaan om bv te stellen dat de content pas geboren wordt onder hun handen. Maw, de berichten die tijdens de recente Iraanse verkiezings-onrust vanuit de bevolking de wereld ingewtitterd werden waren nog geen content, maar werden dat pas na filtering, redigering, interpretatie en vertaling van een gevestigde journalist?
Naast web 2.0 hebben we dan dus nu ook journalistieke arrogantie 2.0
iteejer (Administrator) 30-08-2009 @ 21:31
quote:Op zondag 30 augustus 2009 @ 17:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Zeer eens met de constateringen hierboven.
Sterker nog: Max Blokzijl was een "journalist"; de makers van allerlei verzetskranten niet. De "journalist" Thomas lepeltak werd betrapt op schandalige leugens om de vakbeweging in ene kwaad daglicht te stellen. De "journalist" Marcel van Dam hielp een frisdrankenfabriek om zeep met een gemanipuleerde reportage over zogenaamd ontploffende flessen. Om maar eens een paar schrijnende voorbeelden te noemen.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 30-08-2009 @ 22:14
quote:Yep.Op zondag 30 augustus 2009 @ 21:31 schreef iteejer het volgende:
Dan kan men wel met aardappel in de bek en met een joyeus dédain bekakt uit die bek wringen 'dat er nou eenmaal een verschil bestaat tussen gebabbel en content', maar die realiteit ligt er. Heren, stik er gerust in
Okaht (Redactie Frontpage) 30-08-2009 @ 22:32
iteejer (Administrator) 30-08-2009 @ 22:37
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 30-08-2009 @ 23:06
quote:In december 2005 swchreef ik:Op zondag 30 augustus 2009 @ 22:32 schreef Okaht het volgende:
Harry Mens. Dát is pas een column waardig! (6)
Okaht (Redactie Frontpage) 30-08-2009 @ 23:17
Danny (Administrator) 31-08-2009 @ 11:12
quote:Het onderwerp is inderdaad leuk om op door te gaan, dat geef ik Brussen dan weer als credit mee.Op zondag 30 augustus 2009 @ 11:04 schreef Okaht het volgende:
@Paginabeheerder (... als reactie op de lange reactie)
In de eerste plaats: ik denk wel dat wij op één lijn zitten, maar ik vind het een leuk onderwerp om op door te gaan.
Laten we dan een duidelijker onderscheid maken tussen de verschillende niveaus van weblogs om de discussie helder te houden. En daarbij kun je het begrip weblogs ook wel weer verruimen tot alle opiniestukken op internet zoals columns en (nieuws)fora.
De bagger hebben we al wel gehad. De gemiddelde blogs van Jan en Truus met de Pet - en ik zeg dit met alle respect - hebben gewoon niet tot doel om de wereld een andere mening op te dringen, en als ze dat al willen, hebben ze niet meer effect dan het bijhouden van een papieren dagboek dat hooguit je partner of kind weleens stiekem kunnen lezen. Bij deze digitale versie zijn er hooguit een man of tien die deze non-informatie meeleest.
Dit is verre van een bedreiging voor de media die de heer van Willigenburg verdedigd. Maar ook totaal niet vergelijkbaar met de voorbeelden die de heer Brussem aanhaalt.
Een stap verder zijn de mogelijkheden om op nieuwsberichten te reageren. Het grappige is natuurlijk dat juist de traditionele kranten hier de meeste mogelijkheden in bieden.
Hier zie je inderdaad vaak zeer extreme en ongenuanceerde meningen langs vliegen. Zet het woord "Marokkaan" of "allochtoon" in een bericht en je bent in de eerste plaats zeker van héél veel reacties, maar vervolgens ook van de meest racistische reacties. Vaak krijg ik hier het gevoel dat de internetter dit vooral heel gemakkelijk vindt en zelfs de indruk heeft nog enige invloed op de publieke opinie uit te kunnen oefenen.
Maar werkt dat ook zo? Ik denk het niet. In dat soort discussies zie je zelden of nooit mensen tot elkaar komen. Meestal zijn het twee extreem meningen die haaks op elkaar staan en geen millimeter aan elkaar toe willen geven. Schrijvers krijgen enkel bijval van anderen die het toch al met hen eens waren.
Nu stel jij dat deze meningen nog jarenlang blijven staan en daar geef ik je op zich ook gelijk in. Alleen worden digitale nieuwsberichten en de meningen daaronder zelden nog gelezen als de berichten ouder dan twee dagen zijn. Zowel binnen de stellingen van de heer van Willigenburg als van de heer Brussum is de invloed op van dit verschijnsel op de publieke opinie dus ook niet zo enorm.
Dan zijn er de beter gelezen weblogs en columns als die op foknieuws.nl. Hier moeten we bij het "publiek" een onderscheid maken tussen de lezers die enkel lezen en de lezers die ook nog reageren. De betere columnisten en bekendere bloggers denken toch wat langer na over wat ze schrijven en proberen wel degelijk een discussie op te roepen. Mensen die enkel lezen nemen dit in veel gevallen enkel voor kennisgeving aan. Alleen mensen die zich in de discussie mengen, werken mee aan de opinievorming. Maar dan zie je weer dat dit ook steeds weer dezelfde lui zijn. Onder de columns van FOK zie je ook steeds weer dezelfde pakweg twintig namen verschijnen, en daarvan is een deel ook gewoon zelf columnist. Datzelfde zie je ook op bijvoorbeeld GeenStijl, Sargasso of op HetVrijeVolk.
In ieder geval. Opnieuw geen echte bedreiging voor de oude media en ook weer geen enorme invloed van nieuwe media.
Tenslotte zijn er de werkelijk invloedrijkere bloggers en columnisten die op hun eigen specifieke websites publiceren. Daar zie ik eigenlijk niet eens zo'n verschil met vroeger. Zij preken meestal toch wel voor eigen parochie. Dat deden ze in het verleden ook maar dan in de partijkrantjes, vakbondblaadjes, pamfletten van de eigen groepering of in de kranten die overwegend op hun eigen doelgroep waren gericht. Daar is dus niks in veranderd. Zij worden nog altijd enkel gelezen door de reeds bestaande aanhang.
Oké. De nieuwe media heeft natuurlijk veel veranderd. Het is vooral sneller en toegankelijker. De hele samenleving is sneller geworden door alle nieuwe technologie, dus de media blijft daar niet in achter. Ik denk dat we als samenleving met z'n allen ook nog steeds zoekende zijn naar manieren om met al die snelheid en informatie om te gaan. We kunnen daarom nooit stellen dat het allemaal helemaal geen effect op ons heeft.
Alleen blijf ik erbij dat mensen mensen blijven en dat communicatie tussen mensen ook niet echt verandert. Als ik een digitale versie van een boek of artikel lees, krijg ik dezelfde informatie als in de papieren versie van dat boek of artikel. En dan is het inderdaad aan mij, wat ik met die informatie doe.
Binnen de context van de column stel ik dan het volgende.
Ik vind Hans van Willigenburg nog steeds een fossiel met zijn demonisering van de digitale media. Bert Brussum heeft een paar punten maar overdrijft schromelijk de invloed van weblogs en hij slaat ook ernstig door in zijn complottheorieën.
De waarheid ligt inderdaad in het midden.
Okaht (Redactie Frontpage) 01-09-2009 @ 07:31
quote:Je spreekt over de kip en het ei. Dit valt vaak niet te herleiden, maar de accelerator valt vaak wel te herleiden.Op dinsdag 1 september 2009 @ 07:31 schreef Okaht het volgende:
Dit lijkt mij ook een beetje het verhaal van het kip en het ei. Wordt de "eigen parochie" snel heel groot door de nieuwe media, of groeit die parochie door de algehele tendens om sneller in extremen te denken en de roep om onmiddellijke antwoorden en oplossingen?
In de eerste helft van de twintigste eeuw zijn met (héle) oude media hele volksstammen op gejut tot de meeste vreselijke misdaden. Het ging in al die landen knap beroerd en iemand stond op en bood een instant oplossing voor alle problemen. En het volk slikte het voor zoete koek.
In Rwanda is via transistorradio's een betrekkelijk simpele boodschap verkondigd. Er werd een probleem gecreëerd en er werd meteen een instant oplossing geboden. En een hele natie ging er in mee.
Dit heeft allemaal niets met het soort media te maken gehad. Dit kwam gewoon doordat het slechtste in de mens werd opgeroepen.