Plat Haags: Afscheid

Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 05-07-2009 @ 14:00
print 

Collega Tijl kan tot onze grote spijt even geen stukje tikken. RSI. Vandaar dat ik hem vandaag vervang. Komt goed uit, want het is tijd voor een afscheid. Een afscheid waarvan ik u graag deelgenoot maak.

AAN:
De voorzitter van de Partij van de Arbeid
Mevrouw Lilianne Ploumen
Postbus 1310
1000 BH Amsterdam

Beste Lilianne,

leuk, zo’n barbecue aan het einde van het politieke seizoen. Het Binnenhof vol kamerleden, want het eten is dan immers gratis. En daar houden wij, sociaal-democraten, wel van. Een gratis stukje vlees, een bordje salade van de goedkope cateraar en een biertje van de zaak: dát zijn de dingen die er in Den Haag toe doen. Ik heb hier in Amsterdam de barbecue ook maar eens aangestoken. Om mijn lekkere trek te stillen, en als achtergrond bij een moment van contemplatie. Even nagedacht over hoe de vlag er bij hangt voor de partij, en vooral over wat ik daar nou van vind.

“De leden zijn van mij gaan houden,” of woorden van die strekking las ik in de krant. Onder jouw verantwoordelijkheid zijn binnen de Partij van de Arbeid in het afgelopen politieke jaar de verschrikkelijkste dingen gebeurd. Dingen die te maken hadden met domme  mensen. Met grote ego’s die de krant trachten de mond te snoeren. Met graaiers. Dit, beste Lilianne, is niet het moment om te zeggen dat de leden “van je zijn gaan houden.” Nee.

We stonden als PvdA volkomen voor joker, toen Ella Vogelaar zich liet fileren door een of ander GeenStijl-brutaaltje. Krijgen onze kopstukken geen fatsoenlijke mediatraining? Zo ingewikkeld is het niet, om je een opdringerige verslaggever van het lijf te houden, ook niet met draaiende camera. Ella bakte er niets van. Of ze was gewoon te stom om zulke zaken goed te doen, en dan hebben jullie in de mediacratie waarin we leven gewoon de verkeerde gekozen, of ze is onvoldoende getraind, eveneens een onvergeeflijke fout.

Nee, dan Wouter Bos. Ontegenzeggelijk wél een mediagenieke man. Maar van zijn beleid snap ik als rechtgeaard sociaal-democraat erg weinig. Miljardensteun voor de banken in ons land, maar pensioenfondsen worden aan hun lot over gelaten. Terwijl in tijden van economische voorspoed wel een greep in de kas van de pensioenfondsen is gedaan. En om de koopkracht schijnbaar op peil te houden is de WW-premie verlaagd: wég financiële buffer. Van de zijde van de PvdA heb ik daar weinig protest tegen gehoord. Maar nu het aantal werklozen toeneemt, staat de WW stevig onder druk. Een schande! En ik begrijp ook niet hoe Wouter het in zijn hoofd heeft gehaald om de financiële chef van oplichtersbank Scheringa & co te benoemen tot opperhoofd van de ABN-AMRO. Was er nou écht geen fatsoenlijker topman te vinden dan Gerrit Zalm?

En hoe kan het, dat onze partij het pikt dat een Utrechtse burgemeester meent een fors staaltje powerplay te mogen toepassen om een krantenpublicatie tegen te houden? Hebben wij nu ook al afstand genomen van de persvrijheid in ons land? Zijn we uit op de scalp van journalisten die lastige stukjes in de krant schrijven? Ik schaam me dood voor het gedrag van mijn partijgenoten.

Wij vinden, dat mensen goed moeten worden betaald voor hun werk. Maar alles binnen het redelijke. Dus riepen we dat wij iedere partijgenoot in de publieke sector die meer dan Balkenende wilde verdienen, de rug moesten toekeren… Maar toen er deze week een kamermotie werd ingediend om te zorgen dat omroepcoryfeeën die meer dan de Balkenende-norm zouden gaan verdienen niet uit de belastinggelden worden betaald, steunde onze partij die niet. Nee, dan mag graaien opeens wel. Op grote en op kleine schaal. Het is toch om je dood te schamen, dat in Amsterdam uitgerekend een PvdA-wethouder het grootste aantal onterechte declaraties had ingediend? Waar Wouter Bos tenminste nog met stijl rotzooit, door een kwijt gemaakte zonnebril te declareren, verlaagde de heer Asscher zich zelfs tot het declareren van rompertjes. Babykleertjes op rekening van de belastingbetaler. Hoe lullig wil je het hebben?

En wat het ergste is: dat soort lulligheid overschaduwt de strijd die écht moet worden gevoerd. Tegen het populistische gevaar van de PVV. Tegen het asociale beleid van het CDA. Tegen ernstige misstanden in de samenleving. Komt niets van terecht. Wat een flauwekul, dat rapport van Sharon Dijksma, over het verlies van de helft van de stemmen bij de Euroverkiezingen. Onduidelijk leiderschap? Slechte boodschap? Schei toch uit. Mensen willen niet stemmen op een partij die bestaat uit prutsers en graaiers. Dát is de reden van ons verkiezingsdebacle.

En al dat gesjoemel en geknoei geschiedt ook namens mij. Wat ik heb nooit een geheim gemaakt van mijn PvdA-lidmaatschap. Sta ik ook mooi voor joker…

Ik was een ambitieuze twintiger toen ik lid van de PvdA werd. Ooit nog eens deel uitgemaakt van een afdelingsbestuur. Ooit nog geholpen, de stad vol te hangen met borden en affiches tijdens verkiezingscampagnes. Dat doe ik al een tijdje niet meer. Maar op uitnodiging van de partij schreef ik een poosje een column op de Amsterdamse website. Totdat, na stevige commotie over de manier waarop ik een zekere mevrouw Halsema de oren waste over haar onverholen bewondering voor brandbommenheld Duyvendak, een bestuurslid dat nooit is geslaagd voor het schoolonderdeel ‘begrijpend lezen’ mij in een gesprek van twee minuten mijn columnistenschap weer ontnam. Nooit meer wat van gehoord, afgezien van een afdelingsvoorzitter die, als ik hem in de stad tegenkwam, enigszins beschaamd en onzeker de stoeptegels bewonderde. Zó gaan we in onze partij dus met mensen om.

De PvdA is verworden tot een partij waar ik niets meer mee te maken wil hebben, Lilianne. Ik neem aan dat je zo goed wilt zijn, even bij de ledenadministratie binnen te lopen, en door te geven dat ik per 1 augustus geen lid van de partij meer zal zijn? Dat contributiegeld kan ik wel beter gebruiken. Voor een leuke zonnebril voor mijzelf en een rompertje voor de pasgeboren baby van een goede vriend en vriendin.

Met vriendelijke groet,

D. Oplopers




Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

758 views / 31 reacties
Reacties op dit bericht
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Tja, dat komt ervan als überhaupt al de verkeerde keuze maakt als twintiger. PVDA

Nee ff zonder gein: ik zou ook weg gaan hoor met al deze gebeurtenissen.

Ik zou voor GL gaan
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-07-2009 @ 14:25 fotoboek homepage
userIcon
Fokking meedogeloos. Erg goed.

Lid worden van GL lijkt me voor jou ook geen optie, wat nu? Agnes Kant?
userIcon
Fipo en Sepo: Je HOEFT niet lid te zijn van een partij natuurlijk he
userIcon
Dat je je nog zo netjes kunt uitdrukken na jaren vol teleurstellingen
vind ik knap.
man Danny (Administrator) 05-07-2009 @ 15:35 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 14:56 schreef WurM het volgende:
Fipo en Sepo: Je HOEFT niet lid te zijn van een partij natuurlijk he
van de PVV kùn je niet eens lid worden!
God, wordt er één wakker.

En wat ga je nu stemmen? PVV?
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-07-2009 @ 17:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 17:13 schreef jeminee het volgende:
Elk afscheid doet pijn. Ik kan me er niet in verplaatsen, maar ik neem aan zelfs van een politieke partij.
Klopt. Het is ook met pijn in mijn hart dat ik dit doe. Maar de PvdA heeft het er zelf naar gemaakt.

quote:

Maar inderdaad...wat nu? Krijgen we dat nog te lezen?
Ik weet het nog niet. De PvdA was voor mij een prima midden tussen D66 en SP, partijen waar ik in het verleden ook weleens op het gestemd (en bij de Euroverkiezingen stemde ik SP omdat ik toen al niet meer PvdA wilde stemmen). Maar de PvdA heeft het dus verprutst.

Voorlopig ben ik een poosje partijloos, denk ik.
Goed geschreven column, ben ook erg benieuwd hoe dat gaat aflopen met de verkiezingen en met het aantal zetels van de PVV.

Hier trouwens het filmpje van ella vogelaar:
http://www.youtube.com/watch?v=YKUHWD7Yw4s

Ben zelf geen PVDA stemmer. Maar kan je me vertellen wat Bos dan had moeten doen... de banken NIET redden?

Echt dat gezeur dat er geld in de banken is gestoken om ze te redden.... "terwijl die managers zulke geldgraaiers zijn"... wat een onzin toch! De banken zijn gered om de lieve mensen in dit land te helpen, niet om de bank zelf te helpen! Als Bos dat niet had gedaan waren heel veel mensen hun geld kwijt geraakt en waren ING en Rabo misschien ook wel omgevallen!! Dus heeft ie zeker goed gedaan!!

En verder dat comentaar op Zalm is ook onzin! Die is noooog beter dan Bos!
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-07-2009 @ 17:58 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 15:51 schreef RodeRidderrr het volgende:
God, wordt er één wakker.

En wat ga je nu stemmen? PVV?
Heb je mijn column wel goed gelezen? Ik schrijf:
quote:
En wat het ergste is: dat soort lulligheid overschaduwt de strijd die écht moet worden gevoerd. Tegen het populistische gevaar van de PVV.
Dussss: wat denk je?
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 17:55 schreef freekyfreek het volgende:
Ben zelf geen PVDA stemmer. Maar kan je me vertellen wat Bos dan had moeten doen... de banken NIET redden?

Echt dat gezeur dat er geld in de banken is gestoken om ze te redden.... "terwijl die managers zulke geldgraaiers zijn"... wat een onzin toch! De banken zijn gered om de lieve mensen in dit land te helpen, niet om de bank zelf te helpen! Als Bos dat niet had gedaan waren heel veel mensen hun geld kwijt geraakt en waren ING en Rabo misschien ook wel omgevallen!! Dus heeft ie zeker goed gedaan!!

En verder dat comentaar op Zalm is ook onzin! Die is noooog beter dan Bos!
Zoals ik het heb gelezen ligt het commentaar niet bij het helpen van de banken, maar ook/wel aan voorafgaande beslissingen, waardoor de ww nu in het geding komt... Zoiets.

Ik heb ook geen verstand van politiek verder trouwens.
man pberends (Redactie Frontpage) 05-07-2009 @ 21:14 fotoboek no homepage
userIcon
PvdA kunnen ze beter opdoeken, de PvdA-leden kunnen rustig kiezen uit 3 linkse partijen met wél een duidelijk profiel: GroenLinks, D66 en de SP.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 05-07-2009 @ 21:44 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 20:33 schreef WurM het volgende:

[..]

Zoals ik het heb gelezen ligt het commentaar niet bij het helpen van de banken, maar ook/wel aan voorafgaande beslissingen, waardoor de ww nu in het geding komt... Zoiets.
Inderdaad: de banken moesten wel worden geholpen, maar Bos speelt Sinterklaas: veel te veel geld/risico in ruil voor veel te weinig zeggenschap. En de karige sociale voorzieningen, waarvoor veel te weinig (extra) geld wordt uitgetrokken, staan in schril contrast daarmee.
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 19:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Mijn oma zei het vroeger al heel treffend - Iemand die voor zijn twintigste niet links stemt heeft geen hart, iemand die ná zijn twintigste niet rechts stemt heeft geen hersens.
Rechts stemmen met minder dan modaal (nog altijd de helft van de bevolking)... das pas dom.
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 21:14 schreef pberends het volgende:
PvdA kunnen ze beter opdoeken, de PvdA-leden kunnen rustig kiezen uit 3 linkse partijen met wél een duidelijk profiel: GroenLinks, D66 en de SP.
De SP kan je weg laten. Is hetzelfde als de PVDA imo.
userIcon
Oké Driek, op je opmerking over de PVV na kan ik niets anders dan zeggen dat dit een mooi stukje is. Zelfs de opening was verrassend.
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 19:00 schreef SadKingBilly het volgende:

Mijn oma zei het vroeger al heel treffend - Iemand die voor zijn twintigste niet links stemt heeft geen hart, iemand die ná zijn twintigste niet rechts stemt heeft geen hersens.
Ik heb deze ook geleerd, maar dan met de leeftijd 40. Wat betekent dat ik de volgende verkiezingen VVD zou moeten stemmen..... Hmmmm, misschien toch maar niet.....
man drulovic (Redactie Frontpage) 06-07-2009 @ 08:35 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 22:27 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Rechts stemmen met minder dan modaal (nog altijd de helft van de bevolking)... das pas dom.
Minder dan modaal = de helft van de bevolking? Niet opgelet bij statistiek?
userIcon
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 22:27 schreef stbabylon het volgende:
Rechts stemmen met minder dan modaal (nog altijd de helft van de bevolking)... das pas dom.
Dat hangt er maar vanaf of je sociaal of fiscaal rechts stemt.
Veel mensen die minder dan modaal verdienen willen graag een stevig strafrecht aangezien zij van die straatcriminelen het meeste last hebben, een beperking van het aantal geluksmigranten, fatsoenlijke wegen zodat ze niet dagelijks uren in de file hoeven staan voor een enkel zeldzaam plantje, minder verspilling aan ontwikkelingssamenwerking etc.

Trouwens de meeste mensen die werken en weinig verdienen zijn waarschijnlijk ook niet blij met uitkeringstrekkers die netto net zo veel overhouden. Als je 40 uur in de week werkt in de wetenschap dat een ander hetzelfde krijgt zonder van de bank te komen lijkt mij dat zwaar te verteren, zelfs als men zelf financieel weinig aan die uitkering bijdraagt.
sterk verwoord, en toch netjes gebleven.....hulde
quote:
Op zondag 5 juli 2009 @ 19:00 schreef SadKingBilly het volgende:

Mijn oma zei het vroeger al heel treffend - Iemand die voor zijn twintigste niet links stemt heeft geen hart, iemand die ná zijn twintigste niet rechts stemt heeft geen hersens.
Je oma heette Winston Churchill???
quote:
Op maandag 6 juli 2009 @ 08:35 schreef drulovic het volgende:

[..]

Minder dan modaal = de helft van de bevolking? Niet opgelet bij statistiek?
Heel netjes, maar vervang het in zijn comment met "minder dan de mediaan" en hij heeft een punt Overigens heb ik geen idee wat het "mediaan inkomen" in Nederland is. Ik gok er trouwens op dat het lager dan modaal inkomen is.

Maar terug ontopic: Zalm zwart maken is ook in de gelinkte column behoorlijk mislukt, hij blijft de beste minister van financien in tijden en ik heb weinig tegen hem als opperhoofd van onze staatsbank.

Afgezien daarvan ben ik het volledig eens met je column. Ben zelf nooit lid geworden van een politieke partij en zou dat überhaupt nooit van de PvdA worden. Ik heb wel sympathiën voor de partij gehad, maar dat hebben ze de afgelopen 2 a 3 jaar volledig verspeeld met stommiteiten.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 06-07-2009 @ 18:38 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 juli 2009 @ 18:12 schreef Mainport het volgende:
Godverdomme, toen ik de column had gelezen dacht ik alles wel gehad te hebben. Blijkt dat alle reacties gewoon positief zijn er sommige er zelfs op ingaan.
... maar, wat vind je zelf?
userIcon
quote:
Op maandag 6 juli 2009 @ 18:38 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

... maar, wat vind je zelf?
Wat ik niet snap, en wat één van de redenen is waarom de PvdA en consorten het zo slecht doen, en Wilders het stukken beter, ligt in het toverwoordje populistisch.

Ik vind het een teken van zwakte als je een betoog van Wilders, waar hij zich stoelt op feiten, afdoet als 'populistisch'.

Kom dan met tegen-feiten.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 06-07-2009 @ 19:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 juli 2009 @ 18:56 schreef neegij het volgende:

Ik vind het een teken van zwakte als je een betoog van Wilders, waar hij zich stoelt op feiten, afdoet als 'populistisch'.

Kom dan met tegen-feiten.
Wat ik populistisch vind, is dat Wilders telkens een onwaarheid roept of een halve waarheid, en dan vervolgens het debat weer uit de weg gaat.

Denk maar aan die tientallen miljoenen moslims in Europa die de sahria zouden willen, en dus terug moeten naar hun eigen land. In Europa exclusief Turkije en een stukkie (oud)Rusland wónen niet eens tientallen miljoenen moslims, laat staan tientallen miljoenen die de sharia aanhangen. En een Turkse moslim die in Turkije woont, hoe zou je die naar huis willen sturen? Die ís al thuis.

Het is ook tekenend dat Wilders stelselmatig weigert om in programma's als NOVA en Pauw en Witteman het debat aan te gaan met andere politici.

En laat duidelijk zijn: veel overlast wordt door jongeren veroorzaakt van doorgaans Marokkaanse komaf (doelwit van Wilders), maar over de Antillianen die ook hele woonwijken onleefbaar maken hoor ik niets. Want dat zijn geen "achterlijke moslims". En al die katholieken uit Polen en omstreken die ook nogal wat ellende op hun kersftok hebben? Geen woord daarover.

Zelfs ík durf meer het debat aan dan Wilders. Zie mijn columnreeks "Trap die kut-Marokkanen het land uit".
userIcon
quote:
Op maandag 6 juli 2009 @ 19:08 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wat ik populistisch vind, is dat Wilders telkens een onwaarheid roept of een halve waarheid, en dan vervolgens het debat weer uit de weg gaat.

Denk maar aan die tientallen miljoenen moslims in Europa die de sahria zouden willen, en dus terug moeten naar hun eigen land. In Europa exclusief Turkije en een stukkie (oud)Rusland wónen niet eens tientallen miljoenen moslims, laat staan tientallen miljoenen die de sharia aanhangen. En een Turkse moslim die in Turkije woont, hoe zou je die naar huis willen sturen? Die ís al thuis.

Het is ook tekenend dat Wilders stelselmatig weigert om in programma's als NOVA en Pauw en Witteman het debat aan te gaan met andere politici.

En laat duidelijk zijn: veel overlast wordt door jongeren veroorzaakt van doorgaans Marokkaanse komaf (doelwit van Wilders), maar over de Antillianen die ook hele woonwijken onleefbaar maken hoor ik niets. Want dat zijn geen "achterlijke moslims". En al die katholieken uit Polen en omstreken die ook nogal wat ellende op hun kersftok hebben? Geen woord daarover.

Zelfs ík durf meer het debat aan dan Wilders. Zie mijn columnreeks "Trap die kut-Marokkanen het land uit".
Oh, ik denk niet eens dat tientallen miljoenen moslims overdreven is als je de europese landen bij elkaar optelt, exclusief Turkije. Dan haal je dat wel, en nee, die zijn noiet allemaal crimineel. Maar leuk dat je over de sharia begint, alleen in engeland zijn er al een stuk of 85 van. Moslim-rechtbanken, die conflicten niet via de normale rechtbank oplossen, dat is nou niet echt hoopgevend, wel? (Maar we hebben er geen last van, dus laten we het lekker verder sudderen)

En Wilders is vrij duidelijk over hoe hij over de Antillen denkt, de corruptie die daar heerst wordt door hem omschreven als een boevennest, "met een dikke strik eromheen cadeau doen aan Venezuela". Dat zouden zomaar mijn woorden kunnen zijn.

En over NOVA, Netwerk etc. Je voelt toch wel dat die programma's eropuit zijn om hem een hakje te zetten, ik bedoel, jij weet nu precies wat ik bedoel. Hij is er een aantal keer geweest overigens, bij NOVA en dan zie je Aart Zeeman echt zijn best doen om 'm af te zeiken en het verhaal zo te verdraaien dat het aan Wilders ligt dat er Gouds buschauffeurs niet meer door hun wijk durven rijden, of dat het aan Wilders ligt dat een klant door een Marokkaanse chauffeur wordt doodgeslagen, en Slotervaart kun je ook op zijn conto schrijven.

Ik zou er ook voor passen. Maar dat is natuurlijk laf.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 17-07-2009 @ 14:56 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 @ 14:50 schreef MindCrime321 het volgende:
weer goed geschreven driek ... ben niet anders van je gewend applaussss
Dank!
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 19/05 Tofik Dibi de overlastmarokkaan24
» 18/05 Uitgekleed bij Parkheuvel15
» 13/05 Schop Mohammed het ziekenhuis in (Plat Haags)32
» 11/05 Trompstaetecomplex6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden