Jort Kelder is een varken

Algemeen • Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 02-01-2009 @ 01:00
print 

Even met het Stadhuis van Rotterdam gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. Mag ik de fractie van Groen Links van u?” Eerst werd ik verkeerd verbonden, want op de achtergrond hoorde ik een stel gillende keukenmeiden. Maar uiteindelijk kwam het goed, en kreeg ik Arno Bonte aan de lijn. Mooi, hij was precies degene die ik moest hebben. “Zo Arno, vertel eens. Hebben jullie daar de geldpest? En een paar honderd smerissen over?” Verbaasd vroeg de jonge communist wat ik bedoelde. Dat kon ik hem snel uitleggen: “Je wilde toch per straat een referendum gaan houden over het afsteken van vuurwerk? En dan overal borden neerzetten waarop staat aangegeven of je daar wel of niet mag knallen? En de politie moet dat dan gaan controleren?”
Ja, dat had ik goed begrepen, vertelde Arno mij. Gutteguttegut, Arno in de bocht. Als je zo’n vuurwerkverbod een beetje serieus in de gaten wilt houden heb je een paar honderd politiemensen nodig. Misschien is het een beter idee als er eens iets wordt gedaan aan de grote aantallen onopgeloste inbraken en straatroven, en misschien is het een aardig plan om te zorgen dat een gejatte fiets terug komt bij de eigenaar, en de dief in de bak verdwijnt. Dat soort dingen.
En een enorm zootje extra verkeersborden “verboden te knallen”? Arno Bonte ziet het al helemaal voor zich, geloof ik: delegaties van politici en hoge politiebeambten uit wereldsteden als Chicago en Milaan komen op werkbezoek om te kijken naar de Rotterdamse oplossing. Borden! De oplossing voor het vuurwerkprobleem! Ik deel de hooggespannen verwachtingen van Arno niet. Volgens mij zullen die borden alleen maar tot heel wat hilariteit leiden, want er wórdt wat afgeknald, daar in Rotterdam. In 2008 de stad met de meeste moorden. Alsof bij die afrekeningen de ingehuurde Balkan-moordenaars zich straks iets van zo’n bord zullen aantrekken… Sterker nog, niet alleen moordenaars trekken zich er niets van aan, ook “de gewone man” laat zich er naar verwachting weinig aan gelegen liggen. Want vuurwerk is een recht! Ik stelde Arno Bonte nog een pijnlijke vraag: “Heb je al contact gehad met je GroenLinks-collega’s in Zwaagwesteinde?” Nee dat had ‘ie niet. Jammer, want praktijkvoorbeelden zijn altijd de beste voorbeelden, zeg ik altijd maar. In Zwaagwesteinde reed iemand deze jaarwisseling na klachten over zijn zware vuurwerk gewoon met zijn auto op de klagers in. Kijk, ik héb zo’n vermoeden. Ik weet het niet zeker, maar ik héb een vermoeden. Daar een verbodsbord neerzetten zou geen enkele regulerende werking hebben gehad. Dénk ik niet.
En dat bespottelijke idee om per straat een referendum uit te schrijven? Doe mij een lol. Voor je het weet zijn er ook straatreferenda over een lelijke-gordijnenembargo. Of over een verbod om patserige auto’s voor de deur te parkeren…

De patserigste auto’s in mijn straat zijn trouwens van de eigenaar van de coffeeshop. Die bulkt echt van de poen. Maar ik heb door, hoe dat zit. Er wordt een raar economisch spelletje gespeeld… Wietplantages tappen meestal de stroom illegaal af van het net. Daar wordt meestal niet voor betaald. En als de plantage dan wordt opgerold, brengt Eneco slechts de helft van de stroomkosten bij de wietteler in rekening. De andere helft van de gestolen stroom wordt gewoon betaald door u. En door mij. Tsja, op die manier lukt het de coffeeshops natuurlijk wel om heel goedkoop aan de hasj te komen. Ze teren gewoon op mijn zak. Morgen daar even langs voor een paar grammetjes. En dan betaal ik slechts de helft. Lekker puh! Ik gebruik die troep verder niet, maar ik zal ze treiteren tot ik erbij neerval. Schorem.

Grappig, trouwens. Soms word je van een grammetje al blij, maar in andere gevallen is dat een kwestie van heel wat kilo’s. Dat blijkt uit een onderzoek dat onder vrouwen is verricht naar het verband tussen geluk en lichaamsomvang. De “volste” vrouwen bleken het gelukkigst te zijn. Je zit als vrouw het best in je vel als je confectiemaat 42 hebt. Al die scharminkels met maatje 34 gaan somberend door het leven. Het onderzoek werd verricht door een producent van ontbijtgranen. Grappig, ik zie de reclames al voor me: “Vreet meer Wheetabix/Bambix/Brinta, dáár knapt je humeur van op.” Mooi, morgenochtend zal ik Mevrouw Oplopers (nu maatje 36) eens een enorm bord havermout voeren. Lachen! Ze heeft nu al een stralend humeur, maar dán…

Trouwens best lekker, havermout. Weet je wat daarentegen heel smerig is? De vegetarische erwtensoep van Jort Kelder. Vegetarische erwtensoep. Rot toch op: in erwtensoep hoor je varkenspoten, een flinke hoeveelheid spek en een behoorlijke hoeveelheid rookworst aan te treffen. En met “varkenspoten” bedoel ik dus niet de nichten van de slager of de benen van mijn buurvrouw. Nee, ik bedoel vlees. Veel en stevig vlees. Dus die slappe troep van Jort is niet aan mij besteed. Erwtensoep-zonder-iets. Bah. Dat ondermaatse fatje had problemen met het feit dat de nieuwjaarsduiken werden gesponsord door Unox. Vreemd, jarenlang stelde hij kwijlend van jaloezie de Quote-top-zoveel samen. Maar hoe word je rijk? Slim zakendoen. Dat doen die jongens van Unox ook. Als je wel jarenlang voor de Quote werkt, maar tegelijkertijd bezwaar maakt tegen een goede marketing-actie, wat ben je dan? Nou ja, Jort had dus een varken meegenomen naar het strand. Want varkens zijn zulke lieve dieren. Maar zijn punt heeft ‘ie niet echt weten te maken. De sportieve nieuwjaarsduikers raakten totaal de kluts kwijt. Die zagen twee varkens…

 




Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

488 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Hé Driek!
Je zat in Youp z'n conference!
userIcon
Ja en Youp vertelde geen kul..
Je hebt gelijk: die links vlikkers van groenlinks deugen voor geen milimeter.
man TheGrandWazoo (Redactie Frontpage) 02-01-2009 @ 09:57 fotoboek no homepage
userIcon
vlikkers. Je schreef vlikkers.
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 09:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ja en Youp vertelde geen kul..
Ik moest lachen toen ik het hoorde.
De actie van Kelder had niks te maken met de marketing van Unox. Het was een protest tegen de bio-industrie.

quote:
(...) het Darwinjaar is nog geen dag oud, dus een mooi moment om de wezensvraag op te werpen of wij mensen inderdaad het recht hebben andere levende wezens - laat staan intelligente exemplaren die enig besef van hun situatie hebben - op te eten. Dan ook consequent zijn en kannibalisme eveneens toestaan. JK
Bron: www.jortkelder.nl
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 02-01-2009 @ 13:18 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 13:13 schreef Mr.G het volgende:
De actie van Kelder had niks te maken met de marketing van Unox.
Bron: www.jortkelder.nl
Volgens NOS-teletekst wel.
userIcon
quote:
De patserigste auto’s in mijn straat zijn trouwens van de eigenaar van de coffeeshop. Die bulkt echt van de poen.
Bij die eigenaren zijn regelmatig invallen, en worden er goederen/cash in beslag genomen. Daar betalen ze je stufi weer mee.
Kom op man.
quote:
Wietplantages tappen meestal de stroom illegaal af van het net. Daar wordt meestal niet voor betaald. En als de plantage dan wordt opgerold, brengt Eneco slechts de helft van de stroomkosten bij de wietteler in rekening. De andere helft van de gestolen stroom wordt gewoon betaald door u.
Het is geen 1950 meer, ze kunnen heel makkelijk berekenen hoeveel er getapt is. En dan gaan ze echt niet het minimum berekenen. Waarom zouden ze?
quote:
Tsja, op die manier lukt het de coffeeshops natuurlijk wel om heel goedkoop aan de hasj te komen.
Wiet. Als je er geen verstand van hebt...
userIcon
quote:

Morgen daar even langs voor een paar grammetjes. En dan betaal ik slechts de helft. Lekker puh!
Mag ik kijken?
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 02-01-2009 @ 15:27 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 15:08 schreef Diverse_Reality het volgende:

Het is geen 1950 meer, ze kunnen heel makkelijk berekenen hoeveel er getapt is. En dan gaan ze echt niet het minimum berekenen. Waarom zouden ze?
[..]
Waarom ze dat doen? Geen idee. Maar zoals ik in mijn column beschreef gaat het helaas wél. Zie de nieuwstracker.
quote:
Wiet. Als je er geen verstand van hebt...
Wat is de grondstof voor hasj? Is dat toevallig de wietplant (hennepplant)? Dussss...

Je gaat wel erg serieus in op mijn grappenmakerij.
userIcon
Hasj maken ze meestal in het buitenland. .
Ik denk dat ze alleen hasj maken hier in bepaalde periodes, wanneer er genoeg wiet op de markt is.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 02-01-2009 @ 16:09 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 15:50 schreef PankPinther het volgende:
Afgezeken worden door youp van 't hek in z'n oudejaarsconference en er dan helemaal niet op ingaan.

Beetje jammer...
Beetje jammer? Beetje lastig...

Soms is wát je ook doet fout. Als ik het negeer, vinden sommigen dat jammer. Als ik er wél op in ga, en Youp van repliek dien, zijn er weer anderen die zeggen dat het dus wraak is. Of dat ik er maar boven moet staan.

Maar goed, vooruit dan:

Die overjarige lul met zijn stomme bretels sloeg de plank aardig mis.

Ik ben volgens hem een anonieme sukkel die internet afstruint op zoek naar dingen die hem niet bevallen , dan een doodsbedreiging schrijft en in NOVA een lulletje rozenwater blijkt te zijn.

anoniem: Niets anoniem! De gewraakte column heeft ook gewoon op mijn eigen hyves gestaan. Gewoon met mijn naam en zelfs mijn foto erbij.

internet afstruinen: Ja, en? Daarnaast lees ik de hele week de krant en volg ik het nieuws op tv. Doen andere columnisten (zoals die zelfingenomen bal gehakt van een Youp van 't Hek) dat dan niet? Is het niet de columnist die misstanden signaleert en aan de kaak stelt?

doodsbedreiging: over smaak valt niet te twisten, maar een doodsbedreiging was het niet. Gerrit Komrij zei over mijn column: "Alleen een slechte lezer ziet in de column een oproep, het huis van Halsema werkelijk in de brand te steken".

lulletje rozenwater: Na die column had ik twee dingen kunnen doen: stekker uit de telefoon, en als een lafbek gaan zitten wachten tot de storm is overgewaaid, of de gevolgen aanvaarden en niet weglopen voor de oproep van NOVA, tekst en uitleg te komen geven. Daar is veel moed voor nodig , dus een lulletje rozenwater ben ik niet!

Dan nog even over Youp zélf: Hij sabelt mensen hardhandig neer. Dat mag. "Beledigen is ons werk," zei hij ooit. Dat is zo. Youp heeft jaar in, jaar uit de mond vol over sneue scharrels in Almere. Maar ik zal nooit zijn uiterst zurige reactie vergeten, toen een journalist de euvele moed had, hem eens een vraag te stellen over zijn eigen trieste buitenechtelijke gescharrel met een of andere garderobejuffrouw van een Brabants theater. Youp mag blijkbaar zélf een grote bek hebben, zelfs zonder de zaken goed te checken, maar kan als het over hém gaat opeens nergens tegen...

Youp van 't Hek is een boerenlul. Ik niet.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 02-01-2009 @ 16:45 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 16:22 schreef PankPinther het volgende:
Nee nu ga je er te serieus op in.
Gewoon lekker je eigen schrijfstijl aanhouden.

Ik begin wel, maak jij em af.. (de collumn dan he)

Even met huize Van 't Hek gebeld: "Goedemorgen, lulletje rozenwater hier. Mag ik Youp even?
Je brengt me wel op een idee. Ik stuur je binnenkort even een PM.

Groet,

Rikus Spithorst
(de man achter Driek Oplopers, die staat voor wat hij schrijft.)
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 16:09 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

*knip*
Ik ben het in alle opzichten met je eens.

Maar op zich is het natuurlijk wel tof dat je in een oudejaarsconference voorbij komt. Liever in een andere context natuurlijk, maar ach, zoals mijn nichtje van 3 ooit riep: het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten...
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 09:57 schreef TheGrandWazoo het volgende:
vlikkers. Je schreef vlikkers.
Whoea: je hebt me betrapt!

Ik schrijf al jaren vlikkers, schat

Omdat:
[]A. Ik niet kan schrijven/spellen
[]B. Ik lollig wil doen
[]C. Ik de toon van het bericht af wil zwakken
[]D. Geen idee, eigenlijk.

quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 16:09 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Youp van 't Hek is een boerenlul. Ik niet.
HEY, Driek: effe dimmen, he!!!

Youp van 't hek is geen boerenlul!

Hoe durf je

Dat is een belediging voor alle boerenlullen in Nederland, en daar moet je voorzichtig mee zijn: boeren, en dus ook noodzakelijkerwijs die slurfjes die daar aan vast zitten, hebben we hard nodig in dit land: die mannen verdienen respect (ga jij 's ochtends om 4 uur met je suffe kop aan de tieten van een koe zitten trekken? Ik niet. Nou dan!)

Nee, youp van 't hek (mind the non-capitals: gebrek aan respect) is geen boerenlul, youp van 't hek is een ongelooflijk afgebrande vanaf dag 1 al niet leuke vadsige schreeuwerige ongelooflijk kinderachtige ubervoorspelbare wannabe die uitsluitend bij fervente volkskrantlezers de schijn weet op te houden dat hij de moeite waard is om langer dan 30 seconden naar te luisteren.

En dus geen boerenlul, knoop dat goed in je oren, schavuit; vort, ga je mond spoelen met zeep!

Zie 't maar zo, Driek: jouw columns lees ik, naar die braakbak kan ik nog geen 10 seconden kijken zonder woest naar mijn afstandsbediening te graaien om die bagger zo snel als mogelijk van scherm te krijgen. Net zoals bij die andere sufdoedel, freek de jonge (again, mind the capitals), en de rest van 't rijtje van wannabe-leuke mensen zoals paul de lul, raymond dinges, en ga zo maar door. Sofar wint Finkers het nog steeds op zijn sloffen. Andre van Duin ook trouwens. Loeki de Leeuw zelfs. Wat zeg ik: Tellsell is nog lolliger.


vrouw Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 02-01-2009 @ 19:06 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 18:08 schreef Potjebier het volgende:

[..]

HEY, Driek: effe dimmen, he!!!

Youp van 't hek is geen boerenlul!

Hoe durf je

Dat is een belediging voor alle boerenlullen in Nederland, en daar moet je voorzichtig mee zijn: boeren, en dus ook noodzakelijkerwijs die slurfjes die daar aan vast zitten, hebben we hard nodig in dit land: die mannen verdienen respect (ga jij 's ochtends om 4 uur met je suffe kop aan de tieten van een koe zitten trekken? Ik niet. Nou dan!)

Nee, youp van 't hek (mind the non-capitals: gebrek aan respect) is geen boerenlul, youp van 't hek is een ongelooflijk afgebrande vanaf dag 1 al niet leuke vadsige schreeuwerige ongelooflijk kinderachtige ubervoorspelbare wannabe die uitsluitend bij fervente volkskrantlezers de schijn weet op te houden dat hij de moeite waard is om langer dan 30 seconden naar te luisteren.

En dus geen boerenlul, knoop dat goed in je oren, schavuit; vort, ga je mond spoelen met zeep!

Zie 't maar zo, Driek: jouw columns lees ik, naar die braakbak kan ik nog geen 10 seconden kijken zonder woest naar mijn afstandsbediening te graaien om die bagger zo snel als mogelijk van scherm te krijgen. Net zoals bij die andere sufdoedel, freek de jonge (again, mind the capitals), en de rest van 't rijtje van wannabe-leuke mensen zoals paul de lul, raymond dinges, en ga zo maar door. Sofar wint Finkers het nog steeds op zijn sloffen. Andre van Duin ook trouwens. Loeki de Leeuw zelfs. Wat zeg ik: Tellsell is nog lolliger.


Jeetje, Potjebier, die winterslaap heeft je écht goed gedaan!
Ik moest erg lachen om je reactie!
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 19:06 schreef Zonnetje40 het volgende:

[..]

Jeetje, Potjebier, die winterslaap heeft je écht goed gedaan!
Ik moest erg lachen om je reactie!


Dank je voor 't compliment

Ik denk er over om standup comedian of zo te worden. Ik ben natuurlijk vrij middelmatig, dus ik ga d'r vanuit dat ik volgende week bij de vara zit
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 16:09 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Beetje jammer? Beetje lastig...

Soms is wát je ook doet fout. Als ik het negeer, vinden sommigen dat jammer. Als ik er wél op in ga, en Youp van repliek dien, zijn er weer anderen die zeggen dat het dus wraak is. Of dat ik er maar boven moet staan.

Maar goed, vooruit dan:

(..)

Youp van 't Hek is een boerenlul. Ik niet.
Grappig hoe jij reageert op satire van anderen
Je had het bij het rechte eind om niet te reageren, aangezien je als enige andere optie 'wraak' ziet.
Zoe zie je maar dat je zelf satire blijkbaar (onbewust?) een stuk serieuzer neemt dan je zelf denkt (zowel van jezelf, je eigen columns, als van anderen).
vrouw Zonnetje40 (Eindredactie Frontpage) 02-01-2009 @ 20:05 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 @ 19:30 schreef Potjebier het volgende:

[..]



Dank je voor 't compliment

Ik denk er over om standup comedian of zo te worden. Ik ben natuurlijk vrij middelmatig, dus ik ga d'r vanuit dat ik volgende week bij de vara zit
Ach ja, je moet klein beginnen, nietwaar? Als je nog op zoek bent naar leuke grappen, je kunt altijd bij mij terecht!
userIcon
hoezo in de oudejaarsconference? mij niet opgevallen ;]
userIcon
Respect voor Youp.
Dat iemand zich zo kan ergeren aan een persoon, die hij duidelijk minacht, en dit in zijn oudejaars-show nog ff aanhaalt.

Zeker weten dat zijn publiek hierom zat te springen, die brande natuurlijk van nieuwsgierigheid.

Zo werd ik vorige week nog uitgescholden door een ventje, zeker 10 jaar jonger dan ik. Nou, ik kan je vertellen, ik heb het nergens anders op oudejaarsavond over gehad met mijn vrienden. Wat was ik gekwestst zeg! Hah, dat zal 'm leren!
userIcon
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 @ 10:34 schreef Rasher het volgende:
Respect voor Youp.
Dat iemand zich zo kan ergeren aan een persoon, die hij duidelijk minacht, en dit in zijn oudejaars-show nog ff aanhaalt.

Zeker weten dat zijn publiek hierom zat te springen, die brande natuurlijk van nieuwsgierigheid.

Zo werd ik vorige week nog uitgescholden door een ventje, zeker 10 jaar jonger dan ik. Nou, ik kan je vertellen, ik heb het nergens anders op oudejaarsavond over gehad met mijn vrienden. Wat was ik gekwestst zeg! Hah, dat zal 'm leren!
Als je bedoelt dat sommigen een makkelijk doelwit zijn voor satire: je hebt helemaal gelijk!
userIcon
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 @ 11:41 schreef Iago het volgende:

[..]

Als je bedoelt dat sommigen een makkelijk doelwit zijn voor satire: je hebt helemaal gelijk!
Sterker nog, als je doelwit niet tegenover je staat of je hebt een hele zaal vol publiek, dan is iedereen makkelijk te kleineren.
De zwakste grap om te maken als caberatier is 1 iemand zwart maken met een publiek als versterking. Goedkope humor, bah.
userIcon
Hahaha, goeie column weer.

@Potjebier: Wat nou? geen "kutcolumn" (+ evt. een gaap-smiley)-posts meer? Aangename verandering
quote:
Op maandag 5 januari 2009 @ 11:25 schreef Yggie het volgende:
Hahaha, goeie column weer.

@Potjebier: Wat nou? geen "kutcolumn" (+ evt. een gaap-smiley)-posts meer? Aangename verandering
Aaah, je hebt me gemist: wat lief!!!



Ik maak me wijs dat ik alleen schrijf dat 't kud is als dat ook zo is, en ook complimenten geef als 't wel goed is.

Ikke, de alwetende, je weet wel.

28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden